kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

Eljött a quitfluencerek kora

Az egyre emelkedő megélhetési költségek mellett a dolgozók anyagi támogatása és a munka-magánélet egyensúly javítása lehet a kulcs a tömeges kilépés megelőzéséhez.

quitfluencer munkaerőpiac felmondás-

A növekvő gazdasági bizonytalansággal szembesülve a vállalatoknak mind pénzügyi, mind jólléti kérdésekkel foglalkozniuk kell, hogy támogassák alkalmazottaikat, és elejét vegyék a felmondásoknak - derül ki az Adecco Csoport, a világ egyik vezető munkaerő-szolgáltatójának új kutatásából.

  • Világszerte a munkavállalók háromötöde (61%) attól tart, hogy a jelenlegi fizetésével nem tudja majd megtartani korábbi életszínvonalát az emelkedő megélhetési költségek mellett.
  • A munkavállalók 27%-a tervezi, hogy a következő 12 hónapban felmond munkahelyén, és csaknem fele (45%) már aktívan keres munkát. 
  • Tízből hat munkavállaló (61%) bízik abban, hogy hat hónapon, vagy annál rövidebb időn belül képes lesz új állást találni, még akkor is, ha recesszió fenyeget. A változó makrogazdasági környezet ellenére a munkavállalók nagy része úgy érzi, hogy ő irányítja a munkaerőpiaci helyzetet.
  • A Z generáció munkaerőpiacra lépése felélesztette a rugalmasság iránti igényeket: a munkavállalók közel fele már átállt a négynapos munkahétre (47%), és 64%-uk fizetéscsökkentést is vállal ennek érdekében.

Az Adecco publikálta harmadik globális munkaerő-tanulmányának eredményeit: a Global Workforce of The Future Report 2022 -t. A jelentés 25 ország 34 200 válaszadójának (irodai és fizikai munkavállalók egyaránt) szemszögéből mutatja be a munka világát.

"Annak érdekében, hogy a munkavállalók ne csatlakozzanak a felmondási hullámhoz - ami globális szinten egyre csak terjed - a vállalatoknak meg kell ragadniuk a pillanatot, hogy új prioritásokat állítsanak fel. Nem szabad csupán a fizetésemelés hagyományos eszközére hagyatkozniuk, az embereik iránti elkötelezettségüket kell megerősíteninük. A munkavállalók elvárásainak való megfelelés során a vállalatoknak újra kell gondolniuk a rugalmassággal kapcsolatos nézeteiket, mivel nagy különbséget jelent azon dolgozók számára, akik még nem döntöttek a munkahelyváltás mellett" - véli Valerie Beaulieu-James, az Adecco Csoport értékesítési és marketing igazgatója. 

Szerinte a probléma kezeléséhez a megtartási stratégiát kell előtérbe helyezni, melynek első lépése, hogy a vezetők párbeszédet folytassanak csapatuk tagjaival a karrierjükről. Elengedhetetlen, hogy befektessünk a saját munkavállalóinkba, és biztosítsuk számukra az egész életen át tartó tanulási lehetőségeket. Az át- és továbbképzés kritikus fontosságú, ha meg akarjuk erősíteni a munkáltató és az alkalmazott közötti kapcsolatot a munka új világában. Kulcsfontosságú, hogy vezetőink képesek legyenek a munkahelyi célok világos kommunikációjára, ezzel motiválva a munkavállalókat és összekapcsolva e célt az ő személyes céljaikkal.”

A kutatás szerint az infláció az, ami leginkább aggodalomra ad okot a munkavállalók körében. Világszerte ötből három (61%) dolgozó aggódik amiatt, hogy a fizetése nem elég magas ahhoz, hogy megbirkózzon a jelenlegi inflációs rátával és az ezzel járó megélhetési válsággal. Emiatt a munkavállalók több mint felénél (51%) megnőtt a másodállás vállalásának valószínűsége, és tízből közel négy fizikai munkás (35%) elismeri, hogy a megélhetés érdekében vállalt már el olyan munkát, ahol készpénzben fizettek. 

A felmérés rávilágít, hogy mekkora befolyása is van a "quitfluencerek"-nek: a munkavállalók több mint kétharmada (70%) fontolgatja, hogy maga is kilép, ha látja, hogy kollégái elhagyják a céget. Azok az országok vannak leginkább kitéve a quitfluencer-jelenség kockázatának, ahol a legnagyobb a kilépésre hajlamos munkavállalók száma. A felmondás valószínűsége Ausztráliában (33%), Svájcban (32%), valamint Kelet-Európában, a Közel-Keleten és Észak-Afrikában (31%) a legnagyobb.

Globálisan a Z generációt 2,5-szer nagyobb valószínűséggel befolyásolja a felmondás, mint a “baby boomer” generáció tagjait. 

A felmérés eredménye egyértelműen azt mutatja, hogy a vállalatoknak a munkavállalók megtartására kell összpontosítaniuk, hiszen világszerte a dolgozók közel egyharmada (27%) szeretne felmondani a munkahelyén a következő 12 hónapban. Ennek a csoportnak majdnem a fele (45%) már aktívan keres munkát. A vállalatoknak viszont van lehetősége megállítani ezt a trendet: az átképzési és megtartási programokba való befektetéssel elejét vehetik a felmondási hullámnak.

A fiatalabb generációk egyre jobban lázadnak a "kapzsi munkahely" gondolata ellen, és távol tartják magukat az olyan állásoktól, amelyek átveszik az irányítást az életük felett. A Z generáció közel fele (47%) már átállt a négynapos munkahétre, míg a Baby Boomer korosztály mindössze 18%-a dolgozik ebben a munkarendben. 

Az összes munkavállaló 32%-ának, aki jelenleg heti négynapos munkarendben dolgozik, több mint fele (51%) fizetéscsökkentést is vállalt a rugalmasabb beosztás érdekében. Bár a négynapos munkahét egyelőre még nem kulcsfontosságú tényező a munkahelyválasztás szempontjából, ez gyorsan megváltozhat. Éppen ezért minden vállalatnak nyitottnak kell lennie a rugalmas munkakörnyezet kialakítására, hogy a munkavállalók hosszú távon, a változó igényeik mellett is elégedettek és elkötelezettek maradjanak. A tehetségek megtartásának érdekében 2023-ban és azon túl a vállalatoknak szem előtt kell tartaniuk, hogy a fizetés nem minden. Jelenleg a rugalmas munkarend és az egészségesebb munka-magánélet egyensúly a legfontosabb.

Cikkünket arról, hogy mi az a 13 jel, ami arra utal, hogy egy munkavállaló felmondani készül, itt olvashatják.

Fotó: unsplash.com

  • 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Felmérés: több nő a munkaerőpiacon, Izlandon legjobb dolgozó nőnek lenni

12. alkalommal jelenik meg a PwC Women in Work (WiW) jelentése, mely az OECD-országok nemek közötti munkahelyi egyenlőségét vizsgálja. Bár az... Teljes cikk

Így javítja a munka-magánélet egyensúlyát az AI

Az AI-t használó vállalkozások 93%-a nyitott a 4 napos munkahétre, míg a mesterséges intelligenciát nem használó cégeknél ez az arány csak 44%. Teljes cikk

Így változott a gyed-gyes mellett dolgozó magyar anyák száma

A KSH adatai szerint 2024 harmadik negyedévében munka mellett átlagosan 31,5 ezren részesültek gyed-gyes juttatásban Magyarországon, mely három év... Teljes cikk