kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

Milyen a jó értékesítő? Íme a sikertippek

A jó értékesítő kincset ér, de néhány szakmai banánhéjon még a legprofibbak is meg  tudnak csúszni. Hogyan lehetne jobban csinálni? Meggyőzési tippek Újszászi-Bogár László meggyőzés,-és befolyásolástechnika kutatótól, trénertől.

A jó értékesítő kincset ér, de néhány szakmai banánhéjon még a legprofibbak is meg  tudnak csúszni. Hogyan lehetne jobban csinálni? Meggyőzési tippek Újszászi-Bogár László meggyőzés,-és befolyásolástechnika kutatótól, trénertől.

”Ugye, Ön se szeretné, ha az első találkát követően egyből feleségül kérnék? A ”NEM” válasz ilyen helyzetben teljesen normális. Ezek után meglepő, de igaz: az értékesítők nem csekély hányada pont így viszonyul az eladandó termékekhez/szolgáltatásokhoz és az ezekről meggyőzendő ügyfelekhez.”- mondta el Újszászi Bogár László (a fotón) meggyőzés- és befolyásolástechnika kutató, tréner.

Aki azonnal a saját portékáról kezd el beszélni

Az egyik legjellemzőbb szarvashiba mégis az, ha a sales - es már a beszélgetés kezdetétől csakis ”magáról”: azaz a termékről, a cégről, a vállalat eredményeiről beszél - ajtóstól rontva a házba - még mielőtt elnyerné az ügyfél bizalmát.

Arisztotelész óta ismert tény, hogy akkor jó a meggyőző beszéd, ha retorikus, azaz ha a hallgató, az ügyfél szemszögéből indul ki. Nem utolsósorban pedig akkor, ha a meggyőzendő fél szemszögéből nézve, az ő pozíciójába helyezkedve és helyzetét megértve érvel a sales-es. ”Egy problémának például háromféle megközelítése is előfordulhat. Lehet valaki figyelmét úgy felhívni a dohányzás káros következményeire, hogy önkifejezően érvelve úgy fogalmazunk: bennünket és a közvetlen környezetünket zavar a füstje. Vagy ”Meg fognak büntetni, mert itt tilos a dohányzás!” érvekkel, már bevett konvenciókra hivatkozva. A legmeggyőzőbb az ügyfélnek az lesz, ha a jelezzük, hogy megértjük az ő szemszögét: „ Megértem, ha zavarja, hogy idegenek beleszólnak a szokásaiba...”.

A meggyőzés öt pilllére

Mindemellett szintén érdemes szem előtt tartani William J. McGuire attitűdkutató 5 pilléres, meggyőzési folyamatmodelljét. Amely első lépésként a hallgatóság figyelmének megragadásából, második lépésként az üzenet megértéséből, harmadik lépésként a már hallott üzenet elfogadásából, negyedik lépésként a megtartásából - majd ötödik lépésként az ajánlat elfogadásából, azaz a cselekvésből áll. ”… de nem lesz képes a döntő, utolsó pontig végigvinni a tárgyalást a sales-es, ha hiányzik a helyzet átélése a meggyőzendő fél szemszögéből…”

Ne a korábbi hibás döntésekre emlékeztessük

Ám az is előfordulhat: az értékesítő már tökéletesen ráérzett a tárgyalás helyes lépéseire. Továbbá képes az ügyfél szemszögéből tekinteni a felvetett problémára - ennek ellenére nem mérte fel jól a célcsoportot. ”Idősebb, sikeres és ezzel együtt általában magas önértékelésű ügyfél-jelölteknél szinte biztos kudarc például egy biztosítás eladásánál, ha a korábbi életesemények során elkövetett hibákból való okulásra szeretnénk őt ösztönözni. Itt a helyzet inkonzisztens (ellentmondásos): hiszen a korábbi tapasztalatok, sikerek okán egyáltalán nem fogja szükségét érezni a változtatásnak, a cselekvésnek.

Biztosításnál a jövőre fókuszáljon

Az ilyen ügyfeleket inkább az eddig elért pozitívumok megőrzése érdekében lehet cselekvésre - azaz vásárlásra - ösztönözni. Például így: ”Ön eddig mindig jól döntött, ezért felesleges lett volna biztosítást kötni. Reálisnak tartja, hogy ezután éri önt baleset?” A magas önértékelésű emberek ráadásul általában szeretik a tényeket, a számokat: ők a tényadatokkal, számokkal alátámasztott tényekről, eredményekről szinte biztos meggyőzhetők. Alacsonyabb önértékelésű ügyfeleknél ugyanakkor nagyon jól működhet az együttérzés, a bátorítás, az ösztönzés. Ha ők azok, akik akkor se bíznak a sikerben, ha 100 emberből 96-nak már sikerült eredményt elérnie egy általunk kínált tanfolyammal/módszerrel, etc…, akkor buzdítsuk azzal: az általunk kínált megoldások egyikével biztosan meg fogja tudni oldani a problémáját.”

Kis cégként ne a nagyok technikáit másoljuk

Egy másik jellemző hiba akár a salesben, akár az önmarketingben: amikor az értékesítő vagy egy mikrovállalkozás el akarja kezdeni kopírozni a nagy nevek évek-évtizedek munkájával megalapozott fogásait. ”Ez amennyire elsőre jó útnak tűnik, épp annyira működésképtelen a gyakorlatban. A világszerte ismert üdítőitalokat és autómárkákat - amelyek logói hosszú évtizedek munkájával és temérdek pénzügyi befektetéssel - „égtek bele” az emberek elméjébe, tudatába - teljesen más körülmények, munkamódszerek, feltételek vitték sikerre, mint a sikerekért gyakran egyedül/kis csapatban megdolgozó szakembereket. Így nincs sok értelme a másolásnak.”

A gyerekektől is lehet tanulni

Mivel az értékesítés, meggyőzéstechnika ma már számokban mérhető, egyébként már az ókor óta létező tudomány, így tanulható. De az ösztönösséget sem szabad kizárni a sikerből. Rengeteget lehet tanulni a meggyőzés művészetét a legleleményesebben alkalmazóktól - a gyerekektől is. Újszászi-Bogár László elmondta, nyáron, unokahúgával a belvárosban sétálva épp egy fagyizó felé közeledett. Odaérve nem is váratott sokat magára a ”tárgyalástechnika.” ”Ugye, emlékszel rá, milyen finom fagyit ettünk itt tavaly?” –mondta az unokahúg, amire László nem tudott nemet mondani...

Tanácsok a sikeres értékesítéshez:
- Először mindig az ügyfél igényeit mérjük fel
- Ne eladni akarjunk, hanem mindkét fél számára előnyös együttműködést ajánljunk
- Nézzük meg, milyen típusú vásáró, milyen szempontok, érvek fontosak számára
- Ennek alapján fogalmazzunk és adjuk meg ajánlatunkat
- Készüljünk alaposan a kifogások kezelésére
- Értékesítőként alakítsuk ki a magunk stílusát, szóhasználatát, beszédtempóját. Ne másoljunk sikeres kollégákat. Akkor leszünk hitelesek, ha önmagunk legjobb arcát adjuk.
- Ha nem tudunk segíteni, vagy irreális a kérés, akkor merjünk nemet mondani

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Diákmunka tanulás mellett Dániában

Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk

Álláslehetőségek Dániában

Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk

Munkajogi kisokos (új) dolgozóknak

Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk