Így old meg valódi problémákat a Design Thinking
Hogyan lesz egy jó ötletből megvalósulás? Hogyan lehet egy szervezetben feltárni és megoldani a valódi problémákat? Mi van például amögött, ha egy cégnek nem sikerül megtalálni, bevonzani a fiatal, digitálisan is képzett munkaerőt? Ebben segít a Design Thinking módszertana. Hogyan is? Gere Péter innovációs tanácsadó, mentor, a téma szakértője ad betekintést.
Miért történik az, hogy az esetek 90%-ában a jó ötletek elhalnak, nem valósulnak meg? A probléma általában abból fakad, hogy a helyzetek túlzottan komplexek, túlzottan sok összetevővel és érdekelttel, ami nem meglepő a mai VUCA („Volatility” = változékonyság, „Uncertainty” = bizonytalanság, „Complexity” = komplexitás, „Ambiguity“ = kétértelműség) világban. Ugyanakkor a módszertan lényege, hogy le kell csupaszítani a szituációt, megtalálni azt a két-három kulcsproblémát, aminek a gyors, hatékony megoldása áttételesen az egész helyzetre, folyamatra, szervezetre hathat.
A látszólagos probléma mögé kell tekinteni
Egy a szakembert felkereső cég számára komoly toborzási kihívást jelentett az olyan fiatalok megtalálása, akik digitálisan fogékonyak, tehetségesek. Elsőként tisztázni kellett, hogy egyáltalán mit jelentenek a kritériumok: Mit jelent számukra a fiatal? Mit a digitális fogékonyság? Aztán a folyamat során kiderült, hogy tulajdonképpen olyan frissen végzett, gazdasági irányból érkező fiatalok lennének a célcsoport számukra, akik nyitottak digitális transzformációban való részvételre.

Szakaszok
1. A módszertan lényege, hogy mélyre igyekszik menni a problémák megértésében. A szakember szerint az idő felét a probléma feltárása (első három szakasz) jelenti. Először is - a hatáskör szakaszban - el kell távolodni egy picit az aktuális dilemmától, bármilyen égető. Meg kell nézni, hogy mindenki számára ugyanaz-e a gond, kinek a számára kell megoldást találni. Mögé kell nézni, majd a rendelkezésre álló eszközrendszerrel megoldani.
2. Ha azonosítottuk a problémát, jön az megértés (empátia) szakasza, amikor azt kell - gyakran kvalitatív módszerekkel a kollégák, ügyfelek, érintettek bevonásával felmérni -, hogy mindez a célcsoportnak mit jelent, milyen a motivációs szint a változásra - vagy éppen mire van szükség. Fontos képesség, amit itt lehet gyakorolni, hogy belehelyezkedünk a másik gondolkodásába.
3. A harmadik a fókuszálási szakasz, amikor a sok megértésből, a feltárt problémákból kidolgozzuk, hogy min kell valójában változtatni, miben lehet nagyot lépni. Itt komoly szerepe van a megérzésnek, hogy mely kulcskérdések kezelésének lehet nekifogni hatékonyan. A komplexitás miatt a feltárt tényezők 70%-ával nem lehet foglalkozni, de valahol el kell kezdeni, méghozzá minél gyorsabban, hogy valamilyen kézzelfogható eredményre jussunk, hangsúlyozza a Design Thinking coach. Az agilitás egyik alapelve, hogy „start small, but start”. Vagyis kezdd kicsiben, de kezdd el. Az egész világot nem lehet megváltani, de egy-egy dologban lehet érdemben előre jutni.
4. A megoldási szakasz (második három szakasz) elindításánál érdemes minél nagyobb merítéssel dolgozni, vagyis bátorítania kell a folyamat facilitátorának a résztvevőket, hogy minél tágabb megoldási lehetőségekben gondolkodjanak, az sem baj, ha ezek kifejezetten radikális dolgok. Az ötletelésből ki kell venni a gátakat, mint például a költségvetés vagy egyéb akadályok. Ezeket később le lehet hozni a realitás szintjére, ugyanakkor éppen a szabadon engedett ötletek, a komfortzónából kilépés segíthet out of the box megoldásokat találni. Utána újra össze lehet zárni a folyamatot, leszűkíteni a lehetőségeket, kiválasztani a legjobbnak tűnő megoldást, amit ez után ki is kell próbálni.
5. Meg kell építeni, majd el kell kezdeni működtetni a prototípust,...
6. majd tesztelni. Ha ugyanis itt kiderül, hogy valami a folyamat során nem volt jó, akkor vissza lehet lépni a korábbi szakaszokhoz. Ennek kapcsán fontos, hogy nem szabad beleszeretni egy-egy ötletbe, megoldásba, hiszen ha nem működik megfelelően, akkor el kell engedni.
Végül jön az utolsó, de bizonyos értelemben a legfontosabb lépés, a bevezetés. Ugyanis, ha egy ilyen agilis munkát, amit egy Design Thinking folyamat jelent, nem követ valódi változás, bevezetés, akkor a benne résztvevők elveszítik a hitüket nem csak az eszközben, hanem gyakran a vezetőben is. Ezért a vezetői nyitottság nagyon lényeges, hogy bármi is a vezető előzetes feltételezése, szembesülni tudjon a folyamat során feltárt eredményekkel, és beálljon a szükséges változások mögé.

Gere Péter egy iskolai példát hozott. Az iskola igazgatója, amely megkereste, azt szerette volna elérni, hogy a gyerekek jobban érezzék magukat az iskolában, hatékonyabban tanuljanak. A helyzet feltárása során az igazgató meglepetésére kiderült, hogy nem az oktatás módszertanával vagy az oktatókkal van a diákoknak a legnagyobb baja, hanem az iskolai környezettel.
Egy cégnél szintén a munkakörnyezet volt az egyik jelentős probléma. Az ötletelésből az derült ki, hogy milyen jó az atmoszférája egy sörkertnek, amit jó lenne megvalósítani a munkahelyi mindennapokra szabva (extrém ötlet). Végül a folyamat során kiderült, hogy a munkavállalóknak nem a sörre vagy éppen a tárgyi feltételekre volt igazán igényük, hanem a hangulatot szerették volna megvalósítani, amit sörcsapok nélkül, beszélgetős, babzsákos sarkokkal meg lehetett oldani (realitás).
A szervezetekben hasonló módon fel lehet tárni a fájdalmas pontokat, újra keretezni a recruitment folyamatot vagy éppen a kommunikációt, ha éppen azt nem tartják elég hatékonynak a kollégák. Kialakítani az ideális meeting kultúráját, termékeket, szolgáltatásokat, ügyfélfolyamatokat fejleszteni vagy stratégiát alkotni. A folyamat abban is segítséget jelent, hogy ne silókban gondolkodjanak a vállalati területek, működjenek együtt, hiszen a változásaik hatnak egymásra. Ezért is fontos több terület és hierarchiaszint bevonása.
A Design Thinking módszer lényege, hangsúlyozta Gere Péter összefoglalóan: a komplexitás feloldása, érintettek bevonása, 2-3 kulcsprobléma/kulcsszükséglet kiválasztása, fókuszálás és megoldás.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
“Szívügyem, hogy a csapaton belül mindenki ki tudjon teljesedni a szakmájában” - mondja Gyarmati Katalin, a kecskeméti Nissin Foods Kft. HR... Teljes cikk
A KSH adatai szerint tavaly 41 300 magyar vándorolt külföldre, és 2020 óta folyamatos a növekedés. Sokakat vonz a magyarországinál magasabb fizetés... Teljes cikk
Hatalmas lehetőségeket látnak a HR vezetők abban, hogy a készségeknek nagyobb szerep jusson a HR-ben. Az átfogó készségalapú stratégia... Teljes cikk
- Új vállalatirányítási szemlélet hódít: mi is az a First Principles gondolkodás? 12 hónapja
- A hozzáállás és az AI tudás lesz a döntő az állásra jelentkezésnél 12 hónapja
- "Komoly kihívás egy rohanó vonat előtt cserélni a síneket" - így látták az évet a HR vezetők: Endrei-Kiss Judit, RTL 2 éve
- Nem próbálkoztunk megtartással: Kőszegi Enikő a Rába modernizációjáról 2 éve
- Sebtapasz - gondolatok a szervezeti változásról 2 éve
- Dragománt olvas és a változásmenedzsmentben képzi magát Magyar Miklós 2 éve
- Így néz ki a HR digitalizáció a gyakorlatban 2 éve
- Bauer Dávid, HR igazgató: Ki kell tölteni a tereket megfelelő tartalommal - élet az új MOL Campuson 2 éve
- Díjazták a jövő kreatívipari szakembereit 2 éve
- Újabb húsz vállalkozás elindítását támogatja a Start-program 2 éve
- Újévi fogadalmak a munkahelyen: 3 működő tipp 2 éve