Megjelent: 3 éve

Így adhatjuk vissza egy fáradt munkahelyi csapat energiáját

Hogyan segíthetünk vezetőként, ha úgy érezzük, hogy a dolgozók már nem olyan energikusak és motiváltak, mint korábban? Hat tipp a támogató és motiváló munkahelyi környezet kialakításához.

így adhatjuk vissza egy fáradt munkahelyi csapat energiáját-

A Microsoft éves Work Trend Indexéből, a világszerte több ezer munkavállaló körében végzett felméréséből kiderül, hogy a válaszadók 53%-a - különösen a szülők (55%) és a nők (56%)  - a korábbinál nagyobb valószínűséggel helyezi előtérbe az egészségét és jólétét a munkával szemben, és tesznek is ennek érdekében. A munkahely elhagyásának első számú okaként az elmúlt évben személyes jólétet vagy a mentális egészséget jelöltek meg. De miközben láttuk, hogy a felmondás átmeneti megoldásként jelent meg egyesek számára, hogy visszanyerjék az életük irányításának érzését, majdnem ugyanilyen gyorsan meg is bánták döntésüket. Kiderült, hogy az emberek továbbra is dolgozni akarnak, csak nem az általános egészségük és boldogságuk rovására – írja a HBR. Ha dolgozóink nem sugározzák azt az energiát, amelyről úgy gondoljuk, hogy eredendően megvan bennük, íme néhány gyakorlati megoldás!

Kezdeményezzünk célorientált karrierbeszélgetéseket!

A dolgozók beszélni akarnak karrierjükről és arról, hogy elég hatékonyak-e, de nem szívesen kezdeményeznek erről párbeszédet. A vezetők megmutathatják, hogy törődnek velük, ha ők kezdik a beszélgetéseket és rendszeressé teszik ezeket. Ez arra sarkallhatja az alkalmazottakat, hogy beszéljenek jövőbeli törekvéseikről, és így elkerülhetjük a kínos helyzeteket. A beszélgetések során el kell hangoznia a fejlesztendő területekre vonatkozó visszajelzésnek is, hogy a kollégák készen álljanak a lehetőségekre, amikor azok felmerülnek. A vezetőknek arra is figyelniük kell, hogy a különösen tehetséges munkavállalók ne unatkozzanak. Számukra a legnagyobb támogatást az jelentheti, ha segítünk nekik kihívást jelentő feladatot találni a cégen belül, így elkerülhetjük, hogy elveszítsük őket.

Erősítsük a kölcsönös törődést és összetartozást!

A távmunka fokozza a dolgozókban az elszigeteltség érzését, ami könnyen vezethet kimerültséghez. A magány ráadásul felerősíti a kihívások okozta stresszt. Az erősen összetartó csapat olyan közeget teremt, amihez a dolgozók szívesen csatlakoznak, akár távolról, akár személyesen. Ha a kollégák erősen kötődnek társaikhoz, az energiát ad a munkához és szórakoztatóbbá is teszi azt.  Ha a csapattagok szabadon beszélnek családi és egészségügyi gondjaikról, egyéb hétköznapi problémáikról, szükség esetén bátrabban kérnek majd segítséget egymás helyettesítésére, ha valaki ideiglenesen kiesik a munkából.  Az ötlet lényege, hogy idővel a munkahelyi csapat egy olyan menedékhellyé válhat, ahol a dolgozók új erőre kaphatnak.

Segítsünk kiépíteni egy változatos kapcsolatokból álló portfóliót!

A távmunka miatt az emberek jellemzően csak a közvetlen munkatársaikkal dolgoznak együtt, ami fokozhatja az elszigeteltséget és az egyhangúságot, ez pedig könnyen lecsapolja a dolgozók energiáját. Vezetőként lehetőséget teremthetünk az alkalmazottaknak, hogy kapcsolatot teremtsenek olyan kollégákkal, akik teljesen más munkakörben dolgoznak. Ezek a tapasztalatok új energiát adnak, mert a beosztottak tanulnak kollégáikról és önmagukról.

Modellezés és öngondoskodás

A modellezés a Microsoft három vezetői gyakorlatának egyike a coaching és a törődés mellett. Vezetőként az egyik legfontosabb példa, amit mutathatunk, ha hagyjuk, hogy dolgozóink lássák, miként helyezzük előtérbe a saját jólétünket. Beszéljük meg nyíltan, hogyan kezeltük a munkahelyi stresszt vagy más kihívásokat, például a szorongást vagy a kiégést. Azáltal, hogy megmutatjuk, mi is emberből vagyunk és a mi jólétünk sem magától értetődő, másoknak is segíthetünk, hogy elismerjék, ha valamilyen problémával küzdenek. Ha hasznosnak találtuk a vállalati wellnesst, osszuk meg, hogyan segített és bátorítsuk alkalmazottainkat, hogy ők is használják ki ezeket a lehetőségeket! Az öngondoskodás gyakorlásának példája megmutatja a többi dolgozónak, milyen fontos odafigyelni magunkra, és ők is szívesebben követik majd a példánkat.

Felejtsük el a termelékenységi paranoiát

A Microsoft 11 országban 20 000 embert kérdezett meg a legújabb Munka Trend Indexéhez.  Mivel távmunka esetén a vezetők nem használhatják azokat a közvetlen visszajelzéseket, amiket egy munkahelyen korábban használhattak, 85%-uk szerint a hibrid munkára való áttérés miatt nehezebben bíznak benne, hogy dolgozóik elég produktívak. Ez "termelékenységi paranoiához" vezet, amiről itt írtunk bővebben.  Az adatok azonban nem támasztják alá ezt a bizalomvesztést: A munkavállalók 87%-a számol be arról, hogy nagyon produktív, amit a megbeszélések számának növekedése (153%), a multitasking mennyisége és a munkaidő általános meghosszabbodása is bizonyít. Mivel a dolgozók késztetést éreznek, hogy bizonyítsák produktivitásukat, gyakran értékes időt pazarolnak arra, hogy fenntartsák ennek látszatát.

Ahelyett, hogy azon aggódnánk, hogy a beosztottak eleget dolgoznak-e, inkább töltsük az időt azzal, hogy segítsük nekik a legfontosabb dolgokra koncentrálni! Az alkalmazottak 81 százaléka szerint több segítségre lenne szüksége a feladatainak rangsorolásában, de csak 31 százalékuk állítja, hogy kapott már valaha hasznos útmutatást a vezetőjétől ebben a kérdésben. Nem elég átrendezni a dolgozók feladatainak listáját, ki kell iktatnunk azokat a teendőket, amik nem jelentenek valódi hozzáadott értéket a cég számára. Minden egyes dolgozó munkáját a vállalat  legfontosabb prioritásaihoz kell igazítanunk. Pozitív energiát termelhetünk, mert a dolgozók jobban elköteleződnek a céltudatos, valóban hasznos munka mellett, mint az értelmetlen tevékenység mellett, amivel a munkájuk értékükét próbálják igazolni számunkra.

Figyeljük a jeleket!

Végső soron minden cégnek magának kell meghatározni, hogy milyen az energikus munkaerő - és azonosítani azokat a jeleket, amelyek azt mutatják, hogy az események a kívánt irányban haladnak-e. Fontos jeleket találhatunk a dolgozók interakcióiban. Például milyen kérdéseket tesznek fel a megbeszéléseken? Kíváncsiak, tanulási szándékkal teszik fel őket, vagy van bennük egy kis cinizmus, panaszkodás? Hogyan beszélnek a kihívásaikról? A cselekvőképesség, vagy a sértődöttség és a hiábavalóság érzésével? Az adatok azt mutatják, hogy a munkahelyek elszívhatják a dolgozók energiáit, ezért a vezetőknek fontos feladatuk egy olyan munkakörnyezet kialakítása, ami képes magasan tartani az alkalmazottak energiatartalékát, motivációit.

 

HBR

fotó: unsplash

 

  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért kerüli a Z generáció a vezetői szerepeket és hogyan változtathat ezen a HR?

Többek között a mentális egészségügyi problémáktól való félelem és a rugalmasság iránti vágy is hozzájárul ahhoz, hogy a Z generációs... Teljes cikk

Minden pályázónak adunk visszajelzést, még tanácsokat is: interjú Nyeste Ágival, a JYSK regionális HR igazgatójával

Másfél évvel ezelőtt nevezték ki Nyeste Ágit a három országot átfogó JYSK-régió (magyar, osztrák, görög) HR igazgatójának. Összesen 2000... Teljes cikk

A túlélés záloga a rugalmasság kialakítása - Endrei-Kiss Judit, az RTL Magyarország Chief People Officere

A változás szinte már természetes kell, hogy legyen, de ehhez mentális és lelki alkalmazkodóképességet is ki kell építeni. Az adaptív képesség... Teljes cikk