A visszajelzés hatalma a munkáltatói márka megítélésében
300 helyre beküldött jelentkezésből 3 visszajelzés, jobb esetben 10-ből 2. Vajon mit gondolnak a pályázók, amikor ennyire nem törődnek velük a munkaadók? Egy felmérés szerint kétharmaduk nem jelentkezne újra olyan céghez, ahol korábban rossz tapasztalatot szerzett. A munkavállalók visszajelzései a vállalat hírnevére és vonzerejére egyre nagyobb hatással vannak. Cikkünkben álláskeresők osztják meg tapasztalataikat, amelyekre Ludvig Orsolya, a Magyar Public Relations Szövetség elnökségi tagja, a Mathias Corvinus Collegium Kommunikáció műhelyének vezetője és oktatója reagál.
300 jelentkezésre 3 reakció
„IT üzemeltetés, középvezetői pozíciók érdekelnek, mert van hozzá tudásom, tapasztalatom. Tavaly augusztus-december között közel 300 helyre (296) küldtem jelentkezést emailben, illetve különböző platformokon. Összesen 3 visszajelzést kaptam - kettőnél volt 2 interjú - mindkettőnél második kör is. Tapasztalataim alapján a HR nem jelez vissza, mert nem áll érdekében hogy foglalkozzon vele, vagy ismerőst akar betolni a pozícióra. Volt olyan, hogy több különböző állásra is jelentkeztem ugyanannál a cégnél, persze semelyikre nem válaszoltak. Véleményem szerint a HR-eseket kellene valahogy összefogni, képzéseket végeztetni velük, hogy ne csak a munkáltatójuk érdekét nézzék, hanem a jelentkezőéket is.”- osztotta meg véleményét K. János.
Ludvig Orsolya: A tapasztalatok, amelyet a jelentkező megosztott az álláskeresési folyamat során, negatív képet festhetnek a cégről és a HR tevékenységéről. Meglepő ez a visszajelzési arány, mert az IT szektorban nagyon kellene, hogy ügyeljenek a visszajelzésre, mert ott még nagyobb a verseny a munkaerőért. Ezért fontos, hogy a munkaadók és a HR osztályok odafigyeljenek az álláskeresőkkel való kommunikációra és a folyamat transzparenciájára.
Amikor egy jelölt szorosabb kapcsolatba kerül egy HR-essel vagy fejvadásszal, alapvető elvárás, hogy valamilyen visszajelzésben részesüljön, legyen az pozitív vagy negatív a folyamat eredményét tekintve. Ez azt jelenti, hogy amennyiben valaki egy állásajánlatot kap, a visszajelzés nem merül ki pusztán a "gratulálok, megkaptad az állást" üzenetben. Inkább arról van szó, hogy a folyamat során átbeszélik, mi volt pozitív, mi volt kevésbé pozitív, és milyen tanulságokat lehet levonni.
Ha a jelölt nem kap állásajánlatot, akkor is elvárható, hogy részletes magyarázatot kapjon, amely lehetőséget ad arra, hogy megértse a döntés hátterét. Ez a magyarázat akár a cég stratégiájával is indokolható, vagy a jelölt személyes tulajdonságaira és készségeire vonatkozhat, ami megmagyarázza, miért nem ő az ideális jelölt. Ez különösen fontos, ha általánosabb szerepkörökről van szó, nem kizárólag vezetői pozícióról. Amikor a cég nem nyújt semmilyen visszajelzést, ez rendkívül kellemetlen helyzetet teremthet a jelölt számára, a cég megítélésével együtt.
Szerintem a visszajelzés elmaradása inkább a középvállalatoknál fordulhat elő, mivel a nagyvállalatoknak általában kidolgozott irányelveik és folyamataik vannak, amelyekbe beletartozik a visszajelzési politika is. Az ilyen vállalatoknál akár automatizált rendszerek működhetnek, például e-mailen vagy egy junior munkatárs által adott rövid visszajelzés formájában, amely betekintést nyújt a folyamatba. A válaszban, ha csak annyit közölnek, hogy "két hétig nem tudunk válaszolni", jelzi a jelöltnek, hogy ne számítson azonnali reakcióra. A folyamat átláthatósága, még akkor is, ha ez minimális információ, rendkívül fontos.
Azonban középvállalatoknál ez valóban problémát jelenthet. Ezért fontos, hogy ők is törekedjenek a transzparens kommunikációra, és kialakítsanak egy hatékony visszajelzési rendszert, amely lehetővé teszi a jelöltek számára, hogy megértsék a döntések hátterét, és ne maradjanak információ nélkül. Kisvállalatoknál valószínűleg személyesebb kapcsolat alakulhat ki a jelöltekkel, mivel kevesebb emberrel kell foglalkozniuk.
A BrandCruiter Kft. egy független, jelöltélmény mérésre szakosodott szolgáltató, amely 2020. március óta több, mint 2000 álláskereső értékelését gyűjtötte össze: eddig 414 vállalatról, melynek 67%-a Budapesten, 33%-a vidéken található . A vizsgált cégek ágazati megoszlása a következő volt: 17% IT, 32% kereskedelem/Horeca, 7% munkaerő-közvetítés, 25% pénzügy, 15% egyéb.
Nemzetközi kutatások bizonyítják, hogy az álláskeresők lojalitása és vásárlói magatartása erősen összefügg az álláskeresés során szerzett tapasztalataikkal. 69%-uk sosem jelentkezne újra olyan céghez, ahol korábban rossz élménye volt, és 54%-ukat a vásárlási döntéseiben is befolyásolják az álláskeresőként szerzett tapasztalásai. A felmérés eredményei szerint a jelöltek többsége (82%) hajlandó lenne megosztani pozitív élményeit a kiválasztó céggel kapcsolatban, és örömmel adnának visszajelzést a kiválasztási folyamatról (68%).
„Csak egy számmá válok”
„Általában adminisztratív és logisztikai pozíciókra szoktam jelentkezni. Tapasztalatom szerint átlagosan 10 jelentkezésből 3-4 visszajelzést kapok. Úgy vélem, hogy azok a vállalatok, akik nem adnak visszajelzést, valószínűleg nagy mennyiségű jelölttel foglalkoznak, és számukra csak egy számmá válok. Bár nem kellemes érzés, de nem érzek ellenszenvet irántuk.
Amennyiben még nem hívtak be interjúra, akkor más meghirdetett pozícióra is jelentkeznék ugyanannál a cégnél, ha viszont már be voltam hívva, akkor csak akkor pályáznék újra, ha legalább 1,5 év eltelt, vagy ha egy másik részlegen szeretnék pályázni. Addig, amíg nem "üldöznek el" a cégtől, jelentkezem, abban bízva, hogy egyszer felvesznek.”- fejtette ki T. Zoltán gondolatait.

Ludvig Orsolya, Magyar Public Relations Szövetség elnökségi tagja
Ludvig Orsolya: A "feedback culture"-nek vagyis a visszajelzés kultúrájának be kell ágyazódnia a hétköznapokba. Ez a fogalom azt jelenti, hogy minden irányban szükség van visszajelzésekre. Az egész munkahelyi kultúrát meghatározza a pozitív visszajelzések fontossága, amelyeknek minden irányban jelentős szerepe van.
„Aki nem jelez vissza, az később is így bánik a munkavállalóval”
„Újságíró, szerkesztő, szövegíró pozíciókra jelentkezem, olyanokra, amihez van tapasztalatom, képesítésem, jártasságom vagy kreativitásom. Nem jelentkezek olyanra, amihez végzettség kell, de nem rendelkezem vele. Tiszteletlenségnek tartom, amikor el sem olvassuk a hirdető profilját, elvárásait, és mindenféle megalapozottság nélkül jelentkezünk nem releváns állásra. Szerintem igen rossz fényt vet a jelentkezőre. Célzottan keresek állást, nem jelentkezem bármire, illetve mindenre. Utána nézek az adott hirdetőnek, hogy tényleg szeretnék-e ott, velük dolgozni, jó helyem lenne-e ott, passzol-e az értékrendünk. Ezért amikor munkát keresek, én is szűrök, 5-6 helyre adom be. Sajnos nem divat a visszajelzés, főleg akkor nem, ha nem érdekes az ember számukra, tehát elutasítanak. Ritkább, korrektebb cégek szánnak 30 mp-et a válaszra, megköszönik a jelentkezést, kb. 10-ből 2.
