kapubanner for mobile
Szerző: HR Portal
Megjelent: 2 hónapja

Hogyan lehet a mai turbulens világban új vállalati értékeket integrálni?

HR Szubjektív rovatunkban Pollák Dalma, a PIREX-98 Kft. HR vezetője kérdez, miután válaszolt Mindler-Kazal Ágnes, a Praktiker HR operatív vezetőjének kérdésére: Hogyan lehet a mai turbulens világban a kiskereskedelmi szektorban új vállalati értékeket integrálni?

Pollák Dalma, PIREX-98-

A Pirex-98 Kft. nagy múltú családi vállalkozás mely a kiskereskedelmi szektorban egyedülálló megoldásokkal működteti üzleti koncepcióját, elköteleződve a fejlődés és értékteremtés mellett. Fél éve vagyok a vállalatnál, ahol korábbi tervek és igények alapján feladatom a HR struktúra kialakítása és az új vállalati értékek integrálása
Egy meglévő, jól működő rendszerhez mindig kihívás hozzányúlni: törékeny az egyensúly a régi és új között, magával hozza a vállalati kultúra átalakulását, ami akaratlanul is kérdéseket, bizalmatlanságot szül. Ugyanakkor megvan az a szabadságom a szervezet mérete okán, ami biztosítja a tágabb együttműködést és rugalmasabb reagálást, egy nagyvállalathoz képest.

Egyszerű a képlet: „A HR stratégia fontos, hogy illeszkedjen a cég hagyományaihoz, ugyanakkor megfeleljen a mai világ elvárásainak.” Mivel nem szeretem a közhelyeket, de az aktuális benchmarkok érdekelnek, Stephan Grabmeier „BANI versus VUCA” tanulmányát is újra elővettem, mely szerint a világ már nem változékony, hanem törékennyé vált, az emberek már nem bizonytalanok, hanem kifejezetten szoronganak, a dolgok nem bonyolultak és összetettek, hanem nem-lineáris logikai rendszerek szerint működnek, ami pedig korábban többértelműnek tűnt, az mára már érthetetlen. 

Örök megoldáskeresőként nem látom ilyen sötéten a helyzetet. Az ember évezredek óta folyamatosan adaptálódik új helyzetekhez, ebből adódóan hiszem, hogy a reziliencia sem a modern kor hangzatos találmánya, hisz mindig is ez volt az ember túlélésének a záloga. Mielőtt világvégét kiáltunk, és önsajnálatba menekülünk extra nehéz helyzetünk okán, úgy gondolom HR-esként igenis tudunk a szervezet számára olyan értéket adni, ami ellensúlyozza az éppen törékeny, adott esetben túl komplex és turbulens környezetet. Nem kell rapid kérdőív és heti két TED előadás, hogy tudjuk: a transzparencia és a bizalom, ami hatványozottan fontos lett. Nem kell új trend és tanulmány, hogy az alap értékeket a folyamatos változás mellett (direkt nem ellenére) megtartsuk és megerősítsük.Sok esetben nem is újításról van szó, hanem arról, hogy kiemeljük, és tudatosan láthatóvá tesszük, vállalati szinten megéljük azt, ami eddig a háttérben húzódott

Az új értékek integrálása és a meglévők láthatóvá tétele nemcsak rövid távú előnyöket hozhat, hanem hosszú távon is megalapozza a vállalat stabilitását és növekedését. A vásárlók egyre inkább tudatosak választásaikban, és előnyben részesítik azokat a vállalatokat, amelyek értékei megegyeznek saját értékrendjükkel.

Azok a vállalatok, amelyek képesek integrálni ezeket az értékeket működésükbe, nemcsak hogy jobban kielégítik a vásárlói igényeket, hanem hozzájárulnak egy pozitív imázs kialakításához is, ezért is tesszük most már tudatosan láthatóvá ezt termékeink és beszállítóink kapcsán (fenntarthatóság, környezeti felelősségvállalás), de ugyanez igaz munkavállalói szinten is: a mai munkavállalók egyre inkább olyan munkahelyeket keresnek, ahol az értékek és elvek összhangban vannak saját nézeteikkel. Ha egy vállalat képes megmutatni, hogy értékeit komolyan veszi és integrálja működésébe, az növeli a munkavállalók lojalitását és motivációját. A Pirex 98 Kft. méretéből adódóan is „családias” és rengeteg családbarát megoldás létezik a vállalat működésében. Turbulens világunkban egyedi érték az is, hogy a tulajdonosok és vezetők mindig elérhetőek, nyitottak és transzparensek. Ezeket az értékeket akkor tudjuk hatékonyan kiaknázni, láthatóvá tenni, ha tudatában vagyunk ezek előnyeinek, és kézzelfoghatóvá tesszük a kollégák számára is. Ahhoz, hogy jobban láthatóvá tegyük a szervezeti kultúrát, különböző kommunikációs csatornák bevezetését terveztük meg. Szeretnénk a belső kommunikációnkat a következő évtől már digitális eszközökkel is megerősíteni, mivel kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a munkatársak minden szinten tájékozottak legyenek a szervezet működéséről, céljairól és értékeiről. Elengedhetetlen, hogy a különböző osztályok elérhetőek legyenek, és a lehető legegyszerűbb, leggyorsabb formában tudják segíteni a munkatársakat a mindennapi működésük során. 

Fejlődés iránti igény és tanulás kultúrája

A másik fontos alap érték, ami a vállalat eddigi sikerességének is záloga volt, a folyamatos tanulás és fejlődés iránti igény. Itt tudatosan nem folyamatos fejlődésre gondolok, hanem a tanulás, a változatosság és fejlődés iránti igényre, mint legfőbb hozzáállásra, amit mindenkinek szeretnénk átadni és mindenkiben megerősíteni. Fontos, hogy a fejlődésre nem egy lineáris eseményként tekintek, hanem hatásként, következményként, és nem értékként gondolok rá, hanem eredményként. Fontos számunkra, hogy a kollégák is értsék és éljék azt, mennyire fontos a nyitottság és a tanulás, fejlődés iránti igény. Maga a tanulás még nem biztos, hogy rövid távon eredményességet is hoz, de rengeteg tapasztalást nyerünk általa, ami nélkül nem lehet fejlődni. A rendszeres képzések nemcsak a szükséges készségek átadását teszik lehetővé, hanem hozzájárulnak a vállalati kultúra ápolásához, és értékei megszilárdításához is. A kontaktórás tréningek mellett az online tréningek és virtuális valóság alapú képzések is mind olyan lehetőségeket kínálnak, amelyekkel a munkavállalók hatékonyabban tanulhatnak és fejlődhetnek. Ezeket a lehetőségeket is integrálva folyamatos képzéseket fogunk kínálni a munkavállalóknak, hangsúlyosan a „soft” készségre fókuszálva, mivel a munkavállalóink mentális egészsége és életvezetési szokásaik támogatása kiemelten fontos számunkra. Hangsúlyos, hogy tudatosan tereljük a kollégákat az öngondoskodás és az önfejlesztés felé, hogy kellő önbizalommal és kiteljesedéssel tudja megtölteni munkáját. Emellett a szakma átadásán és a szaktudás egységes elmélyítésén is folyamatosan dolgozunk. Szívügyünk a kereskedelmi értékesítő szakma támogatása, így ez évtől duális képzőhelyként államilag elismert képzéssel saját munkavállalóink szakmai ismereteit is erősítjük, mélyítjük. Akinek nincs végzettsége, az egy szakmát kap szakoktatóink segítségével, aki számára pedig nem ismeretlen a kereskedelmi szakma, az új tudást integrálhat a már meglévő gyakorlatába. Modern e-learning platformon keresztül érhetik el munkavállalóink a szakmához kapcsolódó tananyagokat, vizsga gyakorlatokat, és személyes tanulmányaik menetét is itt tudják nyomon követni. 

Tudatosan nem diákokat fogadunk első körben duális képzőhelyként. Saját munkavállalóink tudását szeretnénk pallérozni, növelni önbizalmukat egy államilag elismert végzettséggel, és nem utolsó sorban a tanuló csoportok olyan kollektív élményt adnak, mely még inkább megerősíti üzleteink kis közösségeit. Szívügyünk, hogy tudjunk tanulni, alkalmazkodni, és ezáltal fejlődni, fenntartva a szakmai igényességet. 

Szerencsés helyzetben vagyok, mivel a Pirexnél stabil alapok vannak, és kellő nyitottság mind a tanulás mind a változások irányában. Elengedhetetlen a vezetőség számára is, hogy a vállalat növekedéséből adódó változások és új struktúrák fokozatosan és a munkatársak bevonásával történjenek, máskülönben frusztrált lesz a szervezet. Fontos, hogy a sikeresség és versenyképesség nem cél, hanem egy eredmény, melyet közösen a vállalati értékek mentén működve, és egymást támogatva szeretnénk elérni.

Kérdésem Kléri Judithoz az Oázis HR vezetőjéhez szól:

Onboarding és szakmai képzések, avagy hogyan implementáljuk vállalati szinten a szaktudást?

 

  • 2024.10.212024.10.21– 12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.21Pannon HR Konferencia Debrecen Lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan lehet a mai turbulens világban új vállalati értékeket integrálni?

HR Szubjektív rovatunkban Pollák Dalma, a PIREX-98 Kft. HR vezetője kérdez, miután válaszolt Mindler-Kazal Ágnes, a Praktiker HR operatív vezetőjének... Teljes cikk

"Kihalásra" ítélve? A nagyvállalati rugalmasság tündöklése és bukása

Mikor jön el a pillanat, amikor már nem lehet a változásokat figyelmen kívül hagyva ugyanazt, ugyanúgy, ugyanazokkal az eszközökkel csinálni? –... Teljes cikk

Mekkora próbatétel a HR struktúra átalakítása? Aki válaszol: Mindler-Kazal Ágnes, Praktiker

Utazó HR-es, HR fogadóóra és útvonaltervek. HR-fejlesztés a Praktikernél: kihívások és megoldások. HR Szubjektív rovatunkban Mindler-Kazal Ágnes,... Teljes cikk