Megjelent: 2 hónapja

Hogyan alkalmazkodhatnak a vállalatok a hibrid munkavégzéshez?

A világjárvány természetessé tette a munkahelyeken azt, ami azelőtt ritkán fordult elő: a csapat egyik fele otthonról dolgozik, a másik az irodából. A hibrid munkavégzés teljesen új kihívás a cégeknek. Akár külső segítségre is szüksége lehet a vezetőknek, hogy a vállalat alkalmazkodni tudjon az új helyzethez - állítják a Budapesti Metropolitan Egyetem coaching és kommunikációs szakértői.

Az egyetemi képzéseken ma már egyre több a csoportmunka, de egy-egy munkahelyen összességében még mindig többségében vannak az idősebb generációk tagjai, akik nem ebben a tanulási közegben szocializálódtak, és már a munka során sajátították el azt, hogyan kell csapatban dolgozni. A világjárvány ezt a helyzetet csak rontotta: most sokkal több figyelmet kell fordítani arra, hogy a csapatok jól tudjanak együtt dolgozni.

Nehezebben megy az online csoportmunka

A hibrid munkavégzés több aspektusa is nehezíti az együttműködést. A munkavállalók időben aszinkronban vannak: az otthon dolgozók nem mindig tartják a megszokott munkaidőt, így lehet, hogy valaki este dolgozik, míg más reggel. Emellett – legalább részben – eltűntek az informális csatornák: az ötletek nem a folyosói beszélgetések során merülnek fel, a problémák pedig nem a kávégép mellett oldódnak meg.

„Csoportban dolgozni teljesen más, mint egyedül vagy párosával, és ez az online térre is igaz – mondja Sándor Jenő, a Budapesti Metropolitan Egyetem business és team coach képzésének szakvezetője. – A világjárvány teljesen átírta a munkahelyi csoportdinamika szabályait, hiszen a digitális felületeken teljesen másképp működik a szemkontaktus és a testbeszéd – ha egyáltalán be vannak kapcsolva a kamerák –, és ennek hiányában a meetingek sok esetben lassabbak és döcögősebbek. Míg az egyéni munka sokszor gyorsabban zajlik home office-ban, a csoportmunkát máshogy kell kezelnie a vezetőknek az online vagy hibrid munkavégzés esetén, mint ahogy azt korábban az irodában tették.” 

Online és offline is jelen leszünk

Sok cég is felismerte a hibrid munkavégzés tagadhatatlan előnyeit, - a mobilitást, a rugalmas munkavégzést, az összetettebb feladatokban való nyugodt elmélyülés lehetőségét - így várhatóan hosszú távon is velünk marad ez a munkavégzési forma. Éppen ezért érdemes kétféle csoportmunka-metódusra készülnünk a következő években: fel kell vérteznünk magunkat egy online és egy offline kommunikációs eszköztárral is, hiszen a különböző helyzetekben eltérő módszerek vezetnek majd sikerre.

A hibrid munkavégzésben a felsőoktatásban általában megszerezhető skilleken túl olyan készségek is szükségessé válnak, mint a kamerán keresztüli meggyőzés vagy a digitális csapatmunka – mondta Papp-Váry Árpád, a Metropolitan Egyetem Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Karának dékánja. 

Külső segítségre is szükség lehet

A hibrid munkavégzés olyan változást idézhet elő egy korábban gördülékenyen működő vállalat életében, ami lassan, de biztosan ronthatja a csoport teljesítményét. Ennek megelőzésében vagy megoldásában segíthet egy team coach, akinek a feladata az, hogy az adott csoport tudatossága javuljon és elérje azt az optimumot, ahogyan a legjobban tud működni. Ehhez tisztában kell legyen azzal, mi miért és hogyan zajlik a közös munka során. A jellemzően hónapokon át tartó, néhány hetente lefolytatott beszélgetések nyomán kirajzolódnak az együttműködés kérdéses, illetve jól működő területei, miközben a coaching folyamat az egyének soft skilljeit is támogatja, fejleszti.

  • 2021.12.07Babér Panoráma - Online bérszámfejtési konferencia Tekintsen ki velünk a legfontosabb tb- és bérszámfejtést érintő jogszabályváltozásokra a BaBér és az Abacus szervezésében megvalósuló Panoráma 2022 Bérszámfejtési Konferencián. Az egész napos szakmai előadások során neves előadók értelmezik a 2022. évre vonatkozó szja, kötelező egészségbiztosítás, tb fedezeti rendszer és a munkáltatói járulékbevallások vonatkozó jogszabály-változásait. Részletek Jegyek
  • 2021.12.10joee tesztesemeny2 tesztesemény2 Részletek Jegyek
  • 2021.12.13Mentorált képzési forma – Jó a munkavállalónak, jó a munkáltatónak Ha egy kollégát megkérdezünk arról, hogy miből van egyre kevesebb, akkor nagy valószínűséggel az „idő” hangzik el válaszként. Részletek Jegyek
  • 2022.01.04HAPPY NEW WORK! meetup Vajon 2022 milyen kihívásokat tartogat a számunkra, ki hogyan látja a munka(végzés) jövőjét, milyen akadályokkal szembesülhetünk és hogyan készülhetünk fel mindezekre? Ha érdekel a téma, akkor regisztrálj a KÜRT Akadémia ingyenes, online meetupjára! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Hogyan alkalmazkodhatnak a vállalatok a hibrid munkavégzéshez?

A világjárvány természetessé tette a munkahelyeken azt, ami azelőtt ritkán fordult elő: a csapat egyik fele otthonról dolgozik, a másik az... Teljes cikk

Ki is az a szervezeti ombuds?

Egy szervezet egészsége szempontjából egyáltalán nem mindegy, hogy hogyan kezelik a konfliktusokat, esetleges félreértéseket. A hatékony... Teljes cikk

A nemi diszkrimináció megszüntetése 8 százalékkal növelné a régió GDP-jét

A kelet-közép-európai térség GDP-je 2030-ra éves szinten 146 milliárd euróval lenne magasabb, ha a nemek között meglévő munkaerőpiaci... Teljes cikk