Három dolog, ami sokkal fontosabb egy állásinterjún, mint gondolnánk
A világban napról napra rengeteg a változás, amely a hétköznapok minden szeletére kihat, akár az aktuális munkahelyünk működésére is. Éppen emiatt tanácsos tisztában lenni azzal, melyek a legfőbb praktikák, amelyekkel megnyerhetjük a leendő munkáltatót.
Egy állásinterjú mindig izgalmas kihívás, akkor is, ha épp nem az álommunkánkért indulunk csatába, csak fel szeretnénk mérni a képességeinket. Vannak alapvető tanácsok, szabályok vagy akár praktikák, amelyeket ha szem előtt tartunk, a siker szinte biztosan nem kerül el minket. Nézzük, hogyan lehetünk megnyerőek!
Felkészültség és összeszedettség
Az első és legfontosabb feladat, hogy ne háttérismeret nélkül, érdektelennek tűnve vagy szétszórtan essünk be a munkainterjúra. Nézzünk utána a cég profiljának, projektjeinek, az aktuális feladatnak, amivel foglalkozni fogunk! Olvassuk át alaposan az álláshirdetést, és gondoljuk végig azokat a kompetenciákat, amelyeket a cég elvárásként megjelölt. Milyen példákkal tudunk ezekhez kapcsolódni a szakmai múltunkat tekintve?
Ne szégyelljünk előre megfogalmazni célokat, ambíciókat, képességeket: a felkészültség mindig jó benyomást kelt. Készüljünk magunk is kérdésekkel, valamint határozottan megfogalmazott igényekkel: kompromisszumot mindig lehet kötni, ha mindkét fél nyitott rá, viszont elhallgatott elvárásainkat később nem kérhetjük számon.
Három egyszerű dolog, ami sikert hozhat
Akadnak apróságnak tűnő dolgok, amelyek a szakmai felkészültség mellett talán eltörpülhetnek a gondolatainkban, pedig nagyon fontos tényezők és bizonyos mértékig akár felül is írhatják a tapasztalatokat vagy a képzettséget. Vegyük sorra őket!
Kedvesség a kollégákkal
Az önbizalom fontos, az önmagunkkal való túlzott elégedettség azonban nem kelt jó benyomást. Az izgalom miatt könnyen előfordulhat, hogy nehezen találjuk az egyensúlyt: ne dicsérjük túl magunkat, de ne legyünk túl szerények sem. Egy nagyképű kollégával senki sem működik együtt szívesen, egy önbizalomhiányos munkatárs pedig azt sugallhatja, hogy dupla energiát kell fektetni a vele való közös feladatokba.
Legyünk kedvesek és udvariasak, és közhelynek tűnhet, de adjuk önmagunkat. Ha nem működik a közös munkához szükséges kémia emberi oldalról, az előbb-utóbb kiderül és megnehezíti a hétköznapokat – ezért jobb el sem kezdeni azt, ami elsőre egyértelműen zsákutcát mutat.
Az ápoltság
Természetesen nem a külső számít, ami a hajszínt, az alkatot, vagy a lábméretet illeti, azonban az ápoltság, igényesség nagyon fontos tényezők. Lehetőleg ne állásinterjú előtti éjjelre időzítsük az év legnagyobb buliját: pihenjük ki magunkat, legyünk összeszedettek kívülről is. Nézzünk utána, mi a dress code adott cégnél, és ehhez tartsuk magunkat. Viseljünk a cégnek megfelelő, de mindenképp számunkra komfortos ruhát.
Ha önbizalmat ad számunkra, időzítsük az állásinterjú előtti napokra a fodrászt, kozmetikust, fogfehérítést vagy pedikűröst. Ezek az apró hétköznapi dolgok, nagyban hozzájárulhatnak ahhoz, hogy azt sugározzuk: rendben vagyunk önmagunkkal. Ezáltal pedig valószínűleg teljes erőbedobással tudunk a munkánkra koncentrálni.
Nonverbális kommunikáció
Az egyik leghatározottabb képet alakítja ki rólunk mások szemében a kommunikációnk nem szavakhoz kapcsolódó része. A testtartásunk, a gesztusaink, a mimikánk rengeteg információt elárul a hozzáállásunkról, a személyiségünkről, valamint arról is, mennyire érezzük komfortosan magunkat adott témában.
Az első momentum már maga a kézfogás: itt nagyon fontos a határozott üdvözlés, de szorongatni sem kell senkit, mert a túlzott dominancia sohasem megnyerő.
Az, hogy miképpen ülünk le interjúztatónkkal szemben, szintén nagyon lényeges üzenetet hordoz: ne zárjuk össze lábunkat, kezünket, hiszen ezzel azt sugalljuk, elzárkózunk az új megismerésétől. A széttett lábak persze szintén rosszat közvetítenek, a túlzott lazaság azt mutatja: nem vesszük komolyan, nem tartjuk fontosnak a helyzetet. A legjobb tanácsadó, ha megfigyeljük az interjúztató testtartását és igyekszünk ahhoz hasonlót felvenni.
Ne feledjük, ha nem tartjuk a szemkontaktust, olyan mintha ott sem lennénk. A bámulás szintén kellemetlen jelenség: igyekezzünk ellazulni és egy baráti beszélgetéshez hasonló módon értően figyelni a partnereinkre.
Ha épp tegnap jöttünk ki a fogfehérítésről és hollywoodi a mosolyunk, akkor se vigyük túlzásba a mosolyt, semmiképpen se vigyorogjunk! A kedves mosoly köszönésnél, búcsúnál belefér, de ne a poénkodásról és nevetésről szóljon a találkozó.
Gyakorlat teszi a mestert…
Szól a régi mondás, és nagy igazság van benne. Ne szégyelljünk otthon hangosan elmondani, mit tervezünk majd közölni magunkról. Ha komfortos számunkra, kérjünk meg valakit a családból, barátok közül, hogy legyen ő az interjúztató, és próbáljunk ki akár váratlan helyzeteket is! Emellett bármilyen mulatságosnak tűnik, de hasznos bemelegíteni a beszélgetés előtt: számos rövid, párperces beszédgyakorlat található a weben, amely valóban oldja a szorongást, valamint segít az izgatott lelki állapotban sem belebotlani a mondatokba.
Ha a fenti tanácsokat szem előtt tartjuk és tudatosan készülünk, az már az önbizalmunkra is jótékonyan hat, és biztosan nem fog minket elkerülni a siker.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Évi 150 ezer fontért, azaz mintegy 70 millió forintért keresnek az Egyesült Királyság legtávolabbi, legeldugottabb szigeteinek háziorvosi... Teljes cikk
Nem jogerősen egy év felfüggesztett szabadságvesztésre ítélt az Egri Járásbíróság egy ittasan dolgozó buszsofőrt Egerben - közölte a Heves... Teljes cikk
A Bács-Kiskun Vármegyei Főügyészség jelentős mennyiségű kábítószerre elkövetett kábítószer-kereskedelem, új pszichoaktív anyaggal... Teljes cikk
- A folyamatok csapdájában 3 hónapja
- Egy férfi elárulta, mit mondott az állásinterjún, amivel megszerezte álmai munkáját 6 hónapja
- Állásinterjú szakmai vezetővel 7 hónapja
- 7 interjúkérdés értékesítők kiválasztásához 8 hónapja
- Állásinterjú három szemüvegen át 8 hónapja
- Attitűd a sorok között 9 hónapja
- HR Generalista feladatok és a modern munkaerőpiac kihívásai 10 hónapja
- A bemutatkozáskor fontos a megfelelő névjegy használata 10 hónapja
- Így keress párt és állást 12 hónapja
- Így kezeld a hibázást a munkahelyen, állásinterjún 12 hónapja
- Ma este indul Az álommeló 1 éve