Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 1 hónapja

Így dolgozunk a járvány után

Ha a COVID elleni tömeges védőoltásokkal eljön az „új normális”, az nem jelenti a régi munkavégzés teljes visszatérését. Amerikai szakértők az irodától távoli munka új megoldásait villantották fel. Például lesz avatarunk a meetingen, jegyzetelhetünk közös virtuális táblára. Pillantás a közeljövőbe.

A munkavégzésben használt technológiák fejlődést jelentősen meggyorsította a koronavírus-járvány. Ez a változás pedig várhatóan nem fog leállni akkor sem, ha az oltások következtében elérkezik az „új normális” ideje. Ez azt is jelenti, ahogy sok HR vezetőtől is hallhattuk az elmúlt időszakban, hogy nem lesz automatikus a visszatérés az irodákba. Számos helyen megtartják, legalább a hét néhány napján a home office-t, van ahol felesben fog működni a rendszer, és a világból olyan hírek is érkeztek, hogy lesz, ahol hosszabb távon sem lesz egyáltalán visszatérés. Így a távoli együttműködés eszközeinek fejlesztése a szervezeti hatékonyság és a mindennapi működés szempontjából egyaránt kulcskérdés lesz.

Avatarok megbeszélése


Így nem csoda, hogy a technológiai fejlődés egyik iránya a home office hatékonyabbá tételére fókuszál, vetíti előre a The Wall Street Journal. Az egyik a kapcsolattartás érdekében leggyakrabban használt eszköz a videóhívás lett, ahol különböző platformokon keresztül meetingel és interjúztat mindenki. Azonban az még kevésbé megoldott, hogy miközben zajlik a hívás, a szomszédunkkal külön el lehessen vonulni, négyszemközti beszélgetésre. Bár például a Zoomon van lehetőség „szobák” (breakout room) létrehozására, ezt a beszélgetés házigazdája irányítja, alakítja ki, nem pedig a résztvevők, akár spontán módon. A jövő a lap által megkérdezett szakértők szerint az, hogy mindenkinek lesznek avatarjai a megbeszéléseken, akik leülnek az asztal köré, mint egy valós meetingen, és így beszélgetést kezdeményezhetünk majd a mellettünk ülővel. Akár jelezhetünk is, reagálhatunk egy-egy személynek külön, nem csak egyszerre az egész társaságnak.

Kollaboráció távolról


Nagy hangsúlyt fognak kapni azok az együttműködést segítő technológiák, amelyekkel a világ bármely részéről össze tudnak kapcsolódni a kollégák. Az egyik szakértő szerint a cégeknek meg fogja érni kisebb helyi irodákat fenntartani, nem feltétlen a drága nagyvárosokban - nem mellékesen, közelebb az akár olcsóbban megszerezhető tehetségekhez -, amelyek fel lesznek szerelve a legmodernebb technológiákkal, és a kollégák projektmenedzsment eszközökkel tudnak majd együtt dolgozni, távoli hozzáféréssel. A jövőben várhatóan több meeting lesz, de jóval rövidebbek, akár 5-15 percesek.

A technológiai megoldásokat szállító cégeknek tovább kell dolgozniuk például a virtuális tábla megoldásokon, amelyeket egyszerre tudnak használni a résztvevők, amire feldobálhatnak ötleteket, akárcsak egy személyes megbeszélésen.

Egy ennél is összetettebb eszköz a „digitális vászon”, ahová a szöveges tartalom mellé képeket, videókat, linkeket is be lehetne illeszteni. Azok a kreatív cégek, amelyek folyamatainál különösen nagy szükség van a vizuális tartalmakra, információk megosztására igénylik ezeket a megoldásokat.

Bár a személyes rendezvények, konferenciák valószínűleg vissza fognak térni, többek közt azért is, mert ezek minden igényét lefedő szolgáltatás, teljes csomag, egyelőre nem nagyon áll rendelkezésre. Azonban ezeknek is szinte biztosan lesz a jövőben virtuális része is, amelyet bele kell majd simítani a lebonyolításba, vagyis valamilyen hibrid módszert kell majd megvalósítani.

Mesterséges intelligencia


A járvány okozta kényszerhelyzet sok folyamat átgondolására késztette a cégeket, ahogy a technológiákkal szembeni ellenérzést is csökkentette. A digitális csatornákon keletkező sokkal nagyobb adatmennyiség pedig segít a mesterséges intelligencia hatékonyabb tanításában, így egyre jobb alkalmazhatóságában is. Az azonban kérdés, hogy hogyan lehet beépíteni majd a döntéshozatalba a MI által hozott döntéseket, és fel kell oldani a jogi korlátokat is az adathasználat kapcsán. Várhatóan komoly vitákat fog még generálni, hogy ezen a területen meddig lehet majd elmenni, ami nem ütközik a személyiségi jogokba, nem sérti a privát szférát, hiszen utóbbi egyre inkább összemosódik a munka világával éppen a home office miatt.
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
  • 2021.03.092 Napos Scrum Master Képzés, Élő videokonferenciás A Scrum Master az agilis transzformációk kulcsembere. Olyan Servant Leader szerepkört takar, amelyben a fejlesztő csapatok segítőjeként, mentoraként a jó hangulatú, eredményes munkavégzés megteremtéséért felel e szakember és módszertani szakértőként segíti a projekt munka előrehaladását, jó minőségben, határidőre történő teljesítését. Képezd át magad Scrum Masterré! Részletek Jegyek
  • 2021.03.11 Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE (live) Képzésünkön fél napban a LinkedIn, fél napban pedig a Facebook toborzási praktikáiról tanulhat. Délelőtt kitérünk a LinkedIn személyes profil szerepére, a vállalati oldal fontos elemeire, a karrieroldalra, oldal analitikákra, továbbá megtanulhatja, hogyan kell felépíteni a kapcsolati hálót, és hogy hogyan érdemes a tartalmakat előállítani. Facebook témánkban szó lesz a hiteles és hatékony kommunikálásra alkalmas Facebook oldalról és a kampánykezelés előtti lépésekről. Mindezt interaktív, gyakorlatias módon, egyéni kérdések megválaszolásával bonyolítjuk le. Részletek Jegyek
  • 2021.03.302 Napos Agilis Képzés HR szakembereknek, élő videokonferenciás A képzés elsősorban toborzással, talent managementtel és képzéssel foglalkozó, agilis átalakulást segítő HR szakembereknek szól, akik szeretnék megérteni, mi az üzleti és IT területek elvárása az agilis transzformáció során. Bemutatjuk, hogyan tudnának hatékony támogatói és partnerei lenni az agilis átalakulásban részt vevő csapatoknak, és hogyan tudják megtalálni a szervezethez leginkább illő, megfelelő kompetenciákkal bíró agilis jelölteket. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Elfáradtunk - 1 év home office-ban

A fáradtság volt a leggyakrabban említett szó, amikor a Covid-évet és a jelenlegi állapotot jellemezték magyar és külföldi cégvezetők, HR... Teljes cikk

Decemberben csaknem minden ötödik ember távmunkában dolgozott

A nyári és az őszi adatokhoz képest decemberre jelentősen megnőtt a távmunkában dolgozók aránya. A GKI reprezentatív felmérése szerint tavaly az... Teljes cikk

Így dolgozunk a járvány után

Ha a COVID elleni tömeges védőoltásokkal eljön az „új normális”, az nem jelenti a régi munkavégzés teljes visszatérését. Amerikai szakértők... Teljes cikk