Megjelent: 4 éve

Nyári Dolce Vita, ez is employer branding?

Véget ért a nyár és szabadságolási időszak. Tanácsadóként szeretnénk beszámolni néhány érdekes megfigyelésünkről. A nyári hónapok alatt ismeretségi körünkből többen jelentkeztek különböző cégek által meghirdetett pozíciókra. Olyan „érdekes” tapasztalatokat osztottak meg velünk, ami meghatározó az Employer Branding egészére vonatkozóan. Reméljük, egyre kevesebb ilyen példa lesz a jövőben, mert sajnos egy nyári elcsúszást a legjobb akarattal is csak hosszú időbe telik korrigálni.

images

Elnyúló kiválasztás amatörizmust sejtet

A recruitment területén még mindig sokat sérülhet a munkáltatói márka, hiszen amit feltételezünk kívülről egy cégről, azt első körben a toborzási folyamat tükrözi vissza számunkra. Először még csak nem is az interjú, hanem a jelentkezésre való visszajelzés tekintetében. Azonban most kifejezetten arról írnánk, ami az interjúra és az azt követő időszakra vonatkozik. Egy beszámoló szerint nem 3-4 hetet, de másfél hónapot is kellett várnia egy jelöltnek, míg a nyári időszakra hivatkozva sikerült egy első körös interjún részt vennie. Aztán várt ismét két hetet, újabb interjú és egy újabb pihenő után egy harmadik kör. Mindezt olyan kiválasztásnál, ami nem indokolná feltétlenül a 3-4 személyes találkozót. Főleg akkor gond ez, ha valaki még aktív munkavállaló máshol. Természetesen semmi sem fekete vagy fehér, értjük, ha bizonyos esetekben szakmai vagy külföldi döntéshozóval is egyeztetni kell, de a gyorsaság és precizitás csak a munkaadó profizmusát támasztaná alá!

A belső együttműködés hatékonyságát is mutathatja egy jelöltnek, hogy mennyire szervezett és tudatos a cég, vagy éppen az ellenkezője. Ha a jelentkező azt hallja a HR-től vagy egy fejvadász partner képviselőjétől, hogy nem érik el a döntéshozókat, időbe telik még az egyeztetés házon belül, akkor feltételezheti, hogy kevésbé gördülékenyen mennek a folyamatok, mint ahogyan azt talán maguk is szeretnék, esetleg nem is annyira vonzó a kínált pozíció, mint elsőre tűnt. Persze, értjük, hogy nyár
van/volt, de azért ebben a munkaerő-piaci helyzetben ez nem indok arra, hogy lelassuljanak vagy le is álljanak kiválasztási folyamatok. Nyár ide vagy oda, ismerünk olyan vállalatot, amelynél kulcs felsővezetői pozíció betöltése 1 éve tart. Felmerül ilyenkor a kérdés, hogy valóban szükség van-e a szóban forgó funkcióra…

Nincsen titok

A pályakezdő és fiatal szakemberek között a közösségi oldalakon megjelenő visszajelzések azonnali ítéletet mondanak egy-egy ilyen esetről. Általában ezeket: „ne menj ide, ha már az elején is ilyen lassú
minden”, „el kell többször jönnöm munkából, hogy el tudjak menni a 3 interjúra”, „mit akarnak még tudni rólam?”, „ha ennyire nem kellek nekik majd próbálom máshol”, „ennyi járkálást ebben a 40 fokos hőségben?”.
Említsük még meg, hogy a nyári fesztiválokon, összejöveteleken is hamar és a szokásosnál talán őszintébben osztja meg ez a korosztály munkakeresési tapasztalatait a baráti körrel. Azt is tipikus jelenség, hogy igazán sokat váratják interjú időpontra, és amikor cseng a telefon, akkor azonnal meg kell oldani a megjelenést, mert csak ezt tudják neki felajánlani.


Vénasszonyok nyara a kapkodás jegyében



Általában sem gondoljuk, de munkaerőhiány időszakában biztos nem ez a leghatékonyabb módszer. Érdemes lenne tervezetten figyelni a teendőkre, egyeztetve az érintett szakmai területekkel. Azt se feledjük el, hogy a nyári szabadságok utáni hirtelen kel életre a szervezet, így a belső kapkodás gyakran fordul elő, s ami addig hónapokat várt most azonnali megoldást kíván. Ez sem a legszerencsésebb kép a pozitív munkáltatói márka tekintetében.

És a megoldás…

Összességében a nyári időszak lassúsága, hátráltathatja bármilyen munkáltatói márkával kapcsolatos projekt haladását. A fent leírtak csak egy kiragadott példa volt, hiszen a helyes munkáltatói márkaépítés az egész alkalmazási ciklust lefedi és nem korlátozódik le kizárólag a toborzás-kiválasztásra.

Tapasztalatunk viszont azt mutatja, hogy ahol ezt az időszakot előre megtervezik és számolnak a nyár adottságai miatt felmerülő HR kihívásokkal, ott sokkal gördülékenyebb az ügymenet szabadságolások
alatt is, és ez kifejezetten jó hatással van a munkáltató márkájára.

Amit ajánlunk minden esetben a nyári időszakra előre eltervezni és a szakmai területek vezetőivel is egyeztetni:

  • Tavasz végi, nyár eleji időbeli tervezés bármilyen employer branding projektben, és annak közös
  • elfogadása a következő hónapokra.
  • A kiválasztás lépéseinek időbeni racionális megtervezése, megszervezése
  • A pályázatok feldolgozási időtartamának korlátok közé szorítása
  • Gyors visszajelzés a jelentkezőknek és kapcsolattartás a folyamat alatt
  • Együttműködés a szakmai terület döntéshozóival, rendszeres információátadás a kiválasztási
  • folyamat állásáról
  • Belső nyomásgyakorlás és a döntés a nyitott pozíciók mielőbbi bezárása kapcsán


Kádár Balázs
Managing Partner
Bindermann I The Employer Branding Company
MPRSZ Employer Branding Tagozat vezetője, elnökségi tag

Takács Szabolcs
Senior Partner
Bindermann I The Employer Branding Company
MPRSZ Employer Branding Tagozat senior tanácsadó

  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.09.23HR Basic Sajátítsd el évek helyett 12 napban az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! HR gondolkodás e-learning videókkal, esettanulmányokkal, testre szabva gyakorlatorientáltan. Részletek Jegyek
  • 2021.09.28Kötelező visszaélés-bejelentési rendszer bevezetése, alkalmazása Az EU 2019/1937 sz. irányelve új kötelezettséget ír elő. Visszaélés-bejelentési rendszert kell alkalmazni. Minden 50 fő feletti munkavállalót foglalkoztató vállalkozásnak, továbbá a közszférában működő szervezetnek kötelező lesz visszaélés bejelentési rendszert kialakítania és működtetnie. Részletek Jegyek
  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Felmérés: a legtöbb magyar ugyanannyit, vagy többet keres, mint egy éve

A felmérésben résztvevők 5.8 százaléka úgy érzi, nélkülöznie kell. Teljes cikk

GKI vezérigazgató: nagyon kevés az önfoglalkoztatóknak járó támogatás

Molnár László szerint a vállalkozók a járványhelyzet alatt körülbelül 1.5 millió forinttól estek el. Teljes cikk

Négyszeres túljelentkezés volt a női vállalkozókat segítő amerikai programra

A programba 30 projekt és 45 vállalkozó került be Magyarországról. Teljes cikk