Megjelent: 10 éve

Fordult a kocka: a HR tanácsadónak kell "eladnia" az állást a jelöltnek

A nehezebben betölthető pozíciók esetében százötven-kétszáz megszólított jelöltből alig 2 százalék mutat erre érdeklődést és jön el egy személyes találkozásra. Egy jelenleg is munkában álló szoftverfejlesztő heti átlagban négy új állásajánlatot kap - és ez a trend jövőre csak erősödni fog - állítja a hazánk vezető HR tanácsadó és szolgáltató cégcsoportja a portálunknak eljuttatott közleményében.

images

A JobGroup közleményében kiderül, a már stratégiai méretű munkaerőhiány enyhítéséhez az eddig hátrányosan kezelt csoportok bevonására és integrálására van szükség.

Sikerrecept 2016

Munkaadóknak:
- figyelemfelkeltő jelenlét a közösségi médiában

- vonzó munkáltatói márka kialakítása

- felgyorsított HR döntéshozatal, hiszen a jó jelöltekre mások is gyorsan lecsapnak

- a munkaerő megtartása, ehhez a pozitív visszajelzés, a csoportkohézió erősítése és az egyéni odafigyelés eszköztárának tudatos alkalmazása

- a szokásostól eltérő toborzási módszerek alkalmazása


Munkavállalók:

- rugalmasság

- nyitottság az újra, a tanulásra, a változásra

- nyelvtanulás, hiszen ez megsokszorozza az elhelyezkedés esélyét

- közösségi média jelenlét az álláskereséshez illesztve

- felelős viselkedés az álláskeresés során
- Az elmúlt években gyökeresen átalakult az álláskeresők piaca. Egyre több munkakör esetében az egy állásra jelentkezők száma radikálisan csökkent, a legkeresettebb pozíciókról szóló hirdetésekre pedig szinte egyáltalán nem érkezik megfelelő tapasztalattal rendelkező pályázó. Az IT pozíciók jó része, a magas szintű nyelvtudást igénylő állások, a pénzügyi szakembereknek szóló kiírások esetében szinte esély sincs pusztán hirdetéssel megfelelő szakembert találni. Kicsit könnyebb rátermett szakembert keresni marketing, PR, jogi, valamint az IT-tól távolabb eső mérnöki pozíciókra, és a tapasztalatok alapján viszonylag sok felsővezetői gyakorlattal rendelkező jelölt is munkát keres - mondja Dobár Attila, a cég ügyvezető igazgatója.

Várhatóan ez a trend dominálja az elkövetkező évet. A JobGroup csoport részét alkotó Job Kft. szakemberei szerint míg egy évvel ezelőtt még jellemző volt, hogy a keresett pozíciókra is jelentkezett az állás leírását ténylegesen áttanulmányozó, motivált és szakmai tapasztalatait illetően is rátermett jelölt, addig az év második felében már csak ritkán akadt erre példa. Így a folyamat megfordul, az első lépést a tanácsadónak kell megtennie, és szinte klasszikus értékesítői szerepkört betöltve telefonon kell néhány percben alatt annyira "eladni" az állást, hogy a jelölt hajlandó legyen időt szánni egy személyes beszélgetésre. A nehezebben betölthető pozíciók esetében százötven-kétszáz megszólított jelöltből alig 2 százalék mutat erre érdeklődést és jön el egy személyes találkozásra.

Ugyanakkor számos állás esetében a pozíciók összetettsége miatt a pályakezdők nem tudják igazán eldönteni, mire érdemes pályázniuk. Ebben is felértékelődik a fejvadász cégek szerepe, hiszen közvetítőként látják, hogy az adott cég az egyes feladatok esetében milyen munkatársban gondolkodik, és ez alapján célzottan tudják megkeresni a legalkalmasabb jelölteket. Egyre többen bíznak abban, hogy a cégek úgyis megtalálják őket, mintsem pályázattal próbálják meg kitalálni, mit is szeretne látni és hallani valójában a cég.

- A RehabJob esetében különösen fontos mérföldkőhöz érkeztünk. Jövőre a megváltozott munkaképességűek integrálásával nyert tudásunkat kiterjesztjük más, a munkaerőpiacon nehéz helyzetben lévő csoportokra is - mondta az ügyvezető.

A cég programot hirdet a gyesről visszatérni szándékozó nőknek, az 50 felettieknek, a menekülteknek vagy a romáknak, hogy a tudásuknak, lehetőségeiknek és igényeiknek megfelelő munkát találjanak, és le tudják küzdeni az alkalmazásuk útjában álló mentális akadályokat. Ehhez a cégek körében folytatják az érzékenyítési és a felkészítési programjaikat.
- Reményeink szerint evvel több szempontból is hozzá tudunk járulni a munkaerő-piaci egyensúlytalanságok feloldásához - mondta Dobár Attila.

Végül azoknak a cégeknek áll a zászló jövőre, akik felveszik a versenyt a legjobb munkavállalókért. Különösen a fiatalok megszólításához elengedhetetlen a közösség médiában való aktív, figyelemfelkeltő jelenlét. A cégeknek ki kell használniuk a technikai eszközök, például a Skype-interjúk és a konferenciahívások nyújtotta lehetőségeket, fel kell gyorsítaniuk a belső folyamatokat és döntéseket. Egy állás véglegesítése nem húzódhat hetekig pusztán azért, mert a cég egyik vezetője nem ér rá a negyedik vagy ötödik fordulós interjúra. A jó munkavállalók megtartásáért is többet kell tenni. Elsősorban a tudatos vezetésen, a meglévő humán értékkel való felelős gazdálkodáson, nem pedig pusztán anyagiakon múlik, hogy az adott munkavállaló hosszútávon is elkötelezett maradjon a cég iránt.

  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Költséges kivárás: mit veszít a HR, ha nem lép nyáron?

A nyári hónapokban a munkaerőpiac ritmusa lelassul, különösen az irodai, szellemi munkakörökben. A szabadságolások miatt elérhetetlenné váló... Teljes cikk

Jó fizetés vagy valami más? Ez a legfontosabb a magyar munkavállalóknak

Aki állást keres, annak a fizetés a legfontosabb szempont. A munkahelyen azonban a legtöbben a barátságos légkört, a közelséget és a stabilitást... Teljes cikk

AI a toborzásban: a siker titka, hogy nem kell túlbonyolítani

Sok cég vagy HR-szakember túlkomplikálja az AI (mesterséges intelligencia) alkalmazását a munkaerő-felvételben. A Business Insider interjúja rámutat:... Teljes cikk