kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

Az önmegvalósítás motiválja leginkább az egyetemistákat

A pozitív megerősítés mellett az önmegvalósítás motiválja leginkább a diákokat – derült ki a Budapesti Metropolitan Egyetem 600 fős kutatásából. A hallgatók legnagyobb arányban szabadidős tevékenységekből merítenek inspirációt, és 46 százalékuk önállóan érvényesülne szakmájában a diploma megszerzése után.

metropolitan egyetem kutatás-

A Dér Csaba Dezső, a Budapesti Metropolitan Egyetem Turizmus és Marketing Intézetének oktatója által vezetett Marketing Műhely több mint 600 hallgatót kérdezett meg arról, mi ösztönzi őket, miből merítenek szakmai inspirációt és milyen szerepet játszik mindennapi életükben a kreativitás és az alkotás. A diákok arra is válaszoltak, mit gondolnak a mentorokól és mentorságról, szükségük van-e személyes vagy szakmai támogatásra karrierjük során.

A hallgatók 62 százaléka számára a kreativitás az önkifejezést jelenti, minden második válaszadó szerint a kreativitás lényege, hogy „merjünk másképp gondolkodni” (ennél a kérdésnél több válaszlehetőséget is lehetett jelölni), és mintegy harmaduk szerint pedig a színes látásmód, illetve a szabadság.

A válaszadók 37 százalékát a mindennapok során az önmegvalósítás ösztönzi leginkább. Közel harmadukra (32%) hosszútávon a pozitív visszacsatolások, megerősítések hatnak motiválóan, 27 százalékukra pedig az, ha fejlődhetnek és szakmai kihívásokkal szembesülhetnek. Viszonylag fontosak az anyagiak is: a hallgatók 13 százalékát a pénzkeresés ösztönzi a legjobban, 18 százalékuk elsődleges hosszútávú motivációja pedig az anyagi jólét. 

A válaszadók a legnagyobb arányban szabadidős tevékenységekből, egy szakmabeli személy munkásságából vagy képzésekből, konferenciákból (41, illetve 38-38%) merítenek szakmai inspirációt.

A hallgatók közel háromnegyedének (72%) van olyan személy is az életében, aki szakmailag inspirálja. A legtöbbüknek ez valamely családtagja (29%), és érdekesség, hogy a barátok (25%) vagy oktatók (23%) is többek számára inspirálók, mint például a munkatársak (20%).

A hallgatók az ideális mentortól elsősorban motivációt várnak, és fontos számukra a hitelesség és a határozottság is. Közel 85 százalékuk nem formális, inkább baráti, kötetlen kapcsolatot képzel el a mentor-mentorált között. 

A válaszadók jelentős része (70%) meghatározónak tartja az idősebbek véleményét szakmai szempontból, általában tapasztalatuk, lexikális tudásuk és érettebb, nyugodtabb gondolkodásmódjuk miatt. Voltak, akik azt emelték ki, hogy az idősebbek nem tekintik vetélytársnak őket, és más jellegű tapasztalataik jó kiindulási pontot, iránymutatást jelentenek.

Azok közül, akik nem tartják meghatározónak az idősebbek véleményét (30%), a legtöbben azt emelték ki, hogy korukból adódóan nem nyitottak az új dolgokra, lenézőek a fiatalabbakkal szemben és elavult módszereket használnak. Voltak, akik szerint a kor nem feltétlenül egyenlő a több tapasztalattal, tudással vagy a szakértelemmel, és vannak szakmák, amelyekben kifejezetten a fiatalok jobbak.

A hallgatók többsége (46%) önállóan képzeli el érvényesülését a szakmában közvetlenül a diplomázás után. Közel 30 százalékuk úgy gondolja, hogy ebben szüksége lesz valamilyen segítségre – közülük 40 százalék szakmai, 12 százalék személyes, 37 százalékuk pedig mindkét területen számít segítségre.

A legtöbben úgy gondolják, hogy a személyes jellegű segítségek közül motivációra, önbizalomnövelésre, stresszkezelésre lenne szükségük, illetve jövőtervezésben várnának segítséget. Emellett önismereti, beszédtechnikai és pszichológiai támogatásra is számítanának. Szakmai támogatást a karriertervezésben, munkakeresésben, készségfejlesztésben, projektmenedzsmentben és a gyakorlati hely megtalálásában várnak. 

A támogatást várók többségének (csoporttól függően 46-55%) van már szakmai példaképe. A válaszadók negyedének ez a tanár vagy oktató, szintén negyedének pedig egy vállalkozó. A kutatás azt is vizsgálta, hogy mi az oka annak, ha valakinek nincs szakmai példaképe. A válaszadók több mint háromnegyede jelenleg még nem találta meg a megfelelő személyt, és ennél sokkal kevesebben jelölték meg azt, hogy nincs olyan, akire felnézhetne szakmailag, vagy feleslegesnek is tartja ezt.

Fotó: Budapesti Metropolitan Egyetem

 

  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A digitalizáció szerepe az X, Y és Z generáció alkalmazkodására és viselkedésére munkahelyi környezetben

A technológia fejlődésének robbanásával a nemzedékek együttélésének, együttműködésének dinamikája is lényegesen megváltozott, a tanítási... Teljes cikk

Az X, Y és Z generációs HR szakemberek munkamotivációjának vizsgálata

Mennyiben tér el a különböző generációk motivációja a munkát illetően? Sok kutatás igyekezett erre a kérdésre választ találni, azonban a HR... Teljes cikk

Vezetői kompetenciák vizsgálata

Vajon a sikeres szervezeteket, sikeres vezetők irányítják? Milyen képességekkel, kompetenciákkal kell rendelkeznie egy sikeres vezetőnek? A vezetői... Teljes cikk