Az új vezetők leggyakoribb hibái
Minden munkavállalónak nagy kihívás, ha főnöki szerepben folytatja pályafutását. Valaki azonnal igent mond és fejest ugrik az ismeretlenbe, mások napokig-hetekig töprengenek, és végül nem vállalják. Vezetőnek lenni teljesen más műfaj, mint jó szakemberként dolgozni. Íme néhány tipp a sikeres túlélésre.
Ezt követően ajánlott egy listát készíteni - kimutatásokra és hatástanulmányra hagyatkozva - arról, hogy mi az, ami hatékony és mi az, ami csak hátráltatja a vállalat fejlődését. "Az új stratégia kialakításában segítségére lehetnek a munkatársak is. Egy rövid beszélgetés keretében kérje ki véleményüket, kérdezze meg őket arról, milyen változtatásokat fogadnának szívesen. Az első negyedév végére pedig ajánlott egy átgondolt, magyarázatokkal bővített koncepcióval előállni a jövőbeni tervekről" - teszi hozzá Lipcsei András.
Beszéljünk az elején a kollégákkal
A vélemények kikérése mellett érdemes egy hosszabb négyszemközti beszélgetést is megejteni a közvetlen beosztottakkal, illetve azokkal, akikkel napi kapcsolatban lesznek. "Ezen az informális beszélgetésen ki lehet puhatolni a cégkultúrát, az íratlan szokásokat, az informális kapcsolatokat, az alkalmazottak motivációját. Így nemcsak a számok tükrében, hanem az ott dolgozók szemüvegén át is megismerhetik a céget" - avat be Csík Klára, a Karrier és Stílus Tanácsadó Kft. vezetője.
Nem jön be az autokrata stílus
Egy első, jól sikerült beszélgetés azonban még nem elegendő a munkatársak bizalmának elnyeréséhez, az egy folyamat eredménye. "Az új vezető legyen nyitott, megbízható és egyenes. Ne főnökösködjön, a magánjellegű teendőit - például a bevásárlást - ne a titkárnőjével, kollégáival intéztesse. Természetesen delegálhat feladatokat, de kizárólag csak olyanokat, amelyek az adott alkalmazott munkakörébe beletartoznak. A példamutatás szintén igen lényeges. Ne a vezető legyen az, aki utoljára beér, és ne ő távozzon a legkorábban. Mindezek mellett a stílus sem mindegy. A pöffeszkedő, autokratikus, fennhéjázó vezetőt nem kedvelik a beosztottak" - tette hozzá. Persze vannak olyan helyzetek, amikor teljesen más vezetői attitűd vezet eredményre. Például válsághelyzetben levő cégnél nincs idő konszenzuskeresésre: eredmény csak gyors és határozott döntésekkel érhető el.
Mit tehetünk a riválisokkal, akik minden tettünkben, intézkedésünkben csak a rosszat látják? Lipcsei András szerint a legjobb, ha a főnök velük is leül egy személyes megbeszélésre, és meggyőzi őket: ez egyiküknek sem jó. Ha az energiáikat a rivalizálásra fordítják, akkor hatékonyságuk nagyban lecsökken. Ezt pedig előbb-utóbb észreveszik és szóvá is teszik a felettesek.
A mértéktartó távolságtartás javasolt
A munkatársakkal való túlzott barátkozás szintén kerülendő, és nincs ez másként a távolságtartó viselkedéssel sem. A legjobb egy arany középút megtalálása, amelyet mértéktartó távolságtartásként lehet körülírni. A cégen belülről kinevezettek egyik legnagyobb dilemmája, hogy hogyan kezeljék barátaikat, kollégáikat, akik egyik napról a másikra beosztottjukká váltak. Lipcsei András szerint tapintatosan, körültekintően kell eljárniuk. Meg kell értetniük velük - fennhéjázás nélkül - hogy ők már más munkakörben dolgoznak.
Ne magunkat helyezzük előtérbe
Gyakori hiba továbbá, hogy a vezetők a magánérdekeket előrehelyezik az első hónapokban. Nem mondják le előre leszervezett nyaralásukat, viszont egy hónap munka után eltűnnek egy hétre. Ez ellenérzést válthat ki mind a felettesekben, mind a kollégákban.
Beszéljünk a nagyfőnökkel
Csík Klára mindehhez hozzátette: a legfontosabb, hogy az intézkedéseket kommunikálják a vállalat tulajdonosainak, vezetőinek. Hetente érdemes leülni velük és elmondani, mivel foglalkozott az elmúlt héten.
A tíz leggyakoribb vezetői hiba:
1. Elszigetelődés a beosztottaktól
2. A stratégiai fókusz, a célok szem elől tévesztése
3. Egyoldalú vezetői látásmód
4. Autokratikus vezetési stílus
5. Motiválás mellőzése
6. Igazság elkendőzése
7. Személyes példamutatás hiánya
8. Túlzott konfliktuskerülés
9. Következetlenség
10. A pozitív visszajelzés hiánya
Oroszi Babett
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Még tart az ajkai erőműben szombaton történt baleset vizsgálata - tájékoztatta a Veolia Energia Magyarország Zrt. hétfőn az MTI-t. Teljes cikk
A munka világa 2025-ben már nem a klasszikus irodai hierarchiáról szól: ma már fizetnek azért, ha valaki ölel, alszik vagy épp AI-személyiségeket... Teljes cikk
Üzemi baleset történt az ajkai erőműben, a helyszínről egy férfit súlyos sérülésekkel, életveszélyes állapotban, míg két másik férfit... Teljes cikk
- Politizálás a munkahelyen? Így állnak hozzá a dolgozók 1 hónapja
- Csökken az újságírószakma vonzereje - avagy mit üzennek a média szakos diákok? 2 hónapja
- Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható 2 hónapja
- Így csökkenthetők a dolgozók munkahelyi biztonsággal kapcsolatos aggodalmai 2 hónapja
- 5 tipp, hogy egészséges legyen a munkahelyi légkör 3 hónapja
- Hogyan beszéljünk a főnökkel? 3 hónapja
- Több mint csapatmunka - Szabályozhatja-e a párkapcsolatokat a munkahely? 4 hónapja
- Amikor a munkavállaló is tartalomkészítővé válik 4 hónapja
- CEO és HR vezető: Össze(f)ér vagy nem (f)ér össze: ez itt a kérdés? 4 hónapja
- HR-essel csalta a feleségét a techmágnás, egy koncerten buktak le 4 hónapja
- Felmondott a BKK vezérigazgatója: "Nem lehet hatalmi játszmák eszköze" a vezetői kiválasztás 6 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?