kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

Vállalkozni fiatalon: mit kell leküzdeni?

Mindennapos életérzésük a stressz, a bevételek alakulása miatti aggodalom, a következőként megteendő lépések kockázatossága és a gyakran látszólag eredmények nélküli, megfeszített munka éjjel-nappal. Ám a kézzelfogható sikerek, az egyre népesebb vevőkör és lelkes visszajelzéseik, a mindezt visszaigazoló like-áradat és a sajtóban tapasztalt pozitív fogadtatás mindent felülír. A Fiatal Vállalkozók Hetének start-up cégekről szóló rendezvényén jártunk.

Mindennapos életérzésük a stressz, a bevételek alakulása miatti aggodalom, a következőként megteendő lépések kockázatossága és a gyakran látszólag eredmények nélküli, megfeszített munka éjjel-nappal. Ám a kézzelfogható sikerek, az egyre népesebb vevőkör és lelkes visszajelzéseik, a mindezt visszaigazoló like-áradat és a sajtóban tapasztalt pozitív fogadtatás mindent felülír. A Fiatal Vállalkozók Hetének start-up cégekről szóló rendezvényén jártunk.

Habár a vállalkozó kedv mostanában mintha kissé megcsappant volna - jelenleg 10 magyar közül legfeljebb 3-an vágnának bele valamilyen kezdeményezésbe - a FIVOSZ konferenciáján nyoma sincs ilyesfajta passzivitásnak. Az előadások gyakorlatilag egész nap teltházzal folynak, az ifjú vállalkozók találkozóján valóságos hajtóvadászatot kell folytatni 1-1 üres székért. A pódiumra élénk tekintetek szegeződnek, többen szorgalmasan jegyzetelnek, az ölekben tartogatott laptopokban is egyre gyarapodik a hasznos információ.

Last minute színházjegyek: magukon is tesztelték

Limbacher Tivadar és Szabadkai Attila Ma este színház! last minute színházjegyeket fél áron kínáló vállalkozása eleinte munka melletti hobbi, - és kultúrmissziós projektként indult. Mára közel 30 színház csatlakozott a kezdeményezéshez. A kis csapat eleinte többfajta vállalkozásötlet közt őrlődött. A vívódás végére igazából egy határozott ötletbörze tett pontot. "Sok vállalkozásötlet azért nem valósul meg, mert a felek csak elméletben tervezgetnek, de konkrétan lépni már nem mernek. Mi viszont elhatároztuk, hogy mérlegre tesszük meglévő, három-három ötletünket és addig fel sem állunk az asztaltól, amíg nem döntünk. A 18 órától éjfélig tartó ötletbörzén azért is a last minute színházjegyek értékesítése lett a befutó, mert korábban nálunk is sokszor esett már kútba a tervezett színházlátogatás pusztán azért, mert mire végre eljutottunk volna odáig, már nem volt lehetőség jegyvásárlásra. Igazából mi is örömmel vettünk volna egy hasonló szolgáltatást. Arról nem beszélve, hogy a lakosság nagy része számára a féláras jegyek megfizethető kategória" - mondta el Limbacher Tivadar tulajdonos. Külön büszkeségük, hogy az indulás nem emésztett fel tetemes költségeket. Cégalapításra néhány tízezres nagyságrendben kellett költeniük és pár kreatív húzással - például az ebay-en kedvező áron vett Google Adwords kuponokkal is - rengeteg marketingköltséget tudtak megtakarítani.

Kidobott pénzzel is számolni kell

A marketing és a fiatal vállalkozások PR-ja mellett a cég érdekében folytatott kapcsolatépítés költségei is gyakran jelentenek kihívást a nemrégiben indult cégeknek. Ráadásul nem mind arany, ami fénylik. "Vannak olyan költségek, amelyeket alaposan át kell gondolniuk a még fiatalabb cégeknek. Lehet, hogy nagyon jól hangzik elmenni például 1-1 sztártréner motivációs előadására-de mi is jártunk már úgy, hogy csupán a blogjából unásig ismert fordulatok visszhangozásáért fizettünk ki súlyos összegeket"- hoz jellemző példát a fiatal vállalkozók útkereső kihívásaira Várnagy Priszcilla, a Be-novative Hungary Kft. alapító cégvezetője. A cégre vonatkozó víziók fontosságát viszont az anyagi forrásoknál is sokkal lényegesebbnek tartja. "Nagyon fontos, hogy akkor is legyen miért felkelnünk reggel, ha még nem látjuk a munka eredményét és emellett rengeteg a bizonytalansági tényező, miközben a munkatársaink bérezéséért is felelősséggel tartozunk."
A Be-novative egyébként olyan szoftvert fejlesztett ki, amely vállalaton belül gyűjti a dolgozói ötleteket. Többek között a Telenor is partnerei között szerepel.

Találd meg a fizetőképes célcsoportot

Nem könnyű a célcsoport meghatározása sem. A fűthető ruhákat fejlesztő Thermoflash Kft. például eredetileg motorosokra szabta kollekcióját. Aztán az alapítók rájöttek, hogy ez a réteg nem tudja megfizetni. Ezért ipari, katonai, katasztrófavédelmi irányba nyitottak.

Nem lehet elég korán kezdeni a termékfejlesztést

Nem véletlenül: a fejüket vállalkozásalapításon törők gyakori buktatója, hogy nem számolnak az elindulás nehézségeivel - így a kezdeti időszakban látszólag hiába befektetett, temérdek munkaórával és azzal, miként győzhetik majd meg termékükről/szolgáltatásukról leendő partnereiket. Pedig a vállalkozásötlet fejlesztését már akkor el kell kezdeni, amikor még el sem indult a vállalkozás. Némi könnyebbség, hogy ehhez jóval több szorgalom és kitartás kell, mint tőke. Start-up cégek alapításában gondolkodó informatikusoknak tanácsos például szabadidejüket is ötleteik csiszolására, fejlesztésére fordítaniuk már jóval a piacra lépés előtt.

Kell az olvasottság a hatásos kommunikációhoz

A sikeres tárgyalásokhoz és az ötletek meggyőző tálalásához azonban elengedhetetlen a hatásos kommunikáció. Utóbbihoz viszont a sok olvasás-ami mára sajnos visszaszorulóban van, noha behozhatatlan helyzeti előnyökhöz juttathatja a közösségi portálok bújása mellett a könyveket is szorgosan forgató vállalkozókat. Ezt már Benkő Vilmos, a KoWerk SeedStar vezérigazgatója mondja. "Kezdő vállalkozóként az ötleteinkről kell majd meggyőzni az embereket, míg befutott üzletemberként könnyen lehet, hogy több száz fős hallgatóság előtt kell majd megszólalnunk. Egy viszont biztos: egy olvasott, tájékozott üzletembernek kevésbé kell tartania a leblokkolástól, a kínos csendektől, a hallgatóság unalmától. Mert ő már a folyamatos tájékozódás közben felhalmozott annyi ismeretet és tudást, hogy mindig lesz mondanivalója. Ráadásul a közösségi portálos arculatépítés mellett ez is megmarad róla a hallgatósága fejében."

Takács Gabriella

  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Diákmunka tanulás mellett Dániában

Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk

Álláslehetőségek Dániában

Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk

Munkajogi kisokos (új) dolgozóknak

Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk