Megkétszereznék az oktatásra szánt pénzeket
A jövőben a GDP két százalékát szeretnék hazánkban a felsőoktatásra fordítani a jelenlegi egy százalék helyett - hangzott el az OECD által készített és szeptemberben közzétett jelentés eredményeiről november 1-2-án tartott budapesti konferencia első napján. A kutatási eredményekre épített javaslatok között elhangzott: a hallgatók oktatását az állam és a diákok közös finanszírozásában kell megvalósítani.
Az 1990-es évek elején bekövetkezett változások után indult el a korábban elit típusú képzést felváltva a felsőoktatás tömegesedése. "Míg akkor a 18 és 25 év közöttiek 12 százaléka valamelyik egyetem, főiskola hallgatója volt, 2000-ben pedig 30 százalékra emelkedett ez a szám, ma már az említett korosztály mintegy 40 százaléka tanul felsőoktatási intézményben, a cél pedig, hogy ezt az értéket 50 százalékra emeljük" - vázolta fel a bővülés ütemét és a jövőbeni elvárásokat Temesi József, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatója. A felsőoktatás elmúlt 18 évének elemzése során Temesi József kitért az egyetemek vállalkozási tevékenységére is, a minisztérium által ösztönzött folyamat során az intézmények jogi háttere egyre inkább a vállalatokéhoz hasonlít.
A hallgatóknak is részt kell venni a finanszírozásban
"Az adott ország gazdasági, szociális céljait is figyelembe kell venni a felsőoktatási intézmény stratégiai víziójának kidolgozásakor, a cél ugyanis a környezettel való összhang elérése" - mondta el Paulo Santiago. Az OECD szakértője a jelentés ajánlásai között sorolta fel a konferencián az oktatás költségeinek az állam és a hallgatók közötti megosztását. Amennyiben ugyanis az állami támogatás csökken, a minőség és a hallgatói létszám, valamint a hátrányos helyzetűek továbbtanulási esélyeinek visszaszorításával kell számolni. "A hallgatói teljesítmény nagy részben az anyagi és szociális háttér függvénye" - jegyezte meg Paulo Santiago, a megállapítás fényében pedig bizonyos csoportok esetében a pozitív diszkriminációt javasolja az OECD jelentése.
Az intézmények kutatási és innovációs szerepe egyre növekszik, az egyetemek és főiskolák fő célja azonban továbbra is a tudás terjesztése, nem pedig kereskedelmi szándékok beteljesítése - hangzott a jelentés álláspontja, mely a hallgatók jelenlegi alacsony mobilitását is taglalja: hallgatói- és oktatói cserét a kapacitásfejlesztés és a kampuszok nemzetközivé válásával kell előremozdítani, a költségek és előnyök arányának megvizsgálása után végrehajtott reformokat pedig úgynevezett inkrementális formában, tehát nem radikális módon kell végrehajtani - mondta el Paulo Santiago.
A felsőoktatásba újonnan belépő hallgatók számának folyamatos csökkenésére figyelmeztetett előadásában Jurgen Rienks, holland szakértő. Megemlítette, hogy míg a finn, észt, dán felnőtt lakosság 33-34 százaléka rendelkezik diplomával, 2006-ban Magyarországon 16 százalékos ez az arány. Jurgen Rienks azt is elmondta: "az államnak és az intézményeknek összhangra kell törekedniük, ehhez azonban vissza kell szorítani az állami befolyást, az ellenjegyzések megszüntetése és az intézményi autonómia kialakítása mellett pedig megfelelő elszámoltatási rendszert kell létrehozni az egyetemekkel, főiskolákkal szemben."
A mobilitásról
A konferencia első szekciójában a mobilitás témakörét járták körbe az előadók. Lobodán Zoltán, nemzetközi szakértő a nemzetköziesedésre vonatkozó stratégiát hiányolja hazánkban. "A külföldi intézmények számára további ösztönzőket kell kidolgozni, a jelenlegi szabályozás ugyanis nem teremt megfelelő terepet a számukra" - mondta el Lobodán Zoltán, aki hátrányként hangsúlyozta, hogy a hasonló kapcsolatokat a külpolitikai célok határozzák meg, kialakításukban pedig a személyes ismeretségek játszanak szerepet. Magyarországon a tudományos és oktatásügyi területen kevés nemzetközi együttműködést kötnek, kevesebb magyar hallgató megy külföldre, mint ahány külföldi diák érkezik hazánkba, valamint kevés a közös diplomát adó program is - vázolta fel a hiányosságokat a magyar szakértő.
A nemzetköziesedési stratégiával már rendelkező észtek számára az ország láthatóságát biztosítják az oktatói- és hallgatói csereprogramok, mely az alacsony létszámú ország számára több diákot és így a kapacitások fejlesztését jelenti. "A további diákok megnyerése érdekében azonban a felsőoktatásnak megkülönböztető jegyekkel kell rendelkeznie és miközben az angol nyelven folytatott oktatást és kutatást támogatjuk, a saját nyelv ápolására is figyelmet kell fordítanunk" - mondta el az észt szakértő, Heli Aru. Más problémákkal kell azonban szembenéznie Kínának, ahol ugyan biztosítani kell a mobilitás lehetőségét, mely a kínai kultúra terjesztése szempontjából is fontos, az agyelszívás azonban igen magas számban érinti az ázsiai ország lakosságát - mondta el a konferencián a Kínát képviselő Wang Yingjie.
"A túlélésért küzdő hazai intézmények a kiegészítő források miatt fordulnak a vállalkozások felé, a kutatási-fejlesztési-innovációs területen elért fejlődés pedig csupán a felszínen valósul meg" - mondta el a felsőoktatási intézmények regionális gazdasági szerepét tárgyaló második szekció ülésén Setényi János. A témával kapcsolatban a lengyel szakértő, Marek Kwiek hangsúlyozta: "az oktatás önmagában nem jelent megoldást a társadalom és a gazdaság problémáira", a finn Jaana Puukka szerint azonban kiemelt jelentőséget képvisel az oktatás a városfejlesztési, a szociális és kulturális területen.
Edupress.hu
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Oktatási és kutatás-fejlesztési együttműködésről szóló megállapodást kötött a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) és a BYD Auto Hungary Kft. szerdán. Teljes cikk
A Z és Alfa generáció villámgyors, vizuális és azonnali visszajelzésre épülő tanulási stílusát a mai oktatás alig követi. A szakemberek szerint... Teljes cikk
A mesterséges intelligencia alapjaiban írhatja át a magyar oktatás működését, miközben a kormány új AI-stratégiája épp a lényegre nem reagál:... Teljes cikk
- Együttműködési megállapodást kötött az SZTE és a BYD 3 hete
- Felmérés: nem a távmunka, hanem a bizalmatlanság csökkenti a termelékenységet 3 hete
- Mi kellene ahhoz, hogy az oktatási rendszer végre alkalmazkodjon a Z és Alfa generációhoz? 3 hete
- Tudásalapú munkahelyek születnek – a Mercedes K+F központot nyit Magyarországon 1 hónapja
- Életre szóló hűség nincs: Z generációsok a munkaadókról 2 hónapja
- Ez az ára az igazságtalan bérezésnek 2 hónapja
- Szakmai karrier és anyagi támogatás egyben: új ösztöndíjprogram indul 2 hónapja
- Ez a magyar iskola végzett a legjobb helyen a nemzetközi listán 3 hónapja
- Elismert rangsorra került fel a Corvinus Egyetem 3 hónapja
- Az egyetemisták harmada készségszinten használja az AI-t 4 hónapja
- Így áll a munkanélküliség az OECD-országokban 4 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja