Félnek mediátort hívni a HR-esek a munkaügyi konfliktusokhoz
A munka világában rengeteg érdekellentéttel lehet találkozni, ehhez képest kevesen fordulnak mediátorhoz. A relatív kevés esetszám azzal is indokolható, hogy a felek különböző erőpozícióban vannak, és ez az egyenlőtlenség növekedni látszik - mondta el egy mediációs konferencián Dr. Kovács Géza, az MKDSZ igazgatója, aki a "tipikus" félelmek között a HR vezetők aggályairól is szót ejtett. Pedig az eredmények továbbra is a mediációs eljárás sikerét igazolják.
A miniszter szerint a mediáció sikerágazat. Egy olyan terület, ahol az állam nem mint hatóság, hanem mint támogató, ösztönző partner lép be a folyamatokba, és ehhez infrastruktúrával, szaktudással segítséget kell nyújtani. A szakmai rendezvény címét idézve Navracsics Tibor azt hangsúlyozta, hogy perbeszéd helyett párbeszédre van szükség polgár és polgár, polgár és állam között egyre több területen, hogy ez a szellem ne csak az igazságszolgáltatásban, hanem azon túl is egyre nagyobb teret nyerjen.
Handó Tünde, az Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnöke a mediáció előnyeit sorolva kiemelte, hogy ez a pereskedésnél lényegesen gyorsabb és olcsóbb vitarendezési mód, amely jelentősen csökkenti a bíróságok munkaterheit, és lehetőséget ad arra, hogy a bírák azoknak a jogvitáknak az eldöntésére koncentráljanak, ahol valóban semmi esély a felek közti megegyezésre. Továbbá a mediációban az ítélkező munkából nyugdíjazásuk miatt távozó nagy tapasztalatú bírákat tovább lehet foglalkoztatni. Ugyanakkor a szakember is kiemelte, hogy a peres eljárásokkal szemben a mediáció békés, a felek nem nyertesként vagy vesztesként lépnek ki belőle, hanem partnerként. A közvetítői eljárás egy újfajta vitakultúrát képvisel, melyben nem a másik legyőzése, hanem az egymás iránti megértés, bizalom és tisztelet jelenti a megoldást, ezért is kell támogatnia az államnak ezt a konfliktuskezelési módot, melyet egyébként az EU is szorgalmaz.
A munkaügyi mediáció jellemzői
A mediáció különböző területei nagyban eltérnek egymástól - kezdte a konferencián előadását Dr. Kovács Géza, a Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat (MKDSZ) igazgatója, majd kifejtette, milyen sajátosságokkal jellemezhető a munkaügyi mediáció területe. A vitatípusok között megkülönböztethetünk egyéni vagy kollektív, érdek vagy jogvitákat. A munkaügyi mediátorhoz kerülő ügyek jellemzően érdekviták, viszonylag kevesebb jogvitára van példa. Bár nincs jogvita érdekvita nélkül, illetve az érdekvitákban a felek megpróbálnak jogi érdekeket is felhasználni - tette hozzá az igazgató.
Munkaügyi mediáció során a résztvevők a munka világának szereplői, munkáltatók, munkavállalók, vagy az érdekképviselet tagjai. Ezek a viták jellemzően összetettek, ennek következtében időben rendszerint elhúzódnak, a bértárgyalások például heteken át tartanak. A feleknek közben folyamatosan egyeztetni kell a háttérbázisukkal is, például a tulajdonossal vagy a dolgozói közösséggel, ez még komplikáltabbá, hosszabbá teszi a folyamatot. A munkaügyi vitákra jellemző továbbá, hogy a résztvevői tartós kapcsolatban állnak és szerepkonfliktus van közöttük. Ennél fogva nem annyira az érzelmek, hanem inkább az érdekek intenzívek. Az érzelmeket jól lehet kezelni a mediáció eszköztárával, az érdekekhez nehezebb hozzáférni - fogalmazott Kovács Géza.
A munka világában rengeteg érdekellentéttel lehet találkozni, ehhez képest kevesen fordulnak mediátorhoz. Az elnök szerint a relatív kevés esetszám azzal is indokolható, hogy a felek különböző erőpozícióban vannak, és ez az egyenlőtlenség növekedni látszik. A gazdasági válság számlájára is írható, hogy kiélezettebbek a győztes-vesztes játszmák, a hangsúly nem a megállapodásra való törekvésen van, nehezebb helyzetben a felek kevésbé tesznek engedményeket. Sok esetben tisztázatlanok a munkaügyi pozíciók, ez sem kedvez a mediáció térnyerésének, illetve - folytatta Kovács Géza, a munka világának szereplői nem szeretnek szerepelni. "A HR vezetők például úgy gondolják, hogy ha mediátort hívnak, akkor a vezetőik majd azt feltételezik, nem alkalmasak a HR vezető pozícióra" - említett egy jellemző félelmet az igazgató.
Hogyan lehet szakértői segítséget kérni?
A Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat (MKDSZ) 16 éve működik annak érdekében, hogy közreműködjön munkaügyi érdekvitákban, segítse a munkaügyi kapcsolatok kultúrájának fejlesztését, és az alternatív vitarendező eljárások terjesztését. Közvetítés, döntőbíráskodás, tanácsadás, tényfeltárás - ezek a szolgálat legfontosabb tevékenységei. A legfontosabb alapelvek és értékek pedig az eljárásban való önkéntes részvétel, a gyors és békés vitazárás, pártatlanság, etikusság, és a feleknek járó díjmentesség - ez utóbbira vonatkozóan az elnök megjegyezte, "sajnos ami ingyenes, az ma már inkább gyanús."
Kovács Géza a jogi környezetre is kitért, egy üres oldallal szemléltette előadásában, hogy a mediáció kikerült az új munkatörvénykönyvből. Bár ennek okára nem tudott választ adni, "azért a helyzet nem reménytelen" - fogalmazott. Újdonság, hogy a munkajog munkaügyi vita esetén felkínálja az egyeztető bizottság intézményét. A felek létrehozhatnak egy bizottságot, melynek tagjai mind a munkáltatók, mind az érdekképviseletek delegáltjaiból állnak össze, valamint meg kell egyezniük egy független bizottsági igazgató kiválasztásában. Az elnök szerint az MKDSZ tagjai alkalmasak lennének a semleges bizottsági elnöki poszt betöltésére.
Az MKDSZ szervezeti környezetéhez kapcsolódóan Kovács Géza elmondta, nincs önálló jogviszony, az intézmény az államigazgatás keretei közé van beszervezve. Az elnök szerint ebben az a pozitívum, hogy ez az állami környezet hitelesebbé teszi a működésüket. Ugyanakkor az MKDSZ rendkívül gyors reagálású szerv, amelyben nem a klasszikus bürokrácia folyamatai működnek. "Működése a mentőszolgálat funkciójához hasonló" - hangsúlyozta Kovács Géza, hozzátette, büszkeséggel mondhatja, hogy nyolcvan felkészült, nagy tapasztalattal rendelkező szakember áll "készenlétben".
90 százalék feletti a sikerarány
A 16 év alatt 100 mediációs ügy futott át az MKDSZ "keze alatt", köztük nem egy súlyos konfliktus is akadt, a megegyezések sikerarányát tekintve pedig 90 százalék feletti az adat - folytatta az elnök. Emellett számokban kevésbé kimutathatóak a tényfeltárás, tanácsadás, preventív mediáció, szakmai programok által elért eredmények.
Az oktatásügyben is van értelme
Dr. Krémer András, a Mediációs Munkacsoport tagja arra mutatott rá előadásában, hogy a mediációs eljárásnak az oktatásügyben is van értelme, mind az igazgatási jellegű, mind a fegyelmi viták tekintetében. Volt már példa rá, hogy mediációs eljárással sikerült az összevonandó iskolák és az önkormányzat konfliktusát rendezni, vagy akár egy elmérgesedett gyerek-tanár vitát. A mediációs ügyek száma az oktatásügyi mediáció területén is elenyésző, ezen belül a sikeres megállapodások száma viszont itt is kiemelkedő.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk
Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk
Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk
- 75 ember indult el úgy reggel munkába, hogy már soha nem tért haza 2 hónapja
- NAV-újdonság a munkáltatóknak: 20 nyomtatványt vált majd ki az új rendszer 3 hónapja
- Súlyos hiányosságokkal küzd a munkabiztonság Magyarországon? 3 hónapja
- Mennyi időn belül kell megkapnom a munkaügyi papírjaimat? 5 hónapja
- Egyedülálló munkaügyi reform: csökkentenék a heti 40 órás munkaidőt a spanyolok 5 hónapja
- Ezek a legidegesítőbb embertípusok a munkahelyen a dolgozók szerint 11 hónapja
- Ilyen évük volt 2023-ban a HR szolgáltatóknak: itt vannak a számok 13 hónapja
- Szijjártó Péter a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet főigazgatójával tárgyalt 1 éve
- Így hat a dolgozókra a munkahelyi konfliktus 1 éve
- A szervezeti mediáció, mint ESG eszköz 1 éve
- Túl kevés a hatósági munkaügyi ellenőrzés? 1 éve