"Nehéz eset" emberekkel dolgozik? - ezt a 7 dolgot tartsa szem előtt
Humánerőforrás-szakemberként feladatunk lehet a munkatársakkal arról beszélgetni, hogy milyen a kapcsolatuk (vagy miért nincs kapcsolatuk) egy-egy másik munkatársukkal. Amikor a beszélgetés eljut arra a pontra, hogy őszintén feltehetjük a kérdést: "Hé, mi van közted és XY között?”, a válasz olykor csak annyi, hogy "XY nehéz eset". Innentől a helyzet megoldása sem könnyű eset - írja Sharlyn Lauby HR tanácsadó a HR Bartender blog bejegyzésében, melyben 7 fontos átgondolnivalóval ajándékozza meg olvasóit.
Miután meghallgattam Ryan Leak (egy vezetőképzéssel foglalkozó szakember) „Hogyan dolgozzunk nehéz emberekkel” című előadását, azon tűnődöm, vajon valóban erről van-e szó. Vajon tényleg nehéz eset az illető? A lényeg, hogy nagyon nem mindegy, miként közelítjük meg a problémát - írja Sharlyn Lauby HR tanácsadó.
A nehéz eset, vagy bonyolult - mint jellemvonás erős leegyszerűsítése a dolgoknak. A bonyolult szó azt jelenti, hogy "sok egymáshoz kapcsolódó részből vagy elemből áll". Nagyon bagatellnek hangzik, de mindannyian bonyolult egyének vagyunk. A 7 megfontolandó gondolat közül ez az egyik legfontosabb.
- A bonyolultság - a külső szemlélő szemében van. Ahogy említettem, mindannyian bonyolult lények vagyunk, és a bonyolult nem eleve rossz. Annak felismerése, hogy mindannyian bonyolultak vagyunk, az első lépés ahhoz, hogy képesek legyünk együtt dolgozni másokkal, akik nem olyanok, mint mi. Akik szerintünk "nehéz esetek".
- Vegyük fontolóra a lehetőségeinket! Amikor másokkal való együttműködésről van szó, vannak lehetőségeink. Lehet 1) elkerülni, 2) változtatni, 3) felmondani, vagy 4) megérteni. Nyilvánvaló, hogy Leak előadásában az utóbbira - a megértésre - összpontosított. Hangsúlyozom, fontos felismerni, hogy vannak lehetőségeink, és alaposan átgondolni, hogy mi a legjobb megoldás. A könnyebbik út lehet elkerülni vagy teljesen megszüntetni a problémásnak tűnő kollégával minden kapcsolatot, de lehet, hogy hosszú távon nem ez a legjobb döntés.
- Ismerjük fel a saját bonyodalmainkat! Ez visszatér az első ponthoz. Lehet, hogy azt mondjuk magunknak: „Ó, Leonard nagyon bonyolult”. Eközben Leonard ugyanezt gondolhatja rólunk. Ha tudatosítjuk magunkban azt, amit a saját bonyodalmainknak vélhetünk, az értékes gyakorlat lehet mások megértésében.
- Határozzuk meg (és persze osszuk is meg) elvárásainkat! Munkakapcsolatainkban gyakran kell másokra támaszkodnunk. A másik felé irányuló elvárásaink meghatározása alapvetés, azonban fel kell tennünk magunknak a kérdést, hogy elvárásaink ésszerűek-e. Olyan mércét állítunk az emberek elé, amelynek mi is meg tudnánk felelni?
- Hagyjunk nekik mozgásteret, hogy felnőjenek hozzánk! Engedjük meg nekik, hogy változzanak! Néha az általunk bonyolultnak bélyegzett embereknek egyszerűen csak időre van szükségük. Ez kapcsolódik a lehetőségek mérlegeléséhez. Ha elkerülünk valakit vagy lemondunk róla, lehet, lemondunk a fejlődés és változás lehetőségéről. Ugyanez a helyzet, ha megpróbálunk másokat megváltoztatni. Ez nem teszi lehetővé számukra, hogy önmaguk legjobb változatává nőjék ki magukat.
- Használjuk a befolyást a kapcsolat és más kapcsolatok megértésére! Korábban írtam már róla, hogy a befolyást a szervezet megváltoztatására használjuk, de a kapcsolatok megértésére is használhatjuk. Ha például egy csapat tagjai vagyunk, a befolyást használhatjuk az egyéni bonyodalmak és a csapatdinamika megsegítésére.
- Érezze jól magát! Ez a pont Leak előadásában úgy hangzott: „Az élet túl rövid.” - szólt a velős bölcsesség. Igen, vannak olyan kihívások a kapcsolatokban, amelyekkel foglalkozni kell, de néha egy kihívást jelentő kapcsolat nem több egy kellemetlen pillanatnál, és "a majd elmúlik" bölcsessége is segíthet, hogy felülkerekedjünk rajta. A számunkra bonyolult emberekkel való kapcsolatunk során is akadhatnak olyan helyzetek, melyekben meg tudunk egyezni, és el tudjuk végezni a közös munkát. A "bonyolult" sem fehér és fekete.
A munka világában nem leszünk mindenkivel a legjobb barátok. Elég valószínű, hogy néhány munkatársunkat sosem fogjuk igazán kedvelni. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem tudunk hatékonyan kommunikálni és közös munkát végezni. Talán a munkakapcsolatok siekeres kezelésének egyik módja, ha tudunk hátrébb lépni és átgondolni a nehézségeket.
Így hat a dolgozókra a munkahelyi konfliktus
kép: freepik
- 2024.10.10Pannon Munkajogi Akadémia Programunkat az on-line térben tervezzük megvalósítani, ezzel is támogatva a hatékony idő kihasználását. Előadás-sorozatunk célja, hogy egy-egy munkajogi területet részletesebben is bemutassunk, lehetőséget teremtve a joggyakorlat alkalmazásának megismerésére. Részletek Jegyek
- 2024.10.112024.10.11– 12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808 Részletek Jegyek
- 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában. Részletek Jegyek
- 2024.11.21Pannon HR Konferencia Debrecen Lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. Részletek Jegyek
A társadalmi normák olyan (általában) íratlan szabályok, amelyek meghatározzák a helyénvaló viselkedést egy adott kontextusban vagy csoportban. Ezek... Teljes cikk
Kíváncsibbá, nyitottabbá és jobban kommunikálóvá váltak azoknak a befogadó családoknak a gyermekei, amelyek globális ifjúsági csereprogramokban... Teljes cikk
- Service Desk munkatárs 3 hónapja
- Munkahelyi barátság - nem is hinnénk, mennyire fontos szerepe van 3 hónapja
- Így hat a dolgozókra a munkahelyi konfliktus 4 hónapja
- A munkaidőnk mindössze 5 százalékát töltjük kommunikációval 5 hónapja
- Munkahelyi alumni élethosszig: stratégiai fontosságú a jó kapcsolat fenntartása a volt kollégákkal 6 hónapja
- Nagy baj, ha nem világos a munkavállalók számára, hogy mi kell az előléptetéshez 6 hónapja
- Felmérés: a vállalatvezetők nem állnak készen a változások menedzselésére 6 hónapja
- Felsővezetők a Linkedinen: hogyan lehet jól csinálni? 6 hónapja
- A dolgozók kétharmada heti 1-2 meetinget időpocsékolásnak tart 7 hónapja
- Ennyien dolgoztak a kommunikációs iparágban tavaly 7 hónapja
- PREXA 2024: elindult a nevezés 7 hónapja