kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

Családbarát munkahely Hajdúszoboszlón

A Nemzeti Fejlesztési Terv családbarát munkahelyek és települések kialakítását célzó projektje keretében uniós támogatással Hajdúszoboszlón elindult az a folyamat, amelynek célja a munkahelyi feladatok és a családi élet közötti egyensúly megteremtése a jobb életminőség érdekében - mondta Dr. Sóvágó László, Hajdúszoboszló polgármestere.

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség uniós támogatással 2006-ban írta ki pályázatát, mellyel a családbarát település és lakókörnyezet kialakításának megvalósítását tűzte ki célul. A pályázaton hét cég, illetve település nyert, közülük az egyik Hajdúszoboszló Város Önkormányzata volt.

"Több helyi szervezettel együtt indultunk a pályázaton. Közös célunk volt, hogy a közszolgáltatások minél jobban megfeleljenek a lakosság szükségleteinek és teljesen ügyfélbaráttá váljanak" - mondta Dr. Sóvágó László, Hajdúszoboszló polgármestere.

Az uniós pályázatnak köszönhetően a 2006 novemberében kezdődött, több mint egy évig tartó munka során a hajdúszoboszlói önkormányzat szakemberei tanácsadói segítséget vehettek igénybe, képzéseken vehettek részt a családbarát szemléletmód érvényesítéséről a város működtetésében, illetve javaslatokat, ötleteket kaptak annak gyakorlati alkalmazásához.

Az utóbbi években emelkedett a női munkavállalók, valamint a gyermeküket egyedül nevelő, ezzel egyidejűleg dolgozó szülők száma, de nőtt a munka mennyisége is. Az emberek számára a munka és a magánélet közötti egyensúly fenntartása így egyre nehezebbnek bizonyul. Egyes országokban - például az Egyesült Királyságban, a skandináv államokban, Kanadában és Ausztráliában - éppen ennek a konfliktusnak a feloldására született megoldásként terjed a családbarát munkahely elve.

"A családbarát település/lakókörnyezet/munkahely fogalma alatt az értjük, hogy a helyi munkáltatók és szolgáltatók - legyen szó állami vagy magáncégekről, önkormányzati szervekről vagy intézményekről - olyan eszközöket alkalmaznak, illetve olyan szolgáltatásokat nyújtanak, amelyek lehetővé teszik a dolgozók számára a munkából eredő kötelezettségek és a magánélethez kapcsolódó feladatok minél hatékonyabb összeegyeztetését. Ezen eszközök nagyobb arányú alkalmazása hozzájárul a foglalkoztatás bővüléséhez, különös tekintettel a nők munkaerő-piaci pozíciójának megerősítéséhez - mondta el Ríz Ádám, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség humán erőforrás programokért felelős igazgatója.

- Meg kell említeni, hogy a munkaadó számára is előnyöket jelent a családbarát munkahely: növeli a munkavállalók elkötelezettségét és motivációját, valamint emeli a szolgáltatások minőségét is.

A munka során minden település és minden intézmény, vállalat számára speciális, egyedi terv és megvalósítási folyamat készült, a rá jellemző sajátosságokból kiindulva. Hajdúszoboszló esetében meghatározó a gyógyvízre épülő idegenforgalom. Bár a városban gazdasági és területi fejlődés tapasztalható, magas a szezonális munkanélküliség, sok a túlórázás és hiányos a közszolgáltatások kiépítése.

Mivel intézményei munkahelyek is egyben, az önkormányzatnak egyrészt át kellett tekintenie, hogy milyen családbarát foglalkoztatási lehetőségeket tud meghonosítani saját munkaszervezetén belül, másrészt közintézményként azt kellett megvizsgálnia, milyen eszközökkel alakíthatók át szolgáltatásai ügyfél-, illetve családbaráttá. A település szervezeteinek dolgozói képzésen vettek részt, ahol a szemléletformálás mellett konkrét gyakorlatokkal és nem szokványos foglalkoztatási formákkal ismerkedhettek meg.

A munkafolyamat eredményeképpen létrejött az e-közigazgatás és az e-ügyintézés is. Ennek segítségével a lakosság az interneten keresztül széleskörű tájékoztatást kaphat a Polgármesteri Hivatalban intézhető ügyekről, illetve választ kaphat kérdéseire. Ennek bevezetésével az uniós pályázatnak köszönhetően a hajdúszoboszlóiak kényelmesebben, egyszerűbben és gyorsabban tudják ügyeiket intézni.

A hajdúszoboszlói lakosság körében 2007 februárjában végzett kutatás szerint a vizsgált háztartások jelentős része a biztonság hiánya, hozzá nem értés vagy a rendszer bonyolultsága miatt nem alkalmazza az elektronikus szolgáltatásokat. A visszajelzésekre válaszként a városban roadshow-k, reklámok, hirdetések segítik az információk terjesztését.

Gyakran felmerülő probléma volt az is, hogy a lakosság egy része nem, vagy csak kis mértékben tud számítógépet használni. Ezt figyelembe véve külön tanfolyamokat szerveztek a lakosságnak és a helyi vállalkozásoknak. Jelenleg folyamatban van egy oktatófilm elkészítése is, ahol a hajdúszoboszlóiak körében jól ismert Korény Istvánné, a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Hajdúszoboszlói Szervezetének elnöke lépésről lépésre mutatja be a leggyakoribb, közigazgatáshoz kapcsolódó ügyek (például az adózás) elektronikus intézését.

A munka során elsődleges törekvés volt az esélyegyenlőség minél nagyobb mértékű, a mindennapokban is érzékelhető megvalósítása. Erre Hajdúszoboszló a továbbiakban is kiemelt figyelmet szándékozik fordítani.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nem hívtak időben mentőt munkatársukhoz, elítélték őket

Mire a megsérült dolgozó kollégái mentőt hívtak, a férfinak leállt a légzése. Teljes cikk

Már parlamenti vitán a 14. havi nyugdíjról szóló törvényjavaslat

A kormány javaslatára az Országgyűlés megkezdi a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló törvénytervezet tárgyalását - közölte a... Teljes cikk

NAV: eddig kell bevallani és befizetni a globális minimumadó előlegét

A multinacionális vállalatcsoport vagy a nagyméretű belföldi vállalatcsoport belföldi csoporttagjaira vonatkozó, elismert belföldi kiegészítő adó... Teljes cikk