16 ezer diák vett részt a természettudományos szakokat népszerűsítő programban
A magyar felsőoktatásban nagy hagyományokkal rendelkeznek a természettudományos szakok, mégis egyre kevesebben jelentkeznek ezekre.
A napokban lezárult az ELTE IK, az ELTE TTK és a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság közös, MTMI (Matematikai, Természettudományi, Műszaki és Informatikai tudományterületek) szakokat és pályákat a középiskolások körében népszerűsítő projektje. A négyéves futamidejű projekt 440 millió forint támogatást nyert el arra a célra, hogy Budapesten és Szombathelyen a felsőoktatásba való bekerülést elősegítő, a technológiai fejlődés által létrehozott új oktatási stratégiákra és módszertanokra épülő készségfejlesztő és kommunikációs programokat szervezzen, valamint népszerűsítse az MTMI szakokat a felsőoktatásba bekerülni vágyó diákok körében.
A magyar felsőoktatásban nagy hagyományokkal rendelkeznek a matematikai, természettudományi, műszaki és informatikai (MTMI) szakok. Az itt végzett hallgatóknak kiemelkedő elhelyezkedési lehetőségeik vannak a munkaerő-piacon, mégis egyre kevesebben jelentkeznek ezekre a szakokra. Szakemberek szerint ez egyértelműen a motiváció hiányára, a pályaorientáció hiányosságaira, a közoktatási MTMI képzés problémáira vezethető vissza, valamint arra, hogy a középiskolás diákok nem – vagy tévesen – látják azt, hogy mi lesz belőlük egy-egy adott szak elvégzése után. Tanulmányok kimutatták azt is, hogy az ország kevésbé fejlett régióiból átlagnál is alacsonyabb a felsőoktatás MTMI szakjaira jelentkező diákok száma.
Az ELTE IK, az ELTE TTK és a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság programjának elsődleges és közvetlen célja volt, hogy elősegítse a felsőoktatás MTMI szakjaira való bekerülést az ELTE-n, javítsa a hátrányos földrajzi, társadalmi, gazdasági helyzetből származó fiatalok képzettségi szintjét és elősegítse a felsőfokú végzettséghez történő jutásukat az MTMI szakokon, fokozza a matematikai, természettudományi, informatikai, műszaki (MTMI / STEM) szakokra való jelentkezések számát, közvetett célként pedig csökkentse a területen jelentkező szakemberhiányt és javítsa a foglalkoztatottsági arányokat a hátrányos helyzetű régiókban is.
A projekt keretein belül szervezett 719 szakmai rendezvényen közel 16 000 tanuló vett részt, ezek között voltak az ELTE-n szervezett egyetemi nyílt napok, több éven keresztül megrendezett Kutatók Éjszakája programok és számos szakmai, iskolai ismeretterjesztő és képzésismertető előadás és roadshow.
A VálaszOnline május 5-ei podcastjében Szakmány Csaba kémia- és fizikaszakos tanárt (ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium) és Weiszburg Tamás professzort (ELTE TTK Környezettudományi Centrum) kérdezték a természettudományos képzésről, és mint a beszélgetésből kiderült,
- a 2022-es felvételi eljárásban fizikaszakos tanárnak első helyen 22-en, kémiaszakosnak 25-en jelentkeztek, és a szakon 25-50 százalékos a lemorzsolódás
- előfordul, hogy három iskolának csak egy kémiatanára van
- biológiára idén 70-en jelentkeztek
- nagyfokú, többszöröző béremelés nélkül a tanárok fogyása megállíthatatlan
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Az 50 éves pedagógust azonnal elbocsátották, miután kiderült az eset. Teljes cikk
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusának megépítését jelentette be az építési és közlekedési miniszter a Facebook-oldalán. Teljes cikk
A három napig tartó eseményt csütörtökön a pénzügyi és számviteli karon zárják. Teljes cikk
- Bérpapírjaikkal vonultak a minisztérium elé a felsőoktatási dolgozók 1 hete
- Egyeztetés kezdődött az állami fenntartású egyetemek bérfejlesztéséről 1 hete
- 75-150 millió forint támogatással képezhetik munkavállalóikat a cégek - Még elérhető az év slágerpályázata 2 hete
- A középiskolai felvételi jelentkezések április 8. és 10. között módosíthatók 2 hete
- Százmilliárd forintos felújítási program indul a szakképzésben 3 hete
- Megkezdődik az E-felvételi ügyintézési időszaka 3 hete
- Kárpótlás az Erasmusért: a világ bármely egyetemére eljuthatnak a magyar diákok ezzel az ösztöndíjprogrammal 4 hete
- Hankó Balázs: A kormány célja, hogy Magyarország világbajnok legyen a szakképzésben 4 hete
- Pölöskei Gáborné: az idei év a látványos fejlesztések éve lesz a szakképzésben 1 hónapja
- Sämling Solution Szervezetfejlesztő (OD) tanácsadó képzés - Miért érdemes Szervezetfejlesztővé válni? 1 hónapja
- Egy egyetemi hallgató egy évvel a diplomája megszerzése után többet keres, mint korábbi egyetemi oktatója 1 hónapja