Havi 1 millió forintos fizetés? Stewardessként Dubajban
Előző cikkünkben a magyarországi stewardessképzésről és egy hazai fapadoshoz való bejutásról írtunk. Most kicsit messzebb megyünk, egészen pontosan az Arab-öbölig, ahol egy magyar hölgy dolgozik az egyik ottani légitársaság stewardesseként. Ő mondja el a munka nehézségét, és amiért érdemes ezt csinálni.
„Egy tengerparti üdülőhelyen dolgoztam a vendéglátóiparban, amikor egyszer munka után a tengerparton ülve egy hatalmas katonai repülőgép húzott el felettem. Ekkor jött a gondolat, hogy de jó lenne, ha repülőn dolgozhatnék” – kezdi Tímea (kérte, hogy állása védelmében nevét ne írjuk le, de személye és története valós). Felment hát a Google-ra, beírta a keresőmezőbe a megfelelő kulcsszavakat. Ráment a találati oldalon kapott légitársaságok weboldalaira és elkezdte feltölteni angol nyelvű önéletrajzát. Összesen nyolc helyre adta be a jelentkezését. Hét légitársaság rostáján kiesett, aztán jött egy dubaji szolgáltató, ahol munkalehetőséget kapott.
Nem volt könnyű a bejutás
A pályázat beadása után már két nappal telefonon keresték egy előzetes szűrő céljából. Itt angoltudásáról és motivációjáról kérdezték (Miért akar stewardess lenne? Miért hozzánk pályázott? Mit jelent a stewardess munka a számára? Egyebek mellett erről faggatták). Miután az akadályt sikerrel vette, meghívták egy állásinterjúra Dubajba. Amit saját zsebből kellett fizetnie. „Körülbelül 100 ezer forintból jártam meg az utat, szállással. Ez azért nem olcsó annak tükrében, ha egy bizonytalan kimenetelű állásinterjúról van szó” – mondja Tímea.
A kiválasztás egy napon át tartott „assessment day” néven futott. Minden résztvevő számot kapott, ami alapján szólították, behívták vagy elküldték. Reggel 7-kor matematikai és angol nyelvű teszttel kezdődött. Nem voltak nehezek a feladatok. Például az időzónák közötti különbséget, a valuták közötti váltást kellett számolgatni. Az igazi nehézséget az jelentette, hogy szűk időkeretet adtak rá. Nem véletlenül. Azt is nézték, mennyire tud az ember idő nyomása alatt dolgozni. Az írásbeli feladat után felolvasták azoknak a neveit, akik továbbjutottak, a többiek mehettek haza. Tímea szerencsére közöttük volt, így következett egy csoportos feladat, amelyben a csapatban való viselkedést vizsgálták, majd egy két fős szituációs gyakorlat, amikor egy munkahelyzetet kellett megoldani. A közel száz jelentkező közül öten maradtak az utolsó körre, ami egy egyórás személyes beszélgetést jelentett. „Egy kérdésre emlékszem, amit hétszer feltett az interjúztató: ’Mi volt életemben a legnehezebb helyzet, amit ügyféllel tapasztaltam?’. Ezzel a technikával valószínűleg a stressztűrésemet mérték, ugyanis nagyon embert próbáló volt hetedszerre is udvariasan válaszolni ugyanarra” – fogalmaz Tímea.
Az interjú után egy héten belül szóltak telefonon, hogy állást ajánlanak. Tímea két hónap múlva állt munkába, ami egy 6 hetes betanítással indult, aztán következett az éles helyzet valódi utasokkal. Két év elteltével arra kértük a magyar stewardesst, vonjon mérleget a munkáról.
Ami a mérleg „nehézség / kihívás” serpenyőjében szerepel:
Éjszakai munkavégzés. Az arab világban általános az éjszakai légiforgalom. Tímea munkáltatója pedig 90 százalékban éjszaka repül. „Megterhelő éjszaka 10-12 órát dolgozni. Legtöbbször ez azt jelenti, hogy este indulunk egy 4-5 órás útra, majd leszállás után egy órán belül már szállunk is fel és hajnalban landolunk.”
Az utasok. Európaiként nem egyszerű az arab kultúrából érkező utasokat kezelni. „Előfordul, hogy gyenge angoljuk miatt nem értem őket, vagy csak magukra akarják felhívni a figyelmet és folyamatosan a hívó gombon a kezük. Persze mindig nekik van igazuk. Hihetetlen türelem kell hozzájuk. Bizonyos járatokra – Jordániába vagy Libanonba - már napokkal korábban eddzem magam.”
A kollégák. Egy járat hat fős stewardess személyzettel közlekedik. A légitársaság ügyel arra, hogy ugyanazok az emberek ne legyenek egy csapatban, mindig másokkal kell együttdolgozni. „Valószínűleg ennek az a célja, hogy fegyelmezettek legyünk, ne haverkodjunk egymással, a munkára koncentráljunk. Nem könnyű egyszerre egy korai, egy ausztrál, egy arab, egy angol kollégával szót érteni.”
Ami a mérleg „pozitívum” serpenyőjében szerepel:
Változatos munkakörnyezet. Tímea nem tudna egész nap egy irodában vagy egy vendéglátóegység kiszolgálójaként ülni. Itt mindig változik az úticél, a csapata, folyamatos mozgásban van a munkahely.
Kedvezmények. Hat hónap után korlátlan útra szóló 90 százalékos utazási kedvezmény vehető igénybe az arab légitársaságok járatain (Emirates, FlyDubai, Etihad, Quatar Airways), tehát a menetjegy 10 százalékát kell csak kifizetni. Sokan már előre tervezik, hogy a következő hónapokban szabadidejükben mely városokat keresik fel. „Egy ilyen kedvezmény birtokában könnyű utazásfüggővé válni” – árulja el Tímea. Ez a módszer arra is jó, hogy az ember lássa, hogy hosszú távon a világ mely részén lenne jó élni.
Layover, azaz „ottalvós járatok”. Így hívják azt, amikor egy repülőgép a célállomásról nem azonnal repül vissza, hanem egy, két, három vagy akár négy nappal később. Ilyenkor a személyzet kint-tartózkodását igényes szállodai szobával, étkezéssel, napidíjjal a légitársaság fizeti. Így ingyen be lehet járni egy ismeretlen várost. Tímea ilyen módon járt Zanzibárban, de ha kis szerencséje lesz, akkor eljuthat a Maldív-szigetekre is. A légitársaságon belül lehet cserélgetni a „layoveres” beosztást, emellett minél több időt tölt az ember a cégnél, annál nagyobb a valószínűsége, hogy ilyen vonzó utakra beosszák.
Fizetés. Erről a stewardess annyit árult el, hogy alapfizetésből és a repült óraszám alapján számított második részösszegből áll a kereset. Kezdő stewardessként nettó havi 700-800 ezer forintnak megfelelő helyi valuta megkereshető és a cég fizeti a munkatárs szállását is. Senior munkakörben ez a milliót is elérheti.
Amiben fejlődött / változott a két év alatt:
Türelem. „Óriásit nőtt.”
Nyitottság, világlátás. „Nepálban vagy Balin ledöbbentem, hogy az emberek ugyan nagyon-nagyon szegények, de mennyire ártatlanok, jólelkűek, önzetlenek, vendégszeretőek. Emellett fantasztikus természeti szépségek veszik körül őket” – jegyzi meg Tímea.
A magyar stewardess munka után Dubajban hajtja álomra fejét, de ezt nem tekinti új hazájának, csak egy bázisnak. Ha a családalapítás szakaszába ér az élete, akkor nem itt, nem így akar élni. Most azonban a munka árnyoldalainak ellenére jól érzi magát.
- 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BME
Részletek
Jegyek
- 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk
Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk
Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk
- Munka kis cégnél: áldás vagy átok? 6 éve
- A békéltetés művészei 6 éve
- Igaz/hamis? (2.) - "Az érettségi semmire sem jó" 6 éve
- Igaz/hamis (4.): Kapcsolatok nélkül nincs állás? 6 éve
- Foglalkozása sörkóstoló 6 éve
- Szakmák mérlegen - zeneművész 6 éve
- Ákos és a HR: hogyan választ ki egy zenész? 6 éve
- Szakmaváltás 30 éves kor felett 6 éve
- Szakmák mérlegen: interim manager 6 éve
- Karrier idegen nyelvű ügyfélszolgálaton 6 éve
- Nyugodt és stresszes munkák toplistája 6 éve