Iskolaválasztás: egy szempont mind fölött?
A saját kislánya iskolaválasztását próbálta segíteni Palotás Ádám, amikor elkezdte összegyűjteni a legjobbiskola.hu oldalra a hatodikos és nyolcadikos, szövegértési és matematikai kompetenciamérések eredményeit. Az IT-s területen dolgozó apuka számszerűsíteni szerette volna a pedagógiai munkát, és ehhez keresett egy mutatót. De ez csak egy a fontos mutatók közül. A hobbiként működő honlap céljáról az alkotót, és a kompetenciamérés későbbi, munkaerő-piaci hatásairól Ligeti György szervezetfejlesztőt kérdezte a HR Portál.
Egy szempont a sok közül: kompetenciamérések összehasonlítása
Minden általános iskolás korú gyereknek hatodik és nyolcadik osztály végén értő olvasás és matematikai készségek területén meg kell mutatnia, mit tud. Az országban egyszerre írják a gyerekek ezt a felmérést, amelynek a tárgya nem a megtanult, lexikális ismeretek megléte, hanem pusztán ennek a két képességnek a mértéke. Az eredményeket besorolják egy hét hetedes rendszerbe, amelyből megmutatkozik az országos átlag, és az ettől való eltérés rendszere. Az adatok nyilvánosak, de igazából eddig - a tudományos célon túl- senki nem kezdte el hétköznapi célokra használni. A weboldal fejlesztője a saját iskolakeresésükhöz próbált olyan kézzel fogható adatokat találni, amelyek alkalmasak arra, hogy összehasonlítsa a környékükön működő általános iskolákat.
Erre talált egy megoldást az Oktatási Minisztérium KIR szakportálján: az országos kompetenciamérés eredményeit összerendezte a mérés eredményei alapján, és kijött egyfajta rangsor. Majd ezt látva elindult a fővárosi kerületek és egy sor vidéki járás iskolai kompetenciaméréseinek az összehasonlítása.
„A sok, szubjektív szempont mellett ez egy, objektív szempont. Mivel adatokkal dolgozom, ezért kerestem olyan mutatót, amely adat-alapú, és ezt találtam” - nyilatkozta a honlap tulajdonosa a HR Portálnak.
Kimeneti oldal látszik csak
Bár elsősorban adatokat vetítenek ki, és hasonlítanak össze, de mélyebb elemzések nélkül is jó pár összefüggést megláttak. Amit a köznyelv versenyistállónak hív, azok az iskolák valóban magas szintű produktumot, azaz az országos kompetencia mérés átlagánál magasabb eredményt értek el. Csak éppen e mögött nem látszik a befektetett munka. Lehet, hogy zseniális pedagógusok teszik jóvá ezt az átlagot, de az is lehet, hogy hosszú, esti órákba nyúló gyakorlások, délutáni, kötelező felzárkóztató foglalkozások, „vér és verejték” áll a ragyogó kimenetel mögött.
A másik, „láthatatlan” tényező az a családi háttér korrekciós hatása. Ha egy iskola olyan földrajzi területen fekszik, ahol az odajáró, környéken lakó gyerekek tanulásközpontú családokból származnak, és a szülők mindent megtesznek azért, hogy segítsék a gyerek, és ezáltal az iskola dolgát, az sem látszik ezeken a grafikonokon.
Mi volt előbb: a rossz minőségű felső tagozat, vagy a jó minőségű kisgimnázium?
Ha végignézünk néhány budapesti kerületet, akkor azt látjuk, hogy stabilan a színskála szerint zöldet, azaz az országos átlag feletti értéket, szinte csak 6- és 8 osztályos gimnáziumok produkálnak. Valószínűleg ezeknél az oktatási intézményeknél nemcsak arról van szó, hogy leválogatják ezek az iskolák a legjobb képességű gyerekeket, akikkel könnyű jól teljesíteni, hanem a pedagógusok között is ugyanez a szelekció érvényesül. A legjobbak tanítják a legjobbakat. Mindenki lelkes, senki nincs kiégve, szorgalmas, és a szülők is erejükön felül támogatják az iskola céljait.
A lista első 100 elemében túlnyomó többségben vannak a gimnáziumok (forrás: legjobbiskola.hu)„Ha a szülő partnere az iskolának, sokkal többet tud az iskola a gyerek képességeinek a kibontakoztatásához hozzáadni”- mondta Ligeti György, szervezetfejlesztő ugyanerről a jelenségről. Azonban magáról a 6-8 osztályos gimnáziumi képzésről, már más a véleménye. „Egy olyan kelet-európai kultúrkörben, ahol a gyermekkorra eredeztethető network határozza meg a későbbi sikert, ahol a hatodikos padtársból lesz 30 év múlva a cégtárs, ott a kapcsolatépítés az igazi csúcskompetencia, ami „mindent visz”. Nem mindegy, ki mellé kerül a gyerek, és a „válogatott” 6-8 osztályos gimnáziumi osztályok gyerek-, és családi háttér-anyagában látják az a gyerekük kapcsolati tőkéjének az alapját, és ezzel a későbbi sikerének kulcsát a szülők. A 6-8 osztályos gimnáziumok csak a presztízsről szólnak. A felsőbb társadalmi osztályok ide „menekítik ki” a közoktatásból a gyerekeiket, és próbálnak nekik komoly, támogató hálózatot teremteni, amit nem zavarnak az alacsonyabb társadalmi osztályok a „mindenféle” értékrendjükkel.
Nem minden a mért kompetencia!
Az értő olvasás, illetve elemi matematika két, nagyon fontos képesség. A tanuláshoz, fejlődéshez, a szabadidő eltöltéséhez és a munkaszituációban való folyamatosan növekvő elvárásokhoz ezek nélkül nem lehet alkalmazkodni. Egy polgári világban mindenképpen igazak ezek a kijelentések. De,ma nem ebben a világban élünk. Ligeti György szerint elég ha csak a négymilliós, megélhetési nehézséggel küszködő, szegény emberre gondolni. Nekik biztos nem az a fontos, hogy értően olvassanak. „Egy betanított munkásnak az a fontos, hogy a cigiszünetben le tudjon menni a műszakvezetővel dohányozni, ahol ki lehet „udvarolni” a főnökből, hogy a hosszú hétvégén csak arra az egy napra ossza be, amikor dupla pótlék jár a munkáért.”
Több száz, fontos kompetenciája van ma egy-egy társadalmi rétegben élőknek, ami meglehetősen ritkán fedi a 6. és a 8. osztályban mérteket. Olyan kettős társadalomban élünk, ahol a felelősségek, és az ezért járó bérek nagyon kis csoportnál fedik egymást, és meglehetősen sokaknál éppen ellentétesen működnek. Elég csak a bérminimum körül kereső kezdő orvosokra gondolni.
Arról nem is beszélve, hogy - ha már összeszerelő-országgá szeretnénk válni -, akkor először az oktatási rendszer egyes elemeit kellene „összeszerelni”. Most ugyanis nem illeszkedik egymáshoz például az általános iskola és a gimnázium. Sokkal magasabb szintű kompetenciákra van például ahhoz szükség, hogy egy sikeres írásbeli felvételit tegyen valaki. A szóbelin pedig az önbemutatás képességét kérik számon, amivel nem rendelkezik az erre a vizsgára külön nem készülő, hétköznapi gyerek. Ha egy gyerek elmegy írásbelizni, és ott találkozik azzal, hogy mást kell tudnia ahhoz képest, amit az iskolában tanult, rossz lesz az eredménye, és csalódik. Nem éri el a ponthatárt, nem hívják be szóbelizni. De az osztálytársa, aki még rosszabbat írt, mégis bejut a gimnáziumba, mert az apukája „betelefonált”. „Mit tanul ebből a gyerek? Nem tanulni érdemes, hanem befizetni egy jelentős összeget az iskola alapítványába”- említette ezt a keserű példát a szakember.
