Vállalkozni fiatalon: mit kell leküzdeni?
Mindennapos életérzésük a stressz, a bevételek alakulása miatti aggodalom, a következőként megteendő lépések kockázatossága és a gyakran látszólag eredmények nélküli, megfeszített munka éjjel-nappal. Ám a kézzelfogható sikerek, az egyre népesebb vevőkör és lelkes visszajelzéseik, a mindezt visszaigazoló like-áradat és a sajtóban tapasztalt pozitív fogadtatás mindent felülír. A Fiatal Vállalkozók Hetének start-up cégekről szóló rendezvényén jártunk.
Habár a vállalkozó kedv mostanában mintha kissé megcsappant volna - jelenleg 10 magyar közül legfeljebb 3-an vágnának bele valamilyen kezdeményezésbe - a FIVOSZ konferenciáján nyoma sincs ilyesfajta passzivitásnak. Az előadások gyakorlatilag egész nap teltházzal folynak, az ifjú vállalkozók találkozóján valóságos hajtóvadászatot kell folytatni 1-1 üres székért. A pódiumra élénk tekintetek szegeződnek, többen szorgalmasan jegyzetelnek, az ölekben tartogatott laptopokban is egyre gyarapodik a hasznos információ.
Last minute színházjegyek: magukon is tesztelték
Limbacher Tivadar és Szabadkai Attila Ma este színház! last minute színházjegyeket fél áron kínáló vállalkozása eleinte munka melletti hobbi, - és kultúrmissziós projektként indult. Mára közel 30 színház csatlakozott a kezdeményezéshez. A kis csapat eleinte többfajta vállalkozásötlet közt őrlődött. A vívódás végére igazából egy határozott ötletbörze tett pontot. "Sok vállalkozásötlet azért nem valósul meg, mert a felek csak elméletben tervezgetnek, de konkrétan lépni már nem mernek. Mi viszont elhatároztuk, hogy mérlegre tesszük meglévő, három-három ötletünket és addig fel sem állunk az asztaltól, amíg nem döntünk. A 18 órától éjfélig tartó ötletbörzén azért is a last minute színházjegyek értékesítése lett a befutó, mert korábban nálunk is sokszor esett már kútba a tervezett színházlátogatás pusztán azért, mert mire végre eljutottunk volna odáig, már nem volt lehetőség jegyvásárlásra. Igazából mi is örömmel vettünk volna egy hasonló szolgáltatást. Arról nem beszélve, hogy a lakosság nagy része számára a féláras jegyek megfizethető kategória" - mondta el Limbacher Tivadar tulajdonos. Külön büszkeségük, hogy az indulás nem emésztett fel tetemes költségeket. Cégalapításra néhány tízezres nagyságrendben kellett költeniük és pár kreatív húzással - például az ebay-en kedvező áron vett Google Adwords kuponokkal is - rengeteg marketingköltséget tudtak megtakarítani.
Kidobott pénzzel is számolni kell
A marketing és a fiatal vállalkozások PR-ja mellett a cég érdekében folytatott kapcsolatépítés költségei is gyakran jelentenek kihívást a nemrégiben indult cégeknek. Ráadásul nem mind arany, ami fénylik. "Vannak olyan költségek, amelyeket alaposan át kell gondolniuk a még fiatalabb cégeknek. Lehet, hogy nagyon jól hangzik elmenni például 1-1 sztártréner motivációs előadására-de mi is jártunk már úgy, hogy csupán a blogjából unásig ismert fordulatok visszhangozásáért fizettünk ki súlyos összegeket"- hoz jellemző példát a fiatal vállalkozók útkereső kihívásaira Várnagy Priszcilla, a Be-novative Hungary Kft. alapító cégvezetője. A cégre vonatkozó víziók fontosságát viszont az anyagi forrásoknál is sokkal lényegesebbnek tartja. "Nagyon fontos, hogy akkor is legyen miért felkelnünk reggel, ha még nem látjuk a munka eredményét és emellett rengeteg a bizonytalansági tényező, miközben a munkatársaink bérezéséért is felelősséggel tartozunk."
A Be-novative egyébként olyan szoftvert fejlesztett ki, amely vállalaton belül gyűjti a dolgozói ötleteket. Többek között a Telenor is partnerei között szerepel.
Találd meg a fizetőképes célcsoportot
Nem könnyű a célcsoport meghatározása sem. A fűthető ruhákat fejlesztő Thermoflash Kft. például eredetileg motorosokra szabta kollekcióját. Aztán az alapítók rájöttek, hogy ez a réteg nem tudja megfizetni. Ezért ipari, katonai, katasztrófavédelmi irányba nyitottak.
Nem lehet elég korán kezdeni a termékfejlesztést
Nem véletlenül: a fejüket vállalkozásalapításon törők gyakori buktatója, hogy nem számolnak az elindulás nehézségeivel - így a kezdeti időszakban látszólag hiába befektetett, temérdek munkaórával és azzal, miként győzhetik majd meg termékükről/szolgáltatásukról leendő partnereiket. Pedig a vállalkozásötlet fejlesztését már akkor el kell kezdeni, amikor még el sem indult a vállalkozás. Némi könnyebbség, hogy ehhez jóval több szorgalom és kitartás kell, mint tőke. Start-up cégek alapításában gondolkodó informatikusoknak tanácsos például szabadidejüket is ötleteik csiszolására, fejlesztésére fordítaniuk már jóval a piacra lépés előtt.
Kell az olvasottság a hatásos kommunikációhoz
A sikeres tárgyalásokhoz és az ötletek meggyőző tálalásához azonban elengedhetetlen a hatásos kommunikáció. Utóbbihoz viszont a sok olvasás-ami mára sajnos visszaszorulóban van, noha behozhatatlan helyzeti előnyökhöz juttathatja a közösségi portálok bújása mellett a könyveket is szorgosan forgató vállalkozókat. Ezt már Benkő Vilmos, a KoWerk SeedStar vezérigazgatója mondja. "Kezdő vállalkozóként az ötleteinkről kell majd meggyőzni az embereket, míg befutott üzletemberként könnyen lehet, hogy több száz fős hallgatóság előtt kell majd megszólalnunk. Egy viszont biztos: egy olvasott, tájékozott üzletembernek kevésbé kell tartania a leblokkolástól, a kínos csendektől, a hallgatóság unalmától. Mert ő már a folyamatos tájékozódás közben felhalmozott annyi ismeretet és tudást, hogy mindig lesz mondanivalója. Ráadásul a közösségi portálos arculatépítés mellett ez is megmarad róla a hallgatósága fejében."
Takács Gabriella
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk
Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk
Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk
- Munka kis cégnél: áldás vagy átok? 6 éve
- A békéltetés művészei 6 éve
- Igaz/hamis? (2.) - "Az érettségi semmire sem jó" 6 éve
- Igaz/hamis (4.): Kapcsolatok nélkül nincs állás? 6 éve
- Foglalkozása sörkóstoló 6 éve
- Szakmák mérlegen - zeneművész 6 éve
- Ákos és a HR: hogyan választ ki egy zenész? 6 éve
- Szakmaváltás 30 éves kor felett 6 éve
- Szakmák mérlegen: interim manager 6 éve
- Karrier idegen nyelvű ügyfélszolgálaton 6 éve
- Nyugodt és stresszes munkák toplistája 6 éve