Azokról a cégekről, akik nem jeleznek vissza, azt gondolom, hogy későbbiekben is valószínűleg így bánik a munkavállalóival. Darab-darab. Nem szimpatikus és nem professzionális. Ugyanehhez a céghez szinte kizárt, hogy jelentkeznék, kivéve akkor, ha véletlen álmaim pozícióját és fizetését kínálják.”- mondta el Sz.István.
Ludvig Orsolya: A fentiekben megosztott negatív élmények mind elkerülhetők. Korábban az volt a probléma, és még mindig igaz néhány vezetőre, hogy személyiségfüggő az, mennyire figyelnek a visszajelzésekre. Ha egy vállalat beépíti ezeket a folyamatokba és rendszerekbe, akkor sokkal kevésbé lesz emberfüggő. Például, ha a toborzási folyamat során előírják, hogy milyen visszajelzéseket kell adni, akár helyzetjelentések, frissítések vagy konkrétumok formájában, vagy, hogy mennyi ideig lehet egy önéletrajzot visszajelzés nélkül hagyni, akkor már kevésbé van lehetősége az emberi tényezőnek a folyamatot befolyásolni. Ez lenne a követendő példa. Valószínűleg, ahol ez hiányzik, ott nem kerül bele az irányelvek közé, vagy nincs olyan vezető, aki számon kérné a HR-esektől vagy a munkavállalóktól. Ez a nagyobb vállalatoknál nem engedhető meg, mert ezekről a visszajelzésekről riportolni kell felfelé.
Manapság, a közösségi média korában az élmények azonnal nyilvánosságra kerülnek. Tehát ha a jelöltnek rossz tapasztalata van egy adott céggel, akkor nem biztos, hogy véka alá rejti, hanem posztol róla. Vannak olyan felületek, mint pl. a Glassdoor, amelynek célja, hogy transzparens munkáltatói értékeléseket tegyenek közzé. A visszajelzések nyilvánosságának jelentősége változó lehet, hiszen ha mindenki munkát keres, akkor kevésbé számít a megítélés, és az ember hajlandó elfogadni egy rosszabb munkát is, csak legyen állása. Amikor viszont a munkahelyeknek bővében vagyunk, és kevés az álláskereső, akkor néhány negatív értékelés döntő szerepet játszhat.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Három telephely helyett egy cégre szabott székház. A költözés számos HR kihívást is tartogatott. Az új munkakörnyezet nemcsak a vállalat... Teljes cikk
A munkahelyi kapcsolatok világszerte átalakulóban vannak: a kölcsönös bizalom gyengül, a korábbi biztonság és hosszú távú ígéretek helyett egyre... Teljes cikk
Egy kutatás szerint az életkorral kapcsolatos előítéletek nem csak a felvételi folyamatot, de a munkahelyi viszonyokat is érintik. Teljes cikk
- Nézz be, így néz ki az AutoWallis új irodája 1 hónapja
- A nő, aki megmutatta: az álommelót nem megtalálni, hanem kitalálni kell 1 hónapja
- Digitális HR: UX tervezés a munkáltatói márka szolgálatában 2 hónapja
- Hogyan változott a sportmarketing az idők során? 3 hónapja
- Értékelő oldalak hatása a munkáltatói márka építésére 3 hónapja
- Felmérés: kevés HR-es ismeri fel a hamis álláskeresői adatokat 3 hónapja
- Nőtt a munkanélküliség Lengyelországban 3 hónapja
- 20 évig fizették munka nélkül, most kártérítést követel 3 hónapja
- Bővítik a 30 év felettiek elhelyezkedését támogató program keretét 4 hónapja
- Állásinterjú után csend? Ezért akár milliós bírság is járhat 4 hónapja
- Employer Branding Award 2025: Új kategóriák, szoros határidők! 4 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?