Megjelent: 7 hónapja

Az önmegvalósítás motiválja leginkább az egyetemistákat

A pozitív megerősítés mellett az önmegvalósítás motiválja leginkább a diákokat – derült ki a Budapesti Metropolitan Egyetem 600 fős kutatásából. A hallgatók legnagyobb arányban szabadidős tevékenységekből merítenek inspirációt, és 46 százalékuk önállóan érvényesülne szakmájában a diploma megszerzése után.

A Dér Csaba Dezső, a Budapesti Metropolitan Egyetem Turizmus és Marketing Intézetének oktatója által vezetett Marketing Műhely több mint 600 hallgatót kérdezett meg arról, mi ösztönzi őket, miből merítenek szakmai inspirációt és milyen szerepet játszik mindennapi életükben a kreativitás és az alkotás. A diákok arra is válaszoltak, mit gondolnak a mentorokól és mentorságról, szükségük van-e személyes vagy szakmai támogatásra karrierjük során.

A hallgatók 62 százaléka számára a kreativitás az önkifejezést jelenti, minden második válaszadó szerint a kreativitás lényege, hogy „merjünk másképp gondolkodni” (ennél a kérdésnél több válaszlehetőséget is lehetett jelölni), és mintegy harmaduk szerint pedig a színes látásmód, illetve a szabadság.

A válaszadók 37 százalékát a mindennapok során az önmegvalósítás ösztönzi leginkább. Közel harmadukra (32%) hosszútávon a pozitív visszacsatolások, megerősítések hatnak motiválóan, 27 százalékukra pedig az, ha fejlődhetnek és szakmai kihívásokkal szembesülhetnek. Viszonylag fontosak az anyagiak is: a hallgatók 13 százalékát a pénzkeresés ösztönzi a legjobban, 18 százalékuk elsődleges hosszútávú motivációja pedig az anyagi jólét. 

A válaszadók a legnagyobb arányban szabadidős tevékenységekből, egy szakmabeli személy munkásságából vagy képzésekből, konferenciákból (41, illetve 38-38%) merítenek szakmai inspirációt.

A hallgatók közel háromnegyedének (72%) van olyan személy is az életében, aki szakmailag inspirálja. A legtöbbüknek ez valamely családtagja (29%), és érdekesség, hogy a barátok (25%) vagy oktatók (23%) is többek számára inspirálók, mint például a munkatársak (20%).

A hallgatók az ideális mentortól elsősorban motivációt várnak, és fontos számukra a hitelesség és a határozottság is. Közel 85 százalékuk nem formális, inkább baráti, kötetlen kapcsolatot képzel el a mentor-mentorált között. 

A válaszadók jelentős része (70%) meghatározónak tartja az idősebbek véleményét szakmai szempontból, általában tapasztalatuk, lexikális tudásuk és érettebb, nyugodtabb gondolkodásmódjuk miatt. Voltak, akik azt emelték ki, hogy az idősebbek nem tekintik vetélytársnak őket, és más jellegű tapasztalataik jó kiindulási pontot, iránymutatást jelentenek.

Azok közül, akik nem tartják meghatározónak az idősebbek véleményét (30%), a legtöbben azt emelték ki, hogy korukból adódóan nem nyitottak az új dolgokra, lenézőek a fiatalabbakkal szemben és elavult módszereket használnak. Voltak, akik szerint a kor nem feltétlenül egyenlő a több tapasztalattal, tudással vagy a szakértelemmel, és vannak szakmák, amelyekben kifejezetten a fiatalok jobbak.

A hallgatók többsége (46%) önállóan képzeli el érvényesülését a szakmában közvetlenül a diplomázás után. Közel 30 százalékuk úgy gondolja, hogy ebben szüksége lesz valamilyen segítségre – közülük 40 százalék szakmai, 12 százalék személyes, 37 százalékuk pedig mindkét területen számít segítségre.

A legtöbben úgy gondolják, hogy a személyes jellegű segítségek közül motivációra, önbizalomnövelésre, stresszkezelésre lenne szükségük, illetve jövőtervezésben várnának segítséget. Emellett önismereti, beszédtechnikai és pszichológiai támogatásra is számítanának. Szakmai támogatást a karriertervezésben, munkakeresésben, készségfejlesztésben, projektmenedzsmentben és a gyakorlati hely megtalálásában várnak. 

A támogatást várók többségének (csoporttól függően 46-55%) van már szakmai példaképe. A válaszadók negyedének ez a tanár vagy oktató, szintén negyedének pedig egy vállalkozó. A kutatás azt is vizsgálta, hogy mi az oka annak, ha valakinek nincs szakmai példaképe. A válaszadók több mint háromnegyede jelenleg még nem találta meg a megfelelő személyt, és ennél sokkal kevesebben jelölték meg azt, hogy nincs olyan, akire felnézhetne szakmailag, vagy feleslegesnek is tartja ezt.

Fotó: Budapesti Metropolitan Egyetem

 

  • 2022.02.04Sikeres évem lesz! Csoportos coaching az eredményes évért 2022 első heteit éljük. Álmodozunk és tervezgetünk; mi mindent akarunk megvalósítani az idén? Aztán elröppennek a hetek és a hónapok, és azt vesszük észre, hogy sehol sem tartunk ezekkel a tervekkel. Ilyekor elgondolkodunk: hogy lesz ebből sikeres év?! Lehet, hogy veled is megtörtént már ez. Ha azt akarod, hogy az idén másképp legyen, érdemes felkészülni rá! Jelentkezz az eseményre, ahol eszközöket és inspirációt kapsz a tudatos évtervezéshez! Találkozunk? Részletek Jegyek
  • 2022.02.11X. VEZETŐI BEST PRACTICE FÓRUM ELKÖTELEZETT MUKAERŐ - MEGSZERZÉS, FEJLESZTÉS, MEGTARTÁS A fórum célja a vezetői legjobb gyakorlatok megosztása. Részletek Jegyek
  • 2022.03.073 Hetes Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. A képzés 3 héten keresztül, 2 hétköznap este valósul meg. Igény esetén 3 munkanapra is szervezhető. Részletek Jegyek
  • 2022.04.22BEMUTATKOZIK A teamwork2022 Képzelj el egy olyan kétnapos csapatépítő képzést, amely minden részletében a Te vállalati csapatodról szól. Jelentkezzetek az ország első csapatépítő eseményére, amelyre háromfős vállalati csapatokat várunk! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Munkavállalói ismeretek kidolgozása és oktatása a munkapiacra belépő fiataloknak

Ahhoz, hogy a munkavállalók megfelelő teljesítményt tudjanak nyújtani, produktívak és hatékonyak legyenek, fontos, hogy széleskörű ismeretekkel... Teljes cikk

Az önmegvalósítás motiválja leginkább az egyetemistákat

A pozitív megerősítés mellett az önmegvalósítás motiválja leginkább a diákokat – derült ki a Budapesti Metropolitan Egyetem 600 fős... Teljes cikk

Kihívások és HR válaszok a koronavírus válságra

Kutatás készült a koronavírus-járvány harmadik hullámának HR kihívásairól. A jelentéshez 288 céget, intézményt és szervezetet kérdeztek meg... Teljes cikk