Fordult a kocka: a HR tanácsadónak kell "eladnia" az állást a jelöltnek
A nehezebben betölthető pozíciók esetében százötven-kétszáz megszólított jelöltből alig 2 százalék mutat erre érdeklődést és jön el egy személyes találkozásra. Egy jelenleg is munkában álló szoftverfejlesztő heti átlagban négy új állásajánlatot kap - és ez a trend jövőre csak erősödni fog - állítja a hazánk vezető HR tanácsadó és szolgáltató cégcsoportja a portálunknak eljuttatott közleményében.
A JobGroup közleményében kiderül, a már stratégiai méretű munkaerőhiány enyhítéséhez az eddig hátrányosan kezelt csoportok bevonására és integrálására van szükség.
- Az elmúlt években gyökeresen átalakult az álláskeresők piaca. Egyre több munkakör esetében az egy állásra jelentkezők száma radikálisan csökkent, a legkeresettebb pozíciókról szóló hirdetésekre pedig szinte egyáltalán nem érkezik megfelelő tapasztalattal rendelkező pályázó. Az IT pozíciók jó része, a magas szintű nyelvtudást igénylő állások, a pénzügyi szakembereknek szóló kiírások esetében szinte esély sincs pusztán hirdetéssel megfelelő szakembert találni. Kicsit könnyebb rátermett szakembert keresni marketing, PR, jogi, valamint az IT-tól távolabb eső mérnöki pozíciókra, és a tapasztalatok alapján viszonylag sok felsővezetői gyakorlattal rendelkező jelölt is munkát keres - mondja Dobár Attila, a cég ügyvezető igazgatója.
Várhatóan ez a trend dominálja az elkövetkező évet. A JobGroup csoport részét alkotó Job Kft. szakemberei szerint míg egy évvel ezelőtt még jellemző volt, hogy a keresett pozíciókra is jelentkezett az állás leírását ténylegesen áttanulmányozó, motivált és szakmai tapasztalatait illetően is rátermett jelölt, addig az év második felében már csak ritkán akadt erre példa. Így a folyamat megfordul, az első lépést a tanácsadónak kell megtennie, és szinte klasszikus értékesítői szerepkört betöltve telefonon kell néhány percben alatt annyira "eladni" az állást, hogy a jelölt hajlandó legyen időt szánni egy személyes beszélgetésre. A nehezebben betölthető pozíciók esetében százötven-kétszáz megszólított jelöltből alig 2 százalék mutat erre érdeklődést és jön el egy személyes találkozásra.
Ugyanakkor számos állás esetében a pozíciók összetettsége miatt a pályakezdők nem tudják igazán eldönteni, mire érdemes pályázniuk. Ebben is felértékelődik a fejvadász cégek szerepe, hiszen közvetítőként látják, hogy az adott cég az egyes feladatok esetében milyen munkatársban gondolkodik, és ez alapján célzottan tudják megkeresni a legalkalmasabb jelölteket. Egyre többen bíznak abban, hogy a cégek úgyis megtalálják őket, mintsem pályázattal próbálják meg kitalálni, mit is szeretne látni és hallani valójában a cég.
- A RehabJob esetében különösen fontos mérföldkőhöz érkeztünk. Jövőre a megváltozott munkaképességűek integrálásával nyert tudásunkat kiterjesztjük más, a munkaerőpiacon nehéz helyzetben lévő csoportokra is - mondta az ügyvezető.
A cég programot hirdet a gyesről visszatérni szándékozó nőknek, az 50 felettieknek, a menekülteknek vagy a romáknak, hogy a tudásuknak, lehetőségeiknek és igényeiknek megfelelő munkát találjanak, és le tudják küzdeni az alkalmazásuk útjában álló mentális akadályokat. Ehhez a cégek körében folytatják az érzékenyítési és a felkészítési programjaikat.
- Reményeink szerint evvel több szempontból is hozzá tudunk járulni a munkaerő-piaci egyensúlytalanságok feloldásához - mondta Dobár Attila.
Végül azoknak a cégeknek áll a zászló jövőre, akik felveszik a versenyt a legjobb munkavállalókért. Különösen a fiatalok megszólításához elengedhetetlen a közösség médiában való aktív, figyelemfelkeltő jelenlét. A cégeknek ki kell használniuk a technikai eszközök, például a Skype-interjúk és a konferenciahívások nyújtotta lehetőségeket, fel kell gyorsítaniuk a belső folyamatokat és döntéseket. Egy állás véglegesítése nem húzódhat hetekig pusztán azért, mert a cég egyik vezetője nem ér rá a negyedik vagy ötödik fordulós interjúra. A jó munkavállalók megtartásáért is többet kell tenni. Elsősorban a tudatos vezetésen, a meglévő humán értékkel való felelős gazdálkodáson, nem pedig pusztán anyagiakon múlik, hogy az adott munkavállaló hosszútávon is elkötelezett maradjon a cég iránt.
Sikerrecept 2016
Munkaadóknak:
- figyelemfelkeltő jelenlét a közösségi médiában
- vonzó munkáltatói márka kialakítása
- felgyorsított HR döntéshozatal, hiszen a jó jelöltekre mások is gyorsan lecsapnak
- a munkaerő megtartása, ehhez a pozitív visszajelzés, a csoportkohézió erősítése és az egyéni odafigyelés eszköztárának tudatos alkalmazása
- a szokásostól eltérő toborzási módszerek alkalmazása
Munkavállalók:
- rugalmasság
- nyitottság az újra, a tanulásra, a változásra
- nyelvtanulás, hiszen ez megsokszorozza az elhelyezkedés esélyét
- közösségi média jelenlét az álláskereséshez illesztve
- felelős viselkedés az álláskeresés során
Munkaadóknak:
- figyelemfelkeltő jelenlét a közösségi médiában
- vonzó munkáltatói márka kialakítása
- felgyorsított HR döntéshozatal, hiszen a jó jelöltekre mások is gyorsan lecsapnak
- a munkaerő megtartása, ehhez a pozitív visszajelzés, a csoportkohézió erősítése és az egyéni odafigyelés eszköztárának tudatos alkalmazása
- a szokásostól eltérő toborzási módszerek alkalmazása
Munkavállalók:
- rugalmasság
- nyitottság az újra, a tanulásra, a változásra
- nyelvtanulás, hiszen ez megsokszorozza az elhelyezkedés esélyét
- közösségi média jelenlét az álláskereséshez illesztve
- felelős viselkedés az álláskeresés során
Várhatóan ez a trend dominálja az elkövetkező évet. A JobGroup csoport részét alkotó Job Kft. szakemberei szerint míg egy évvel ezelőtt még jellemző volt, hogy a keresett pozíciókra is jelentkezett az állás leírását ténylegesen áttanulmányozó, motivált és szakmai tapasztalatait illetően is rátermett jelölt, addig az év második felében már csak ritkán akadt erre példa. Így a folyamat megfordul, az első lépést a tanácsadónak kell megtennie, és szinte klasszikus értékesítői szerepkört betöltve telefonon kell néhány percben alatt annyira "eladni" az állást, hogy a jelölt hajlandó legyen időt szánni egy személyes beszélgetésre. A nehezebben betölthető pozíciók esetében százötven-kétszáz megszólított jelöltből alig 2 százalék mutat erre érdeklődést és jön el egy személyes találkozásra.
Ugyanakkor számos állás esetében a pozíciók összetettsége miatt a pályakezdők nem tudják igazán eldönteni, mire érdemes pályázniuk. Ebben is felértékelődik a fejvadász cégek szerepe, hiszen közvetítőként látják, hogy az adott cég az egyes feladatok esetében milyen munkatársban gondolkodik, és ez alapján célzottan tudják megkeresni a legalkalmasabb jelölteket. Egyre többen bíznak abban, hogy a cégek úgyis megtalálják őket, mintsem pályázattal próbálják meg kitalálni, mit is szeretne látni és hallani valójában a cég.
- A RehabJob esetében különösen fontos mérföldkőhöz érkeztünk. Jövőre a megváltozott munkaképességűek integrálásával nyert tudásunkat kiterjesztjük más, a munkaerőpiacon nehéz helyzetben lévő csoportokra is - mondta az ügyvezető.
A cég programot hirdet a gyesről visszatérni szándékozó nőknek, az 50 felettieknek, a menekülteknek vagy a romáknak, hogy a tudásuknak, lehetőségeiknek és igényeiknek megfelelő munkát találjanak, és le tudják küzdeni az alkalmazásuk útjában álló mentális akadályokat. Ehhez a cégek körében folytatják az érzékenyítési és a felkészítési programjaikat.
- Reményeink szerint evvel több szempontból is hozzá tudunk járulni a munkaerő-piaci egyensúlytalanságok feloldásához - mondta Dobár Attila.
Végül azoknak a cégeknek áll a zászló jövőre, akik felveszik a versenyt a legjobb munkavállalókért. Különösen a fiatalok megszólításához elengedhetetlen a közösség médiában való aktív, figyelemfelkeltő jelenlét. A cégeknek ki kell használniuk a technikai eszközök, például a Skype-interjúk és a konferenciahívások nyújtotta lehetőségeket, fel kell gyorsítaniuk a belső folyamatokat és döntéseket. Egy állás véglegesítése nem húzódhat hetekig pusztán azért, mert a cég egyik vezetője nem ér rá a negyedik vagy ötödik fordulós interjúra. A jó munkavállalók megtartásáért is többet kell tenni. Elsősorban a tudatos vezetésen, a meglévő humán értékkel való felelős gazdálkodáson, nem pedig pusztán anyagiakon múlik, hogy az adott munkavállaló hosszútávon is elkötelezett maradjon a cég iránt.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés
Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk
Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány
„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Brutális szigorítás Nagy-Britanniában: nyelvvizsga nélkül nincs munkavállalás 1 hónapja
- Pilótaválság a láthatáron: a légitársaságok munkaerőhiánya új szintre lépett 1 hónapja
- 18 millió dolgozó hiányzik majd az EU-ból – kik lehetnek megmentők? 2 hónapja
- Miért nehezebb ma vezetői állást találni Magyarországon, mint pár éve? 2 hónapja
- Az állásinterjú nem kihallgatás, a jó jelöltélmény a siker alapja 3 hónapja
- A vállalatok harmada szerint 2026-ra az AI fogja irányítani a toborzási folyamatot 3 hónapja
- Állásinterjú-szimulátorral segíthetnek a börtönből szabadultaknak visszatérni a munkába 3 hónapja
- Állásinterjú után csend? Ezért akár milliós bírság is járhat 4 hónapja
- Tanulhatunk a csehektől? Így lehetne hatékonyabb a vendégmunkás-rendszer 4 hónapja
- A napokban érkeznek a családi adókedvezmény, a csed, a gyed és az örökbefogadói díj megemelt összegei 4 hónapja
- Interjúra készülsz? Ezekre figyelj a megjelenésednél! 4 hónapja



Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?