Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 6 éve

A másik rétje mindig zöldebb?

Sokan azért hagyják el saját akaratukból az alkalmazotti vezetői létet, mert szabadságra vágynak. Elegük van abból, hogy mások által meghatározott üzleti célok érdekében hajtsanak. Nem akarják, hogy a cég élete ossza be az idejüket, amiért aztán a munkájuk határidőktől határidőkig, megbeszélésekről megbeszélésekre szakaszolódik. Valóban egyfajta rabság ez. De vajon az alternatíva, a self-employed professional életmód mindenkinek a szabadságot jelenti? Szeretném megosztani interim menedzsment-szolgáltatóként szerzett tapasztalataimat e témában.

Tanácsok kezdő interim menedzsereknek

Kezdjük az egyik legnehezebb témával, ami nem más, mint önmagunk eladása. Alkalmazott vezetőként folyamatosan érvényesítjük érdekeinket, képviselünk, "eladunk" egy osztályt, igazgatóságot, szakmai területet, vagy koncepciót, és eladjuk saját magunkat is. Tesszük mindezt cégen belül és cégen kívül egyaránt. Aztán érdekes módon, amikor saját magát kell egy korábbi vezetőnek eladnia, képviselnie, akkor "megáll a tudomány". Pedig pont ugyanazt kell csinálni, csak magunkra vetítve. Aki nem tudta ezt az "eladási tevékenységet" cégen belül hatékonyan megvalósítani, az nyilván nem fogja tudni "eladni" saját magát sem, amikor self-employed professional-ként akar dolgozni.

Vannak, akik azt hiszik, hogyha kiterjedt kapcsolatrendszerrel rendelkeznek, akkor az mindent megold. És van olyan, aki az értékesítés és PR mindenhatóságában hisz. Tapasztalatom szerint ezek a feltételek hasznosak ugyan, de nem elegendőek. Mit sem érnek ugyanis, ha nincs jól definiált, kézzelfogható termék vagy szolgáltatás. Vagyis az interim menedzsernek tudnia kell, ki ő, mi az, amire egy ügyfél felkapja a fejét. Hangsúlyozni kell, hogy a piac specialistákat keres, nem pedig generalistákat. Ha egy interim menedzser azt mondja magáról, hogy interim gyárigazgató, az messze nem olyan hatásos üzenet, mint az, hogy autóipari cégek áttelepítési, új termék bevezetési projektjeinek specialistája.

Felmerül a kérdés, ha ennyire nem megy önmagunk eladása, akkor hogyan vágjon bele a kezdő interim menedzser új karrierje építésébe: egyedül vagy valakivel társulva? Eleinte mindenféleképpen érdemes társulva, vagyis egy interim menedzsment-szolgáltatóval együttműködve. Egy idő után pedig ki-ki gyakorlati tapasztalatai és önismerete alapján eldönti, hogy továbbra is egy szolgáltatóval együttműködve vagy inkább önállóan kíván dolgozni.

A második nagyon fontos téma: az együttműködés. Ha egy vezető azért érzi rosszul magát alkalmazottként, mert együtt kell működnie, és ezért vált karriert, akkor ki kell ábrándítanom: interim menedzserként is együtt kell működnie, csak másokkal és máshogyan. Együttműködés nélkül semmilyen üzleti kapcsolat nem képzelhető el, legyen valaki ügyfél vagy szolgáltató, alkalmazott vagy self-employed professional. Interim menedzserként a szolgáltatóval, az ügyféllel és interim csapat esetében az interim társakkal kell együttműködni. A szolgáltatóval való közös munka: beszámolási, jelentési és adminisztrációs kötelezettségekkel is jár.

Figyelemreméltó, hogy volt alkalmazott vezetők mennyire nehezen "állítják át a kapcsológombot" a kapcsolat irányultságát illetően. Alkalmazottként az alá-fölérendeltségi viszonyokhoz szoktak, és nagy kihívást jelent számukra, hogy megtanuljanak egyenrangú partnerek módjára viselkedni. Az interim menedzserek akkor tudnak hatékonyan és professzionálisan dolgozni, szolgáltatni, ha "elfelejtik" a főnök berögződöttségüket, és véletlenül sem főnökként tekintenek az ügyfélre, hanem partnerként.

Tapasztalataim szerint az interim projekt során két kritikus "pillanatban" rendszeresen kiderül, hogy a kezdő interim menedzserek az alkalmazotti életükből magukkal hozott főnöki szemlélettel viszonyulnak az ügyfélhez. Az egyik, amikor az interim projekt kezdetekor az ügyfél és az interim menedzser megismerik egymást: ahelyett, hogy egy üzleti tárgyalás alakulna ki, a felek "belecsúsznak" az interjú helyzetbe. Az interim projekt része a rendszeres gyakorisággal bekövetkező státusz megbeszélés, amikor szintén nem tudnak a kezdő interim menedzserek partnerként, mellérendelt félként fellépni. Mindkét szituációban az interim szolgáltató jelenléte és hathatós beavatkozása tudja ellensúlyozni, akár megmenteni a helyzetet. A tudatos felkészülés elengedhetetlen! Csak akkor lesz eredményes az interim projekt, ha az alá-fölérendeltség helyett a partnership fogalmát tartalommal megtöltve alkalmazzuk minden helyzetben. Ehhez jó segítséget nyújt az asszertív kommunikáció.

A self-employed professional karrier kihívásai

Visszatérve alapkérdésünkre, zöldebb vagy nem zöldebb? Egy saját vállalkozás, a self-emloyed professional karrier és életmód is lehet rabság, ha valaki azzal a feltételezéssel vágott neki, hogy ebben a világban nincsenek kötöttségek, játékszabályok. Ez a világ a belső célkitűzések és a belső motiváció által vezérelt. Aki nem rendelkezik ezekkel, az nem fogja megtalálni az annyira áhított szabadságot. Ennek a másfajta karriernek a felépítéséhez idő, energia és pénzbefektetés, és rengeteg türelem szükségeltetik. Ahhoz, hogy a piac megismerje, "leemeljék a polcról" új termékünket, új szolgáltatásunkat legalább 2-3 év szükséges. Az időnket mi magunk, az ügyfél és az általunk is elfogadott határidő strukturálja. Mi magunk osztjuk be az időnket, senki más.

Aki ezt az új karriert kezdi el építeni, tudatában kell lennie annak, hogy eredmények és sikerek csak hosszú távon fognak jönni. Ehhez a fentieken kívül létfontosságú a proaktivitás és az, hogy hinni kell magunkban.

Ennek a világnak a kulcsszavai: együttműködés, partnerség és türelem. Azok, akik komolyan gondolják új karrierjük építését, és e fogalmak szellemében építkeznek, azok számára valóban zöldebb lesz a másik rét.

Fontos, hogy mindezekre van hatásunk. Irányítanunk kell az eseményeket, különben sodródunk. A döntéseink, választásaink rajtunk múlnak!

Kristóf Györgyi interim menedzsment specialista
Hammel&Hochreiter ügyvezető

Follow hrportal_hu on Twitter

A szeretet ünnepe - az elég jó karácsony

Ismert kifejezés az üzleti életből is a „good enough” fogalma. Az elég jó szülő, az elég jó anya mára a szélesebb rétegekben is közismert kifejezéssé vált: vastag könyvek szólnak arról, miért nem érdemes a tökéletességre törekedni. Sőt, arról is, hogy miért lehet akár veszélyes is maximalista és perfekcionista módon állni hozzá életünknek minden szerepéhez és funkciójához. tovább..

További cikkek
Futárként dolgozott egy hétéves Kínában

Az árva gyermek nem bánta, hogy dolgoznia kell, nem is akart a hatóságokkal menni, mikor rátaláltak - írja a 24.hu oldal. Teljes cikk

A Telenor évi 40 óra tanulásra ösztönzi a munkavállalóit

A Telenor Csoport vezérigazgatója, Sigve Brekke kihívást hirdetett a vállalatcsoport 12 tagvállalatának több mint 30 ezer dolgozója körében. A... Teljes cikk

A színészek eladományozzák a fizetést, amit Woody Allen filmjéért kaptak

Woody Allen most fejezte legújabb, A Rainy Day in New York című filmjét, ami egy egy 44 éves férfi és egy tinilány szexuális viszonyáról szól. A... Teljes cikk

Ezekben az országokban leghosszabb a munkaidő

Egy felmérés szerint a mexikóiak dolgoznak a legtöbbet, míg a németeknél a legrövidebb a munkanap - írja a World Economic Forum. Teljes cikk

Nyílik a jövedelmi olló Németországban

Tágabbra nyílt a jövedelmi olló Németországban az újraegyesítés óta a DIW Berlin gazdaságkutató intézet kedden közzétett tanulmánya szerint - írja az MTI. Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár