A HR feladata, felelőssége válság idején
Válság idején meglehetősen nehéz helyzetbe kerül a HR-es, hiszen a megváltozott piaci körülményeknek köszönhetően át kell terveznie minden eddigi mutatóját: a létszámot, a munkabéreket, a juttatásokat, a bonuszokat stb. Mi több, megfelelően kommunikálnia is kell új elképzeléseit úgy a menedzsment, mint a beosztottak felé.
Talán csak a médiában minduntalan ismétlődő vészjeleknek és rosszhíreknek köszönhetően az év végére minden iparágat elért a válságból fakadó visszaesés. Feltehetően a vállalatok nagy részénél aggodalommal tölti el a munkatársakat, hogy mit is hoz a holnap, lesz-e munkájuk és bonuszuk az év végén.
Őszinte belső kommunikáció
Az egyetlen megoldás a közvetlen, egyenes tájékoztatás a HR részéről, hogy a lehető leghamarabb fel tudjanak készülni a kollégák a már előrelátható történésekre. Javasolt először írásos - mondjuk körlevél - formában, majd egy összehívott találkozón személyesen is tájékoztatni a munkatársakat arról, hogyan érinti munkaadójukat az aktuális helyzet, mire lehet számítani a közeljövőben. Amennyiben leépítések is számításba jöhetnek, az érintettek körét csoportosan vagy egyénileg lehet informálni a segítő szándék hangsúlyozásával. Az outplacement szolgáltatás is felajánlható a számukra, amennyiben erre van lehetőség és keret.
Tervezés több szemüvegen keresztül
Az azonnali döntések és informálás után mély levegő, és kezdődhet a tervezés a következő időszakra. Ilyen időkben több terv elkészítése célravezető, vagyis az optimális tervadatok mellett egy pesszimista és esetleg egy optimista szcenárió is elkészülhet. Ha az elvárt számok teljesülése kis valószínűségű, szükséges a legrosszabból kiindulni és az akkor szükséges lépéseket is előre megtervezni. Milyen eszközök, lehetséges partnerek, további megrendelések, költségcsökkentések vezethetnek célra, közelíthetnek a tervezetthez.
Megbízható, pontos HR kontrolling rendszer
A tervezésben akkor tud meghatározó szerepet játszani a HR, ha vannak rendelkezésre álló, pontos adatai; legyen szó akár bérköltségekről, béren kívüli juttatásokról, akár teljesítményről, jelenlétről. A jól működő HR kontrolling rendszerből a megfelelően gyűjtött adatokat többféle szempont szerint jelentheti a HR vezető a menedzsment megbeszélésein, hogy azokkal döntéseket készítsen elő, támasszon alá. A havi összesített bér- és járulékadatok többféle szervezeti átszervezés után összehasonlítva rámutathatnak, hogy melyik a legmegfelelőbb megoldás.
A legfontosabb, hogy bármilyen kérdés, kérés is merül fel, a HR azonnal tudja segíteni és támogatni a kollégákat. Ennél is jobb megoldás, ha a HR-es ötleteivel, javaslataival még a döntések meghozása előtt proaktívan tudja támogatni, továbbra is része tud lenni a menedzsmentnek. A nyugodt, kiegyensúlyozott időktől eltérően ilyenkor kevés idő jut a legjobb megoldások (best practise) áttanulmányozására és ezekből a lehetőségek összegyűjtésére. Ilyenkor gyors válaszokra és a munkavállalók felé empatikus, megbízható támaszra van szükség, és ez a feladat a HR-re hárul. Természetesen a válságmenedzsmentnek bő irodalma és számos best sellere megtalálható a könyvesboltokban, szabadidőben ezek tanulmányozása is hasznos lehet, vagy részt vehet a gyakorlati példákat feldolgozó rendezvénysorozatunkon.
Hevő Hajnalka
HR tanácsadó, vezetőkiválasztás üzletágvezető
Trenkwalder Kft.
Őszinte belső kommunikáció
Az egyetlen megoldás a közvetlen, egyenes tájékoztatás a HR részéről, hogy a lehető leghamarabb fel tudjanak készülni a kollégák a már előrelátható történésekre. Javasolt először írásos - mondjuk körlevél - formában, majd egy összehívott találkozón személyesen is tájékoztatni a munkatársakat arról, hogyan érinti munkaadójukat az aktuális helyzet, mire lehet számítani a közeljövőben. Amennyiben leépítések is számításba jöhetnek, az érintettek körét csoportosan vagy egyénileg lehet informálni a segítő szándék hangsúlyozásával. Az outplacement szolgáltatás is felajánlható a számukra, amennyiben erre van lehetőség és keret.
Tervezés több szemüvegen keresztül
Az azonnali döntések és informálás után mély levegő, és kezdődhet a tervezés a következő időszakra. Ilyen időkben több terv elkészítése célravezető, vagyis az optimális tervadatok mellett egy pesszimista és esetleg egy optimista szcenárió is elkészülhet. Ha az elvárt számok teljesülése kis valószínűségű, szükséges a legrosszabból kiindulni és az akkor szükséges lépéseket is előre megtervezni. Milyen eszközök, lehetséges partnerek, további megrendelések, költségcsökkentések vezethetnek célra, közelíthetnek a tervezetthez.
Megbízható, pontos HR kontrolling rendszer
A tervezésben akkor tud meghatározó szerepet játszani a HR, ha vannak rendelkezésre álló, pontos adatai; legyen szó akár bérköltségekről, béren kívüli juttatásokról, akár teljesítményről, jelenlétről. A jól működő HR kontrolling rendszerből a megfelelően gyűjtött adatokat többféle szempont szerint jelentheti a HR vezető a menedzsment megbeszélésein, hogy azokkal döntéseket készítsen elő, támasszon alá. A havi összesített bér- és járulékadatok többféle szervezeti átszervezés után összehasonlítva rámutathatnak, hogy melyik a legmegfelelőbb megoldás.
A legfontosabb, hogy bármilyen kérdés, kérés is merül fel, a HR azonnal tudja segíteni és támogatni a kollégákat. Ennél is jobb megoldás, ha a HR-es ötleteivel, javaslataival még a döntések meghozása előtt proaktívan tudja támogatni, továbbra is része tud lenni a menedzsmentnek. A nyugodt, kiegyensúlyozott időktől eltérően ilyenkor kevés idő jut a legjobb megoldások (best practise) áttanulmányozására és ezekből a lehetőségek összegyűjtésére. Ilyenkor gyors válaszokra és a munkavállalók felé empatikus, megbízható támaszra van szükség, és ez a feladat a HR-re hárul. Természetesen a válságmenedzsmentnek bő irodalma és számos best sellere megtalálható a könyvesboltokban, szabadidőben ezek tanulmányozása is hasznos lehet, vagy részt vehet a gyakorlati példákat feldolgozó rendezvénysorozatunkon.
Hevő Hajnalka
HR tanácsadó, vezetőkiválasztás üzletágvezető
Trenkwalder Kft.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
Végre egy jó hír: meglepően gyorsan alkalmazkodtak a polikrízishez a női felsővezetők
Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti... Teljes cikk
A nők által alapított startupokhoz csak a befektetések 1%-a jut el - így lehetne ezen változtatni
Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk
Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés
Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- PREXA 2024: elindult a nevezés 1 hónapja
- Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat 2 hónapja
- Mit tudok tenni, ha nem kaptam meg a béremet a munkaviszony megszűnését számított 5 munkanapon belül? 2 hónapja
- Így tudják megszólítani a Z generációs munkavállalókat a vállalatok 3 hónapja
- Mit tehetünk, ha nem fizet ki a munkáltató? 4 hónapja
- Emberi erőforrás tervezés 2024-re, avagy "hass, alkoss, gyarapíts" 5 hónapja
- Óriási veszteségeket okoz a cégeknek az "interjúhalál" 5 hónapja
- Mi vonz a munkahelyre és mi tart ott? Itt egy friss kutatás 6 hónapja
- 4 tipp a tudatos utánpótlás-tervezésre 6 hónapja
- Hány munkatárs kellene? Tippek a stratégiai létszámtervezéshez 8 hónapja
- Egyre több fiatal támogatja a szakszervezeteket az USA-ban 8 hónapja