Megjelent: 13 éve

Az új vezetők leggyakoribb hibái

images

Az új vezetők egyik leggyakoribb hibája, hogy kinevezésük után egyből fel akarják forgatni a szervezetet. "Kritizálnak, meggondolatlan döntéseket hoznak, azt is megváltoztatják, ami jól működik. Ehelyett első lépésben jobb, ha alaposan feltérképeznek mindent, áttekintik az előd által meghozott döntéseket és megpróbálnak tanulni a hibáikból - állítja Lipcsei András a Dr. Pendl & Piswanger vezetői tanácsadó iroda ügyvezetője.

Ezt követően ajánlott egy listát készíteni - kimutatásokra és hatástanulmányra hagyatkozva - arról, hogy mi az, ami hatékony és mi az, ami csak hátráltatja a vállalat fejlődését. "Az új stratégia kialakításában segítségére lehetnek a munkatársak is. Egy rövid beszélgetés keretében kérje ki véleményüket, kérdezze meg őket arról, milyen változtatásokat fogadnának szívesen. Az első negyedév végére pedig ajánlott egy átgondolt, magyarázatokkal bővített koncepcióval előállni a jövőbeni tervekről" - teszi hozzá Lipcsei András.

Beszéljünk az elején a kollégákkal

A vélemények kikérése mellett érdemes egy hosszabb négyszemközti beszélgetést is megejteni a közvetlen beosztottakkal, illetve azokkal, akikkel napi kapcsolatban lesznek. "Ezen az informális beszélgetésen ki lehet puhatolni a cégkultúrát, az íratlan szokásokat, az informális kapcsolatokat, az alkalmazottak motivációját. Így nemcsak a számok tükrében, hanem az ott dolgozók szemüvegén át is megismerhetik a céget" - avat be Csík Klára, a Karrier és Stílus Tanácsadó Kft. vezetője.

Nem jön be az autokrata stílus

Egy első, jól sikerült beszélgetés azonban még nem elegendő a munkatársak bizalmának elnyeréséhez, az egy folyamat eredménye. "Az új vezető legyen nyitott, megbízható és egyenes. Ne főnökösködjön, a magánjellegű teendőit - például a bevásárlást - ne a titkárnőjével, kollégáival intéztesse. Természetesen delegálhat feladatokat, de kizárólag csak olyanokat, amelyek az adott alkalmazott munkakörébe beletartoznak. A példamutatás szintén igen lényeges. Ne a vezető legyen az, aki utoljára beér, és ne ő távozzon a legkorábban. Mindezek mellett a stílus sem mindegy. A pöffeszkedő, autokratikus, fennhéjázó vezetőt nem kedvelik a beosztottak" - tette hozzá. Persze vannak olyan helyzetek, amikor teljesen más vezetői attitűd vezet eredményre. Például válsághelyzetben levő cégnél nincs idő konszenzuskeresésre: eredmény csak gyors és határozott döntésekkel érhető el.

Mit tehetünk a riválisokkal, akik minden tettünkben, intézkedésünkben csak a rosszat látják? Lipcsei András szerint a legjobb, ha a főnök velük is leül egy személyes megbeszélésre, és meggyőzi őket: ez egyiküknek sem jó. Ha az energiáikat a rivalizálásra fordítják, akkor hatékonyságuk nagyban lecsökken. Ezt pedig előbb-utóbb észreveszik és szóvá is teszik a felettesek.

A mértéktartó távolságtartás javasolt

A munkatársakkal való túlzott barátkozás szintén kerülendő, és nincs ez másként a távolságtartó viselkedéssel sem. A legjobb egy arany középút megtalálása, amelyet mértéktartó távolságtartásként lehet körülírni. A cégen belülről kinevezettek egyik legnagyobb dilemmája, hogy hogyan kezeljék barátaikat, kollégáikat, akik egyik napról a másikra beosztottjukká váltak. Lipcsei András szerint tapintatosan, körültekintően kell eljárniuk. Meg kell értetniük velük - fennhéjázás nélkül - hogy ők már más munkakörben dolgoznak.

Ne magunkat helyezzük előtérbe

Gyakori hiba továbbá, hogy a vezetők a magánérdekeket előrehelyezik az első hónapokban. Nem mondják le előre leszervezett nyaralásukat, viszont egy hónap munka után eltűnnek egy hétre. Ez ellenérzést válthat ki mind a felettesekben, mind a kollégákban.

Beszéljünk a nagyfőnökkel

Csík Klára mindehhez hozzátette: a legfontosabb, hogy az intézkedéseket kommunikálják a vállalat tulajdonosainak, vezetőinek. Hetente érdemes leülni velük és elmondani, mivel foglalkozott az elmúlt héten.

A tíz leggyakoribb vezetői hiba:

1. Elszigetelődés a beosztottaktól
2. A stratégiai fókusz, a célok szem elől tévesztése
3. Egyoldalú vezetői látásmód
4. Autokratikus vezetési stílus
5. Motiválás mellőzése
6. Igazság elkendőzése
7. Személyes példamutatás hiánya
8. Túlzott konfliktuskerülés
9. Következetlenség
10. A pozitív visszajelzés hiánya

Oroszi Babett
  • 2020.12.10Vezetői képzés - Emberek vezetése modul (C) A vezetői képzés célja az elméleti és gyakorlati vezetői tudás és kompetenciák fejlesztése. A résztvevők a képzésen megismerik a csapat és szervezetépítés és a munkatársak fejlesztésének, vezetésének és értékelésének alapvető vezetői eszközeit. A képzés résztvevői elsajátítják azokat a gyakorlatban alkalmazható technikákat, amelyek segítségével javítható a munkatársak elkötelezettsége és teljesítménye. Részletek Jegyek
  • 2020.12.10Fókuszban a megélhetési juttatások! - Ingyenes A koronavírus-járvány a vállalatoknál talán a HR-es szakembereknek adta a legtöbb megoldandó feladatot. Olyan nehézségekkel kellett szembenézniük, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak. Nem maradt ki a kihívások sorából a dolgozói juttatások témája sem: a tapasztalat azt mutatta, hogy a pandémiás időszak alatt a cégek jelentős része nem tudta kiadni a juttatásokat a korábban megszokottak szerint. Egy gyorsan változó, bizonytalan piaci és jogi környezet komoly rugalmasságot igényelt és igényel a mai napig a munkáltatók részéről. A cégek számára elengedhetetlenné vált, hogy újragondolják korábban alkalmazott, bevált megoldásaikat, és olyan rendszert hozzanak létre, amelyet – az igények igen dinamikus, folyamatos változása okán – a későbbiekben is viszonylag könnyen tudnak alakítani, módosítani. Részletek Jegyek
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter