Megjelent: 1 éve

Érzelemkezelés a munka érdekében, avagy beszélni kell az érzelmi munkáról

Amikor egy ápoló megvigasztalja a beteget, miközben ki sem látszik a feladataiból, vagy egy éttermi felszolgáló kedvesség sugároz még akkor is, ha rosszfejek a vendégek, akkor a munkavégzéséhez elengedhetetlen, ám csak ritkán nevén nevezett érzelmi munkát végez. Pedig az érzelmi munkavégzés tudatosítása, az elvárások hangsúlyozása fontos ahhoz, hogy adott helyzetben a munkavállaló priorizálni tudjon, és a munkavégzés hatékonyságának szempontjából jó döntéseket hozzon - fejti ki Sharlyn Lauby HR tanácsadó a HR Bartender blog legfrissebb bejegyzésében.

Beszélni kell az érzelmi munkáról!-

Megtanultam egy új kifejezést - érzelmi munka. A Psychology Today magazin a következőképpen definiálja: „az érzelmek irányítása a munka követelményeinek teljesítése érdekében” - írja Sharlyn Lauby HR tanácsadó blogbejegyzésében. Szerinte, ha a szervezetek nem beszélnek erről az alkalmazottakkal, akkor sokat veszíthetnek. A szakértő úgy gondolja, már a felvételi interjúk során fontos lenne beszélgetni az olyan témákról mint: "meséljen egy olyan esetről, amikor egy dühös ügyféllel kellett foglalkoznia" vagy "meséljen arról az esetről, amikor egyszerre több prioritást kellett kezelnie”. A válaszok betekintést nyújthatnak abba, hogy a jelöltnek mennyi tapasztalata van az érzelmi munka kezelésében. 

Ha az ápolónői példánál maradunk. A szervezeteknek azért kell beszélnie erről már a munkába lépés előtt is, hogy a munkavállalók tudják, mit kell tenniük, hogyan kell priorizálniuk, ha ilyen helyzettel szembesülnek. Például: "A beteg az első számú prioritásunk, szóljanak, ha én segíthetek átcsoportosítani a többi kötelezettséget."

Az érzelmi munka a képzés során is szóba kerülhet. Ha például egy étteremben ügyfélszolgálati képzést szerveznek, megemlíthetik, hogyan kell kezelni az elégedetlen ügyfeleket. Esetleg felajánlhatnak kapaszkodókat, miként kezelje a munkavállaló a kényes helyzeteket: ha nem tudja maga megoldani, vonja be a a felettesét vagy az étterem vezetőjét. A szervezeteknek azt is el kellene mondania a felszolgálóknak, hogy egy bizonyos összeg erejéig leírhatják a költségeket a vendég boldogsága érdekében, a vezetőség jóváhagyása nélkül. 

A lényeg az, hogy az érzelmi munka ne az a része legyen a munkának, amiről nem beszélünk. 

Az érzelmi munkaterheléssel kapcsolatos felvetésekre nem az a jó reakció, hogy „ezért kapod a pénzt”, mert ha ez a válasz, akkor az alkalmazottak fogják eldönteni, hogyan kezeljék az érzelmi munkát igénylő helyzeteket. 

Az érzelmi munka nem a gyengédségről szól. Arról szól, hogy segít az alkalmazottaknak határokat szabni, prioritásokat felállítani, hatékonyan megoldani a problémákat, és megvédeni saját magukat. Ezek mind olyan dolgok, amelyeket az alkalmazottaknak tudniuk kell. Ez a tudás segít nekik a termelékenységük és hatékonyságuk maximalizásában. 

Amikor a munkáról beszélünk, fontos, hogy beszéljünk a jó és a kevésbé jó dolgokról is. Azt szeretnénk, ha a munkavállalók tisztában lennének a munkával. Ha a szervezetek elrejtik a munka nem túl jó részleteit, akkor az alkalmazottak elgondolkodhatnak azon, hogy mit rejteget még a vállalat. Ez tönkreteheti a munkavállalói élményt és a vállalati kultúrát - hangsúlyozza a HR szakértő. 

Több fizetés az érzelmi munkáért - miért ne valósulhatna meg? Változzon meg a munkajog, a HR-osztályok pedig dolgozzanak ki érzelmi munka mérőszámokat - olvassa el a HR Portal korábbi írását! 

kép: freepik

 

 

  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Dolgozz bárhonnan 30 napot, több hónapos apaszabi, élethelyzethez alkalmazkodó rugalmas munkavégzés

Gyakran előbb kérdeznek rá a pályázók a rugalmas munkavégzés lehetőségére, mint a juttatásokra. Ez ma már nem egyedi sok nagy multinacionális... Teljes cikk

Már kiváltott munkaköröket az AI - nem lehet kérdés, ad-e átképzést a cég

Az IT munkapiacról, az átképzések lehetőségéről, a mesterséges intelligenciával összefüggésben a pályakezdők helyzetéről, bérekről és a... Teljes cikk

Generációs különbségek

Másként állnak a munkavégzéshez, a munka világához, a vezetéshez, az állásváltáshoz vagy éppen a munka-magánélet egyensúlyához a különböző... Teljes cikk