Egy egész várost magával ránthat egy-egy vállalat bukása
Nem szerencsés, ha egy város egyetlen nagyvállalatra vagy iparágra építi fel a gazdaságát. Dunaújváros a Dunaferr miatt kerülhet nehéz helyzetbe, de Detroit már konkrétan csődbe ment az autóipar hanyatlása miatt, Cupertino, a kisváros, ahol az Apple központja van is rosszul járhat, ha a cég becsődöl – derül ki a Portfolio.hu cikkéből.
1949-ben döntött a Magyar Dolgozók Pártja a Dunai Vasmű, és ezzel együtt Dunaújváros megalapításáról. A város az 1950-es években épült fel, a cég és a város a következő években dinamikus fejlődésen ment át. A ma ISD Dunaferrnek nevezett vállalat a 47 ezer fős lakosságú város legnagyobb munkaadója, 7500 embert foglalkoztat. A lakosok nagy rész függ a vasműtől: ők maguk, vagy családtagjaik vállalnak benne munkát, esetleg beszállítóként állnak kapcsolatban a céggel.
A vasmű sorsa még nem dőlt el: az orosz tulajdonos nyilatkozatai szerint szinte szociális alapon tart fenn egyes munkafolyamatokat, és a kormány is elkötelezett a cég megmentése, állami tulajdonba vétele mellett. Az állam részéről szintén lehetségesek stratégiai és szociális megfontolások, például a több ezer munkahely megtartása.
A dunaújvárosi gyár és így az egész város jövője szempontjából azonban még a tulajdonosváltásnál is fontosabb ügy a kohófelújítás. A tavaly januárban leállított 1-es számú kohó még mindig áll, a beruházás még el sem kezdődött, így sokan a folyékony fázis (a nyersvas- és acélgyártás) fennmaradását féltik. Ez pedig további, több száz, akár ezernél is több munkahely megszűnésével járna – írja a Portfolio.
Detroit csődje és az autóipar: General Motors, Ford, Chrysler
Detroit az amerikai autógyártás központjává vált az ötvenes évekre, később azonban leépítették a termelést a városban. A város a huszadik század elején még csak 285 ezer lakost számlált, ami 1930-ra 1,6 millióra növekedett, a felfutás pedig az autógyáraknak és beszállítóiknak volt köszönhető.
A General Motors, a Chrysler és a Ford is hatalmas gyárakat épített. Csak a Fordnál a csúcson 90 ezren dolgoztak. A második világháború alatt a hadiipar látta el megrendeléssel a gyárakat, utána pedig az autóeladás növekedése húzta tovább a vállalatokat. A hanyatlás már az ötvenes években elkezdődött: a gyárak decentralizálták a gyártást és nagy léptékű volt az automatizálás is. A hetvenes években az emelkedő üzemanyagárak és az erősödő verseny miatt mindhárom gyártó csődközelbe került, ezért leépítették a detroiti gyártást.
Újabb pofont a 2007-ben kezdődött válság adott, a GM és a Chrysler is csődvédelmet kért. Tavaly maga Detroit városa is csődbe ment, az ingatlanok eladhatatlanok, az emberek tömegesen hagyják el a várost, a lakosságszám mára 681 ezer főre csökkent, a munkanélküliség 23 százalékos, a közbiztonság katasztofális.
Wolfsburg a Volkswagentől függ
Amikor 1938-ban a településen létrehozták a Volkswagen gyárát, Wolfsburg egy 1200 fős kis falu volt csupán. A náci vezetésnek grandiózus tervei voltak a településsel: Európa legnagyobb autógyárát akarták felépíteni. A második világháború alatt a gyár sok hadiipari megrendelést kapott, a világháború után pedig folytatódott az autógyártás. Mára a wolfsburgi üzem Európa egyik legnagyobb és legmodernebb autógyára, ott készül többek között a Golf, a Tiguan és a Touran.
A gyárban közel 51 ezer ember dolgozik. A város lakossága ugyanakkor még ma is csak 122 ezer fő, így könnyű belátni, hogy a város sorsa mennyire függ az autógyár sikerétől (egyelőre minden rendben megy).
Cupertinot az Apple futtatta fel
A kaliforniai kisváros, Cupertino ad otthont az Apple központjának. A hatvanezres város munkahelyeinek 40 százalékát a technológiai vállalat adja, manapság 16 ezer ember dolgozik ott. Az adókon keresztül a város büdzséjének közel ötödét is az Apple állja. A cég 2016-ig egy újabb központot is létrehoz a városban, ahol a csúcson 13 ezer ember dolgozhat (egyelőre 7400 új munkahely van tervben), és Cupertino költségvetésének 25 százalékát adhatja a vállalat.
Mindezt beárnyékolja, hogy az elmúlt negyedévekben az Apple nem teljesít olyan jól, a részvényárfolyamok is csökkentek valamivel. A városka vezetői ezután kezdtek arról nyilatkozni, hogy nem jó, ha a település ennyire függ egy ilyen dinamikusan változó iparágban tevékenykedő vállalattól.
Walldorfban szinte több az SAP-alkalmazott, mint a helyi lakos
A német városban, Walldorfban 14 600 ember él, az SAP nevű szoftvercég pedig 12 500 embert foglalkoztat. A városban minden az SAP körül forog: külön városrészt építettek fel, több épületet is a cégről neveztek el. Az SAP 1970-es megtelepülése után Európa egyik leggazdagabb városává tette Walldorfot.
A város felett már gyülekeznek a viharfelhők: a vállalat egyik alapítója és a felügyelőbizottság elnöke nyíltan beszélt arról, hogy egy globális szoftvercég központjának nem Németországban, hanem az Egyesült Államokban kellene lennie (ő és a vállalat marketingigazgatója már a kaliforniai Palo Altoban dolgozik), az SAP egyik felügyelőbizottsági tagja pedig nyíltan arról beszélt, hogy öt éven belül az USA-ban lesz a vállalat központja, ebben az esetben pedig több ezer fejlesztői állás is megszűnhet Walldorfban, ami súlyosan érintené a várost is.
Portfolio.hu
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Még tart az ajkai erőműben szombaton történt baleset vizsgálata - tájékoztatta a Veolia Energia Magyarország Zrt. hétfőn az MTI-t. Teljes cikk
A munka világa 2025-ben már nem a klasszikus irodai hierarchiáról szól: ma már fizetnek azért, ha valaki ölel, alszik vagy épp AI-személyiségeket... Teljes cikk
Üzemi baleset történt az ajkai erőműben, a helyszínről egy férfit súlyos sérülésekkel, életveszélyes állapotban, míg két másik férfit... Teljes cikk
- Ábécésorrendben, egyesével mondtak fel a Vasmű 1700 dolgozójának 5 hónapja
- Elkezdte a csoportos létszámleépítést a Dunaferr utódcége 5 hónapja
- Egyre több vállalat megy csődbe ebben a szomszédos országunkban 6 hónapja
- Mi lesz a Dunai Vasmű dolgozóival? 7 hónapja
- NGM: ne akadályozza a bérgarancia lehívását a Liberty! 1 éve
- A kormány felszólította a Liberty-t, hogy a dunaújvárosi vasmű rendezze a bérek kifizetését 1 éve
- Állásidőre küldi dolgozóit a Dunaferr 1 éve
- Elindultak a kifizetések a Liberty Dunaújvárosnál 1 éve
- Tüntetésbe kezdtek a Liberty Dunaújváros dolgozói 1 éve
- 10 ezer munkahely szűnt meg júliusban - emelkedik a cégcsődök száma a németeknél 1 éve
- Kínai támogatást kap a Liberty Dunaújváros 1 éve

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?