Megjelent: 10 éve

HR szoftverek eljövendő világa

A technológia elképesztő ütemben fejlődik. Alig egy évtizede az íróasztalon összekábelezett gépeinket pár éve táskákban, tegnap a zsebünkben, ma már a csuklónkra csatolva vihetjük haza. Sőt, ma már nem csak trendi egy új technológia használata, de a viselhető okoseszközök révén a divat alkotóeleme is lett.

Technológia, ami beborít

A viselhető technológia segítségével adatokat gyűjthetünk és ezeket önismeretünk fejlesztésére használhatjuk. Mérhető lett az elfogyasztott kalóriáink mennyisége, a megtett lépéseink száma, vagy akár a hangulatunk és megannyi más dolog is. Az emberek habzsolják az adatokat, gondoljunk csak az aktivitásmérő eszközök népszerűségének növekedésére, mint például a Nike Fuelband, vagy a többi vezeték nélküli viselhető eszközre, ezernyi telefonos applikációra és a viselkedésünkre gyakorolt meghökkentő hatásukra.

A HR szoftverek tervezőit is megfogták az emberek mindennapi tevékenységeinek nyomon követésében rejlő lehetőségek. Mindaz, ami eddig a különc felhasználók furcsa hóbortjának számított, hirtelen a figyelem középpontjába került, megváltoztatva a szoftverfejlesztők és a HR szakemberek hozzáállását is. De a mobil- és viselhető eszközök innovációja csak kis szelete annak a technológiai tobzódásnak, ami ma körbeveszi a HR egyébként eddig érthetetlenül elhanyagolt informatikai hátterét.

A Gartner kutatásai szerint 10 fő technológiai trend (Top 10 Strategic Technology Trends for 2015) fogja a vállalatok elkövetkezendő 3 évét meghatározni. Ezek a trendek az innováció három fő csoportjába sorolhatóak:

(1) természetesen az első csoport a vállalatok digitalizálódásának technológiai hátterére hat,
(2) a digitális terek kiterjedése miatt egyre nagyobb szükség van a virtuális és a fizikai világok közötti átjárás támogatására,
(3) és egyre komolyabb szerepet kap az így kinyert adatokra épülő elemzések fejlesztése.

Keresem az embert

A technológiai fejlődés biztosítja számunkra a kényelmet, a nagy adatok elemzésével megjósolhatjuk az eseményeket és eljöhet az az idő, amikor a magánéletben sokszor oly nehéz döntéseket is egy alkalmazás hozza meg helyettünk, levéve ezzel a felelősség terhét a vállunkról. Mindezeken elgondolkodva, egyetlen egy dolgot hiányolok: az embert. Viselkedésünk, gondolataink nem jellemezhetőek pusztán számok összességével, súlyozásával és egyéb matematikai műveleteivel.

Ezt a közelgő „Szép új világ”-ot ábrázolja zseniálisan két izraeli diák, Eran May-raz és Daniel Lazo 8 perces alkotása, a Sight, amelyben egy fiatal szoftvermérnök átlagos napját élhetjük át. Ebben a rövid, futurisztikus látomásban benne van szinte minden, amiről a Gartner tanulmánya szól. A mindenható technológia ott van a nappaliban, a konyhában, de hatással van a hálószobára is. A rengeteg sci-fibe illő eszköz között azonban hol találjunk meg önmagunkat? A kérdés nyitott, a válaszhoz azonban az emberre kell koncentrálnunk.

Ezt tette a StarBucks alelnöke is, aki pár évvel ezelőtt a cég problémás időszakában nem a milliókért megrendelt BigData elemzésekben mélyült el, hanem személyesen elutazott a kávézóiba a munkatársaival beszélgetni. Így személyesen tapasztalhatta meg, amit az adatok nem tudtak volna kimutatni: a probléma a munkatársak elköteleződésével, demotiváltságával van. Ezen pedig nehezen segít önmagában egy sima technológiai fejlesztés.

Gamification – technológia emberibb arca

Ahhoz, hogy mára a science-fiction történetek kütyüi nyárvégi leárazások részei lehessenek, több kellett, mint egy egyszerű fejlesztés. Kellett az alkotók nyitottsága, másként gondolkodása. És kellett az is, hogy mi, a felhasználók befogadóak legyünk a használatukra.

Az elmúlt években a vállalati szakemberek is egyre nyitottabbá váltak a nem szokványos megoldások alkalmazására, és ahogy mi, a felhasználók egyre több időt fordítottunk különböző videó- és mobiljátékokra, úgy lett egyre elfogadottabb a játékos megoldások alkalmazása az élet különböző területein. Mára a gamificationt – játékosítás, azaz játékelemek használata az élet játékon kívüli területein – nagy sikerrel alkalmazzák a nagyvállalati HR számos területén, így például toborzásban, képzés-fejlesztésben és a munkavállalói elégedettség növelésében.

A megváltozott vizualitás, az egyszerű célok, a követhető jutalmazási és visszajelzési rendszer és a ranglisták átláthatóvá és érthetővé teszik a vállalati célokat. A terület sikerességét alapvetően a módszer viselkedési változások kialakításában illetve készségek fejlesztésében mutatott hatása adja, de a módszertannak óriási szerepe van a technológiai eszközök egyszerűbb és felhasználó-centrikusabb kialakításában.

A változó szervezetek világában

Ahogy a technológia változik és keresi az emberibb arcát, úgy kezd változni a cégek szervezeti felépítése is. Ma már egy csak felülről lefelé építkező vállalati hierarchia egyre nehezebben tartható fenn. A cégek csökkentik méretüket és funkciókat szerveznek ki, a munkatársaknak lehetőségük van otthonról végezni munkájukat, kapcsolatuk a menedzsmenttel fokozatosan átalakul, hiszen távmunka esetén senki nem járkál a folyosókon... Ez már bizalomról szól, a csapat tagjainak maguknak kell nyomon követniük és megállapítaniuk hogyan haladnak céljaik elérésével.

Ennek a folyamatosan átalakuló szervezeti környezetnek köszönhető a teljesítménykövetés, a vállalati szintű játékosítás, a projekt és csapatmunka tervező programok, vagy akár a céges közösségi hálók virágzása. Nem a felettese ellenőrzi már a dolgozót és nem is csak a szoftverek.

Mit tartogat a jövő?

A HR világát és a dolgozói elkötelezettséget övező újfajta látásmódot tekintve a vállalati HR technológia céljának bizony meg kell változnia. Az emberi tettek, a viselkedés roppant összetett, tele van a munkahelyen is jelen levő érzelmekkel. Ezeket pedig nem lehet figyelmen kívül hagyni a technológia alkalmazása során, ha a vállalatok boldog, elkötelezett és ténylegesen motivált dolgozókat szeretnének soraik között tudni, akikkel képesek elérni a kitűzött céljaikat.

Vendler Balázs
a MarkCon Csoport ügyvezetője és a Games for Business alapítója
a Personal Hungary „HR Informatika” területének szakértője


  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A hardverfejlesztőké lehet a jövő az AI-ban?

A mérnökinformatikusi területen jelentősen felértékelődhet azoknak a tudása, akik nemcsak szoftveres, hanem hardveres képzettséggel is rendelkeznek. Teljes cikk

"A megtartás ma adatból épül" - játékosan, mérhetően és valós idejű diagnózissal

A munkatársak megtartása és fejlesztése ma már nem feltétlenül a tréningnapokról szól, hanem sokkal inkább az adatokról. A játékosított... Teljes cikk