kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

A megtartás mágiája - mit is jelent a törődés, avagy kerüljük el a facebook-katasztrófát

Nagyon nehéz dolga van egy vállalatnak, ha azt szeretné, hogy sikeresek legyenek és azok is maradjanak. Hogyan tarthatják meg a munkavállalóikat? Mit is jelent az, hogy törődni velük? Az új generáció munkaerőpiacra történő bekerülésével felmerülhet a kérés, hogyan lehet megnyerni a Z generáció pályakezdőit? Fontos figyelembe venni, hogyan befolyásolja a munkáltatói márka a toborzást. A Big Data szerepéről sem szabad elfeledkezni. És ha már digitális világról beszélünk, mindenki tudja, hogy mekkora veszteséget okozhat vállalatának az úgy nevezett „facebook-katasztrófa”. Ezekre és még sok más kérdésre kaphattak választ a résztvevők a 2017. április 26-án megrendezésre került HR Fórum keretében.

images


A születésnapi torta és a motiváció


Az első előadó, Csikós - Nagy Katalin, a HR-Evolution Kft ügyvezetője és Fluktuációkezelő szakértő - egy érdekes kérdéssel nyitotta meg a fórumot: Vajon ha növelnénk a dolgozóink bérét, akkor hosszú távon elégedettebbek és elkötelezettebbek lennének? Megsúgta a választ: nem. Egy idő után a munkavállaló megszokja a jólétet és egyre inkább emelni kellene a javadalmazást, amivel a fluktuáció mértékének problémája nem oldódna meg. A megoldás a személyes kapcsolatokban és a vezetői elköteleződésben keresendő, ahol nem hogy jutalomként, hanem alapfeladatként kellene szerepelnie a munkáltatók palettáján annak, hogy törődjenek a munkatársakkal. Apró, jelentéktelennek tűnő gesztusokkal elérjék dolgozóikban az elköteleződést, legyen az akár egy motiváló, pozitív üzenet a bérpapíron, vagy születésnapi torta, amivel felköszöntik a kollégájukat. Olcsó és hatékony módszer az emberi jóindulat. Nem is gondolnánk, milyen felemelő egy dolgozó számára az ilyen váratlan gesztus.


A "csótány" elleni harc



Kassim Iris, a Menedzsment Innovátorok Társasága & SmartScale részéről előadásában arról beszélt, mennyire fontos egy szervezet életében a munkavállalói élmény. A kényes egyensúlyt akár egyetlen zavaró tényező is felboríthatja. Például egy csillogó-villogó hotel kemény munkával felépített márkáját is porig rombolhatja, ha szuper szolgáltatásai ellenére nem bír megszabadulni a csótányaitól. Konkrét esettel bizonyította, hogy létezik olyan cég is, ahol a fluktuációt nagymértékben befolyásolja egy olyan pici részlet, mint például a munkavédelmi cipő minősége. Kis dolognak tűnik, de gondoljunk bele abba, hogy mi vajon maradnánk-e olyan cégnél, ahol a védelmünkre biztosított cipő eldeformálja a lábunkat és fájdalmat okoz a viselése? A brazil Semco cég említésével hozott pozitív példát is arra, hogy mekkora sikereket és fejlődést lehet elérni azzal, ha a dolgozókat bevonják a döntési folyamatokba, pusztán azzal, hogy ők is a cég tulajdonosai és van szavazati joguk.


A fehér unikornst kereső feketeöves recruitment nindzsák



Toldi Gábor toborzási szakértő egy égető problémára hívta fel a figyelmet; szerinte már most látszik, milyen sok szakma fog megszűnni az automatizáció következtében. Ez pedig nagyon megnehezíti a toborzó szakemberek munkáját, szinte már harcművészeti összetettségűvé téve azt. Az alkalmas munkavállaló megtalálása pusztán munkaköri leírás alapján ma már olyanná vált, mintha egy fehér unikornist próbálnánk megtalálni. Ehhez tényleg nindzsának kellene lenni.
fluktuáció

„A győztest a vesztestől csak az különbözteti meg, hogy a győztes eggyel többször állt fel a padlóról.” Hosszú Katinka módszertanát követve minden versenyen részt kell venni, minden lehetőséget meg kell ragadni, és nem szabad a kudarcainkon siránkozni, ha meg akarjuk találni a megfelelő szakembert. A siker eléréséhez be kell vonni a meglévő munkatársakat a folyamatba a dolgozói ajánlási rendszer bevezetésével, mint egy stafétaváltó csapatként segítve egymást. A toborzás ma már tehát csapatsport. Hinni kell, hogy a jelöltek saját dolgozóink személyes tapasztalatainak jobban hisznek, mint bármelyik marketingkampánynak. A hatékonyság növelése érdekében érdemes a Facebookon, a Linkedinen és a vállalat honlapján kívül más online felületeken is hirdetni magát egy cégnek, ha megüresedik egy állás, mint például az Instagram vagy a Firstbird.


„Különösen élveztem a fjordok kicsipkézését”



Ez a szürreálisnak tűnő idézet a Galaxis útikalauz stopposoknak c. könyvből származik, nem véletlenül. Barathi Tamás, a Colibri Kft. alapítója és 2015 leginnovatívabb HR-es szakembere mutatta be a Z generációs korosztállyal végzett érdekes kísérletét, melyet egy nem létező FJORDOX nevű norvég faipari cég magyarországi bevezetésével végeztek (mit itt írtunk a kísérletről). Azt kutatták, hogyan lehet elérni a Z generációnál a cég iránti elköteleződést. Három cég valós értékeiből gyúrták össze a munkáltatói márka stratégiát, melynek videokampány részét a fórumon jelen lévők is megtekinthették. Ez a kampány 7 hét alatt folyt le és világossá vált, hogy nem a csocsóasztal, meg a babzsák fotel vonzza a fiatalokat, mert azt egy idő után alapnak veszik, hanem a Storytelling számít, tehát, hogy milyen élményekben lehet részük, mi lehet az ő történetük.


Mesék az employer brandingről



Tokár Péter, a TESK ügyvezető igazgatója szerint csupán mese, hogy munkaerőhiány van Magyarországon. Meglátása szerint a megfelelő munkaerő megtalálásának legnagyobb problémáját inkább ez a négy tényező okozza:

  • a vállalat bérkonstrukciójának versenyképtelensége
  • a cég ismertségének és pozitív megítélésének hiánya
  • a HR erőforrás hiánya
  • a jelöltekkel szemben támasztott irreális elvárások.


Úgy véli, hogy nem csupán munkáltatói márkát kell alkotni, hanem Recruitment márkát is, és itt lép képbe a Storytelling, mint fogalom újra. Egy gyártósorról igazgatóvá vált vezető történetével vonzóvá tehető egy olyan munkahely, ahol korábban már porba tiporta az előző vezetés pár rossz döntése az Employer Brandet. Fontos a hitelesség, fel kell vállalni a múlt hibáit, új álmokat és lehetőségeket kell kínálni. Rengeteg erőforrás áll rendelkezésre, például a videókampányok.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A megtartás mágiája - mit is jelent a törődés, avagy kerüljük el a facebook-katasztrófát
2. oldal - V mint varázslatos víziók
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki?

A hazai munkaerőpiac látszólag megnyugodott: a dolgozói fluktuáció országos szinten csökken, a vállalatok mégis egyre nagyobb kihívásokkal néznek... Teljes cikk

A HR vezetők tizede váltott egy év alatt munkahelyet

Egy friss felmérés szerint a HR és az értékesítési vezetők cserélődtek leggyakrabban az utóbbi egy évben. Teljes cikk

Közel húszezer autóipari munkahely szűnt meg Németországban - ez csak a kezdet?

Tavaly mintegy 19 ezer munkahely szűnt meg a német autóiparban az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég friss elemzése szerint: 2024 végén még... Teljes cikk