A kompetencia alapú vezetés - avagy a kompetencia, a szervezetek legfontosabb erőforrása
Kompetenciáról, illetve kompetenciákról beszélni nem jelent mást, mint emberekről beszélni. Amikor új szervezeti formák bukkannak fel, a szervezetek teljesítmény- és teljesítőképességének új mérési formái kerülnek előtérbe, a humán dimenziók teljes körű és elsőrangú alkotóelemmé lépnek elő a vállalatok életében.
A kompetenciákkal való gazdálkodás
A kompetenciákkal való gazdálkodás a vállalatok valós igényéből fakad: tudni szeretnénk, melyek ezen immateriális javak pontos összetevői, és legfőképpen melyek munkavállalóink - a legkülönbözőbb területeket lefedő fő kompetenciái.
A kompetenciákkal való gazdálkodás első lépcsőfokaként felmérjük, milyen kompetenciákról beszélhetünk egyáltalán: technikai készségek, szervezeti ismeretek, működési ismeretek, kulturális ismeretek, az elfoglalt poszttal való adekvát viselkedés, vagy még inkább a problémamegoldásra való alkalmasság. Amint beazonosítottuk őket, képesek leszünk a kompetenciák osztályozására: elméleti kompetenciák - a tudással való összefüggésben; szakmai kompetenciák ezt szoktuk készségnek nevezni, transzverzális kompetenciák.
A kompetenciákkal való gazdálkodás lényege abban áll, hogy - a vállalati szervezet optimizálása és a termelékenység javítása érdekében - elkészítjük ezen kompetenciák teljes repertoárját.
A kompetenciák menedzsmentje
A kompetenciák menedzsmentje a vezetés területéhez szervesen kapcsolódó törekvés. A csapatok kompetencia-tőkéje a vezetők kezében van: ők gazdagítják, fejlesztik és hasznosítják. A vezetők ezáltal a kompetenciák valódi katalizátoraivá, és csapatuk képességeinek fejlesztőivé válnak. Kezesei ezen rájuk bízott immateriális tőke hosszú távú értékének.
A kompetenciaalapú vezetés
A kompetenciaalapú vezetés szempontjából a HR-vezetők és a cégvezetés a leginkább érintettek. Ez a szemlélet - az egyéni és szervezeti teljesítmények figyelembe vétele mellett - lehetővé teszi számukra a humán tőke mérését és értékének megőrzését. Az ő feladatuk a vállalat stratégiai szempontjából jelentős makro-kompetenciák azonosítása is, ami jelentős és egyben hosszú távú versenyelőnyt biztosíthat a vállalat számára.
A cégvezetők kihasználják a szervezeti kompetenciákat. Ezáltal egyrészről kedveznek az interakcióknak és a változásokhoz való folyamatos alkalmazkodásnak ezeket úgyis minden esetben javítani kell. Másrészről figyelemmel kísérik és kiküszöbölhetik a vállalat jövője szempontjából haszontalan kompetenciákat.