Megjelent: 13 éve

A kompetencia alapú vezetés - avagy a kompetencia, a szervezetek legfontosabb erőforrása

Kompetenciáról, illetve kompetenciákról beszélni nem jelent mást, mint emberekről beszélni. Amikor új szervezeti formák bukkannak fel, a szervezetek teljesítmény- és teljesítőképességének új mérési formái kerülnek előtérbe, a humán dimenziók teljes körű és elsőrangú alkotóelemmé lépnek elő a vállalatok életében.

A kompetencia olyan különböző tudások együttese, amely túlmutat az ismeretek halmazán. Bonyolult alkímia ez: a tudás, a készség, a készség és az ügyesség együttese, minden esetben egyénhez kapcsolódik, aki ennek az egyvelegnek egyszerre több aspektusát is kiaknázhatja és használhatja annak érdekében, hogy elérje céljait. A kompetencia nem létezik kontextuson kívül: az egyénhez kapcsolódva csak adott helyzetben létezhet. Nem szabad összetéveszteni a teljesítőképességgel, de kompetencia nélkül nem beszélhetünk teljesítőképességről sem.

A kompetenciákkal való gazdálkodás

A kompetenciákkal való gazdálkodás a vállalatok valós igényéből fakad: tudni szeretnénk, melyek ezen immateriális javak pontos összetevői, és legfőképpen melyek munkavállalóink - a legkülönbözőbb területeket lefedő fő kompetenciái.
A kompetenciákkal való gazdálkodás első lépcsőfokaként felmérjük, milyen kompetenciákról beszélhetünk egyáltalán: technikai készségek, szervezeti ismeretek, működési ismeretek, kulturális ismeretek, az elfoglalt poszttal való adekvát viselkedés, vagy még inkább a problémamegoldásra való alkalmasság. Amint beazonosítottuk őket, képesek leszünk a kompetenciák osztályozására: elméleti kompetenciák - a tudással való összefüggésben; szakmai kompetenciák ezt szoktuk készségnek nevezni, transzverzális kompetenciák.

A kompetenciákkal való gazdálkodás lényege abban áll, hogy - a vállalati szervezet optimizálása és a termelékenység javítása érdekében - elkészítjük ezen kompetenciák teljes repertoárját.

A kompetenciák menedzsmentje

A kompetenciák menedzsmentje a vezetés területéhez szervesen kapcsolódó törekvés. A csapatok kompetencia-tőkéje a vezetők kezében van: ők gazdagítják, fejlesztik és hasznosítják. A vezetők ezáltal a kompetenciák valódi katalizátoraivá, és csapatuk képességeinek fejlesztőivé válnak. Kezesei ezen rájuk bízott immateriális tőke hosszú távú értékének.

A kompetenciaalapú vezetés

A kompetenciaalapú vezetés szempontjából a HR-vezetők és a cégvezetés a leginkább érintettek. Ez a szemlélet - az egyéni és szervezeti teljesítmények figyelembe vétele mellett - lehetővé teszi számukra a humán tőke mérését és értékének megőrzését. Az ő feladatuk a vállalat stratégiai szempontjából jelentős makro-kompetenciák azonosítása is, ami jelentős és egyben hosszú távú versenyelőnyt biztosíthat a vállalat számára.

A cégvezetők kihasználják a szervezeti kompetenciákat. Ezáltal egyrészről kedveznek az interakcióknak és a változásokhoz való folyamatos alkalmazkodásnak ezeket úgyis minden esetben javítani kell. Másrészről figyelemmel kísérik és kiküszöbölhetik a vállalat jövője szempontjából haszontalan kompetenciákat.

Forrás: Cegos Kft.
  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
"Hülye vagy fiam, a fa nem kék" - a megfojtott kreativitást nem könnyű visszakapni

Röviddel ezelőtt érkezett a hír, hogy 84 éves korában elhunyt Vekerdy Tamás pszichológus, író. A HR Portalnak három éve interjút adott, amikor... Teljes cikk

Keresik Magyarország legszebb férfi és női call centeres hangját

A Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ) Contact Center tagozata idén nyolcadik alkalommal rendezi meg Call Center Hangszépségversenyét. A... Teljes cikk

Az egyik legfontosabb munkaerő-piaci tartalék ma Magyarországon a kisgyermekes anyuka

A magyar háromgyerekes nők közel fele nem dolgozik, a részmunkaidő nem "divat", kevés a családbarát munkahely. A kisgyermekes anyák helyzete nem... Teljes cikk