Szegedi Juli Szerző: Szegedi Juli Megjelent: 2 éve

Ez lesz az első csapásmérésem a magammal vívott háborúban - Szász Marci harmadik coaching ülése

Szász Marci harmadik coaching ülése az eddigieknél jóval rövidebb volt: a karácsony előtti hajtásban mindkettejüknek csupán bő egy óra állt rendelkezésére. Marci számára nyilvánvaló lett, hogy egy órába nem fér bele semmi – neki szüksége van a hosszú ülésekre.

images

Az idő főként a házi feladat átbeszélésére és az újabb, immár konkrét kommunikációs házi feladat egyeztetésére ment el. Egyébként is rövid idő telt el az előző találkozás óta, inkább az eddig elhangzottakat kellett valamiféle formába önteni. Meg kellett tudni, mi az ami valóban fontos Marcinak, mi az a probléma, amit egyelőre félre lehet tenni és mi az, amivel egyáltalán nem is kell foglalkozni. „Tisztábban látom magam a helyzetemben és tudom mit akarok elérni” – mondta Marci. „Az előző beszélgetés során nem öntöttük gyakorlatba azt, amiről beszéltünk, nem kezdtem kísérletezni azokkal a kommunikációs technikákkal, amikről ugyan beszéltünk, de konkrétan nem vettük át a lépéseket.”

Most Nándor Marci kezébe adott egy eszközt, ez az eszköz az én-üzenet, ennek próbálták meg közösen összefoglalni a helyes használatát. „Végigvettük a négy alappillérét, rámutattunk, hogy milyen mondatokat kell elhagyni, milyen mondatokat kell használni, ahhoz hogy hatékony legyen. A következő pár hét feladata az számomra, hogy az én-üzenetet mint kommunikációs formát megpróbálom megvalósítani. Ennek így év végén a hajtásban már nem lenne értelme, de januárban ki akarom próbálni.” Nándorral legközelebb akkor találkoznak, amikor Marci egy-két elvégzett gyakorlaton túl van.

Az én-üzenet a saját érzelmeinket vagy vágyainkat tartalmazza anélkül, hogy közben másokról ítélkeznénk, vagy hibáztatnánk, leszólnánk, fenyegetnénk őket. Úgy számolunk be egy számunkra fontos személynek a jelenlegi lelkiállapotunkról, érzéseinkről, hogy ezért teljes mértékben vállaljuk a felelősséget. Tényszerűen szólunk arról, hogy mi van velünk, de nem minősítjük a magatartását, nem fenyegetőzünk, nem moralizálunk.
Nézzünk néhány példát:
1. Persze, te mindenhez értesz! - helyett: Sokkal jobban tudnálak szeretni, ha egy picit szerényebb lennél!
2. Mi lenne, ha nem flörtölnél más nőkkel minden egyes bulin? - helyett: Amikor másokkal flörtölsz, az engem teljesen elbizonytalanít.
3. Te aztán sose leszel képes leválni az anyádról! - helyett: Nagyon zavar, hogy évek óta csak beszélsz arról, hogy függetlenedsz az anyádtól.
4. Kibírhatatlan élősködő alak vagy! - helyett: Megalázó érzés, hogy más sem érdekel, mint az, hogy miként költhetnél még többet az én pénzemből.
5. Most legjobb, ha kialszod magad, utána majd esetleg beszélünk... - helyett: Szeretném, ha tudnék segíteni neked.
6. Fel a fejjel, minden rendben lesz! - helyett: Nagyon sajnálom, ami veled történt.
7. Pofa be! - helyett: Felháborít, hogy ilyen durván beszélsz velem!


Marci hallott már korábban az én-üzenetről, de csakis ismerősök pár mondatos, vázlatos elmondása alapján. „Ég és föld a különbség ezen laikus leírások és Nándor pontos megfogalmazása között. Amit eddig hallottam az kocapszichológia volt, ez meg valós kommunikációs segítség lehet. Ez egy trükk arra, hogy tényleg bemenjen az információ.” Marci úgy látja, hogy ez egy nagy felkészülést igénylő eszköz. Ahhoz, hogy valaki ennyire megtervezze a kommunikációját, nagyon felkészültnek kell lennie. „Nekem nem spontán beszélgetésben használhatónak tűnik, de gyakorlással bele lehet jönni. Egyelőre nem tudom megcsinálni, hogy ne minősítsek. Az alkalmazás során egyelőre nagyon könnyen kiüthető eszköznek érzem a kezemből, a második lépés az lesz, hogy ezután nem hagyom lebeszélni magam az asztalról.”

Marci nem tudja, hogy az én-üzenet az eddigi nagy gondolatmenet konklúziója-e vagy ez csak szükséghelyzet, egy kitérő, egy mentőöv 2-3 hétre, mert most nem volt több idejük. „Mindenesetre első érdemi csapásmérésem a saját magammal vívott háborúban az lesz, hogy megtanuljam ezt a kommunikációt alkalmazni, megnézem, hogy fog reagálni a másik.”

Marci most meg fogja nézni, hogy erre a kommunikációs formára vevő-e a másik fél, hogyan reagál. „Mert még az is lehet, hogy valamit én rontottam el eddig, és az én hiányosságaim miatt jutottunk ide.”


Fotó: Origo
Follow hrportal_hu on Twitter

A tanulási szintek és a készségfejlesztés - 3. rész

Mindenkinek ismerős az a jelenség, hogy akár a cég, akár az egyén beleöl rengeteg pénzt egy tanulási folyamatba, és végül a tanultakból szinte semmi nem épül be a gyakorlatba. Azt tapasztalom, hogy a csoportos coaching ebben a tekintetben kiemelkedik a fejlesztési eszközök közül, hisz rendkívül jó teret kínál az újonnan elsajátított készségek gyakorlatba ültetésére. Így akár az ülések során a készségek elsajátítására, az újfajta viselkedésmódba vetett hit megszilárdulására, vagy éppen az új készségek begyakorlására.tovább..

További cikkek
Hétszáznál is több képviselője lesz a német parlamentnek

Történelmi csúcson a Bundestag létszáma: minden korábbinál nagyobb létszámú szövetségi parlament alakul Németországban a vasárnapi választások... Teljes cikk

Londonban is gondok vannak az Uber-rel

Nem hosszabbítja meg az illetékes londoni közlekedési hatóság az Uber egy hét múlva lejáró taxiszolgáltatási engedélyét. Közbiztonsági... Teljes cikk

Fontos őszi dátumok 2017-ben

Mikor lesz az őszi szünet? Mikor kezdődik az őszi érettségi időszak? Mikor állítjuk át az órát? - ezeket gyűjtötte össze az eduline.hu oldal. Teljes cikk

A tanulási szintek és a készségfejlesztés - 3. rész

Mindenkinek ismerős az a jelenség, hogy akár a cég, akár az egyén beleöl rengeteg pénzt egy tanulási folyamatba, és végül a tanultakból szinte... Teljes cikk

Az EU-ban átlagosan 35,6 évet kell dolgozni

Az Eurostat felméréséből kiderül az Európai Unió tagállamaiban a 15 éves munkaképes lakosság várhatóan munkában töltött éveinek száma... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár