kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Hogyan hozzuk ki a legjobbat a kiválasztási folyamatból?

A jelen gazdasági helyzetben a vállalatok egyre kevésbé engedhetik meg maguknak, hogy hibákat kövessenek el munkaerejük kiválasztása során, a rossz döntés ára ugyanis minden eddiginél nagyobb. A jelentkezők száma egy-egy pozíció esetén még soha nem volt ilyen magas, ezért a HR-eseknek különösen nehéz a legjobb döntést meghozniuk. Íme néhány tipp, hogyan csökkenthető a rossz választás kockázata.

images

A megfelelő munkatárs kiválasztása során az interjú a cégek által leggyakrabban alkalmazott módszer, néhány vállalat azonban ezt kiegészíti hivatalos tesztírással vagy teljes körű értékelő központtal. Ezek a módszerek a legtöbb esetben jól működnek, bár a szervezetek ritkán fordítanak külön energiát arra, hogy pontosan megmérjék kiválasztási folyamatuk hatékonyságát. Egy jobb kiválasztási rendszer bevezetése egyértelműen pozitív hatással van a vállalat üzleti eredményeire. A jól megválasztott szelekciós folyamat ugyanis garantálja, hogy amellett, hogy a megfelelő ember a megfelelő pozícióba kerül, nő a munkatársak teljesítménye, kevesebb ember hagyja el a céget és az alkalmazottak elégedettebbek a munkájukkal.

A megfelelő módszer kiválasztásánál több szempontot érdemes figyelembe venni. Az egyik szempont a módszer megbízhatósága, amely garantálja, hogy a mérés nagy mennyiségű információt biztosítson.

A másik szempont a mérési módszer előrejelző képessége, amely megmutatja, hogy milyen jövőbeli teljesítmény várható az adott jelentkezőtől. A mérési módszereket ezen aspektusokból vizsgálva megállapítható, hogy az önéletrajz alapján történő interjú eredményességét sokan túlbecsülik, míg a ritkábban alkalmazott képességmérő tesztekben, személyiségtesztekben illetve szimulációs feladatokban nagy lehetőség rejlik.












(A képre kattintva nagyítson)

Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a személyes interjú nem lehet része a kiválasztási folyamatnak, hiszen a kérdések sorrendjének módosításával, megfelelő struktúra kialakításával és egyéb eszközökkel (pl.: személyiségi kérdőív) jelentős mértékben javítható a személyes beszélgetés hozzáadott értéke.














(A képre kattintva nagyítson)


A kiválasztási technika meghatározásánál fontos szerepet játszik az adott módszer költsége, emellett minden esetben érdemes mérlegelni a rossz döntés esetén felmerülő költségeket is. Összefoglalva tehát, a kiválasztási eszköz érvényessége és költsége alapján kell meghatároznunk, hogy melyik módszer a legoptimálisabb választás.

Ezen szempontok mellett a vállalatok kevesebb figyelmet fordítanak arra, hogy a jelentkezők hogyan élik meg magát a kiválasztási folyamatot. Pedig az egyik legfontosabb cél a szelekció során, hogy a szervezetek növeljék az esélyt arra, hogy a jelölt elfogadja a későbbi ajánlatot, pozitív képet alakítson ki a vállalatról, és igazságosnak értékelje a kiválasztási folyamatot. Az első benyomás jelentős mértékben befolyásolja, hogy a jelölt hogyan értékeli egyrészt a vállalatot, mint munkáltatót, másrészt az általa kínált árukat és szolgáltatásokat.

Nemzetközi vállalatoknál végzett felmérések kimutatták, hogy a jelöltek hozzáállása a különböző típusú módszerekhez igen változó és árnyalt. A jelentkezők azokra a technikákra voltak a legnyitottabbak, amelyek objektív kritériumok alapján értékelték őket és egyenlő esélyt biztosítottak minden pályázónak. Emellett az is megfigyelhető volt, hogy a vállalatokhoz hasonlóan a jelentkezők is túlértékelték az interjú és a referencia fontosságát, viszont pozitívan fogadták a személyiségteszteket, képességmérő teszteket és szimulációs gyakorlatokat, amelyek a munkakörhöz és jövőbeli feladataikhoz kapcsolódtak. A jelöltek kedvelték továbbá a számítógép alapú és korszerű technológiával kivitelezett méréseket.

Összefoglalva megállapítható, hogy szelekciós folyamat során a költséghatékonyság, a jelentkezők és az értékelők idejének leghatékonyabb kihasználása és természetesen a legalkalmasabb jelentkező megtalálása a cél. A kiválasztást segítheti, ha a vállalat elő-szelekciót is alkalmaz a nem megfelelő jelöltek előzetes kiszűrésére, ezt azonban érdemes tisztán kommunikálni illetve objektív és igazságos eszközökkel alátámasztani. A kiválasztási folyamat felülvizsgálata és fejlesztése - még ha első látásra nehézkesnek is tűnik - hosszú távon egyértelműen meghatározza a vállalat sikerességét.

Forrás: 'How to get the best out of your selection process' című Hudson tanulmány

Career Solutions Kft.
Hudson franchise partner
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés

Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk

Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány

„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk