Így alakítsuk ki az ember és a technológia optimális együttműködését
Vajon hogyan lehet a közösségi média által befolyásolt világban pszichológiai biztonságot építeni egy szervezetnél? Melyik kommunikációs csatornát mire érdemes használni, hogy ne terheljük túl a munkavállalókat? Minderről Caitlin Begg, amerikai szociológus, a téma szakértője, az Authentic Social kezdeményezés elindítója beszélt a HR Portalnak. Caitlin Begg, aki a Brain Bar-on is előadott, olyan szervezeteket segít, mint az IBM és a Harvard, hogy a közösségi média által uralt környezetben is boldogabb, elégedettebb munkavállalóik legyenek.

Egy ilyen bizonytalan és változékony világban lehet-e jövőbiztos szervezetről beszélni?
Igen, mert a jövőbiztosság a hatékony keretek kialakításáról szól, nem pedig arról, hogy teljes mértékben tudnunk kell, mit hoz a jövő. Az Authentic Socialnál végzett munkám hangsúlyozza a szociotechnikai jövő tervezésének fontosságát, ahol az emberek és a technológia együtt dolgoznak.
Melyek a legfontosabb eszközök, ha egy szervezet minél nagyobb stabilitást és pszichológiai biztonságot akar teremteni?
A pszichológiai biztonság és a szervezet stabilitásának középpontjában a kommunikáció áll. A mai bizonytalan világban a kommunikáció kezelése mind egyéni, mind szervezeti szinten egyre bonyolultabb. Kutatásaim során arra a következtetésre jutottam, hogy jelenleg körülbelül hétszer több beszélgetésre alkalmas csatorna áll rendelkezésre, mint az elmúlt évtizedekben. Az iMessage, az sms, a slack, a Microsoft Teams, az e-mail és még sok más..., amit túlterhelőnek érezhetünk.
A beszélgetéseknek két fő típusa van: a szinkron és az aszinkron kommunikáció. A szinkron esetében a folyó párbeszédre gondolunk. Ideális esetben ugyanazon a helyszínen zajlik, de a FaceTime és a telefonhívások is ide illenek. Az aszinkron kommunikáció az olyan kommunikáció, amely a folyamatos áramláson kívül létezik, mint például az iMessage, a szöveges üzenet, a közösségi média üzenetek, a Slack és a Microsoft Teams típusú dolgok pingjei. Kutatási becslések szerint vagyunk jónéhányan, akik a napunk 46-75%-át töltjük aszinkron kommunikációval... ami gyakran elveszi az időt az elmélyült munkától.
A szervezeteknek kommunikációs normákat kell kialakítaniuk a következők figyelembevételével: aszinkron kommunikációt érdemes használni információcsere céljából (megváltoztathatjuk a megbeszélés időpontját? Itt van ez a fájl. stb.), szinkron kommunikációt pedig a kreatívabb, együttműködést igénylő munkához (ötletelés, vállalati kérdések megvitatása).
Sok esetben éppen a technológia és annak változása a bizonytalanság forrása. Milyen pozitív szerepet tölthet be a munkahelyi életünkben?
A technológia, ha helyesen használják, segíti a munkahelyek jobb összekapcsolódását, és egyszerűsítheti a globalizált munkaerő együttműködését a fordítási szolgáltatások elérhetősége, a fájlmegosztás és a kapcsolatteremtés révén. A mesterséges intelligencia új távlatokat nyithat a sikeres működésben. A vállalatok számára azonban fontos, hogy szociotechnikai megközelítést alkalmazzanak az AI munkahelyi bevezetéséhez.
Caitlin Begg: Minden döntésnek az emberek és a technológia közös optimalizálására kell törekednie.
Milyen konkrét stratégiákat javasol a szervezeteknek a munkahelyi elégedettség növelésére?
A munkahelyi változások szociotechnikai megközelítése szerves részét képezi a munkavállalók magas szintű munkahelyi elégedettségének biztosításához. Ez azt jelenti, hogy minden döntésnek az emberek és a technológia közös optimalizálására kell törekednie.
Előfordulhat, hogy a munkavállalók elégedetlenek a munkájukkal, mert nincsenek megfelelő kommunikációs csatornák a visszajelzéshez, vagy mert úgy érzik nem hallgatják meg őket. Ez gyakran annak tudható be, hogy a vezetők a munka technikai elemeit helyezik előtérbe az emberekkel szemben. Emellett a tanulásközpontú megközelítés is szerves része a munkahelyi elégedettségnek.
Milyen hatással van a közösségi média a munkahelyi elégedettségre? Az ott közvetített kép a munkavállalói elvárásokra?
Ez nagyban függ a beosztástól, a kultúrától, a ranglétra szintjétől... de az „összehasonlító játék” olyasmi, amit az emberek LinkedIn-bejegyzésekkel kezelnek.
Milyen pozitív hatása lehet a közösségi médiának az átláthatóság szempontjából? Manapság szinte semmit sem lehet titokban tartani egy vállalaton belül, ha a kommunikáció nem önazonos.
Az átláthatóság ma kulcsfontosságú a szervezetekben, és ez néha a hibrid és távmunkahelyzetekben nehezebb lehet. Ilyenkor nehéz lehet megfelelően kommunikálni a kollégákkal. A nyílt, világos és közvetlen kommunikáció minden szervezet célja kell, hogy legyen. Ez a munkahelyi kommunikációs normák szociotechnikai megközelítésével kezdődhet.
Nyitóképen Caitlin Begg Forrás: Brain Bar
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk
Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk
Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk
- Ezt a hibát ne kövesd el generációs témában: itt a friss kutatás 1 hónapja
- A dolgozók több mint fele küzd, hogy lépést tartson az AI gyors fejlődésével 1 hónapja
- A dolgozók több mint fele elismeri, hogy hibákat követ el az AI használata közben 2 hónapja
- Egyre több vezető bánja meg, hogy az AI miatt küldött el dolgozókat 2 hónapja
- Merülőszivattyúk - hatékony megoldás vízkiemeléshez 2 hónapja
- Új vezérigazgató a TV2 Média Csoport élén 2 hónapja
- Önálló jogi technológiai csoport indul a Jalsovszkynál 2 hónapja
- Networking mesterfokon - mit tegyünk, ha nehezen jegyezzük meg a neveket? 3 hónapja
- Jönnek az ötgenerációs munkahelyek: hogyan lehet jól együttműködni? 3 hónapja
- Fürdőszobába zárkózott a kém: szaftos botrány rázta fel a HR-tech világot 3 hónapja
- Új szakmákkal bővülhet a Szakmajegyzék 4 hónapja