Hiba a munkavállalói motivációt csak a HR-re delegálni
A HR-nek fontos szerepe van a szervezetekben felmerülő problémák megoldásában, el kell látnia a tanácsadói funkciót, támogatnia kell a vezetők munkáját. Ugyanakkor számos klasszikusan HR feladatként számon tartott terület, mint a munkavállalói élmény vagy a motiváció, nem kizárólag HR feladat Gigler Anita, a Rossmann HR vezetője, illetve Zagyva Béla, a Nokia ügyvezető igazgatója szerint. Az Out Of The Box HR rendezvénysorozat második állomásán arról beszélgettek a szakértők, hogy mennyire stratégiai a HR szerepe, kell-e helyet kapnia a vezetésben.
A HR-esnek jó tanácsadóként kell működnie
Zagyva Béla szerint hasonlóan a többi területhez a HR szerepe is elsősorban az, hogy részt vegyen a szervezetben felmerülő, nem feltétlen HR-specifikus kérdések megoldásában. “A Nokiánál az úgynevezett country management team felel a vállalati kultúráért, a policy-k kialakításáért. Ennek a testületnek a HR manager is ugyanúgy tagja, mint más területek vezetői. Nem azért, hogy a HR képviselve legyen, sokkal inkább azért, hogy a területek diverzitása megjelenjen, és egy-egy problémát a különböző szervezeti és egyéb háttérrel rendelkező emberek a lehető leghatékonyabban tudjanak megoldani.” Emellett az is a HR feladata, hogy a területtel kapcsolatos kérdésekben szakmai támogatást nyújtson a többi szervezeti egységnek, de Zagyva Béla szerint ez másodlagos.
Azzal Gigler Anita is egyetértett, hogy a HR-esnek egyfajta jó tanácsadóként kell működnie, sok esetben jó marketingesként és jó sales-esként is, hiszen nagyon fontos, hogy az ötleteket milyen formában prezentálja a vezetőségnek vagy éppen a munkatársaknak. Kiemelte, hogy a HR-nek fontos szerepe van abban, hogy inspirálja a vezetőket, és behozza az új piaci trendeket a szervezetbe. Szerinte akkor tud egy HR-es jól működni, ha a vezetőség meghallgatja a javaslatait, és nyitott a változtatások bevezetésére. Ugyanakkor a HR funkció az alap, és ebben sok adminisztratív jellegű feladat is megjelenik: “Ne felejtsük el, a Rossmannál kétezer munkatársunk van, és nekik a pontos havi elszámolás az egyik legfontosabb dolog.”
A HR stratégia globális és lokális szinten is működhet
Az este második részében Anita és Béla különböző állítások mentén beszélgettek tovább. Az egyik állítás szerint egy jó HR stratégia csak globálisan kivitelezhető, ami felveti a kérdést, hogy szükség van-e lokális szinten beemelni a területet a vezetésbe.
Annak ellenére, hogy mind a Nokia, mind a Rossmann multinacionális vállalat, a Rossmann esetében lokális, míg a Nokia esetében globális stratégia működik, amit többek között a nagyon eltérő tevékenység indokolhat. Zagyva Béla szerint ugyan a helyi sajátosságok - szabályozás, munkaerő-piaci környezet stb. - miatt szükség van lokális stratégiákra is, a globális stratégiának kell mindent összefognia, csak így válhat egy szervezet globális játékossá. Gigler Anita éppen fordítva látja: azzal ugyan egyetértett, hogy szükség van globális irányokra, ugyanakkor Zagyva Bélával szemben szerinte inkább a helyi stratégiáknak kell dominálnia, így lehet megfelelni az országspecifikus igényeknek.
A fluktuáció nem a HR sikermutatója
A büdzsétervezés kapcsán szintén más gyakorlatot követ a két vállalat. Míg Gigler Anita egyértelműen maga felel a HR büdzsé kialakításáért a felsővezetés által meghatározott irányok alapján, addig a Nokiánál az üzlet határozza meg a HR-re fordítandó büdzsét, figyelembe véve a terület költségeit, terveit.
Ezzel összhangban a sikermutatók meghatározása kapcsán is eltérő álláspontot képviselt a két szakértő. Anita szerint az első kérdés, ami sok esetben félreértést okoz az, hogy milyen mérőszámok alapján ítéljük meg a HR tevékenység eredményességét. “Az egyik első mérőszám, amit a HR-hez szoktak kapcsolni, a fluktuáció, miközben ez nem a HR sikerkritériuma. Ha valaki kilép, az az adott osztály és osztályvezető felelőssége. Ilyenkor persze le kell ülnünk, és feltárnunk az okokat, abból sok mindent leszűrhetünk, ebben fontos, hogy partner legyen a HR.” A példával Anita rámutatott, mennyire fontos, hogy a terület magának határozza meg a sikerkritériumait.
Ezzel szemben Zagyva Béla szerint a büdzséhez hasonlóan a sikermutatókat is az üzletnek kell meghatároznia. “A HR nem mindig 100%-ig látja, hogy a termékpiac mit követel, mit kell teljesítenie a cégnek a fennmaradáshoz. Az üzletnek kell meghatároznia, hogy hogyan kell a projekteknek lezajlania, a HR feladata, hogy segítsen elérni ezt a célt a szaktudásával.”
Nem a HR feladata a dolgozók motiválása
A munkavállalók motivációjának fenntartása az egyik olyan terület, ami stratégiai szintre emelte a HR területet, hiszen a munkaerő vált a szervezetek egyik legfontosabb erőforrásává. A vitában részt vevő szakértők abban egyetértettek, hogy a dolgozók motiválása nem kizárólag HR feladat. Gigler Anita fontosnak tartja, hogy HR vezetőként ő legyen a Rossmann szíve, odafigyel arra, hogy az új munkatársakkal személyesen is találkozzon. Ugyanakkor Zagyva Bélával egyetértésben azt gondolja, hogy a közvetlen felettesnek van legnagyobb szerepe abban, hogy egy munkatárs jól érzi-e magát. “HR vezetőként a munkatársakkal töltött minőségi idő mellett azzal tudom segíteni a közvetlen felettesek munkáját, hogy megmutatom az eszköztárat, amivel fenn tudják tartani a motivációt.”
Zagyva Béla a HR szerepét elsősorban abban látja, hogy szakmailag levegye a terhet a line managerekről. Szemben a Juhos Andrea által idézett Deloitte Human Capital Trends jelentésével, ami szerint a HR új mandátumai a tehetségtanácsadás, a design thinking és a munkavállalói élmény, a Nokia ügyvezető igazgatója szerint ezek sem kifejezetten HR feladatok. “A műszaki területen dolgozó munkatársaink 5-6%-a még nem végzett egyetemi hallgató, akik heti 3-4 napban dolgoznak nálunk. Ilyenkor nem a HR van velük, hanem a csapat, illetve a line managerük.” Ugyanígy a munkavállalói élmény kapcsán is támogató szerepben látja a HR-t. “Ezek nem HR feladatok, hiba őket a HR-re delegálni, nagy hiba viszont a HR-t nem meghallgatni, hiszen náluk van meg az a szaktudás, ami segíthet jó megoldásokat találni.”
Egy cég sikerét nem az határozza meg, hogy a HR tagja-e a boardnak
A rendezvény közönségét nagyon megosztotta az utolsó állítás, miszerint csak azok a cégek lehetnek igazán sikeresek, ahol a HR tagja a boardnak. A szakértők ugyanakkor egyetértettek abban, hogy számos szervezet példája mutatja ennek ellenkezőjét, de arra is felhívták a figyelmet, hogy egy sikeres szervezetben a HR-nek jól meghatározott szerepe van.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Két tűz között áll a HR: a dolgozók gyakran nem bíznak benne, a vezetők pedig kételkednek a szavaiban. Pilita Clark, a Financial Times újságírója... Teljes cikk
Közös megegyezéssel, december elsejei hatállyal távozik az RTL Magyarországtól Endrei-Kiss Judit, a szervezetért felelős vezérigazgató-helyettes... Teljes cikk
A HR vezető feladata lassítani a túl sok szervezeti változáson, meghallgatni, a miértről kérdezni, hosszú távon gondolkodni. De hány szerepet is... Teljes cikk
- Ez az üzlet már biztosan zárva tart majd december 24-én 3 hete
- Quality Assurance Specialist 3 hete
- "Fejlődni kötelező" - meddig tart a teljesítménykultúra, és hol kezdődik a félelemkultúra? 1 hónapja
- Meglepő eredmény: a magyar pedagógusok az átlagnál elégedettebbek 2 hónapja
- A vezetők többsége szerint a Z generáció a legnehezebben motiválható generáció a munkahelyen 2 hónapja
- Ennyien dolgoznának tovább akkor is, ha nem lenne szükségük több pénzre 2 hónapja
- Utálod a munkád, de nem tudsz felmondani? 20 tipp, hogy újra szeresd, amit csinálsz 2 hónapja
- Készségalapú HR stratégia: skill based organisation 2 hónapja
- A kontármunka drágább, mint valaha: ennyibe kerül, ha rossz szakembert választunk 2 hónapja
- Megjelent Magyarország Mesterséges Intelligencia Stratégiája 3 hónapja
- Előbb lesz munkahelye a bölcsésznek, mint az informatikusnak – mit hoz az új jövő? 3 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?