kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 6 éve

Megfelelő oktatás nélkül elvész a versenyképesség




Arjen Sader, az Ernst&Young ügyvezető igazgatója felfestette a szolgáltató központok következő évtizedét. Hat területet emelt ki, amelyek mindenképpen változni fognak ebben az időszakban.

1. Folyamatok:

A technológiának köszönhetően változni fognak. A hangsúly a teljes, ügyféltől-ügyfélig zajló folyamatok (end-to-end process) megvalósításán lesz, ennek érdekében történik a standardizáció, változni fognak a munkakörök is. A LEAN vagy más hasonló eszközök kötelezőek lesznek, nem választható lehetőségek. Viszont kevésbé fognak az SSC-k a nyelvtudástól függeni, mert szofisztikált fordító szoftverek fognak működni, amelyek megkönnyítik a kommunikációt. A teljesítménymutató rendszerek (KPI) működéséhez az adatokat robotok fogják összegyűjteni, ezek valós időben fognak működni, online. Nem lesz szükség emberre az elemzéshez, a rendszer képes lesz rá.

2. Automatizáció:

bár a robotok már ma is jelen vannak számos területen, ez az innovációnak köszönhetően tovább fog bővülni. Arjen Sader felhívta a figyelmet a cikk elején is említett fontos félreértésre, hogy a robotok nem arccal, karral rendelkező emberutánzatok lesznek többségében, hanem szoftverek. Az útnak még csak a kezdetén vagyunk ezen a területen, hangsúlyozta. A mesterséges intelligencia körül sok mítosz kering. Például, hogy képes lesz-e felváltani az emberi intelligenciát, ez már megtörtént; érzelmei, öntudata azonban nem lesz a gépeknek; nem lesz tökéletes, hiszen mi sem vagyunk azok, akik fejlesztik. Bizonyos munkákat valóban ki fog váltani, ugyanakkor végeredményben többet fog teremteni, hiszen az így létrehozott termékek olcsóbbak lesznek, az emberek többet tudnak majd vásárolni, ez pedig állásokat teremt majd.

3. Emberek és tudás:

az Y és Z generációnak fontos hatása lesz az SSC-kre, az ő hozzáállásuk sok tekintetben más, mint az előző generációké. Ez más vezetési módszereket igényel. A vezetésnek rugalmasnak, interaktívnak, befogadónak kell lennie, ami távolról is tud motiválni, virtuálisan is működni. Az innovatív eszközök, a rugalmasság és a közösségi média együtt meg fogják változtatni az SSC-k és a GBS-ek (Global Business Service) működtetését. A robotok az összes közösségi oldalról le fogják gyűjteni a toborzáshoz szükséges adatokat, így fognak keresni. A közösségi oldalak egyszerre fogják szolgálni a toborzást, a céges kommunikációt és a munkáltatói márkát.

A legkisebb hozzáadott értékkel rendelkező munkakörök fognak eltűnni az automatizálás következtében, komplexebbek lesznek a feladatok a szolgáltató központokban is, folyamat és IT ismeretre egyaránt szükség lesz. (Indiában például már 200 ezer munkakör szűnt meg egyetlen év alatt az automatizációnak köszönhetően. A munka egy része visszatér nyugatra, hiszen a robotnak mindegy, hogy hol van, és az automatizálás már olcsóbb, mint a kiszervezés.)

Ahhoz, hogy ezzel az országok lépést tudjanak tartani nagyon gyorsan alkalmazkodnia kell az oktatási rendszereknek az elsajátítandó készségek, képességek, tudás terén, egyébként elvész a versenyképesség.

4. Elhelyezkedés és irodák

: virtuális irodák, hely szempontjából rugalmas munkavégzés, a megfelelő tudás rendelkezésre állásának fényében kialakított szolgáltató központok szintén át fogják formálni a szektort. Egy csomó cég fog egy helyen működni, a dolgozó majd csak bejelentkezik az irodában az azonosítójával és azokhoz a rendszerekhez fog hozzáférni, amik az ő munkájához kellenek a saját cégénél. Nagyjából az irodák felére lesz csak szükség, a rugalmas munkavégzés, a távmunka, az automatizálás miatt. A távolról átadott tudás alap lesz, nem kivétel, az utazási költségek a felére csökkennek, az okos meeting megoldások, például a hologramos megbeszélések is teret fognak hódítani, a videó és telefonkonferenciákon túl.

5. Irányítás:

folyamatfókuszú lesz.

6. Ki- vagy beszervezés:

az erőforrásaikat kiszervező cégek fogják a katalizálni az SSC-k folyamatainak szabványosítását, amelyre okosmegoldásokat fognak alkalmazni. Ugyanakkor sok helyen lesznek az SSC-kben saját innovációs központok.
Korlátot ennek a fejlődésnek az azt akadályozó szabályozói környezet, a változással szembeni nyitottság hiánya, az oktatási rendszer rugalmatlansága, a megfelelően képzett és tapasztalt erőforrás rendelkezésre állása, amely a változást menedzselni tudja, illetve globális zavargások vagy gazdasági bizonytalanság jelenthet.

Ezekre a készségekre van szüksége a jövő munkavállalójának - ezt tanuld pályakezdőként

A konferenciát egy panelbeszélgetés zárta, melyben Björn Bergabo, Arjen Sader, Barcza Ilona, a GE Global Operations HR igazgatója, Varga Gyöngyi, a HIPA Szolgáltatóipari osztályának vezetője és Dobó Mátyás, az Endless Consulting ügyvezető igazgatója vett részt. Az egyik fontos felvetett téma az volt, hogy Magyarország már nem elsősorban az olcsó munkaerőköltségek miatt kell, hogy vonzó legyen a befektetők számára. Ez arra adott korábban lehetőséget, hogy idevonzza a nagy cégeket, a munka már itt van, amelyet aztán a minőség, a kreativitás kell, hogy versenyképessé tegyen, a költségektől függetlenül. Ehhez változtatási, javítási hajlandóság kell, a hozzáadott értéket teremtő munka szükséges. Az okos embereknek 5-10 év múlva is lesz munkájuk, azonban például az összeszerelő feladatok (autó- és gépgyárak) többségében „el fognak tűnni”, automatizálva lesznek. Magyarország már nem olcsó ország, nem is szabad annak hirdetni, a megfelelő tudás, tapasztalat, tehetség rendelkezésre állása a fejlődés kulcsa, ahogy a versenyképességben fontos tényező az EU tagság és a munkaerő szabad mozgása.

Akik 5-10 év múlva ebben a környezetben szeretnének boldogulni, azoknak folyamatos változásmenedzsmentre kell felkészülni, nyitottság, alkalmazkodókészség, alapvető kíváncsiság, és mérnöki képességek kellenek majd minden munkához. Ahogy informatikai készségekre, a folyamatok átlátására és komplex gondolkodásra is szüksége lesz a munkavállalónak. A szakértők szerint a fiataloknak leginkább RPA-t (Robotic Process Automation) kellene tanulniuk, ugyanakkor fejlett EQ-ra is szükségük lesz. Az olyan soft skillek, mint az együttműködés, a kommunikáció és a tanulási hjlandóság elengedhetetlenek lesznek.

Az idősebb generációk ehhez úgy tudnak alkalmazkodni, ha újra megtanulnak tanulni, és ki tudják használni mindazokat a képzéseket, fejlesztéseket, amelyeket a cégek nyújtanak. Nem lesz elég azt tudni, hogy mit kell csinálni egy munkakörben, hanem azt is tudni kell, hogy a saját munkánkat hogyan lehetne automatizálni, vagyis hatékonyabbá tenni.

Akkor lesz jó az egyensúly, ha az ember és a robot együttműködése magától értetődő lesz. Már most nagyon sok lehetőség van, sokkal több, mint amit a cégek kihasználnak. Egyre többet beszélnek róla, de még kevesebben csinálják.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Ahol már dolgoznak a robotok
2. oldal - Megfelelő oktatás nélkül elvész a versenyképesség
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk