kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

A távmunkázás árnyoldalai a kibertérben

A pandémia miatt elterjedt otthoni munkavégzés tízből kilenc amerikai cégnél negatív hatással volt a csalásmegelőzési intézkedések hatékonyságára, a megfelelőségi kockázatok kezelésére, vagy a kiberbiztonságra – így összegezhetők a 2022-es KPMG Fraud Outlook megállapításai. Noha a kutatás az amerikai kontinenst célozta, a következtetések globális szinten is érvényesek: annak, aki nem tesz megfelelő lépéseket a fenyegetettség ellen, nemcsak a közvetlenül elszenvedett károkkal kell szembenéznie, hanem akár szabályozói bírságokkal, jogi következményekkel és nem utolsósorban reputációvesztéssel is számolnia kell.

A válaszadók 83 százaléka jelezte, hogy vállalatát az elmúlt 12 hónapban legalább egy kibertámadás érte, de a kutatás megállapításai szerint nem szabad alábecsülni a belső csalások lehetőségét sem. A felsővezetők 31 százaléka szerint ugyanis az elmúlt 12 hónapban belső csalás áldozatává vált a társaságuk. 

A megkérdezettek szerint átlagosan egy hónapig tart teljesen felszámolni egy kibertámadás következményeit.

A csalások elkövetőinek legnagyobb részét egyébként a szervezett bűnözők teszik ki – az esetek 27 százaléka köthető hozzájuk. Második helyen a külső szolgáltatók állnak, őket követik szorosan a beszállítók és a vevők. A saját munkavállalók a csalások 18 százalékában vesznek részt, a közép- és felsővezetők ezen belül 14, illetve 10 százalékban felelősek az adatszivárogtatásokért, visszaélésekért. Ugyanakkor az esetek több mint 10 százalékában játszanak szerepet a felügyeletek és hatóságok eltévelyedő munkatársai is, megszédülve a hatáskörükben fellelt védelmi hibák kihasználhatóságának vonzerejétől - állapítja meg a felmérés.

A 2022 KPMG Fraud Outlook kutatás 642 felsővezető megkérdezésével készült – 58 százalékuk latin-amerikai, 42 százalékuk észak-amerikai vállalatoknál dolgozik. A gyártás, a kiskereskedelem, az energiaipar, a pénzügyi szolgáltatások, a biztosítók, az egészségügy, a távközlés és a médiaipar nagyjából azonos arányban képviseltették magukat.

A pandémia miatt megváltozott munkakörülmények és a piaci helyzet egyaránt hatással volt a csalásmegelőzés hatékonyságára is. Előbbi alaposan megnehezítette a gyanús viselkedésminták kiszűrését, utóbbi pedig a hirtelen fellépő ellátási zavarok miatt csökkentette az éberséget a külső partnerekkel, szállítókkal kapcsolatban.

A válaszadók 59 százaléka értékelte úgy, hogy a járvány előtti csalásmegelőzési intézkedések a megváltozott munkakörülmények között már nem bizonyultak hatékonynak. A megkérdezettek 69 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a távmunka jelentős biztonsági kihívást jelentett a cég számára.

Az otthoni munkavégzés hatással volt a megfelelőséggel kapcsolatos feladatokra, például a kötelező tréningekre is. A kényszerű újratervezés számos oktatást késleltetett. A virtuális környezet ugyanakkor kulturális változásokkal is járt, ellehetetlenítve a személyes észlelésen alapuló kockázatértékelést.

A felmérés résztvevőinek 19 százaléka jelezte, hogy a távmunka miatt nehezebb nyomon követni a pénzügyi, pénzmosási és korrupcióellenes kontrollokat.

A kiberfenyegetések elhárítására szinte minden vállalat tett lépéseket a járvány alatt: 55 százalékuk vezetett be kétfaktoros hitelesítést, majdnem ennyien fokozták a hálózati biztonságot, és 47 százalékuk fejlesztette a munkavállalók informatikai biztonsági képzését.

A 2022 KPMG Fraud Outlook öt tennivalót határoz meg a hármas fenyegetettség kezelése kapcsán:

1. Vezetői példamutatás: a vállalat vezetésének élen kell járnia az etikus működést és megfelelőséget előtérbe helyező vállalati kultúra formálásában, a szükséges kiberbiztonsági protokollok betartásában.

2. A cégeknek szükségük van átfogó kockázatértékelési folyamatokra, amelyek a csalásokat és visszaéléseket – és különösen a kiberbiztonsági eredetű támadásokat – nem csak elméleti, hanem gyakorlati szinten is feltárják, így a menedzsmenttől az auditon át a napi operációig mindenkiben tudatosítva a kockázatcsökkentés érdekében rájuk háruló feladatokat.

3. Fontos a hatékony kommunikáció, szükség van a meglévő képzési és kommunikációs protokollok fejlesztésére, hogy a kockázatokról szóló üzeneteket mindenkihez hatékonyan eljuttassák.

4. A munkavállalók szerepe a csalások és visszaélések felderítésében szintén elengedhetetlen. A megelőzésben azok a vállalatok tudnak hatékonyak lenni, ahol a munkavállalók nem félnek jelezni gyanújukat.

5. A vállalatoknak érdemes mérlegelniük szabályozásuk fejlesztését is annak érdekében, hogy a teljesítményértékelésben az etikai elvek, az integritás és a viselkedés szerepe nagyobb hangsúlyt kapjon.

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Alig kellenek a pályakezdők, a jó szakember viszont nehezebben vált

Óvatosabbak lettek a cégek a szellemi munkavállalók felvételében: kivárnak vagy sokszor csak projekt alapon alkalmaznak, a hirdetések száma is... Teljes cikk

Miért bukhatnak el a cégek, ha erőltetik az irodai visszatérést?

Miközben világszerte egyre több vállalat próbálja visszarendezni a munkavégzést az irodai keretek közé, a Grant Thornton Magyarország... Teljes cikk

Kiderült, mitől lesz ideális egy iroda 2025-ben

A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték... Teljes cikk