Megjelent: 7 éve

HR-esek a közösségi média világában

Miért ne alkalmazná a Facebook és LinkedIn által nyújtott költséghatékony módszert a HR szakma is a toborzás során?

images

A marketing szakma már rég felfedezte magának a közösségi oldalakban rejlő lehetőségeket, miért ne alkalmazná ugyanezt a költséghatékony módszert a HR szakma is a toborzás során?

Közösségi média és a HR szakma

A kettő egymás nélkül nem működik: a technológia és a HR-szakember karöltve tudja csak pontosan leszűrni a potenciális jelöltet, hiszen a profilban feltüntetett információk nem elegendőek, az attitűdöt, a megjelenést és a viselkedést egy személyes találkozón ellenőrizni kell, hiszen ha a HR-es hibázik a kiválasztási folyamatban, a cég drága árat fizet érte.

Egyre több álláskereső és munkavállaló is a közösségi médián fellelhető profiljukkal igyekeznek állást vagy jobb pozíciót találni maguknak.

Egyre inkább hódít a „branding” vagy önmarketing, ami arról az oldalról közelíti meg az álláskeresést, hogy minél hatékonyabban fejlesszük a kapcsolatainkat, minél inkább legyünk jelen és láthatóak az üzleti életben.

Magyarországon két nagy közösségi média terjedt el igazán: a LinkedIn és a Facebook. Korábban a Facebook-ot nem soroltam volna az állas kereső portálok közé, de nemrégiben indított új szolgáltatásuk, miszerint a felhasználók úgynevezett „skill”-ekkel, készségekkel, kompetenciákkal egészíthetik ki a profiljukat, melyekre akár szűrni is lehet, bővítik a potenciális jelöltek keresését a fejvadászok és HR-szakemberek számára.

Ennek ellenére nagy különbség van a kettő platform között. A LinkedIn inkább a magasabban kvalifikált szakembereknek szól (jellemzően legalábbis inkább ők használják) míg az Facebookon több az olyan álláskereső, akik szakképzettség híján vannak, esetleg órabérben dolgoznak. Itt nem jellemző a professzionális fénykép feltüntetése és a profil sem elsősorban a munkahelyi tapasztalatokat tükrözi. Azonban ha már a Facebookon is jelen vagyunk érdemes feltölteni magasabb pozíciót betöltő munkavállalóknak, álláskeresőknek is a kompetenciáikat, hiszen a Facebook profil erős találati arányokkal rendelkezik, így egy esetleges új munkahely keresésekor nagyobb eséllyel találhatnak ránk a HR szakemberek. S ha már ilyen céllal is használjuk ezt a felületet érdemes figyelnünk az ott folytatott kommunikációnkra, jelenlétünkre, hiszen a nyilvános profilt bizony végig nézik/nézhetik a HR szakemberek.

LinkedIn előnyei

A LinkedIn egyértelmű előnye – már ami az álláskeresést illeti – hogy ezen a téren ők tették meg az első lépést, eleve szakmai portálként aposztrofálták magukat. Nem elfogadott és nem is megjeleníthetőek a viccesnek szánt képek vagy kommentek, egyértelműen a szakmai kapcsolatépítés a célja. Meg kell jegyezni, hogy most már a Facebook és a Google+ is azon dolgozik, hogy elérhetővé tegyen hasonló adatokat (munkatapasztalat, készségek).

Elmondható, hogy pár éve a LinkedIn még amolyan kiegészítő funkció volt mind az állás keresők, mind a HR vezetők és fejvadászok számára – ma pedig már alap. Nagyon sokféle szempont alapján lehet keresni: iparág, konkrét cég, pozíció, előző cégek ahol az illető dolgozott, sőt még azt a lehetőséget is felkínálja, hogy hasonló szakmában dolgozók anyagát is feltünteti. S ahhoz hogy feltudjuk venni a kapcsolatot egy potenciális jelölttel, vagy akár azon cég HR-esével ahol szeretnénk elhelyezkedni nem is feltétlenül kell, hogy a jelölt a kapcsolati hálónk tagja legyen, hiszen bárkinek tudunk üzenetet küldeni a LinkedIn belső rendszerén keresztül.

S ha a jelölt nyitott a megkeresésre és válaszol, már lehet a konkrétumokról, álláslehetőségről vagy ajánlás kérésről egyeztetni.

Facebook

A célirányos fejlesztések ellenére a Facebook-ról még mindig inkább az a kép él a fejekben, hogy amolyan szórakozási platform és szakmai szemszögből nem alkalmas arra, hogy egy-egy jövőbeni munkavállalót találjunk meg rajta, arról nem is beszélve, hogy HR-es oldalról sem lenne komfortos ott megszólítani valakit.

Viszont szem előtt kell tartania az álláskeresőknek, hogy a munkaadók nagy többsége ellenőrzi vagy ellenőrizheti azt egy pályázat kapcsán, hogy a profil alapján elég professzionális színben tünteti-e fel magát. S manapság a munkáltatók többsége már nem csak a jelölteket, hanem a munkavállalókat is ellenőrizheti a közösségi oldalakon, hiszen egy nem régiben kikerült kutatás szerint a munkavállaló online viselkedése lehet a legfőbb kockázati tényező.

Junkert Andrea
HR üzletág vezető
RSM DTM Blog
  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
  • 2020.09.17HR Basic képzés HR feladatai vannak? Szeretné rendszerezni ismereteit, vagy szeretné összevetni saját gyakorlatát a másokéval, illetve egyszerűen csak érdeklődik a téma iránt? Nálunk megtanulhatja mit és hogyan kell hatékonyan csinálni. Jöjjön el képzésünkre és sajátítsa el – évek helyett 11 napban – az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! Részletek Jegyek
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A kormány 840 millió forintból emeli a külhoni lelkészek jövedelemkiegészítését

Két részletben megkétszerezi a határon túli lelkipásztorok jövedelemkiegészítő támogatását a kormány - jelentette be Balog Zoltán református lelkész. Teljes cikk

Interjú távolról - hogyan ne romoljon a minőség?

A távkommunikáció használatának egyik, nem mellékes hatása, hogy lényegesen kevesebb információhoz jutunk a jelöltről: például nincs, vagy... Teljes cikk

Támogató vezetőkre, kreatív feladatokra és rugalmasságra vágynak a fiatal munkavállalók

A hazai cégek felismerik ugyan a fiatal munkavállalók igényeit, de nem reagálnak megfelelően rájuk - derült ki a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara... Teljes cikk