HR Portré – Dulin Judit, Lidl Magyarország
„Fejlődni és másokat fejleszteni” - ez az egy évvel ezelőtt a Lidlhez érkezett HR ügyvezető, Dulin Judit küldetése. HR vezetői munkája mellett kétgyermes anyuka, folyamatosan képzi magát, sokat mosolyog, időnként motorra pattan vagy vitorlásra száll. A Lidl néhány éve tabut döntött, amikor nyilvánossá tette a bolti dolgozói pozíciók fizetéseit. Megérte a lépés: nem küzdenek munkaerőhiánnyal üzleteikben. A cég idén júniusban elnyerte a „Megbízható munkaadó” címet a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara pályázatán. Sorozatunkban ezúttal Judit beszél vezetésről, a HR jövőjéről és a legnagyobb kihívásokról.
1. Mi volt a legjobb tanács, amit valaha is kapott?
Minden ötletedet mondd el, még akkor is, ha 10-ből 8-ért megmosolyognak! Mert a másik kettő innovációt hoz, ami értéket teremt. Még első munkahelyemen, a Philipsnél kaptam Dr. Janka Máriától, aki most az EON HR igazgatója. Megfogadtam, gyakorlom és bejött. Ne csak egymás között, hanem a vezetés felé is merjük elmondani újító javaslatainkat. Akkor is, ha az nem szakterületünkhöz tartozik.
2. Mitől jó egy vezető?
Fejleszti magát és a csapatát. Meghallja az igényeket. Csapatot épít. Olyan embereket gyűjt magam köré, akik akarnak. Persze eljön a döntési pillanat, amikor ő mondja ki az utolsó szót és azt következetesen képviseli.
Dulin Judit
3. Ön hol tanulta a vezetést?
A pályám kezdetén megtapasztaltam jó és kevésbé jó vezetőket is. Mindegyikből tanultam, nagyon hasznos volt. Az egyik példaképként szolgált, a másik tudatosította bennem, hogy milyen vezető nem szeretnék lenni.
Természetesen részt vettem a későbbiekben vezetőfejlesztő képzéseken is. Legutóbb júliusban Heilbronnban voltam ilyen programon. Most zajlik egy tíz napos képzésünk a Lidl magyar vezetőinek.
4. Mit becsül leginkább egy kollégájában, mit tolerál legkevésbé?
Legfontosabb számomra, hogy a kollégáim rendelkezzenek belső hajtóerővel (saját célokkal, vízióval, igényszinttel), akarják a munkájukat jó minőségben végezni.
Nem tolerálom csapatomban a kirekesztő, lenéző, ármánykodó viselkedést.
5. Van-e valamilyen technikája a hatékony időgazdálkodásra?
Az elektronikus naptáramban mindent előre betervezek. Nemcsak a megbeszéléseket, hanem napi 1 órát az egyedül végzendő szakmai munkákra is. Körülbelül 120 emailt kapok egy nap, ebből 40-ben cc-ben vagyok. Hatékonynak tartom a személyes találkozókat, de minden egyes meeting után írok emlékeztetőt arról, hogy miről beszéltünk, miben egyeztünk meg. Így könnyebb megelőzni az esetleges félreértéseket.
6. Szokott-e otthonról dolgozni?
Az előbbi technika természetesen nem zárja ki azt, hogy otthonra marad a napi e-mailek átolvasása, megválaszolása. Ha koncepciót alkotok, szívesen vonulok el. Vezetőként azonban fontos a rendszeres személyes irodai jelenlét.
7. Milyen tervei vannak HR vezetőként a következő hónapokra?
Digitalizációs projektek dominálnak az év második felében. Az elektronikus rendszerek használata felgyorsítja a folyamatokat, kizárja a papír alapú dokumentációban rejlő rizikókat.
Emellett fontos szerepet kap a fejlesztő programok megvalósítása.
Idén bekapcsolódunk a magyarországi duális képzésbe középiskolai és felsőoktatási szinten.
8. Mit tart manapság a legnagyobb kihívásnak a HR-ben?
Megváltozott a munkaerőpiac. Az új generációkat már nem az vonzza leginkább, hogy egy cég nagy multi, ha ott nem találja meg, amit keres. És hogy mit keres elsősorban az új generáció? Fontossági sorrendben:
- Work-Life Balance (a munka-magánélet egyensúlya), rugalmasság
- Jó csapat
- Jó fizetés
- Sabbatical (fizetés nélküli szabadság feltöltődésre – a szerk.)
- Érdekes feladatok
Tehát kulturális változás szükséges a cégek életében, és ez hosszú folyamat.
9. Milyen szakmai rendezvényeken járt az utóbbi években?
Elsősorban digitalizáció és Lean témájú rendezvényeken veszek részt mostanában. A Lean azért nagyon fontos számomra, mert az egyre komplexebb üzleti folyamatokba rendet, rendszert és egyszerűséget képes hozni. Ez javítja a hatékonyságot, ezáltal pedig a cég eredményeit is. Emellett óraadó vagyok a BDO HR Akadémiáján és esetenként a BME munkapszichológia képzésén.
10. Milyen lesz a szakmája 10 év múlva?
Vízióm szerint a HR is az agilitás felé halad. Nem lesznek fix munkakörök, a feladatok projektekként merülnek fel, és a különböző projektekben a kollégák eltérő szerepeket vállalhatnak majd.
Ez elő fogja segíteni a munka változatosságát, a rugalmasságot, folyamatos on-the-job fejlesztést hoz magával, és segíti majd a kiégés megelőzését is.
11. Ha nem a HR-ben dolgozna, mi lenne az álommunka az ön számára?
Terapeuta lennék. Mindig érdekelt a pszichológia, nem sok hiányzott hozzá, hogy ezt a pályát válasszam. Szeretem meghallgatni és megfigyelni az embereket, és kihozni belőlük a saját problémáikra a saját megoldásaikat.
12. Hogyan kapcsolódik ki munka után?
Élvezetes hazatérve a gyerekek beszámolóját meghallgatni (leánya 14, fia 10 éves - a szerk.) Minden nap mozgok egy kicsit. Imádok utazni, új kultúrákat megismerni. A nyáron Sárváron csúszdáztunk, kedvenc külföldi célpontom Barcelona. Szeretek még motorozni, hajózni, vitorlázni.
Karrierút
- 1990-94 Külkereskedelmi diplomaKülkereskedelmi Főiskola kih. képzése (Székesfehérvár – Budapest)
- 1994-1997 HR diplomaJPTE (Pécs)
- 1994-97 Asszisztens; Training managerPhilips (Székesfehérvár)
- 1997-99Személyügyi csoportvezető, majd HR managerITT Automotiv, később Valeo (Veszprém)
- 1999-2001 HR managerReemtsma Debreceni Dohánygyár (Budapest)
- 2001-2004 HR managerFritolay Hungary a Pepsi Company (Budapest)
- 2008-2013 HR managerAstron Informatikai Kft. (Budapest)
- 2013-2016 HR managerKuka Robotics Hungary (Taksony – Füzesgyarmat – Budapest)
- 2016- HR ügyvezetőLidl Magyarország (Budapest)