Megjelent: 2 éve

A hatékony munka alapja a hatékony kommunikáció

Azok a munkahelyek, ahol hatékony az információáramlás, sokkal sikeresebbé válhatnak, mint azok, ahol folyamatosak a kommunikációs problémák.

A vezetői kompetenciák egyik fontos eleme a hatékony információáramlás elősegítése és fenntartása. Az eredményes munkához elengedhetetlen, hogy minden szükséges tudnivaló időben az alkalmazottak tudomására jusson. Az elvárásokat világosan kell megfogalmazni; a hatásköröket és a részleteket tisztázni kell. Rutinfeladatok esetén is előfordulhatnak váratlan nehézségek, tisztázatlan, homályos dolgok. Ha ezeket nem oldjuk meg, abból hibák keletkeznek, amik megakasztják a munkát.



Egy új munka részleteinek körültekintő tisztázása sok ideig tarthat, időpazarlásnak tűnhet, ezért sokszor a vezetők és a beosztottak túlzottan lerövidítik ezt a folyamatot. Alapos megbeszélés után is előfordulhat, hogy néhány kérdés rejtve marad, csak később, a munkafolyamat közben kerül elő. Gond akkor van, ha az így keletkezett akadályok nem háríthatók el gyorsan - ez pedig alapvetően kommunikációnk hatékonyságán múlik.

Néhány vezetői kommunikációs hiba

1. Gyors és felületes vagy lassú és részletekbe vesző


Gyakran okoz gondot, hogy a lehető legrövidebb időn belül igyekszik átadni a lényegi tudnivalókat. Ezzel a sürgető hozzáállással nem hagy elég a gondolkodási időt, nem ad teret a kérdéseknek. Ha mondandóját még türelmetlenségre vagy gondterheltségre utaló metakommunikációs elemekkel is átszövi, akkor feszültséget, bizonytalanságot és szorongást kelt a beosztottakban. Káros lehet a részletekbe vesző, parttalan túlbeszélés is. Azonnal jelentkező hátránya a jelentős időveszteség, de számolni kell azzal is, hogy akikkel ilyen lassan és "szájbarágósan" beszélnek, azok úgy érezhetik, hogy szellemi képességeiket alábecsülik.

2. Megközelíthetetlen vagy tolakodó

A vezetők általában nagyobb munkaterületet látnak át, mint a beosztottak: naprakésznek lenniük, fontos döntéseket kell hozniuk. Szükségszerű, hogy egyes részterületeken bizonyos időre magukra hagyják munkatársaikat. Ilyenkor jelentkezhet az a tipikus kommunikációs probléma, hogy a beosztottak nem tudják vagy nem merik kérdéseikkel, észrevételeikkel zaklatni a vezetőt: inkább más forrásból próbálnak információhoz jutni, vagy olyan megoldást választanak, amelyet hiányos információik alapján jónak gondolnak. Ez gyakran időveszteséget okoz és feszültséget kelt. A másik véglet az állandó vezetői jelenlét: a folyamatos ellenőrzés. Ilyenkor a beosztottak úgy érzik, hogy nincs szabad mozgásterük, nem bíznak bennük.

3. Rivalizáló vagy fraternizáló

A munkatársak közötti információáramlást nagyon megnehezíti, ha a munkahelyi légkör túlzottan versengő és teljesítményorientált. Az ilyen rivalizáló közegben az információk elhallgatása miatt a munka hatékonysága csökkenhet. Ennek ellentéte sem jó: a túlzottan családias, baráti légkörben a személyes témájú beszélgetések háttérbe szoríthatják a munkával kapcsolatos információk áramlását.

Az arany középút megtalálásához meg kell ismerni a munkatársak képzettségét, képességeit és kommunikációs sajátosságait. Ezt a folyamatot csoportos és egyéni tréningek segítségével érezhetően le lehet rövidíteni.

Optimális esetben a vezető és beosztottjai között aktív, intenzív, kétoldalú kommunikáció zajlik, amelyben mindkét fél nyitott a másik jelzéseire, ellenvetéseire, kérdéseire, és a munkatársak közötti információáramlás is aktív, intenzív, hatékony. Az érintettek tisztában vannak a feladatukkal, világosan látják eszközeit, lehetőségeit, tudják, hogy kihez fordulhatnak, ha problémába ütköznek vagy kérdésük merül fel és jelzik a nehézségeiket.

A hatékony kommunikációt elősegíti, ha fejlesztik a dolgozók önismeretét és megfelelő embereket sikerül kiválasztani minden munkakörre. Ezt lehet megtanulni az SHL Hungary Kft. „Fejlesztés és kiválasztás tesztekkel” című tanfolyamain, melyekre kéthavonta kerül sor, legközelebb 2017. november 23-24- én.
  • 2020.04.09Online workshopok és E-learning képzések április 9-től Válassza online workshopjainkat fix időben, vagy az e-learning alapú, rugalmas tanulási formát, amelyben bárhol és bármikor, önállóan, a saját időbeosztása szerint sajátíthatja el a tananyagot! Részletek Jegyek
  • 2020.06.127 Skills for Assertiveness_Egy napos nyelvi tréning A tréning nap 100%-ban gyakorlati feladatokra és a tapasztalati tanulásra épül. Egyedülálló alkalom, hogy az idegen nyelvi tudást felszínre hozzuk, gyakoroljuk, hasznos panel kifejezéseket rögzítsünk a folyékony és magabiztos megszólaláshoz. A júniusi tréningünkre első sorban a B1+/B2 szintű jelentkezőket várjuk. Részletek Jegyek
  • 2020.06.16Gyakorlatban startol az új Tbj 2020. július 1-jétől már a mindennapos munka során alkalmazni kell a bérszámfejtés, járulékmegállapítás és az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak megállapítása során is. Elméletben már sokat tudunk róla, de mi a helyzet a gyakorlati oldalon? Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Koronavírus: online távkonzultációk a Doktor24 orvosaival

A koronavírus és az ezzel összefüggő intézkedések kapcsán félelem, szorongás alakulhat ki a bizonytalanság, az elszigeteltség, a megváltozott... Teljes cikk

NKM Energia, vállalkozása energiája

Az energia a vállalkozások és vállalatok fejlődéséhez és mindennapi működéséhez elengedhetetlen, legyen szó áramról vagy gázról. Az NKM... Teljes cikk

A válságkezelő céges kommunikáció kulcsa - díjmentes webinár

A világban, és hazánkban kialakult szomorú helyzet mindnyájunknak új kihívásokat jelent. Olyan szituációkkal kell megbirkóznunk, amikkel még sosem.... Teljes cikk