Megjelent: 6 éve

A hiteles énmárka titka

Az énmárka a mások fejében rólunk kialakult kép, amelyen keresztül a külvilág viszonyul hozzánk. Hogy szeressék, az éppúgy a siker feltétele, mint ahogy a termékek esetében. De hogy épül fel?

Az énmárka részét képezi a karakterünk, a megjelenésünk, a viselkedésünk. Minden, attól kezdve, hogy mit viselünk, addig, hogy hogyan reagálunk egy fontos szakmai kérdésben. A vezető énmárkája az a kultúra, amit maga körül kialakít. Ahogyan helyzeteket old meg, kapcsolatot teremt, hatalmat gyakorol. A vezető énmárkája így direkt hatással van a cég teljesítményére is: jelentősen befolyásolja munkatársai működését, motivációját, eredményességét és így a cég sikerét. (Természetesen nem csak a vezetőnek, de az egész cégnek egy hiteles márkát kell képviselnie – nem csak a terméknek. Ezt azonban egyelőre félvállról veszik a cégek, pedig jelentős versenyelőny!)

A személyes márka építésével éppúgy tudatosan kell foglalkoznunk, ahogy a márkaépítéssel általában. Nem lehet kibújni a felelősség alól azzal, hogy „én olyan vagyok amilyen vagyok”, hisz a siker vagy a bukás múlhat azon, hogy a saját márkánkon is dolgozzunk.

A tárgyak és a személyek brandépítésének folyamata meglehetősen hasonló. A márka pillérei, a differenciáltság, a relevancia, az ismertség és a megbecsültség – amelyeket BAV BrandAssetTM Valuator)-kutatásában a Young & Rubicam határozott meg – az énmárka esetében is fontosak. A márkaépítés lényege a másokra gyakorolt hatásunk tudatossá tétele, erősségeink, értékeink kibontása, megjelenítése, ezek által pedig a rólunk másokban kialakuló kép formálása. Ebben kiemelt szerepe van az önismeretnek, hiszen ennek köszönhetően csökkenhet az a „vak” terület a személyiségünkkel kapcsolatban, amit a külvilág érzékel, nekünk magunknak viszont fogalmunk sincs róla.

Hiába hív össze például a vezető ötletelő értekezletet, ha a megjelenteket aztán nem hagyja szóhoz jutni, vagy csak egy-két embert hallgat meg. A motiváció növekedése helyett ezzel hosszú távon inkább az apátia felé viszi alkalmazottait. Vagy hiába akarjuk azt hirdetni magunkról, hogy elkötelezettek vagyunk a környezet védelme iránt, ha közben lépten-nyomon a benzinfaló amerikai autókból álló gyűjteményünkkel dicsekszünk.

Az egyéniséget elnyomni nem is érdemes, hiszen minden emberben megvannak azok az értékek, amelyek alkalmasak a pozitív márkakép kialakításához. Eredményesebb és a léleknek is jobbat tesz, ha az éppen divatos értékek helyett saját pozitív tulajdonságaink határozzák meg márkánk képét, amely így megbízható marad bármely változások közepette. Az üzleti környezet hónapok, évek alatt sokat változhat, a jól felépített vezetői énmárka viszont biztos pont.

Az énmárka építés lépései

  • 1. Értékbányászat. Miben vagyok jó, mihez értek, milyen tapasztalataim vannak – nem csak munkajellegűek, idetartozik az is, ha például gyakorló szülőként hatékony szervező vagyok.
  • 2. Személyes erősségek meghatározása. A betöltött szerepek meghatározása a specialitások, különlegességek kiemelésével. Mivel minden esetben szituációban működünk, ezért nem tulajdonságokról, hanem szerepekről érdemes gondolkodni, például: „hatékony szervező vagyok”, „motiváló vezető vagyok”. Ez a megközelítés megfoghatóbbá teszi az egyes szerepeket. Meg kell találni az egyes szerepekben megfogalmazható üzeneteket, amelyek közvetítik az egységes énmárkát.
  • 3. Értékek kibontása. Annak meghatározása, hogy az egyes értékekből fakadóan a másik mit kap általam.
  • 4. Kommunikáció. Lehetővé teszem, hogy a velem kapcsolatban állók megtapasztalják a személyes márkám nyújtotta előnyöket. Ezekről beszélni nem hiteles, annál inkább az átélhetővé tenni a másik számára.
  • 5. Visszacsatolás. A tapasztalatok alapján másokban lecsapódott kép megismerése és összehasonlítása az elképzelt énmárkával. Az esetleges eltérések alapján fejlődhetünk tovább.

    Egyéni márkánk akkor lesz hiteles, ha valódi értékeinken alapul. Ezért kialakítását mindenképpen belülről kell kezdeni. Ismernünk kell és meg kell találni magunkban azokat az értékeket, amelyeket képesek vagyunk megbízhatóan, állandóan nyújtani. Ennek egyik legfontosabb eleme a betöltendő vezetői szerepek tudatosítása, amelyek a szakmai értekezlet levezénylésétől a munkatársak személyes problémáinak kezeléséig terjednek. A vezető a viselkedésével, jelenlétével, működésével egyfajta kultúrát teremt, kijelöli, hogy a munkatársai milyen szerepekbe kerülhetnek, milyen viselkedésmintákat követhetnek. Egészen más vezetői márka jellemzi azt, aki bátorítja az együtt gondolkodó, új megoldásokat kitaláló munkatársakat és az, aki az utasítások pontos és csendes végrehajtását jutalmazza.

    Egységes és jellegzetes

    A márkaképet a személy nem maga hozza létre, az lecsapódik másokban. Ahhoz, hogy egy személy kitűnjön – éppúgy, ahogy a terméknek a boltban -, meg kell találnia azt, hogy mi az, amiben más, mint a körülötte lévő többiek. A jól felépített énmárka ezért amellett, hogy kiszámítható, és biztonságot ad, rendelkezik egyedi jellegzetességgel. A szakemberek szerint jó, ha ez valamilyen erős tulajdonságon, határozott személyiségjegyen alapul, akár azon, hogy valaki a nyugalom szobra, vagy éppen, hogy növeli a vele dolgozók önbizalmát. Ha ezek az alapok megvannak, az ismertség növelése következik, ami az üzleti életben mozgó ember esetében jelentheti a konferenciákon való megjelenést, felszólalást, cikkek megjelentetését vagy akár egy blog elindítását.

    Célszerű a márkát minden csatornán azonos módon kommunikálni, így figyelni kell akár arra is, hogy ha üzleti körökben komoly, visszahúzódó, megbízható személyiségünket domborítjuk ki, ne rontsa el az üzenetet valamely közösségi oldalon megjelenő, fékevesztett bulit ábrázoló kép.
    • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
    • 2021.03.092 Napos Scrum Master Képzés, Élő videokonferenciás A Scrum Master az agilis transzformációk kulcsembere. Olyan Servant Leader szerepkört takar, amelyben a fejlesztő csapatok segítőjeként, mentoraként a jó hangulatú, eredményes munkavégzés megteremtéséért felel e szakember és módszertani szakértőként segíti a projekt munka előrehaladását, jó minőségben, határidőre történő teljesítését. Képezd át magad Scrum Masterré! Részletek Jegyek
    • 2021.03.11 Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE (live) Képzésünkön fél napban a LinkedIn, fél napban pedig a Facebook toborzási praktikáiról tanulhat. Délelőtt kitérünk a LinkedIn személyes profil szerepére, a vállalati oldal fontos elemeire, a karrieroldalra, oldal analitikákra, továbbá megtanulhatja, hogyan kell felépíteni a kapcsolati hálót, és hogy hogyan érdemes a tartalmakat előállítani. Facebook témánkban szó lesz a hiteles és hatékony kommunikálásra alkalmas Facebook oldalról és a kampánykezelés előtti lépésekről. Mindezt interaktív, gyakorlatias módon, egyéni kérdések megválaszolásával bonyolítjuk le. Részletek Jegyek
    • 2021.04.01A sikeres interjúztatás Képzésünk fő célja, hogy a résztvevők képesek legyenek a szervezetükhöz legjobban illeszkedő, a munkakörben legjobban teljesítő munkatárs kiválasztására. A képzési napon szó lesz -az interjú felépítéséről, -szituációs gyakorlatról, -az információk rögzítéséről, -döntéshozatali csapdákról, -továbbá a kiválasztás további eszközeiről sablonokkal színesítve. Lehetőséget adunk továbbá a saját területüket érintő kérdések átbeszélésére is. Részletek Jegyek
    Follow hrportal_hu on Twitter
    További cikkek
    „A bevonó, felhatalmazó, bizalmon alapuló vezetésé a jövő” - Schmidt Andrea, a Siemens Zrt. HR vezetője

    Hosszú távon is marad a heti 2-3 nap home office, amire nagyon várják a részletes jogi szabályozást. A COVID helyzet mélyvíz volt a frissen kinevezett... Teljes cikk

    Hogyan lesz a HR támogatóból stratéga? - business as usual (2.)

    Sok középvezető szerint a HR csak „back office” és „support” számukra - írja Rátkai Balázs, a Delta Csoport HR vezetője a HR szakma... Teljes cikk

    Évente egyszer nem elég - a béremelés margójára

    Heteken át várta a közvélemény és a szaksajtó, mi lesz a minimálbér-tárgyalásokon. Hétfőn megszületett az egyezség: 167 400 forint, majd... Teljes cikk