Hogyan mondjunk fel a rossz teljesítményű munkaerőnek?
Egyes cégek előnyt kovácsolnak a válságból és ezen címszó alatt minőségi cseréket hajtanak végre a munkaerő-állományukban. - Mielőtt azonban drasztikus lépésekhez folyamodnánk, érdemes a dolgozó teljesítményének értékeléshez hozzákezdeni, célokat, azok teljesítésének határidejét kitűzni. Ha azonban a türelmi időn túl sem történik változás, akkor jogossá válik az elbocsátás - szögezi le Dr. Juhos Andrea, a DBM Magyarország ügyvezető partnere.
- Elbocsátás és elbocsátás között is van különbség. Rossz teljesítményű munkaerőnek felmondani mindig könnyebb, mint egy sima létszámleépítés levezényelése, amely során minden konkrét ok nélkül kell elküldeni embereket. Mind a vezetőnek, mind a HR-esnek egyszerűbb a dolga, ha alapos indoka van arra, hogy szélnek eresszen egy munkatársat, aki munkavégzés közben például alkoholt fogyasztott, többszöri figyelmeztetés ellenére sem végezte rendesen munkáját, vagy nem viselkedett megfelelően. - Ha konkrét tényeken alapul az elbocsátás, a vezetőnek, HR-esnek nem kell megküzdenie a saját lelkiismeretével. Hiszen a dolgozót senki sem kötelezte, hogy lógassa a lábát, vagy durván viselkedjen a munkahelyén - ad magyarázatot Juhos Andrea.
1. lépés: Értékeljük a dolgozó teljesítményét!
Ha a munkáltató nincsen megelégedve a dolgozó teljesítményével - akár a kreativitás, akár az intenzitás, alaposság hiánya fogalmazódik meg panaszként - először nem lehet drasztikus eszközökhöz nyúlni. Ehelyett a közvetlen vezető (nagyobb cégeknél a HR-essel karöltve) a probléma kezeléséhez lát hozzá, úgymint a dolgozó teljesítményéről való visszajelzés. A teljesítményértékelésen ugyanis nagyon sok minden elcsúszhat, ha nem megfelelő kritériumokat állítunk fel. - Az egyik autóipari beszállítónál végzett munkám során kiderült, hogy annyira általános kritériumlistát állítottak fel, amelyekkel nem lehet célokat kitűzni. A semmitmondó "jobban fogok dolgozni" egy megfoghatatlan cél, amely révén nem derül ki konkrétan a dolgozó számára, mit is kíván tőle a menedzsment - hoz egy élő példát gyakorlatából Juhos Andrea.
2. lépés: A teljesítményértékelés formális oldala is lényeges!
Papíron is rögzíteni kell, hogy a dolgozó jelenleg hogy áll feladataival. A minőségi besoroláson túl szükséges a fejlesztést igénylő területek részletese leírása, hogy a legközelebbi értékelő beszélgetés során legyen mihez nyúlni, mihez viszonyítani. Az első beszélgetés során tisztázni kell a dolgozóval, hogy mivel nem vagyunk elégedettek, miben kellene többet hoznia. - Ha nem előzte meg semmilyen visszajelzés az elbocsátást, akkor az önsajnálat helyett irány a bíróság. Ez ugyanis jogtalan, úgyhogy kétszer is gondolja meg a dolgozó, aláírja-e a közös megegyezést.
- Javasolni szoktam a cégeknek, hogy két ember legyen jelen a leépítés bejelentésénél. Ez azonban nem azt jelenti, hogy az elbocsátás a HR feladata. Nagyon gyakori probléma ugyanis a vállalatoknál, hogy a felső vezetés szereti a leépítést áthárítani a humán erőforrás osztályra, ez ugyanis kínos pillanatokkal jár együtt. Pedig az nem a HR kizárólagos feladata, sőt személyzetis csak azért van jelen az elbocsátás bejelentésénél, hogy felügyelje annak adminisztratív, jogi oldalát, ő mondja el, hogy meddig tarthatja meg a céges autót, mikor kell leadnia a céges eszközöket, mennyi felmondási idő jár stb. - A legjobb megoldás, ha a munkavállalóval a saját felettese, szakmai vezetője közli az elbocsátás tényét. A humán erőforrás menedzsernek például csak a saját beosztottjainak mondhat fel - hangsúlyozza a szakember, hozzátéve: olyan is elő szokott fordulni, hogy a dolgozó nem járul hozzá a leépítéshez és nem írja alá a szerződést, hanem hívja az ügyvédjét. Ezen meglepő fordulat többször fordul elő, mint gondolnánk.
3. lépés: Többszöri visszajelzés
Az még nem elegendő, hogy egyszer közöltük dolgozóval, min kellene változtatnia, figyelmeztet Juhos Andrea, figyelnünk kell teljesítményét, hogy jó vagy rossz irányba tart-e, folyamatosan kell adni neki az impulzusokat, hiszen azokból érzi, merre kell fejlődnie. - Mindig pontosan datáljuk a feladat teljesítésének határidejét, meddig kell javítania munkakultúráján, munkastílusán. Például az első visszajelzés után három hónappal újra üljünk le vele, nézzük meg, mennyit fejlődött, mennyi energiát fektetett az ügybe. Rögzítsük írásban, és ha még mindig nem vagyunk vele elégedettek, akkor újra beszéljük vele át kívánalmainkat, és újra tűzzünk ki egy időpontot. Ha egy bizonyos türelmi idő után (például fél év) nem tapasztalunk változást munkájának minőségében, hozzáállásában, akkor viszont már jogossá válik az elbocsátás. Addigra ráadásul benne is megfogalmazódik, hogy esetleg nem a megfelelő munkahelyen van és lelkileg is felkészül az elbocsátásra - vezeti végig az elbocsátáshoz vezető utat Juhos Andrea.
4. lépés: A gondoskodó beszélgetés motivációs ereje
Olyan is előfordul, amikor kifejezetten indokolt lenne a kirúgás, mégsem lép a vezetés. A személyzeti tanácsadónak ugyanis az a tapasztalata, hogy a cégek nehezen mondanak fel a munkatársaknak, még akkor is, ha rossz munkaerőnek bizonyulnak. Magyarországon dívik a szőnyeg alá söpörni a problémákat, kínos beszélgetéseket. Pedig a vezető feladata lenne ennek eldöntése és közlése. Más dolga sincs, minthogy a megfelelő emberekkel vegye körül magát, motiválja őket, terelgesse munkájukban.
Tehát nem felejthetjük ki a motiváció fontosságát a visszajelzés kapcsán, hiszen ösztönzőleg hat a munkavállalóra, ha valaki foglalkozik vele. A pozitív visszajelzéstől szárnyra kaphat a dolgozó, rádöbbenhet mire képes, és ez hatalmas "löketet" adhat munkájában.
Ha a menedzser teljes közönyösséggel kezeli a számára "apró-cseprő" dolognak számító munkahelyi konfliktusokat, akkor egyrészt nem való vezetőnek, másrészt komoly veszteségek érhetik. Ugyanis a rossz munkahelyi légkör "kreativitás- és motivációgyilkos". Erősen demotiválja ugyanis a dolgozókat, ha a vezető egy csepp érdeklődést sem mutat a dolgozók irányába és csak legyint az esetlegesen összeférhetetlen magatartást mutató alkalmazottra. A tehetséges emberek ugyanis könnyen vehetik a kabátjukat és olyan munkahelyet keresnek maguknak, ahol értékelik őket, ahol számít a hozzáállás, a munka minősége. - A dolgozókkal való törődés, motiválás, a teljesítményértékelő beszélgetések által elkerülhető a nem kívánatos fluktuáció - nyomatékosítja a szakember. Így a profitorientált vállalatok vezetői számára is ad némi élt az ügy.
Praktika: mit tehetünk, ha feltétlenül meg akarunk válni valakitől?
Magatartásproblémák miatti elbocsátás
Arra kérdésre, hogy ha egy munkatárs azért nem dolgozik eleget, mert személyes konfliktusa van kollégájával, felettesével, akkor meddig mérgezheti a munkahely légkörét, Juhos Andrea elmondta, hogy bizony van olyan szituáció ahol nem lehet kivárni ezeket a hosszú hónapokat, annyira rossz hatással van a munkakörnyezetre. - Ekkor nem lehet tolerálni ezt a munkatársat - mondja ki az ítéletet Juhos Andrea, aki szerint a vezetők azt gondolják, hogy teljesítmény és más magatartás problémák megoldódnak maguktól, de a valóságban ez közel sincs így. - Egyik ügyfelünk, akinek évek óta végzünk outplacementet, egy 15 éve a cégnél dolgozó alkalmazott elbocsátásával kapcsolatban keresett meg minket. Már találkoztam a cég magyar humán erőforrás vezetőjével, a közép-európai régió HR vezetőjével, de még fél év elteltével sem történt semmi. Pedig "csak"egy ember távozásáról van szó és nem egy bonyolult ügyről: nem képes haladni a változásokkal, nem tud fejlődni, ezt a teljesítménye alapján könnyű számszerűsíteni, mégsem tudják rászánni magukat a döntésre - hoz példát az elbocsátással szembeni hozzáállására Juhos Andrea.
Jogtalan elbocsátások
Gyakran hallhatunk olyan esetekről, amikor a főnökök azért fogalmaznak meg kifogást a munkavállalókkal szemben, mert nem elég kreatívak. - Ezen címszóval nem lehet elbocsátani senkit, hiába történik mindez egy kreatív munkakörben, a törvény védi a munkavállalókat - tisztázza az elbocsátás jogi oldalát Juhos Andrea. Sokszor fogalmaznak meg olyan kívánalmakat a dolgozókkal szemben a cégek, amelyek alapján nem lehet neki felmondani, hiába szeretné a munkáltató (ilyenkor kreál valamilye problémát).
Az elbocsátás fajtái
Fontos, hogy mely módon válunk meg a nem kívánatos munkavállalótól: közös megegyezéssel, vagy rendes felmondással. A cégek inkább a közös megegyezésre törekednek, ezt preferálják, hiába jár azzal több anyagi juttatás. Mivel azonban abba beleegyezett a dolgozó, így azután semmilyen követeléssel nem fordulhat a bírósághoz. Ilyenkor általában hosszabb felmondási időt és magasabb végkielégítést is szoktak adni , tehát például három hónap helyett öt hónap. A rendes felmondás az tiszta helyzet, viszont a következő állásnál nem mutat túl jól a referenciában. A közös megegyezést könnyebben meg lehet magyarázni.
Vannak, aki előnyt kovácsolnak a válságból
Nincs olyan ágazat, amelyet ne érintene a gazdasági válság, vallja a szakember. Minden olyan vállalat meg fogja érezni a válság szelét, amely a fogyasztói kultúrát táplálja, és valamilyen szolgáltatást nyújt és nem feltétlenül szükséges az élethez: így például havi rendszeresség helyett, csak háromhavonta járunk majd fodrászhoz, mindenki maga fogja takarítani autóját, nem fogjuk vadonatújra cserélni régi, de jól működő mobilunkat, lemondjuk az újságot, nem költünk majd luxusszoftverekre, ritkábban járunk étterembe, színházba vagy moziba; és végtelenségig folytathatnánk.
A gazdasági válság kapcsán Juhos Andrea elmondta, hogy a cégek először a kölcsönzött munkaerőtől válnak meg. De vannak olyan cégek is, amelyek ezt az időszakot kihasználva gazdasági válság címén lecserélik azokat a dolgozókat, akikkel nincsenek megelégedve, tehát egyfajta minőségi cseréket hajtanak végre. Juhos Andrea szerint a válság okozta elbocsátások helyett például a négynapos hét bevezetése lehet minden szempontból a legjobb megoldás.
Az outplacement, a gondoskodó "luxus" szolgáltatás
Dr. Juhos Andrea oktatója a KPMG-BME Akadémia humán erőforrás menedzsment fejlesztési programjainak, illetve óraadó a Corvinus Egyetem angol nyelvű MBA kurzusain.
Gyimóthy Éva, HR Portal
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
A kormány új, 1,5 milliárd forintos támogatási programot indít a kkv-k számára annak érdekében, hogy az elbocsátott dolgozók egyetlen napot se... Teljes cikk
A közelmúltban rossz hírek láttak napvilágot a német autógyárakkal kapcsolatban. Sztrájkokról, leállásról, készülő gyárbezárásokról... Teljes cikk
A megkérdezett német vállalatok 38 százaléka tervezi munkahelyek megszüntetését az IW (Institut der deutschen Wirtschaft) gazdaságkutató intézet... Teljes cikk
- Közös megegyezésnél el lehet térni a végkielégítés törvényileg meghatározott határidejétől? 4 hete
- A dicséret mint hiánycikk 1 hónapja
- A bosszú utolérhet: ezért fontos korrekten felmondani 1 hónapja
- Felmérés: a magyar dolgozók fele elégedetlen a munkahelyével 2 hónapja
- A brit dolgozók 39%-a fontolgatja a felmondást, ezek a legfőbb okok 2 hónapja
- Milyen lehetőségeim vannak végkielégítésre, ha nem megyek vissza a munkába a GYES után? 2 hónapja
- Négy meglepőnek tűnő ok, ami miatt a dolgozók felmondanak 3 hónapja
- A beteg dolgozók nagyobb eséllyel mondanak fel, ha nincs munkahelyi rugalmasságuk 3 hónapja
- A brit dolgozók közel negyede tervezi, hogy jövőre felmond, ez az oka 3 hónapja
- Három módszer, amivel az AI csökkentheti az alkalmazottak lemorzsolódását 4 hónapja
- Kérdések munkahelyváltás esetén: milyen jogai vannak a dolgozónak közös megegyezéskor? 4 hónapja