Így alakítsuk ki az ember és a technológia optimális együttműködését
Vajon hogyan lehet a közösségi média által befolyásolt világban pszichológiai biztonságot építeni egy szervezetnél? Melyik kommunikációs csatornát mire érdemes használni, hogy ne terheljük túl a munkavállalókat? Minderről Caitlin Begg, amerikai szociológus, a téma szakértője, az Authentic Social kezdeményezés elindítója beszélt a HR Portalnak. Caitlin Begg, aki a Brain Bar-on is előadott, olyan szervezeteket segít, mint az IBM és a Harvard, hogy a közösségi média által uralt környezetben is boldogabb, elégedettebb munkavállalóik legyenek.
Egy ilyen bizonytalan és változékony világban lehet-e jövőbiztos szervezetről beszélni?
Igen, mert a jövőbiztosság a hatékony keretek kialakításáról szól, nem pedig arról, hogy teljes mértékben tudnunk kell, mit hoz a jövő. Az Authentic Socialnál végzett munkám hangsúlyozza a szociotechnikai jövő tervezésének fontosságát, ahol az emberek és a technológia együtt dolgoznak.
Melyek a legfontosabb eszközök, ha egy szervezet minél nagyobb stabilitást és pszichológiai biztonságot akar teremteni?
A pszichológiai biztonság és a szervezet stabilitásának középpontjában a kommunikáció áll. A mai bizonytalan világban a kommunikáció kezelése mind egyéni, mind szervezeti szinten egyre bonyolultabb. Kutatásaim során arra a következtetésre jutottam, hogy jelenleg körülbelül hétszer több beszélgetésre alkalmas csatorna áll rendelkezésre, mint az elmúlt évtizedekben. Az iMessage, az sms, a slack, a Microsoft Teams, az e-mail és még sok más..., amit túlterhelőnek érezhetünk.
A beszélgetéseknek két fő típusa van: a szinkron és az aszinkron kommunikáció. A szinkron esetében a folyó párbeszédre gondolunk. Ideális esetben ugyanazon a helyszínen zajlik, de a FaceTime és a telefonhívások is ide illenek. Az aszinkron kommunikáció az olyan kommunikáció, amely a folyamatos áramláson kívül létezik, mint például az iMessage, a szöveges üzenet, a közösségi média üzenetek, a Slack és a Microsoft Teams típusú dolgok pingjei. Kutatási becslések szerint vagyunk jónéhányan, akik a napunk 46-75%-át töltjük aszinkron kommunikációval... ami gyakran elveszi az időt az elmélyült munkától.
A szervezeteknek kommunikációs normákat kell kialakítaniuk a következők figyelembevételével: aszinkron kommunikációt érdemes használni információcsere céljából (megváltoztathatjuk a megbeszélés időpontját? Itt van ez a fájl. stb.), szinkron kommunikációt pedig a kreatívabb, együttműködést igénylő munkához (ötletelés, vállalati kérdések megvitatása).
Sok esetben éppen a technológia és annak változása a bizonytalanság forrása. Milyen pozitív szerepet tölthet be a munkahelyi életünkben?
A technológia, ha helyesen használják, segíti a munkahelyek jobb összekapcsolódását, és egyszerűsítheti a globalizált munkaerő együttműködését a fordítási szolgáltatások elérhetősége, a fájlmegosztás és a kapcsolatteremtés révén. A mesterséges intelligencia új távlatokat nyithat a sikeres működésben. A vállalatok számára azonban fontos, hogy szociotechnikai megközelítést alkalmazzanak az AI munkahelyi bevezetéséhez.

Caitlin Begg: Minden döntésnek az emberek és a technológia közös optimalizálására kell törekednie.
Milyen konkrét stratégiákat javasol a szervezeteknek a munkahelyi elégedettség növelésére?
A munkahelyi változások szociotechnikai megközelítése szerves részét képezi a munkavállalók magas szintű munkahelyi elégedettségének biztosításához. Ez azt jelenti, hogy minden döntésnek az emberek és a technológia közös optimalizálására kell törekednie.
Előfordulhat, hogy a munkavállalók elégedetlenek a munkájukkal, mert nincsenek megfelelő kommunikációs csatornák a visszajelzéshez, vagy mert úgy érzik nem hallgatják meg őket. Ez gyakran annak tudható be, hogy a vezetők a munka technikai elemeit helyezik előtérbe az emberekkel szemben. Emellett a tanulásközpontú megközelítés is szerves része a munkahelyi elégedettségnek.
Milyen hatással van a közösségi média a munkahelyi elégedettségre? Az ott közvetített kép a munkavállalói elvárásokra?
Ez nagyban függ a beosztástól, a kultúrától, a ranglétra szintjétől... de az „összehasonlító játék” olyasmi, amit az emberek LinkedIn-bejegyzésekkel kezelnek.
Milyen pozitív hatása lehet a közösségi médiának az átláthatóság szempontjából? Manapság szinte semmit sem lehet titokban tartani egy vállalaton belül, ha a kommunikáció nem önazonos.
Az átláthatóság ma kulcsfontosságú a szervezetekben, és ez néha a hibrid és távmunkahelyzetekben nehezebb lehet. Ilyenkor nehéz lehet megfelelően kommunikálni a kollégákkal. A nyílt, világos és közvetlen kommunikáció minden szervezet célja kell, hogy legyen. Ez a munkahelyi kommunikációs normák szociotechnikai megközelítésével kezdődhet.
Nyitóképen Caitlin Begg Forrás: Brain Bar
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Nemrégiben látott napvilágot egy felmérés a vállalatok belső kommunikációjának hatékonyságáról. Az adatokból kiderül, hogy bár elméletben a... Teljes cikk
Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk
Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk
- Az MCSV elindítja a világ első „Röviddráma + Blockchain + Mesterséges Intelligencia + Bevételmegosztás” ökoszisztémáját, amely a rövidfilmeket digitális eszközökké alakítja 2 hónapja
- A legtöbb cég nem tudja megszólítani a saját kollégáit 2 hónapja
- Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel 2 hónapja
- Politizálás a munkahelyen? Így állnak hozzá a dolgozók 2 hónapja
- A jövő a bátor lányoké: így válhatnak a tinik az AI-korszak nyerteseivé 2 hónapja
- Hogyan működik a mesterséges intelligencia és milyen előnyöket hoz? 2 hónapja
- Az AI máris átalakította a technológiai szakmákat? 3 hónapja
- Csökken az újságírószakma vonzereje - avagy mit üzennek a média szakos diákok? 3 hónapja
- Mérlegen a hazai HR podcastok 3 hónapja
- Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható 3 hónapja
- Így csökkenthetők a dolgozók munkahelyi biztonsággal kapcsolatos aggodalmai 3 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja