Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 3 éve

Ha nem megy el az első évben, már jól állunk

images



Tihanyi Attila, az Aptiv termelési és műszaki igazgatója felvázolta, hogy a cégük átvilágítása azt mutatta, hogy az első évben jelentkezik a munkavállalók körében a legtöbb nehézség, akkor hagyják el a céget legtöbben. Az első hónapban 25% ment el, az első 3 hónapon belül 39%, míg a harmadik és 12. hónap között 20%. Ezekből az adatokból is látszik, hogy milyen komoly jelentősége van a munkahelyi integrációnak, hogy valaki megtalálja a csapatban a helyét, biztonságérzete legyen.

Mint levezette a munkavállalók esetében is létezik egy szükségleti hierarchia, a Maslow-piramishoz hasonlóan. Alapszükségletnek számít a biztonság, a fair bérezés, ami a vállalat felelőssége. Míg a fair bánásmód, ami a kapcsolati és szellemi szükségleteket elégíti ki, a közvetlen vezető felelőssége. A vezetőket folyamatosan képezni kell az alap vezetői kompetenciákra, így magára a vezetői szerepre, egyéni teljesítményproblémák kezelésére, a csapatmunka diszfunkcióinak kezelésére és a konfliktuskezelésre.

Külön konfliktuskezelési munkatárs dolgozik a munkahelyi harmóniáért

Az EuroFamily kereskedelmi cég aktív létszámának 10%-a kismama, mesélte el Lükő Szilvia, a cég HR vezetője. Mint mondta, számukra fontos, hogy kisgyermekes munkavállalóik visszatérhetnek gyermekvállalás után, akár pénztárosként, eladóként is részmunkaidőbe. A családi cégben 7,76%-os a fluktuáció, miközben az elmúlt öt évben jelentős bővülésen mentek keresztül, megduplázódott a hálózat boltjainak száma.

Lükő Szilvia elmondta, hogy a cégben 11 fős HR csapat dolgozik, az emberi kapcsolatok munkahelyi megtartó erejére visszautalva kiemelte, hogy egyikük dedikált feladata és pozíciója, a konfliktuskezelés. Mivel az üzlethálózat területileg széttagolt, így a konfliktuskezelési munkatárs megy, ahová szükséges. Fontos, hogy a felmerült problémákat gyorsan, hitelesen és jó kommunikációval oldják meg. Továbbá ezen szervezetfejlesztési filozófia mentén mediátorképzést építenek be középvezetői szintig a vezetők számára, hogy minél hatékonyabban tudjanak működni. A cég erősségeit a HR vezető abban látja, hogy családias a hangulat, a toborzást saját maguk végzik, az onboardingban mentor segíti az újakat és gesztusokat is tesznek feléjük, hiszen süteménnyel fogadják őket a boltban, amikor kezdenek. A nehéz élethelyzetbe került dolgozóknak szociális alapot hoztak létre. Az egységes vezetői értékrend alapja pedig az, hogy a vezetés szolgálat.

Maradás szempontjából mindegyik munkavállalói csoportban az emberi kapcsolatok „nyerték el” az első helyet, míg a második helyen a fizetés illetve a munkakörülmények állnak
Nem elég az elégedettség, elkötelezettség kell

Míg az elégedettség egy pillanatnyi reflexió, addig az elkötelezettség hosszútávú részvételt jelent, kezdte előadását Szépkúti László, a Flex Kft. HR igazgatója. A cégnél 8000 munkavállaló dolgozik, hat telephelyen, elektronikai összeszereléssel és javítással foglalkoznak. A vállalatnál 2015-ben komoly fluktuációkezelési projekt elindítására lett szükség, mert a korábbi 12-15%-os fluktuáció 49%-ra emelkedett. A távozó dolgozók pótlása viszont nagyon sokba került, körülbelüli becslés szerint 700 ezer forintba emberenként, ami a 2016-os évben fél milliárd forintos költséget jelentett a vállalatnak. Ráadásul közben a munkaerőpiac kiürült. Így elindították a „Lyukas vödör” projektet az elvándorlás megállítására. Egy elkötelezettségi akciótervet készítettek, külön csapatot hoztak létre a végrehajtására, projektmenedzserrel az élén.

Többek között megnyitották a HR-t a dolgozók felé, úgy hogy ők mentek oda hozzájuk. Vagyis munkaidőben kérdezhettek, kérhettek segítséget a dolgozók a kitelepült HR infopontokon. A kétéves projekt során több mint 3000 témában fordultak hozzájuk. Sok technikai probléma felmerült, ami könnyen megoldható volt. A másik gyakran felmerülő probléma a visszajelzések szerint a vezetői megnyilvánulások, a vezetői stílus voltak.

Az akcióterv megvalósítása során 72 akciót határoztak meg. Ezek közül kiemelten fontos volt a vezetői kompetenciák fejlesztése és a folyamatok felülvizsgálata. Például az onboarding változtatása. Kiderült, hogy le kell vinni a jelölteket a termelésbe, hogy valódi képet kapjanak, hogy mi lesz a feladatuk, és ne munkakezdéskor érje őket csalódás. Kijelöltek az újak mellé egy-egy „onboarding buddy-t”, aki segíti a beilleszkedést, és két hét múlva azt is megkérdezték az érkezőktől, hogy hogy érzik magukat. Átalakították a munkaidő beosztását, a rekreációt elkezdték a cégen belül támogatni. Valamint a felső- és középvezetőket egyaránt képezni, a fejlesztendő kompetenciák azonosításával, fejlesztéssel, mentorlással, tréningekkel. A program eredményeként a cégnél 68%-ról 73%-ra nőtt az elkötelezettség, és 2015 és 2016 között 18%-kal csökkent a távozók mértéke.

A szervezet fejlesztéséhez érdemes azonosítani a referenciaszemélyeket a szervezetben, akik befolyással vannak a többiekre, minél többet megtudni a cégben működő informális hálózatokról, hangsúlyozta Vicsek András, a Maven7 ügyvezetője, társalapítója. Ugyanis a hangadókkal érdemes például akár a felsővezetésnek is direkt kapcsolatba kerülni, mert fontos hatással lehetnek rajtuk keresztül a munkatársakra. Ez a fontos kapcsolat egyébként a hierarchiában elveszhet. Ezeket az embereket ténylegesen be kell vonni folyamatokba - nem csak látszólag, mert azt éppen független személyiségük révén hamar észreveszik -, felajánlani az együttműködést, elmagyarázni a miérteket, nem vak végrehajtást elvárni. Ettől a véleményvezér is elégedett lesz, hiszen elismerik, a cég is jól jár, mert a jobban működő szervezet gazdasági hasznot jelent.

Folytatjuk: az Érzelmi intelligencia megtartó erejével


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A munkahelyen is az emberi kapcsolatok a legfontosabbak
2. oldal - Ha nem megy el az első évben, már jól állunk
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
  • 2021.03.092 Napos Scrum Master Képzés, Élő videokonferenciás A Scrum Master az agilis transzformációk kulcsembere. Olyan Servant Leader szerepkört takar, amelyben a fejlesztő csapatok segítőjeként, mentoraként a jó hangulatú, eredményes munkavégzés megteremtéséért felel e szakember és módszertani szakértőként segíti a projekt munka előrehaladását, jó minőségben, határidőre történő teljesítését. Képezd át magad Scrum Masterré! Részletek Jegyek
  • 2021.03.11 Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE (live) Képzésünkön fél napban a LinkedIn, fél napban pedig a Facebook toborzási praktikáiról tanulhat. Délelőtt kitérünk a LinkedIn személyes profil szerepére, a vállalati oldal fontos elemeire, a karrieroldalra, oldal analitikákra, továbbá megtanulhatja, hogyan kell felépíteni a kapcsolati hálót, és hogy hogyan érdemes a tartalmakat előállítani. Facebook témánkban szó lesz a hiteles és hatékony kommunikálásra alkalmas Facebook oldalról és a kampánykezelés előtti lépésekről. Mindezt interaktív, gyakorlatias módon, egyéni kérdések megválaszolásával bonyolítjuk le. Részletek Jegyek
  • 2021.03.302 Napos Agilis Képzés HR szakembereknek, élő videokonferenciás A képzés elsősorban toborzással, talent managementtel és képzéssel foglalkozó, agilis átalakulást segítő HR szakembereknek szól, akik szeretnék megérteni, mi az üzleti és IT területek elvárása az agilis transzformáció során. Bemutatjuk, hogyan tudnának hatékony támogatói és partnerei lenni az agilis átalakulásban részt vevő csapatoknak, és hogyan tudják megtalálni a szervezethez leginkább illő, megfelelő kompetenciákkal bíró agilis jelölteket. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Kirúghatnak Facebook komment miatt?

Óvatosan a posztokkal és a felsővezetői engedély nélkül a közösségi médiában megosztott szakmai tartalmakkal. Ok lehet a felmondásra, ahogyan ez... Teljes cikk

Végre érkeznek a bértámogatások, 15 ezer cég örülhet

A megítélt bértámogatások 98 százalékát - 35 milliárd forintot - már kifizették a kormányhivatalok. 15 ezer vállalkozás örülhet, miután a... Teljes cikk

Késnek a támogatások, a vendéglátóipar tartalékai pedig kifogytak

Kifogyott a tartalékaiból a vendéglátóipar. A legnagyobb probléma jelenleg, hogy a megítélt támogatások nem érkeznek meg időben - mondta Flesch... Teljes cikk