Így pörgethetnék a szolgáltatóközpontok a hazai GDP-t
A már ma is több mint 30 ezer főt foglalkoztató szolgáltatóközpontok (Shared Service Center – SSC) szektora egyike lehet a magyar gazdaság kitörési pontjainak. Az idén várhatóan 16 százalékos növekedést felmutató szegmens azonban ösztönző kormányzati lépések nélkül komoly növekedési akadályokkal szembesülhet. A BDO Magyarország alábbi összegzése a legfőbb problémákat és a megoldási lehetőségeket mutatja be, áll a portálunkhoz eljuttatott közleményben.
A régiós viszonylatban relatíve alacsony bérköltség mellett (jelenleg 350 ezer forint az átlagfizetés az SSC szektorban) a jó infrastruktúra („A” kategóriás irodák, jól kiépített közlekedési és IT infrastruktúra), illetve az ország földrajzi elhelyezkedése is jelentős vonzerő.
„Látszólag minden adott ahhoz, hogy a nemzetközi nagyvállalatok hazai SSC tevékenysége, ami főként az IT, pénzügy, adminisztráció, logisztika, vevőszolgálat és HR területeit érinti, a következő években a magyar gazdaság egyik sikertörténete lehessen – magyarázza Hajnal Péter, a BDO Magyarország könyvelési, bérszámfejtési és outsourcing üzletágának partnere. – Magyarország azonban pillanatok alatt elveszítheti versenyelőnyét, ha a gazdaságpolitika nem koncentrál időben a veszélyfaktorokra.”
Melyek ezek a további fejlődést akadályozó tényezők?
1. Szakemberhiány
E speciális készségeket igénylő pozíciókra egyre nehezebb megfelelő szakembert találni. Egyes szolgáltatóközpontok mind gyakrabban kényszerülnek külföldi (elsősorban romániai és ukrajnai) toborzásokra, mások pedig arra, hogy kedvezőbb juttatásokkal immár egymástól próbálják elcsábítani a kiképzett munkatársakat. A magas (mára néhol 20 százalékot is meghaladó) fluktuáció azonban jelentősen növeli a munkaerő-költségeket, ez viszont fokozatosan csökkenti a magyar versenyelőnyt.
A megoldás a szakképzési támogatások hatékonyabb elosztása lehet, amellyel a jelenleginél lényegesen több munkavállalót lehetne a pálya-reorientációs és célzott képzési programokba csatornázni. Ezzel érezhetően csökkenteni lehet e korosztály munkanélküliségi rátájának szintjét is.
2. Munkahely-teremtési támogatások elérhetősége
Mivel SSC-t többnyire nagy multinacionális vállalatok hoznak létre, ez a szegmens jórészt elesik azoktól a munkahelyteremtő és -megtartó pályázati támogatási lehetőségektől, amelyek a KKV-szektor számára ma széleskörűen elérhetők. A jelenleg még fennálló földrajzi költségelőny megtartása érdekében már most célszerű volna kormányzati oldalon átgondolni, hogy miként lehetne e támogatási rendszereket úgy átformálni, hogy azok pozitív hatása az SSC-szektorban is érvényesülni tudjon.
3. Nyelvtudás hiánya
Az SSC-k olyan fiatalokat keresnek, akik magabiztosan beszélik legalább az angol nyelvet, és emellett még egy európai nyelvet ismernek. Ezért ez a terület kiemelten profitálhatna a nyelvoktatás rendszerének hosszú távú megerősítéséből, ami hosszabb távú, több szintű stratégiai tervezést igényel ezen a területen. A szolgáltató központok maguk is aktív részesei lehetnének egy ilyen rendszernek, ám nyelvoktatási tevékenységük kiterjesztése nem nélkülözheti az első pontban említett szakképzési támogatásokhoz való nagyobb mértékű hozzáférést.
4. Kiszámíthatóbb gazdasági környezet
A szolgáltatóközpontok igen költségérzékeny vállalatok, ezért egy – akár visszamenőleges hatályú – adó- és járulékváltozással járó intézkedés alapvetően rendítheti meg egy ilyen cég működését. Ameddig a befektetők érzékelnek ilyen jellegű piaci kockázatokat, addig jobb esetben óvatos kivárással, rosszabb esetben más helyszín választásával reagálhatnak minden „unortodoxnak” számító intézkedésre.
„Az SSC szektor már jelenleg is jelentős, 400 milliárd forintnyi árbevételt termelő ágazata a magyar gazdaságnak. Tipikusan „fehér” iparág, a befizetett munkáltatói és munkavállalói adók és járulékok révén 85 milliárd forintnyi költségvetési bevételt generál – hangsúlyozza Hajnal Péter, a BDO Magyarország szakembere. - Csak az idei évre prognosztizált növekedés közel ötezer új munkahelyet teremt, miközben a költségvetés bevételeit eközben 100 milliárdos szintig emeli meg. Érdemes tehát az döntéshozóknak minden lehetséges ösztönző eszközzel arra törekedniük, hogy az SSC szektor a gazdasági növekedés egyik motorja lehessen a következő években.”
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A legújabb csendes munkaerő-trend lassan aláássa a munkahelyi termelékenységet, és valószínűleg sok vállalat nem veszi észre időben. Teljes cikk
Hol tart a HR 2025-ben? Melyek a nagy témák? Erről beszélgettünk Csépai Martinnal, a Deloitte HR tanácsadási vezetőjével. A szakértő egyebek... Teljes cikk
A Prohuman Group megvásárolta a létesítménygazdálkodással foglalkozó Green Vector Kft. 75%-os, valamint a contact center piacon meghatározó szerepet... Teljes cikk
- A katari futball vébére is közvetített hostesseket - top 10-ben a Book4Hostess Kft. 7 hónapja
- Hogyan érvényesíthető a coaching szemléletű vezetés multinacionális környezetben? 9 hónapja
- Új piacra tört be a vezető HR szolgáltató - az ügyfélélmény magasabb szintjét kívánja elhozni a WHC 9 hónapja
- Nem törlik el, csak az irodai dolgozók részére nem kell biztosítani az üzemorvosi vizsgálatot 10 hónapja
- Több mint 400 új munkahelyet teremt a Lidl új logisztikai központja 10 hónapja
- Lezárult a Kelly, a Gi Group és a Grafton HR szolgáltatók összeolvadása Magyarországon 1 éve
- 450 dolgozó kap helyet a Richter új központjában Kőbányán 1 éve
- Mesterséges intelligencia innovációs központot nyitott Bukarestben az amerikai Genpact 1 éve
- Új vállalkozásfejlesztési központot hoztak létre a romák elhelyezkedésének támogatására 1 éve
- Új informatikai központot nyit a BMW - több ezer munkahely jöhet létre 1 éve
- Kelet-Magyarországon erősít a Prohuman 1 éve