Szilágyi Katalin
Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 12 éve

A versenyelőny kulcsa: a cafeteria

images

images

Jelenleg mintegy 25 ezer vállalatnál működik cafeteria-rendszer és hozzávetőleg 2 millió munkavállaló kap ilyen formában juttatást. Mivel idén januártól a bérek közterhei tovább növekedtek, sokan megfontolják ennek az adómentes és a bérnél előnyösebb közterhekkel rendelkező rendszernek a bevezetését. A DGS Global Research 2007-es Országos HR Benchmark Felmérésének adatai alapján a foglalkoztatók 39 százalékánál létezik a választható béren kívüli juttatási rendszer. Legszélesebb körben az étkezési utalványokat alkalmazzák, a felmérésben részt vevő összes választ adó 82 százalékánál járulnak hozzá valamilyen módon a munkavállalók étkezéséhez. Mintegy 48 százaléknál támogatják a dolgozók regenerálódását kedvezményes üdültetéssel, nyaralási pénzzel, vagy üdülési csekkel, a sportolást a munkáltatók 33 százaléka támogatja, míg 60 százalékuk nyújt oktatási támogatást. Magánnyugdíj-pénztári tagdíj kiegészítéssel, egészségpénztári kiegészítéssel a választ adók 29 százaléka támogatja a munkavállalókat, az életbiztosítás a válaszadók 17 százalékánál választható eszköz.

A munkáltatók többsége valóban úgy gondolja, hogy ez a kompenzációs forma növeli a dolgozók elégedettségét és segíti megtartásukat, ám ha nem érzünk rá arra, hogy hol tud valóban motivációs eszközként funkcionálni, akkor nem érjük el a célunkat - hívta fel a figyelmet Dr. Renneczéder Éva jogi szaktanácsadó az IIR Hungary által a közelmúltban rendezett konferencián.

A cafeteria rendszer előnyei

A szakember szerint sok vállalatnál még mindig nem tudják pontosan, mit is jelent a cafeteria, ezért fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy ez egy a munkáltató által garantált pénzkeret, amelyből minden munkavállaló egyénileg, szabadon választhat béren felüli természetbeni juttatásokat. Amellett, hogy a cafeteria nagyban hozzájárul a versenyelőny növeléséhez, könnyen tervezhető illetve megkönnyíti a tulajdonosokkal és az érdekképviseletekkel történő párbeszédet, bevezetésével 63 százalékos megtakarítást lehet elérni - magyarázta Dr. Renneczéder Éva, példaként említve, hogy míg 100 ezer forint munkabér, béremelés 270 ezer forint költséget jelent a munkáltatónak, addig 100 ezer forint értékű cafeteria juttatás 100 ezer forintot. Nem mellékes szempont az sem, hogy a dolgozók számára választási lehetőséget biztosít, átlátható és kiszámítható. A szakember elmondása szerint míg a kis- és közép vállalatoknál a cafeteria a fekete gazdálkodást helyettesíti, addig a nagyvállalatoknál már érdemes az adómentes juttatások mellett a természetbeni juttatásokat is beemelni a rendszerbe.

És buktatói

A szakértő ugyanakkor óva intett attól, hogy olyan elemeket "csempésszünk" a rendszerbe, amelyek vagy eleve kötelező juttatások, vagy nem tehetők a cafeteria részévé, így például a tanulmányi szerződés illetve a csoportos élet- és balesetbiztosítás. Dr. Renneczéder Éva számos aggodalomra is felhívta a figyelmet, amely a rendszerrel kapcsolatban felmerülhet. Így például ha a cafeteria a kollektív szerződésben, szabályzatban, vagy munkaszerződésben nincs rögzítve, akkor a munkavállaló nem követelheti. Gondot jelent az is, ha a beígért béremelés helyett cafeteria juttatást kap a dolgozó, mivel ez sérti a Munka törvénykönyvét. A szakértő előadásában arra is rámutatott, hogy nem minősül természetbeni juttatásnak a bármire beváltható utalvány, mert ha emögött valamilyen bankszámla áll, akkor az készpénz helyettesítő eszközként funkcionál, vagyis munkaviszonyból származó jövedelemnek kell tekinteni.

Cafeteria - ami természetes, hogy jár

A GlaxoSmithkline Kft-nél 6-7 évvel ezelőtt, külső tanácsadók bevonásával, zökkenőmenetesen vezették be a cafeteria-rendszert - ismertette a konferencián Schmiedt Katalin, HR menedzser. A szakember szerint a humánpolitikai vezetőknek minden évben a változó adószabályoknak megfelelően, az aktuális kínálatot figyelembe véve kell kialakítani a cafeteria-portfoliót. Megjegyezte ugyanakkor, hogy az előnyök mellett a cafeteria működtetése plusz munkával, több adminisztrációval jár.

A MICHELIN Hungária Kft-nél viszont nehézségekkel kellett szembenéznie a menedzsmentnek, amikor be akarta vezetni ezt a kompenzációs formát. A szakszervezetekkel kemény csatákat kellett vívni, hogy mit tartalmazzon a rendszer. Végül olyan elemek kerültek bele, amelyekhez minden dolgozó egyformán hozzájuthatott - mondta Vecsei Gizella. A vállalat kompenzációval foglalkozó menedzsere hozzátette: a kedvező hatások mellett egyre inkább azt tapasztalják, hogy a dolgozók már nem egy alternatívaként kezelik ezeket a juttatásokat, mint ami adható, hanem úgy érzik, ez jár nekik. Ezen a szemléletmódon mielőbb változtatni kell, hogy a cafeteriának valóban motiváló hatása legyen - javasolta a szakember.


Szilágyi Katalin, HR Portal
Follow hrportal_hu on Twitter