A munkaerő toborzás egy csapatsport
Teljesen új készségekre és tudásra van szükség ahhoz hogy toborzási területen ma sikeres legyen valaki. Egyszerre piackutatói alaposságra, online marketing tudásra, értékesítőket megszégyenítő meggyőző erőre van szüksége egy toborzó szakembernek. A témáról bővebben is beszél a BaBér Panoráma tavaszi rendezvényén Toldi Gábor, toborzási szakember, a Social Talent partnere.
Alapjaiban alakulnak át piacok a digitalizáció a 4. ipari forradalom okán. Az egész folyamat leginkább egy olyan hógolyóhoz hasonlítható, amely egyre növekszik és közben folyamatosan gyorsul. Gondoljunk csak a TV-re. Maga az eszköz alapjaiban nem változott közel 50 évig. Ehhez képest még csak 9 éve hogy bemutatták az első Iphone-t ami az első okos telefon volt. Rengeteg példa van már körülöttünk arra hogy a technológia miként alakítja át az életünket és akár iparágakat. Gondoljunk csak az elektromos hajtású autókra, vagy az UBER-re. Nem kérdés hogy ezek a változások hatnak a vállalatokra is és a munkaerőpiacra is. Több egymástól független de egymásra ható tényezővel kell kalkulálnunk:
1. Új munkakörök jönnek létre melyek korábban nem léteztek.
2. A szabad munkaerő áramlás elve új értelmet nyer az online, távmunkában elvégezhető feladatok által.
3. Új generációk jelentek meg a munkaerőpiacon akiknek teljesen normális közeg az internet, a közösségi média, az okostelefon. Ezáltal egészen más elvárásokat támasztanak és másképp állnak a munka világához.
4. Az oktatási rendszer nem bírja tartani a tempót, másképp tanulunk és a dolgok oly tempóban változnak, hogy a klasszikus oktatási rendszer átalakul pl: MOOC (Massive Open Online Course).
5. Elöregedő társadalomban élünk, kevesebb az utánpótlás, ezáltal még nagyobb a verseny az elérhető munkaerőért.
6. A közösségi médiának és az online térnek köszönhetően a transzparencia felértékelődik, a vállalatok a kommunikációs kontrollt elvesztették.
7. A rugalmas foglalkoztatás új utakat tör magának ugyancsak a technológiának köszönhetően. Egyre több a szabadúszó, projekt alapon dolgozó „munkavállaló” és folyamatosan növekszik.
Miként hatnak ezek a változások a munkaerő toborzásra mint szakmára? Hogyan hat ez a vállalatokra?
A toborzási szakemberek új kihívások előtt állnak. Teljesen új készségekre és tudásra van szükség ahhoz hogy toborzási területen ma sikeres legyen valaki. Egy piackutató rálátása szükséges, mélységében ismerve az adott szakterületet, ahol toboroz. Érteni kell az online tér működését, szinte már egy online marketing szakember és egy hacker eszköztárával kell dolgozni bizonyos nehezen betölthető pozíciók esetén pl: IT és mérnök területen. Amennyiben pedig bír mindezzel az egyre inkább online technikai „sport” készségekkel és végre talál egy megfelelő jelöltet, akkor a meg kell nyerni magunknak és a vállalatunknak. Értékesítőket megszégyenítő érveléssel és meggyőző erővel kell munkáltatói márka üzeneteket kommunikálni. A vállalatok a korábbi vevői pozícióból eladói szerepbe kényszerültek a munkaerőpiacon, melyet sok felvételért felelős vezető nem ért.
Mit ért azalatt hogy a felvételért felelős vezetők nem értik a jelenlegi helyzetet?
A vezetők nincsenek tisztában a jelenlegi munkaerő-piaci környezettel. Hogyha végre van egy megfelelő jelölt akkor azt fel kell venni mert ki tudja mikor lesz újra egy hasonlóan jó jelölt. Sok esetben már szó nincs arról hogy válogatni lehetne a jelöltek között. A munkaerő megtartása az új toborzás. Egy-egy ember pótlás oly mértékben elhúzódhat amely jelentős költséget, veszteséget jelent a cégek számára. Ma a felvételért felelős vezetőknek van a legnagyobb a felelőssége a munkaerőtoborzásban. Rajtuk múlik sok esetben:
- a fluktuáció
- tőlük érkezik a munkaerőigény
- rajtuk múlik, hogy a kollégák motiváltak új kollégák ajánlására
- ők azok, akik döntenek vagy nem döntenek a jelöltek sorsáról
- végül pedig hogy a felvételt nyert kolléga benn marad e a szervezetben.
Mindezek alapján számomra nem kérdés, hogy ma a munkaerőtoborzás egy csapatsport, ami csak akkor lehet sikeres, ha a vezetők értik a piaci trendeket és változást, és ennek megfelelően működnek együtt a toborzási szakemberekkel.
További részletek a HR Portal és Soft Consulting közös konferenciáján.
Bővebben a rendezvényről és jelentkezés itt.
- 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BME
Részletek
Jegyek
- 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál,... Teljes cikk
Az idei 65 000 fős limit után 2025-ben maximum 35 ezer vendégmunkás érkezhet harmadik országból. Egyelőre csak Georgia (Grúzia) és Örményország a... Teljes cikk
A bértranszparencia nem csupán trend, hanem a jövő munkakultúrájának alapköve. De miért is olyan megosztó kérdéskör a mai napig a vállalatok... Teljes cikk
- Íme az "ember", aki ezer állásra jelentkezett, miközben aludt egy jót 2 hete
- Külföldi vendégmunkások: turbulens jogi környezet, megingó foglalkoztatói bizalom? 3 hete
- Nem a bankároknak áll a világ Londonban 4 hete
- Motivációs levél minta, letölthető: recruiter 1 hónapja
- Itt egy álommunka annak, aki a felhők közé vágyik 1 hónapja
- Így szigorít a kormány a vendégmunkások behozatalában 1 hónapja
- Új év, új célok - Sokan most gondolják újra karrierjüket 2 hónapja
- Személyi változások a Man at Work élén 2 hónapja
- Így hozzák helyzetbe a női egyetemistákat: mentorprogram indul immár kilencedik alkalommal 2 hónapja
- Mitől lesz valóban befogadó munkahely egy munkahely? - a Tesco megmutatja 3 hónapja
- RPO: a toborzás kiszervezése megoldás lehet az SSC-k munkaerőhiányára 3 hónapja