Ki felel a munka és a magánélet egyensúlyáért?
A vezetők szerint a HR-es, a személyzetisek szerint pedig a menedzsment a felelős a munka és a magánélet egyensúlyáért, vagy éppen annak hiányáért, derül ki a lapunknak eljuttatott kutatásból.
Ki felel a munka és a magánélet egyensúlyáért?
A lapunknak eljuttatott HR Tükör kutatás idei eredményeiből az derül ki, hogy a cégvezetők és a HR szakemberek között nem tisztázott teljes mértékben, ki felelős azért, hogy létrejöjjön a vállalat alkalmazottai esetében a munka és a magánélet egyensúlya. Pozitív fejlemény ugyan, hogy a vezetők kiemelten fontosnak ítélik ezt a témát, ugyanakkor elégedetlenek a HR e területen végzett tevékenységével. A HR szakemberek ugyanakkor úgy látják, a menedzsment elhárítja magáról a felelősséget, amikor a HR hatáskörébe utalja a megfelelő munka-magánélet arány megteremtését.
Sok múlik a vezetőn és a vállalati kultúrán
Az egyensúly kialakításának lényege ugyanis a vezetőség által a munkavállalók irányába megfogalmazott elvárásokban, konfliktuskezelési hozzáállásban, őszinte és tiszta kommunikációban, valamint támogató figyelemben rejlik. A HR-esek mindebben csak támogató szerepet játszhatnak olyan eszközök és rendszerek bevezetésével, mint például a rugalmas munkaidő, a részmunkaidős foglalkoztatás, a távmunka vagy akár a különféle tréningek elérhetővé tétele. Ezek az intézkedések azonban önmagukban keveset érnek, ha a mindennapokat áthatja a hibázás elfogadhatatlansága, a késő estig tartó munka és a problémamegoldást helyettesítő alkalmazkodás.
A munka és a magánélet egyensúlya elsősorban a vállalati kultúra kialakításához köthető, ami azt is jelenti, hogy az ezzel kapcsolatos döntésekhez a vezetők és HR szakemberek konszenzusára van szükség. Az együttműködésnek köszönhetően a döntések felelőssége megoszlik, ami növelheti a munkavállalók komfortját és hozzájárul a vállalat kultúrája fejlődéséhez.
A vállalati kultúrán kívül természetesen figyelembe kell venni azt is, hogy mindenki maga felelős az életéért és a munka-magánélet egyensúly megtartásáért. Hiba lenne abba a csapdába esni, hogy a panaszkodó munkavállalókat csak áldozatoknak lássuk, hiszen döntéseik révén, vagy éppen a döntések elodázásával, panaszkodással, sodródással ők is hozzájárulnak saját helyzetükhöz - figyelmeztetnek a kutatás készítői.
"Kutatásunk rámutatott arra, hogy sok szakember igen szűken definiálja a munka és a magánélet egyensúlyát, sokszor azonosítják a nyolc órás foglalkoztatással vagy éppen az atipikus foglalkoztatással. Nem szabad elfelejteni ugyanakkor, hogy a konfliktuskezelés, a szervezeti kultúra fejlesztése és a vezető-beosztott szerepek tisztázása szintén ide tartozik. Ezek azonban sokszor már túlmutatnak egy HR-es felelősségi körén." - mondta el Bokor Attila, a kutatás vezetője.
A kutatásról
Az OD Partner, hazánk egyik vezető szervezetfejlesztő cége, negyedik alkalommal végezte el HR Tükör nevű HR szakmai kutatását, ezúttal 29 szervezet HR osztálya és 1500 vezetője körében. A HR Tükör eredményeit egy záró konferencia keretében mutatták be a nagyközönségnek 2010. március 4-én, ahol többek között ebben a témakörben is szerveztek workshopot.
A HR Tükör átfogó képet nyújt a hazai HR szakma helyzetéről és trendjeiről. A kutatás metodológiáját az OD Partner már több kutatást is lebonyolító, valamint HR vezetői és szervezetfejlesztési tapasztalatokkal rendelkező tanácsadói állították össze a nemzetközi HR modellek, és korábbi magyarországi kutatásaik figyelembevételével.
A legújabb HR Tükör kutatásban az eddigiekhez képest nőtt a csatlakozó szervezetek száma, így a megkérdezettek köre is. Ez a tendencia azt mutatja, hogy a szervezetekben a válság ellenére keresik a fejlesztési lehetőségeket, figyelik a trendeket és nyomon követik a legjobb gyakorlatokat. Ennek megfelelően az OD Partner tervezi, hogy a kutatást már 2010 novemberétől megismétli.
A kutatás egyedülálló abból a szempontból, hogy nem csak a HR-eseket, hanem a velük dolgozó vezetőket is megkérdezik, így több szempontú, hiteles visszajelzést ad a HR szervezeten belüli helyzetének és teljesítményének megítéléséről, áll a lapunknak eljuttatott közleményben.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk
„Az agyunk a biztos rosszat is jobban viseli, mint a bizonytalanságot. A folyamatos változás ezért okoz nagyon erős szorongást, döntési fáradtságot... Teljes cikk
Az elmúlt években a HR-munkatársak munkája az amerikai munkaerőpiacon példátlan kihívásokkal szembesült: folyamatos leépítések, szigorúbb... Teljes cikk
- Robotkutyák lépnek be a munka világába – félelmetes, mit tudnak 1 hete
- 8 őrülten jól fizető állás, amiről nem hittük volna, hogy létezik 1 hete
- AI a HR-ben: a jövő HR-ese nem adminisztrál, hanem érti az algoritmust 1 hete
- Ahol minden nap életveszély – Öt jól fizető állás, amit nem mindenki vállalna 2 hete
- 3000 eurós fizetés és ingyen szállás - indulnak a téli munkák Ausztriában 3 hete
- Bádogos 3 hete
- Pukkan az AI-lufi, jön a józanodás: mégis szükség lesz emberekre a munkahelyen? 3 hete
- Nem az AI veszi majd el a munkahelyedet, hanem az, aki tudja használni 1 hónapja
- Jön az emberi munkakvóta: törvény írhatja elő, mennyi embernek kell maradnia a robotok között 1 hónapja
- Miért bukhatnak el a cégek, ha erőltetik az irodai visszatérést? 1 hónapja
- Fontos változás az egészségügyben: egyszerűbb lett a nyugdíj melletti munkavégzés 1 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?