A régió sztármunkahelyei
Kiélezett küzdelem kezdődik a régió munkaerőpiacán a felső vezetőkért, az értékesítési és műszaki szakemberekért, és a tehetségek vonzása-megtartása általában is probléma lesz - többek között ez derült ki a Hewitt Associates Kelet-közép-európai Legjobb Munkahely felméréséből. A közel 90 ezer dolgozó és 1800 felső vezető megkérdezésével zajló kutatás alapján a régió legjobb helye a Microsoft lett.
A Hewitt tíz ország 504 vállalatát mérte össze a dolgozók elkötelezettsége, a felső vezetők véleménye és egy úgynevezett HR-audit alapján. A kis- és közepes méretű vállalatok 15-ös rangsorába négy magyar cég került be: a Mapei, a Syngenta, a Cisco Systems és a Sinergy Energy Service. A nagyvállalatok legjobb munkahelyei között szintén négy magyar szerepel, a Pannonpower csoport, a GlaxoSmithKline, a Masterfoods és a Novartis. Nem véletlen, hogy a győztesek többsége az úgynevezett hozzáadott értékű munkahelyek közül kerül ki, például az IT-, a gyógyszeripar területéről, itt ugyanis a cég versenyképessége múlik azon, hogy meg tudják-e tartani a tudásmunkásokat - mondta a Világgazdaságnak Szeleczki Zsolt, a Hewitt Emerging Market régiójának vezetője.
Az őszinteség, a bizalom, a felelősség, az önállóság, valamint a vállalati és az egyéni célok öszszehangolása - többek között ezek azok, amelyeket a nyertes vállalatok alapértékként kezelnek. A Mapeinél úgy vélik, a családias hangulat is segíti a dolgozók elégedettségét, ahogy az is, hogy bevonják őket a vállalati problémamegoldásba. A Pannonpower csoportnál például a cégvezetés szerint a munkakörnyezet, a bizalom, a felső vezetők és a dolgozók közötti párbeszéd, valamint a versenyképes javadalmazás ösztönzi a munkavállalókat.
Az elemzés kapcsán a Hewitt két, a munkaerőpiacot jelentősen befolyásoló változásra hívja fel a figyelmet. Egyrészt Kelet-Közép-Európa országai egyre gyakoribb célpontjává válnak az üzleti tevékenységek kiszervezésének, komoly versenytársat jelentve ezzel az outsourcing terén vezető Indiának. Ez a trend hozzájárul az álláspiacon zajló verseny kiéleződéséhez a régióban. Ez azzal is jár, hogy az alkalmazottak felismerik munkaerő-piaci értéküket, egyre kevésbé kötődnek jelenlegi pozíciójukhoz, és növekszik a mobilitási hajlandóságuk. A válaszadók közel fele határozott önbizalomról tesz tanúbizonyságot: ők úgy vélik, jelenlegi állásuk elvesztése esetén könnyen, akár pár hét leforgása alatt találnának maguknak új munkahelyet.
A The Wall Street Journal Europe által szponzorált Kelet-közép-európai Legjobb Munkahely felmérés eredményeiből az is kiderült, elsősorban nem a pénz számít a dolgozók motiválásában. Ha az emberek valóban úgy érzékelik, hogy a vállalat értékes tagjaként kezelik őket, akkor elkötelezettebbekké válnak, nem érzik magukat "biorobotnak". Ám a pénz higiénés tényező, ha a munkavállaló nincs egzisztenciálisan biztonságban, akkor az egyéb motivációs eszköz nem segít, ha azonban ez a tényező rendben van, jöhet a más típusú ösztönzés - emelte ki Szeleczki Zsolt.
Azoknál a cégeknél, ahol a főnökök törődnek a dolgozóikkal, átlagosan 25 százalékponttal magasabb az elkötelezettség. Ezenkívül a karrierlehetőségek azok, amelyek leginkább motiválják a dolgozókat. Magyar sajátosság, hogy itthon kevésbé a karrierutak, sokkal inkább a bevonás, a vezetők-beosztottak közötti kommunikáció és az értelmes, kihívást jelentő munka az, ami motiválja a dolgozókat - húzta alá Szeleczki Zsolt.