A felsővezetés csapdái
A magyar csúcsvezetőknek nehéz elfogadni azt, hogy ma már nem az operatív munkában való részvétel, hanem az alájuk tartozó emberek fejlesztése, motiválása az egyik fő feladatuk. Pedig a megfelelő people management sokat lendíthet a cég eredményein.
A cég megbízhatósága versenyelőny
A Krauthammer legutóbbi európai tanulmánya szerint ugyanis az alkalmazottak mindössze 44 százaléka meri megosztani kétségeit és félelmeit a vezetőjével. Aggasztó tünet az is, hogy a beosztottak csupán 42 százaléka tartja megbízhatónak a saját cégét - mondta Galambos Ágnes, a tanácsadó cég magyarországi ügyvezetője. Véleménye szerint ráadásul Magyarországon ennél rosszabb a helyzet. A szürke gazdaságban dolgozók, vagy a létminimumra bejelentettek általános közérzete és kiszolgáltatottsága erősíti a dolgozók bizalomvesztését. Pedig egy vállalat megbízhatósága alapvető érték, a versenyelőny egyik forrása, aminek a hiánya nyilvánvaló fenyegetés a szervezet hosszú távú fennmaradása szempontjából.
És mit tehet egy csúcsvezető, hogy elnyerje a beosztottjai bizalmát? Galambos Ágnes úgy véli, az igazi kihívás elkezdeni tudatosan menedzselni a bizalom felépítésének a folyamatát, ami nyilvánvalóan osztatlan figyelmet és példamutatáson keresztüli irányítást kíván a felső vezetéstől. A bizalom nem olyasmi, amit bárki delegálhat, az a rendszer egészéből kell, hogy fakadjon.
A főnök szakmai tekintély?
A konferencián a vezetési stílusok között különbségek kapcsán szó esett arról, hogy a magyar felsővezetők között gyakoribb a direktív stílus. Ezt részben kulturális adottságokra lehet visszavezetni. Magyarországon még élénken él a "főnöknek leginkább szakmai tekintélynek kell lennie" beidegződés, és a felsővezetők arra szoktak hivatkozni, hogy kell az embereknek a határozott iránymutatás, és hogy felnézhessenek a vezetőre. Ugyanakkor a multinacionális szervezeti kultúra térhódítása révén a középvezetői szinttől is egyre inkább proaktivitást és önállóságot várnak el, és ez a kettősség gyakran kihívást jelent a csúcson lévőknek. A helyzetet tovább cizellálja a mátrix szervezetek térnyerése, amely egyértelműen csorbítja a csúcsvezető pozíciójának fontosságát.
A hazai viszonyokról a szakértő elmondta, hogy sok magyar vezetőnek okoz ma még problémát, ha a beosztottak jobb ötlettel vagy megvalósítási javaslattal állnak elő, vagy ha nem látják át az alájuk tartozó terület minden kis szegletét. Magyarországon még nem igazán nyert teret az a szemlélet, miszerint a csúcsvezetők egyik fő - ha nem a legfőbb - feladata az alkalmazottak motiválása, fejlesztése - magyarázta a tanácsadó cég ügyvezetője.
Nem motiválnak a vezetők
A mai kor vezetőjére számos csapda leselkedik, ezért a tréningen kiemelt figyelmet szenteltek a vezetési elméleteknek és dimenzióknak. A Krauthammer által vezetett felmérés szerint ugyanis a beosztottak mindössze fele érzi úgy, hogy a főnöke igazán motiválja őt. Bár az anyagi jellegű motiváló tényezők megítélése fontos, a motiváció fő meghatározóinak egyre inkább a tartalmas munkát, a fejlődési lehetőséget és a nem anyagi elismerést tartják a munkavállalók - hívta fel a figyelmet Galambos Ágnes.
A konferencián bemutatták azt a tanulmányt is, amelyet a vezetők példamutatásáról készítettek. Megállapították, hogy a beosztottak csak 37 százaléka látja a feljebbvalóját példaképnek. Ennek magyarországi oka lehet, hogy a hazai felsővezetők még nem veszik elég komolyan a példaértékűség fontosságát. Gyakori a "nekem többet lehet megengedni magamnak" hozzáállás, legyen szó a státusz-juttatások igénybevételéről, vagy akár a munkamorálról. Ugyanakkor ennek ellenkezője is igaz. Sok a munkamániás kora reggeltől késő estig dolgozó csúcsvezető, amely ugyanígy, nem segít a követhető példák felállításában.
A felmérés során megkérdezettek általánosságban hisznek a vezetőjük üzleti képességeiben, abban, hogy jól vezeti a vállalatot, viszont úgy érzik, hogy a főnökük az emberek irányításában hiányosságokat mutat. Az alkalmazottak 35 százaléka szerint a cégvezetőjüknek szüksége lenne valamilyen tréningre csapatépítési és people management területen.
Hogyan lehet elkerülni a csapdákat?
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A futár olyan munkakör, amelynek lényege küldemények (csomagok, levelek, iratok, ételek stb.) eljuttatása egyik helyről a másikra meghatározott időn belül. Teljes cikk
A biztonsági őr olyan munkakör, amelynek célja emberek, épületek, területek és értékek védelme, valamint a rend és biztonság fenntartása. Teljes cikk
A takarító feladata különböző helyiségek tisztán tartása és higiénikus állapotának biztosítása. Dolgozhat például irodákban, iskolákban,... Teljes cikk
- Több mint csapatmunka - Szabályozhatja-e a párkapcsolatokat a munkahely? 5 hónapja
- CEO és HR vezető: Össze(f)ér vagy nem (f)ér össze: ez itt a kérdés? 5 hónapja
- HR-essel csalta a feleségét a techmágnás, egy koncerten buktak le 5 hónapja
- 2030-ig ötmillió robotot gyártanak le, amelyek átvehetik a házimunkát és az ipari feladatokat 6 hónapja
- Bejelentették: mérnöki nagyhatalommá tenné Magyarországot ez az új beruházás 7 hónapja
- Mégsem lesz miniiskola az ovikban? – ezt kell tudni az új kötelező fejlesztésről 7 hónapja
- Coach képzések: ezek az akkreditált üzleti coach képzők 7 hónapja
- Saját képzési központot indított útjára a Ganz 8 hónapja
- "Szép munka! Túlteljesítettük a célt! Itt van egy szelet pizza" 10 hónapja
- "Műszaki művészetre" van szükség - együttműködést kötött a Mol Nyrt. és a Miskolci Egyetem 10 hónapja
- A magyar kutatóknak érdeke a kínai és török együttműködés 11 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja