Megjelent: 14 éve

A kompetencia alapú vezetés - avagy a kompetencia, a szervezetek legfontosabb erőforrása

Kompetenciáról, illetve kompetenciákról beszélni nem jelent mást, mint emberekről beszélni. Amikor új szervezeti formák bukkannak fel, a szervezetek teljesítmény- és teljesítőképességének új mérési formái kerülnek előtérbe, a humán dimenziók teljes körű és elsőrangú alkotóelemmé lépnek elő a vállalatok életében.

images

A kompetencia olyan különböző tudások együttese, amely túlmutat az ismeretek halmazán. Bonyolult alkímia ez: a tudás, a készség, a készség és az ügyesség együttese, minden esetben egyénhez kapcsolódik, aki ennek az egyvelegnek egyszerre több aspektusát is kiaknázhatja és használhatja annak érdekében, hogy elérje céljait. A kompetencia nem létezik kontextuson kívül: az egyénhez kapcsolódva csak adott helyzetben létezhet. Nem szabad összetéveszteni a teljesítőképességgel, de kompetencia nélkül nem beszélhetünk teljesítőképességről sem.


A kompetenciákkal való gazdálkodás



A kompetenciákkal való gazdálkodás a vállalatok valós igényéből fakad: tudni szeretnénk, melyek ezen immateriális javak pontos összetevői, és legfőképpen melyek munkavállalóink - a legkülönbözőbb területeket lefedő fő kompetenciái.
A kompetenciákkal való gazdálkodás első lépcsőfokaként felmérjük, milyen kompetenciákról beszélhetünk egyáltalán: technikai készségek, szervezeti ismeretek, működési ismeretek, kulturális ismeretek, az elfoglalt poszttal való adekvát viselkedés, vagy még inkább a problémamegoldásra való alkalmasság. Amint beazonosítottuk őket, képesek leszünk a kompetenciák osztályozására: elméleti kompetenciák - a tudással való összefüggésben; szakmai kompetenciák ezt szoktuk készségnek nevezni, transzverzális kompetenciák.

A kompetenciákkal való gazdálkodás lényege abban áll, hogy - a vállalati szervezet optimizálása és a termelékenység javítása érdekében - elkészítjük ezen kompetenciák teljes repertoárját.

A kompetenciák menedzsmentje

A kompetenciák menedzsmentje a vezetés területéhez szervesen kapcsolódó törekvés. A csapatok kompetencia-tőkéje a vezetők kezében van: ők gazdagítják, fejlesztik és hasznosítják. A vezetők ezáltal a kompetenciák valódi katalizátoraivá, és csapatuk képességeinek fejlesztőivé válnak. Kezesei ezen rájuk bízott immateriális tőke hosszú távú értékének.


A kompetenciaalapú vezetés



A kompetenciaalapú vezetés szempontjából a HR-vezetők és a cégvezetés a leginkább érintettek. Ez a szemlélet - az egyéni és szervezeti teljesítmények figyelembe vétele mellett - lehetővé teszi számukra a humán tőke mérését és értékének megőrzését. Az ő feladatuk a vállalat stratégiai szempontjából jelentős makro-kompetenciák azonosítása is, ami jelentős és egyben hosszú távú versenyelőnyt biztosíthat a vállalat számára.

A cégvezetők kihasználják a szervezeti kompetenciákat. Ezáltal egyrészről kedveznek az interakcióknak és a változásokhoz való folyamatos alkalmazkodásnak ezeket úgyis minden esetben javítani kell. Másrészről figyelemmel kísérik és kiküszöbölhetik a vállalat jövője szempontjából haszontalan kompetenciákat.


Forrás: Cegos Kft.

  • 2021.01.30Videokonferenciás 2 napos Scrum Master képzés A két napos intenzív, gyakorlat-orientált tréning szerepjátékokon és szimulációkon keresztül segít a résztvevőknek megérteni, hogyan alkalmazhatóak a legkülönbözőbb projektekben a Scrum alapelvei. Kitérünk arra is, hogy mikor érdemes használni a Scrumot, és mikor nem. Részletek Jegyek
  • 2021.02.04Stratégiai- és teljesítmény controlling A vezetők elmondása alapján a controlling gyakran utókalkuláció fókuszú, célja a pénzügyi számvitel kiszolgálása. Ez a kutatás is rávilágít arra, hogy kimutathatóan sikeresebbek azok a vállalatok, ahol a vezetők támaszkodhatnak a controller tevékenységére. Részletek Jegyek
  • 2021.02.23 Adatvédelmi tisztviselő képzés Megújult blended képzésünk során a jogi háttér áttekintése mellett gyakorlati példák, megtörtént esetek és a résztvevők által hozott problémák közös elemzése segíti a szabályok értelmezését először e-learning, majd egy online konzultációs nap keretein belül. Részletek Jegyek
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Mi alapján dönt a HR vezető állásinterjún?

Milyen dilemmákkal szembesül egy HR vezető, amikor új kollégákról hoz döntést? Milyen tényezőkön csúszhat el egy cég a folyamatban? Erről ír... Teljes cikk

Van-e élet egy sajtómunkásnak a médián kívül? - Egy álláskereső naplója 3.

Papp László Tamás májusban vált munkanélkülivé. Álláskeresése történetének harmadik részét írta meg nekünk. Pályázott olyan startup... Teljes cikk

12 lépés a hatékonyabb meetingekért

Sok oka lehet annak, hogy egy meeting nem hatékony. Többek közt, hogy nem tiszta, hogy mi is a megbeszélés pontos témája, fókusza vagy ha nem a... Teljes cikk