A hatékony munka alapja a hatékony kommunikáció
Azok a munkahelyek, ahol hatékony az információáramlás, sokkal sikeresebbé válhatnak, mint azok, ahol folyamatosak a kommunikációs problémák.
Egy új munka részleteinek körültekintő tisztázása sok ideig tarthat, időpazarlásnak tűnhet, ezért sokszor a vezetők és a beosztottak túlzottan lerövidítik ezt a folyamatot. Alapos megbeszélés után is előfordulhat, hogy néhány kérdés rejtve marad, csak később, a munkafolyamat közben kerül elő. Gond akkor van, ha az így keletkezett akadályok nem háríthatók el gyorsan - ez pedig alapvetően kommunikációnk hatékonyságán múlik.
Néhány vezetői kommunikációs hiba
1. Gyors és felületes vagy lassú és részletekbe vesző
Gyakran okoz gondot, hogy a lehető legrövidebb időn belül igyekszik átadni a lényegi tudnivalókat. Ezzel a sürgető hozzáállással nem hagy elég a gondolkodási időt, nem ad teret a kérdéseknek. Ha mondandóját még türelmetlenségre vagy gondterheltségre utaló metakommunikációs elemekkel is átszövi, akkor feszültséget, bizonytalanságot és szorongást kelt a beosztottakban. Káros lehet a részletekbe vesző, parttalan túlbeszélés is. Azonnal jelentkező hátránya a jelentős időveszteség, de számolni kell azzal is, hogy akikkel ilyen lassan és "szájbarágósan" beszélnek, azok úgy érezhetik, hogy szellemi képességeiket alábecsülik.
2. Megközelíthetetlen vagy tolakodó
A vezetők általában nagyobb munkaterületet látnak át, mint a beosztottak: naprakésznek lenniük, fontos döntéseket kell hozniuk. Szükségszerű, hogy egyes részterületeken bizonyos időre magukra hagyják munkatársaikat. Ilyenkor jelentkezhet az a tipikus kommunikációs probléma, hogy a beosztottak nem tudják vagy nem merik kérdéseikkel, észrevételeikkel zaklatni a vezetőt: inkább más forrásból próbálnak információhoz jutni, vagy olyan megoldást választanak, amelyet hiányos információik alapján jónak gondolnak. Ez gyakran időveszteséget okoz és feszültséget kelt. A másik véglet az állandó vezetői jelenlét: a folyamatos ellenőrzés. Ilyenkor a beosztottak úgy érzik, hogy nincs szabad mozgásterük, nem bíznak bennük.
3. Rivalizáló vagy fraternizáló
A munkatársak közötti információáramlást nagyon megnehezíti, ha a munkahelyi légkör túlzottan versengő és teljesítményorientált. Az ilyen rivalizáló közegben az információk elhallgatása miatt a munka hatékonysága csökkenhet. Ennek ellentéte sem jó: a túlzottan családias, baráti légkörben a személyes témájú beszélgetések háttérbe szoríthatják a munkával kapcsolatos információk áramlását.
Az arany középút megtalálásához meg kell ismerni a munkatársak képzettségét, képességeit és kommunikációs sajátosságait. Ezt a folyamatot csoportos és egyéni tréningek segítségével érezhetően le lehet rövidíteni.
Optimális esetben a vezető és beosztottjai között aktív, intenzív, kétoldalú kommunikáció zajlik, amelyben mindkét fél nyitott a másik jelzéseire, ellenvetéseire, kérdéseire, és a munkatársak közötti információáramlás is aktív, intenzív, hatékony. Az érintettek tisztában vannak a feladatukkal, világosan látják eszközeit, lehetőségeit, tudják, hogy kihez fordulhatnak, ha problémába ütköznek vagy kérdésük merül fel és jelzik a nehézségeiket.
A hatékony kommunikációt elősegíti, ha fejlesztik a dolgozók önismeretét és megfelelő embereket sikerül kiválasztani minden munkakörre. Ezt lehet megtanulni az SHL Hungary Kft. „Fejlesztés és kiválasztás tesztekkel” című tanfolyamain, melyekre kéthavonta kerül sor, legközelebb 2017. november 23-24- én.
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
Megjelent az új idegenrendészeti törvény végrehajtási rendelete, újra be lehet nyújtani tartózkodási engedély iránti kérelmeket az Országos... Teljes cikk
A vállalatoknak 2024-ben is nagy kihívásokkal kell szembenézniük a munkaerőtoborzás, valamint munkaerőmegtartás tekintetében, hiszen a... Teljes cikk
Minden betöltetlen kulcspozíció veszteségforrás, mert jelentős termeléskieséssel jár, a meglévő állományra nehezedő többletterhelés okozta... Teljes cikk
- Újabb 43 településen épülhet bölcsőde 4 napja
- Ennyien dolgoztak a kommunikációs iparágban tavaly 1 hete
- PREXA 2024: elindult a nevezés 1 hete
- A rokkantsági ellátás dilemmái: jogos támogatás vagy rejtett segély? 1 hete
- Mozgás ide vagy oda, kimutatták, hány óra ülőmunka káros menthetetlenül az egészségre 1 hete
- Mikor emelik a szociális szférában dolgozók bérét? 1 hete
- 35 milliót fizet az exférj volt feleségének a házasság alatt végzett házimunkáért 2 hete
- Home office munka 2 hete
- Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben 3 hete
- Végre egy jó hír: meglepően gyorsan alkalmazkodtak a polikrízishez a női felsővezetők 3 hete
- Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés 3 hete