Megjelent: 5 éve
A szerzőről ▼

Így dolgozunk a járvány után

Ha a COVID elleni tömeges védőoltásokkal eljön az „új normális”, az nem jelenti a régi munkavégzés teljes visszatérését. Amerikai szakértők az irodától távoli munka új megoldásait villantották fel. Például lesz avatarunk a meetingen, jegyzetelhetünk közös virtuális táblára. Pillantás a közeljövőbe.

A munkavégzésben használt technológiák fejlődést jelentősen meggyorsította a koronavírus-járvány. Ez a változás pedig várhatóan nem fog leállni akkor sem, ha az oltások következtében elérkezik az „új normális” ideje. Ez azt is jelenti, ahogy sok HR vezetőtől is hallhattuk az elmúlt időszakban, hogy nem lesz automatikus a visszatérés az irodákba. Számos helyen megtartják, legalább a hét néhány napján a home office-t, van ahol felesben fog működni a rendszer, és a világból olyan hírek is érkeztek, hogy lesz, ahol hosszabb távon sem lesz egyáltalán visszatérés. Így a távoli együttműködés eszközeinek fejlesztése a szervezeti hatékonyság és a mindennapi működés szempontjából egyaránt kulcskérdés lesz.

Avatarok megbeszélése


Így nem csoda, hogy a technológiai fejlődés egyik iránya a home office hatékonyabbá tételére fókuszál, vetíti előre a The Wall Street Journal. Az egyik a kapcsolattartás érdekében leggyakrabban használt eszköz a videóhívás lett, ahol különböző platformokon keresztül meetingel és interjúztat mindenki. Azonban az még kevésbé megoldott, hogy miközben zajlik a hívás, a szomszédunkkal külön el lehessen vonulni, négyszemközti beszélgetésre. Bár például a Zoomon van lehetőség „szobák” (breakout room) létrehozására, ezt a beszélgetés házigazdája irányítja, alakítja ki, nem pedig a résztvevők, akár spontán módon. A jövő a lap által megkérdezett szakértők szerint az, hogy mindenkinek lesznek avatarjai a megbeszéléseken, akik leülnek az asztal köré, mint egy valós meetingen, és így beszélgetést kezdeményezhetünk majd a mellettünk ülővel. Akár jelezhetünk is, reagálhatunk egy-egy személynek külön, nem csak egyszerre az egész társaságnak.

Kollaboráció távolról


Nagy hangsúlyt fognak kapni azok az együttműködést segítő technológiák, amelyekkel a világ bármely részéről össze tudnak kapcsolódni a kollégák. Az egyik szakértő szerint a cégeknek meg fogja érni kisebb helyi irodákat fenntartani, nem feltétlen a drága nagyvárosokban - nem mellékesen, közelebb az akár olcsóbban megszerezhető tehetségekhez -, amelyek fel lesznek szerelve a legmodernebb technológiákkal, és a kollégák projektmenedzsment eszközökkel tudnak majd együtt dolgozni, távoli hozzáféréssel. A jövőben várhatóan több meeting lesz, de jóval rövidebbek, akár 5-15 percesek.

A technológiai megoldásokat szállító cégeknek tovább kell dolgozniuk például a virtuális tábla megoldásokon, amelyeket egyszerre tudnak használni a résztvevők, amire feldobálhatnak ötleteket, akárcsak egy személyes megbeszélésen.

Egy ennél is összetettebb eszköz a „digitális vászon”, ahová a szöveges tartalom mellé képeket, videókat, linkeket is be lehetne illeszteni. Azok a kreatív cégek, amelyek folyamatainál különösen nagy szükség van a vizuális tartalmakra, információk megosztására igénylik ezeket a megoldásokat.

Bár a személyes rendezvények, konferenciák valószínűleg vissza fognak térni, többek közt azért is, mert ezek minden igényét lefedő szolgáltatás, teljes csomag, egyelőre nem nagyon áll rendelkezésre. Azonban ezeknek is szinte biztosan lesz a jövőben virtuális része is, amelyet bele kell majd simítani a lebonyolításba, vagyis valamilyen hibrid módszert kell majd megvalósítani.

Mesterséges intelligencia


A járvány okozta kényszerhelyzet sok folyamat átgondolására késztette a cégeket, ahogy a technológiákkal szembeni ellenérzést is csökkentette. A digitális csatornákon keletkező sokkal nagyobb adatmennyiség pedig segít a mesterséges intelligencia hatékonyabb tanításában, így egyre jobb alkalmazhatóságában is. Az azonban kérdés, hogy hogyan lehet beépíteni majd a döntéshozatalba a MI által hozott döntéseket, és fel kell oldani a jogi korlátokat is az adathasználat kapcsán. Várhatóan komoly vitákat fog még generálni, hogy ezen a területen meddig lehet majd elmenni, ami nem ütközik a személyiségi jogokba, nem sérti a privát szférát, hiszen utóbbi egyre inkább összemosódik a munka világával éppen a home office miatt.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Alig kellenek a pályakezdők, a jó szakember viszont nehezebben vált

Óvatosabbak lettek a cégek a szellemi munkavállalók felvételében: kivárnak vagy sokszor csak projekt alapon alkalmaznak, a hirdetések száma is... Teljes cikk

Miért bukhatnak el a cégek, ha erőltetik az irodai visszatérést?

Miközben világszerte egyre több vállalat próbálja visszarendezni a munkavégzést az irodai keretek közé, a Grant Thornton Magyarország... Teljes cikk

Kiderült, mitől lesz ideális egy iroda 2025-ben

A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték... Teljes cikk