kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

A válság sikerkompetenciája: az üzleti hatás

A képességek, tulajdonságok, a kompetenciák a siker ígéretei és csak kevéssé zálogai. A válságálló szervezeteket feltételek helyett az a hatás érdekli, amelyet a szervezet tagjai a cég üzleti eredményeire gyakorolnak. Cikkünkben a Hatás Menedzsment eszköztárát mutatjuk be, amely három területen kínál segítséget a vezetőknek.

Nehéz közös nyelvet találni, amikor a vezetők elvárásokról, követelményekről, a jelöltek tapasztalatokról, sikeresen megoldott feladatokról, a HR pedig kompetenciákról beszél. Az önéletrajzok elemzése, az interjúk, aztán a felvételt követő teljesítményértékelő beszélgetések, a kompetencia-fejlesztő tréningek szerepe, hogy a személyes kompetenciák és a szervezeti elvárások, környezet közötti megfelelést vizsgálja, elősegítse.

A kompetenciák komoly egyéni és szervezeti erőforrásokat mozgósító, de eredményekben nehezen kimutatható menedzsmentje helyett a sikeres szervezetek a munkatársaikat menedzselik - arra, hogy pozíciójuknak, szervezeti szerepüknek megfelelő szinten és mértékben hassanak az üzleti eredményekre, hogy azt a hatást érvényesítsék, amelyért, és amelyre a szervezet az adott pozíciót létrehozta és fenntartja.

A Hatás Menedzsment eszközei segítenek, amikor
  • az üzemeltető karbantartó fejlesztőként működve újra feltalálja a nyomás alatt működő vízcsapot, ahelyett hogy egyszerűen csak áthelyezné a targonca új útvonalából,
  • a munkatársak (a rendelkezésre álló emberi erőforrás) éves szabadságolási tervét a műszakvezető állítja össze az éves termelési tervet ismerő és alakító termelési vezető helyett,
  • az újonnan kinevezett pénzügyi vezető a korábbi könyvelői tevékenységét végzi magasabb fizetésért és jóval nagyobb stresszben, mert most már a havi zárásért is Ő felel,
  • a key account manager a polcok feltöltöttségét intézi és a forgási sebességet elemzi az áruházláncok üzleteiben
  • a HR vezető a jelöltek interjú-időpontjait egyezteti, munkaidő nyilvántartó papírokat gyűjt a HR stratégia és mérőszámainak meghatározása helyett.


  • A Hatás Menedzsment három területen kínál vezetői eszköztárat.

    Pozícionálás - A mérési tartomány áthelyezése az eredmények méréséről a hozzájuk vezető tevékenységek mérésére

    A mérési tartomány áthelyezése több előnnyel jár. Az első, hogy a szervezet tudatosítja, hogy ugyanannak a feladatnak több, akár azonos értékű egyéni megoldása is lehet - összegyűjthető, megosztható, és így menedzselhető a szervezetben jelenlevő sok egyéni tudás. A felsőbb szinteken sztenderdizált, mert lépésről lépésre ismert szakmai feladatmegoldás, vagy akár probléma megoldás egyszerűen leadható az alsóbb szintekre, vagy akár lokációk között is megosztható.

    A második, hogy a szervezet a tevékenység eloszlása szerint fel tudja térképezni a munkatársak egyéni hatását az üzleti és támogató folyamatokra (lásd a keretben foglalt példákat). A harmadik, hogy ilyen módon könnyű az elvárt (munkaköri vagy grade rendszer) üzleti hatást és az egyéni hatásokat összevetni, az inkonzisztenciát kimutatni. Az egyéni és az üzleti hatás összhangba hozása magát a fejlesztést jelenti, elsősorban a tevékenységek újra-elosztásával és konzekvens számonkérésével. A számonkérés következetességét az üzleti és támogató folyamatok indikátorainak teljesítménymutatókká alakítása biztosítja.

    Differenciáció - Vezetői eszközök a humán rendszerek menedzsmentjéhez

    A jelenlegi gyakorlat szerint az üzleti célokat a cégek nagy része szervezeti szintenként lebontja, elosztja. Ezek a célok rendszerint folyamat paraméterekben, illetve azok javulásának mértékében kerülnek meghatározásra. Ez a gyakorlat megerősíti a vezetőkben, hogy a folyamatokat kell menedzselniük az emberek helyett. Amennyiben azonban a kitűzött célokkal egy időben a vezetői eszközöket is képes a szervezet szintenként lebontani és közzétenni, úgy minden vezetőjét az ő saját szintjén tesz képessé arra, hogy nemcsak a tőle elvárt üzleti hatásnak megfelelően működjön, hanem munkatársait is képessé tegye ugyanerre. Míg a pozícionálás a szervezeti tevékenység háló-szerű elosztását optimalizálja az üzleti hatásra, a differenciáció azzal, hogy felülről lefelé halad, a vezetői tudás összegyűjtésre, megosztására, menedzselésére, és egyben az utánpótlás beazonosítására és kinevelésére is alkalmas eszköz.

    A differenciáció fázisában hatékony eszköz a Menedzsment Centerek egymásra épülő rendszere, amely segítségével hozzá tudjuk rendeli az adott vezetői szinten menedzselendő teljesítménymutatókat. A szervezeti szinteken létrehozott Menedzsment Centerek Hatás Térképként is működnek: egy-egy teljesítménymutató piros értéke "végigfut" a szervezeti szinteken, és pirosra vagy sárgára váltja a feljebb, vagy lejjebb mért mutatókat, triggerként működve a vezetői szintek között. Hasonló módon időben is előre jelzik, ha egy tevékenység késve vagy nem valósul meg, hogy a hozzá kapcsolódó más tevékenységek is késni fognak beavatkozás hiányában.

    Leveling - A bevezetett változások fenntartása

    A legtöbb menedzsment rendszer bevezetése egyben a fejlesztés végét is jelenti - a bevezetés diagnosztikai fázisa rendelkezik általában a legerősebben kidolgozott módszertannal, magának a bevezetésnek a sikere már a vezetői támogatáson és elkötelezettségen múlik, a fenntartás módszertana pedig általában hiányzik. A Hatás Menedzsment legnagyobb erőssége, hogy első lépésként az őt fenntartó rendszereket építi ki: a szervezeti kommunikáció eszközeit (Menedzsment Centerek, vagy napi menedzsment táblák rendszere), és a teljesítmény menedzsment rendszerét. A kompetenciák menedzselésének kényszerétől mentesítve a teljesítmény értékelés célja többé nem a munkatársak kategóriákba sorolása, hanem olyan vezetői akciók rendszere, vagy projektek, amely a munkatársak fejlesztésére születik. A felülről lefelé haladó vezetői kommunikációban ezek a vezetői akciók éppúgy számonkérésre kerülnek, mint az üzleti vagy támogató folyamatok, rendszerek fejlesztésére hozott akciók és projektek.

    A kommunikációs eszközöket és a teljesítmény menedzsmentet végül megtöltjük az egyéni és üzleti hatást egyesítő tevékenységmutatókkal. Az így létrehozott hármas rendszer biztosítja a változás fenntartását, de alkalmas arra is, hogy új, vagy más teljesítménymutatók bevezetésével újabb változást generáljunk.

    Míg a pozícionálással a folyamatosan tanuló szervezetet, addig a leveling segítségével a folyamatosan változó szervezetet építhetjük és tarthatjuk fenn.

    A Hatás Menedzsment eszköztárát az ALCOA hazai és nemzetközi lokációiban végzett öt éves munkánkkal dolgoztuk ki, az eredményekért és a támogatásért menedzsmentjüket minden köszönet megilleti.

    dr. Farkas Gáborné, PsyOn Vállalatfejlesztési Tanácsadó
    • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Bértranszparencia másképp

    Az EU bértranszparencia irányelv bevezetése minőségileg új lépést jelent a fizetések átláthatóságát illetően, de aki akart, eddig is képet... Teljes cikk

    Több mint ezer munkavállaló távozott a MÁV-tól, ide igazolt

    Júniusról júliusra a MÁV-tól eltűnt 1800 munkavállaló, míg a GYSEV-nél megjelent közel 1600 fő. Ez volt a legnagyobb létszámmozgás, aminek... Teljes cikk

    Mennyit keresnek a marketingesek 2025-ben?

    Az automatizáció és a mesterséges intelligencia a marketinges szakmát is jelentősen formálja. Hogyan alakultak a fizetések olyan pozíciókban, mint a... Teljes cikk