A leggyakoribb vezetői kommunikációs hibák
Néha úgy tűnik, lerágott csont a vezetői kommunikációról beszélni, pedig pontosan nem is tudjuk, hány féle helyzetben kell odafigyelniük a vezetőknek arra, mit és hogyan fogalmazzanak meg. Ahány eset, annyi jó, vagy rossz megoldás létezik. Ráadásul, vannak olyan esetek, amikor a kommunikációs hiba hatása nagyobb, mint amekkorának először tűnik. Cikkünkben ezeket a kritikus helyzeteket és megoldásaikat vizsgáljuk.
Ezeket a hatásokat minden szervezet és a benne dolgozó munkatárs a saját bőrén érzi, ezért a legtöbb vezetői képzés (nagyon helyesen) az egyének szintjére fókuszál (bal alsó és jobb alsó mező). Ugyanakkor kevés olyan fejlesztés van, mely figyelembe veszi a jelentős szervezeti változások megkövetelte kommunikációs stratégiát, amivel az üzenetek akkor és olyan tartalommal jutnak el a szervezet tagjaihoz, ahogy azt szeretnék.
Miközben a vezetőképzések fő fókusza a szervezet egészét csekély mértékben érintő, ám annál nagyobb tömegeket lefedő változások, a nagy szervezeti változások átalakulások, bevezetések generálta helyzetek sokkal több veszélyt jelentenek. A változások technikai menedzselését elvégzik, annak kommunikációs stratégiáját és legfőképp a kommunikációs stratégia megvalósítását elhanyagolják. Márpedig a hiányos kommunikáció miatt felesleges energiákat emésztenek fel a dolgozói félelmek, szorongások és az ebből adódó pletykák, eltúlzott hiedelmek.
A változások lehetnek pozitívak, és lehetnek negatívak a munkavállalók szempontjából, de egy valami biztos, még a pozitív változás is, ha rosszul kommunikálják, ha nem készítik elő megfelelően, olyan felesleges feszültségeket gerjeszthetnek a munkavállalókban, melyek akár hosszú hetekre leköthetik a vezetői erőforrásokat, megnehezítve az elfogadtatást.
Jó példa erre egy termelővállalati esetünk, ami tapasztalataink szerint elég tipikus. A felfutó megrendelések miatt nagy létszámú bérelt dolgozók állandó állományba vételéről, és továbbiak felvételéről döntött a vezetőség. Az átvételek megindultak, egyenként hívták be a dolgozókat a szerződés aláírására. Ez az egyébként örömteli szituáció mégis fura helyzeteket teremtett. Az egyenként behívott dolgozók megrémültek, többen elsírták magukat, míg azok körében, akik határozatlan szerződéssel bírtak, megindultak a pletykák, hogy csak azért vesznek fel újakat, mert több régi dolgozótól meg akarnak válni, és az újak fogják őket pótolni. Természetesen mindez meglátszott a munkavégzésükön, illetve felesleges feszültséget gerjesztett az újak és a régiek között, akik ráadásul vonakodtak tudásukat átadni az újonnan jötteknek. Több hét telt el, mire ezeket a félelmeket sikerült lecsillapítani.
Találkoztunk már azzal a problémával is, amikor a hosszú ideig tartó, amúgy pozitív kimenetű átszervezés, túl hosszú ideig tartotta bizonytalanságban az embereket, vagy az újfajta termelési módszer bevezetését, rendszerek, eszközök alkalmazásának tervét, melyek hatékonyabbá tették a vezetői munkát, féltre értették az érintettek.
Nem egyedi jelenségről és nem is nagy hibáról van szó, amikor azt gondoljuk, hogy a teljesen nyilvánvaló örömteli eseményeket mindenki hasonlóan fogadja, érti és éli meg. Ez azonban nem mindig van így, ezért kell alaposan előkészíteni és megtervezni a kommunikációt.
Mi hát a helyes, hatékony és kiszámítható következményekkel járó megoldás? A válasz többrétű. Először is a kommunikációs stratégiát és a megvalósítás ütemét, tartalmát pontosan és részletesen ki kell dolgozni, feltárva a lehetséges akadályokat, gátakat, nehézségeket is. Másodszor, valamennyi vezetői szintre ki kell dolgozni a stratégiát, valamint minden vezetőt be kell vonni a kommunikációs stratégia megalkotásába is, ugyanis nem elég egy felsővezetői prezentáció.
A példában említett szervezet felismerte, hogy a kommunikációs hibának olyan következményei lettek, amelyek vélhetően megnehezítik az előttük álló jelentős, vállalati szintű rendszerbevezetést. E program során az érintett vezetői körrel közösen kidolgoztuk és a rendszerbevezetés előtt meg is valósítottuk a stratégiai kommunikációs programot. A fejlesztés folyamán best practiseket osztottunk meg a résztvevőkkel, az érintett vezetőkkel közösen elemeztük a várható félelmeket, veszélyeket. Ezután közösen dolgoztuk ki a
kommunikációs stratégiát, Top-Down módszert alkalmazva.
Meghatároztuk az egyes vezetői szintek szerepét, bevonásuk módját, üzeneteiket, kommunikációjukat. Az érintett vezetői kört felkészítettük. Az ily módon előkészített változás bevezetése zökkenőmentesen, felesleges feszültségektől mentesen zajlott. Nem utolsó sorban pedig maga a módszertan, a kommunikáció kidolgozásának és megvalósításának menete, a cég vezetőinek eszközévé vált.
Strbik Ferenc
Human Score Consulting
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk
Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk
Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk
- Új felsővezetők csatlakoztak a Rossmannhoz 1 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Szijjné Kállai Ildikó, SPAR 1 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Dobi Kitti, MBH Bank 2 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben 2 hete
- Visszaszoruló HR, előretörő technológia: íme a női vezetők új prioritásai 4 hete
- Pszichológiai biztonság: ez lehet a legjobb munkahelyek sikerreceptje 1 hónapja
- Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki? 2 hónapja
- Mitől válik valaki vezetővé? A vezetett teszi azzá? 2 hónapja
- Mit árul el a vezetőről a LinkedIn profilja? 2 hónapja
- Ezek most a vezetővé válás sikertényezői 2 hónapja
- Íme a hat legnagyobb ügyvezetői kihívás: a munkaerő az élen 2 hónapja