Az emberei viselkedés nehezen bedobozolható
Az iskola a fontos kompetenciáknak csupán egy szűk szeletével foglalkozik, és Ligeti György szerint az sem mindegy, ezt hogyan teszi. „Ha a tananyagot nem értő olvasás elsajátítására használják, hanem maga a cél az összes olvasmánynak a gyerekek torkán való leküzdése, ami közben tapad egy kis kompetencia-fejlesztés is rá, akkor csak a mechanikus, pszeudo-poroszos rendszert építjük.” Jól mutatja ennek a rendszernek a kudarca akkor, ha a kompetenciákat nemzetközi környezetben mérjük.
Az olvasás-számolás fontos, de a szervezetfejlesztő szerint van azon túl is útja a boldogulásnak, hogy - például - valaki egy multi hazai leányvállalatát vezesse. Ha valaki alkotni, reflektálni szeretne a világra, fontos tudásai vannak anélkül, hogy ezt tudományos eszközökkel mérni lehetne. Sőt, a szakember szerint sok olyan terület is létezik, ahol épp a magas szintű olvasási-számolási kompetencia éppen a középszert jeleníti meg. Egy kortárs táncosnál nem a matematika lesz a legfontosabb. „Illúziót jelent az, ha a szülők a fejükben összekötik a boldogulással az űrlapok kitöltésének a képességét” - teszi nehézzé az iskolaválasztás előtt álló szülők dolgát a szakember.
Beszélgetni kell a kompetenciáról is
Bár az életben, élesben jön elő az, hogy ki-mennyire van birtokában a fontos kompetenciáknak, a honlapot Ligeti György hasznos dolognak tartja. „A gyereket - Goethe szavaival - , azzá kell nevelni, ami amúgy is lesz. Szeretni, támogatni kell”.
A táblázatokat nézegetni akkor hasznos, ha közben beszélgetünk is velük. Például arról, milyen szerepe lehet az életükben az olvasásnak, mikor jó, ha tud valaki számolni. Hogy már alig várhassák azt, amikor megtanulhatják ezt a sok, érdekes, hasznos dolgot.
Palotás Ádám sem a kompetenciamérés eredményessége mentén választott a kislányának iskolát. Sok más személyes szempontot is figyelembe vettek, amelyek fontosabbak lettek ennél az objektív ténynél. Azóta eltelt egy év, és nem bánták meg a döntésüket. Ami azonban jelentős eredménynek számít, hogy az iskolák elkezdtek foglalkozni ezzel a mérőszámmal. „Már maguk az iskolák teszik magasabbra a lécet azzal, hogy például nyilvánossá teszik az adataikatl”- határozta meg a közvetlen hasznát a lapnak a tulajdonos.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Gyakran előbb kérdeznek rá a pályázók a rugalmas munkavégzés lehetőségére, mint a juttatásokra. Ez ma már nem egyedi sok nagy multinacionális... Teljes cikk
Az IT munkapiacról, az átképzések lehetőségéről, a mesterséges intelligenciával összefüggésben a pályakezdők helyzetéről, bérekről és a... Teljes cikk
Másként állnak a munkavégzéshez, a munka világához, a vezetéshez, az állásváltáshoz vagy éppen a munka-magánélet egyensúlyához a különböző... Teljes cikk
- Minden eddiginél többen jelentkeztek a magyar felsőoktatásba 5 hónapja
- Megvannak az AI első magyar áldozatai? 200 dolgozót küld el a Gattyán-cég 5 hónapja
- Elindult a pótfelvételi: eddig lehet jelentkezni 5 hónapja
- Felvételi 2025 - minden ötödik felvételt nyert hallgató 30 év feletti 5 hónapja
- Kiderültek a 2025-ös felvételi ponthatárok, brutál magas számok az élmezőnyben 5 hónapja
- Ma este hirdetik ki a felsőoktatási ponthatárokat 5 hónapja
- Döntött a bíróság: Jogilag mindegy, hogy a tanár tiltakozik vagy részegen otthon marad – kirúgható 7 hónapja
- Pár napig módosíthatók a középiskolai felvételi jelentkezések 10 hónapja
- Rekord az idei felsőoktatási felvételi jelentkezésben - minden 4. jelentkező harminc év feletti 10 hónapja
- Rekordot hozott az idei felsőoktatási felvételi jelentkezés 10 hónapja
- Változás: a felvételibe is beleszámít majd a kompetenciamérés eredménye 11 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja