Kormányunk döntött, mikor dolgozzon a kiskorú!
A szakiskolások ugyanúgy dolgozni fognak vasárnap, mint eddig, viszont a kiskorú középiskolások és iskolaszövetkezetes diákok egyáltalán nem - az érdekképviselőknek és szakembereknek nem tetszik az új rendszer.
A vasárnapi zárva tartás bevezetésekor, március 15-ével mélyen átforgatja a munkát végző fiatalkorúak életét a kormány. Kíváncsiak voltunk, hogy mit szól ehhez a Nemzetgazdasági Minisztérium, de a szakképzésért felelős államtitkárság nem válaszolt kérdéseinkre.
Piros betűs munkanapok

Különbség, hogy a középiskolások ezeken a napokon együtt tölthetik szabadidejüket a szüleikkel, egyezően a kormány szándékával. Már ha szüleiknek és nekik sem kell dolgozniuk. Ugyanis a válság óta egyre több diák kénytelen munkába állni az elapadó pénzforrások, például az elmaradó zsebpénz miatt.

„A normális az lenne, ha mindenféle munkavégzés, ami a kiskorút érinti, háromoldalú megállapodás lenne a szülő, diák és a munkáltató között. Innentől kezdve ehhez semmi köze nincs az államnak. Döntse el a diák meg a szülő közösen, hogy megfelel-e nekik egy ilyen munkabeosztás” - mondta el lapunknak Salamon Eszter. Szerinte a középiskolás gyerekek 55-60 órás iskolához kötődő munkaideje (lásd keretes írásunkat) a valódi probléma. Fontosnak tartotta elmondani, hogy a gyereke, aki nem szakmunkás képzős, általában az egész vasárnapját tanulással tölti, tehát Salamon értelmezésében minden vasárnap dolgozik, ahogy ő maga is munkát végez vasárnaponként, és nem a kereskedelemben.
Felvetettük, miért nem tartja igazságtalannak, hogy amikor a hipermarketben dolgozó szülő vasárnap otthon lesz, szakiskolás vagy szakmunkás gyereke éppen dolgozik. „Lehet a gyerekeket a Munka törvénykönyvének rendelkezései szerint munkavégzésre beosztani. Jelen esetben a család döntése, hogy bevállalja-e, vagy másik gyakorlati helyet keres” - fejtette ki, és kiemelte, hogy az lenne a normális, ha háromoldalú tanulmányi szerződések lennének a szülő, diák és a munkáltató között.
Tudás nélkül lökik piacra
Az ESZME szerint a szakiskolás gyerekek hátrányos megkülönböztetése nem a vasárnapi munkavégzésben valósul meg, sokkal inkább abban, hogy nem az élethosszig való tanulásra, hanem piacképtelen szakmai ismeretekre, a biztos munkanélküliségre készítik fel őket. „Munkanélkülieket képeznek, és szinte minden piacképes tudás nélkül lökik ki őket a munkaerőpiacra” - állítja Salamon Eszter. Utalt Horn Dániel tanulmányára, melyből kiderül, hogy közülük csak azoknak vannak munkaerő-piaci elhelyezkedési esélyei, akik nagy nemzetközi cégeknél végzik a szakmai gyakorlatot, ahol saját képzési rendszer van. „Ha ezek a cégek dolgoznak vasárnap, nincs épeszű szülő, akinek pont azzal lenne baja, ha a gyereke vasárnap is dolgozik” - tette hozzá.
Keszei Sándor szerint főként a kereskedelemben fordulnak elő olyan esetek, hogy a tanulókat 3 éven át rakodásra, takarításra kényszerítik, és nem készítik fel a szakmára, ezért az anyagi terhek vállalásával érdekeltté kell tenni a gyakorlati helyeket, hogy olyan szakembereket képezzenek, akiket azután foglalkoztatni tudnak. Megkértük Keszei Sándort, segítsen abban, hogy beszélhessünk érintettekkel, akiket hátrány ért, de ebben nem volt partner. Állítja, a szülők félnek, nem nyilatkoznának, és amúgy sem adhatja ki senki elérhetőségét.
Apró séfek
Kizsákmányolásnak tartja az MSZOE, hogy a felnőttekkel azonos munkát végző tanulók havi 16-18 ezer forint bért kapnak, míg a felnőtt munkavállalók rendes bérük két-háromszorosát is hazavihetik a szombati és vasárnapi munkavégzésért. Utalt arra, hogy a gyerekek sok esetben száz százalékosan elvégzik azokat a feladatokat, amiket a velük egy helyen dolgozó felnőtt munkavállalók, pl. kőművesek, szakácsok, pincérek, bolti eladók. A szóvivő megdöbbentő történeteket hall, a szülők olyan esetekről számolnak be, amikor a kamasz gyerekük önállóan főz a gyakorlatnak helyet adó vendéglő konyhájában, és a szakács rá sem néz, hogy mit csinál. Ez szerinte kimeríti a gyermekmunka fogalmát is.

Ezzel kapcsolatban Salamon Eszter elmondta: „Ezek az úgymond „éhbérért” dolgozó diákok nappali tagozatosak, akiket a szüleik tartanak el hivatalosan. Része a képzésüknek, hogy kötelező nekik ingyen dolgozni. Ezt ők választották.” Ezen a ponton figyelmen kívül hagyja az egyenlő munkáért egyenlő bér elvét - vetettük fel Simon Balázsnak, aki elmondta, erre vonatkozó írott jogszabály nem létezik. Simon kiemelte, hogy az egyenlő bánásmód követelménye a munkajogban a hátrányos megkülönböztetés tilalmát foglalja magában, ami annyit jelent a bér szempontjából, hogy senki nem kaphat kevesebb bért valamely védett tulajdonsága miatt (neme, kora, faji, etnikai hovatartozása, szexuális irányultsága, vallási vagy politikai meggyőződése). Simon Balázs e témában osztja Salamon Eszter véleményét: „A fiatalok elhelyezkedését az nehezíti a legjobban, ha nincs munkatapasztalatuk. Ha az elméleti tudás megszerzésének idejére nem kapnak bért, akkor miért kellene, hogy a gyakorlati tudás normál tanulmányi időben, nem külön elfoglaltságként, szabadidejükben történő megszerzéséért bért kapjanak?” - nyilatkozta lapunknak.
Salamon Eszter felhívta a figyelmet az európai gyakorlatra, hogy azok a pályakezdők, akik presztízsszakmákban akarnak elhelyezkedni, gyakran csak fizetés nélküli gyakornokként tudják megszerezni a szükséges hároméves munkatapasztalatot. Példája szerint, ha egy jó ügyvédi állába akar menni, vagy egy nagy céghez marketinges állásba, az ingyen dolgozik a fiatal. Úgy ítéli meg, hogy ez döntés kérdése: „Ameddig szabad a döntés, addig az ember megpróbál megoldást keresni. Nem állítom, hogy ez jó, de vannak tények, ezeket kénytelenek vagyunk tudomásul venni.”
Nem a család döntése lesz
Keszei Sándor elmondta, hogy a szakképzési törvény szerint a gyakorlati képzést a reggel 6-tól este 10-ig tartó időszakban lehet megtartani. Ahhoz, hogy a tanuló 6 órára beérjen a képzőhelyre, 1-2 órával korábban kell felkelnie és elindulnia otthonról. Az este 10-ig tartó képzés után sokszor éjfél után érkeznek haza a kiskorú tanulók. Keszei szerint a két műszak és az oda-vissza utazás elveszi az időt a családi együttléttől. Előfordul, hogy amikor a szülők hazajönnek a munkából, gyermekük délutáni műszakba indul. Lapunk nem rendelkezik információkkal arról, hogy milyen gyakran fordul elő ilyen eset, amikor megtörténik a családi élet korlátozása, vagyis diszkrimináció a korosztály más tagjaihoz képest.
Simon Balázs utal arra, hogy van olyan védelmi szabály a tanulószerződésről szóló jogszabályban, ami kiskorú munkavállaló esetén a napi munkaidőt hét órában maximálja, a pihenő idő minimumát 16 órában állapítja meg, és iskolai napokra nem lehet gyakorlatot tenni. „Vagyis lehet olyan, hogy ha délutáni műszakba megy, akkor kiesik a család esti rutinjából, de ez nem lesz folyamatos vagy általános” - tette hozzá. Úgy értékeli, hogy a védelemmel a fiatal fokozatosan szokhat hozzá ahhoz, ami majd a végzés után várni fog rá.
Salamon Eszter szerint a szakközépiskolások, gimnazisták (akik nem vesznek részt a szakmai gyakorlatokon - a szerk.) eddig elsősorban hétvégén dolgoztak. Az új jogi szabályozásban a legnagyobb problémának azt tartja, hogy március 15-étől nem a család döntése lesz, mikor végez munkát a gyerek.
„A nem szakiskolásoktól, akik középiskolásként a család költségvetéséhez való kényszerű hozzájárulás miatt dolgozni kényszerülnek, most az alvást veszik el. Aki eddig szombat-vasárnap dolgozott, most délután-este kell azt tennie, hogy aztán éjjel még leckét is írjon - mondta el utalva arra, hogy szerinte elsősorban gimnazista és nem szakmai gyakorlatot végző középiskolásokat éri hátrány.
„Éri hátrány a gimnazistákat, de nem akkora, mint amekkorát az idézett mondat sejtetni enged” - reagált erre Simon Balázs (véleményét itt olvashatják a vasárnapi zárva tartásról).

„Általános, hogy a diákok a hétvégi munkavégzés mellé hét közben is bevállalnak 1-2 műszakot ráérésüktől függően. A vasárnap kiesésével rá fognak kényszerülni, hogy még inkább iskolanapokon szerezzék meg jövedelmüket” - mondta el Szerepi Bálint.
AZ MSZOE szerint pedig éppen a szakiskolásokat éri nagyobb sérelem, nem a középiskolásokat: „Súlyos diszkriminációnak tartjuk, hogy a szakképző iskolákba járó tanulóknak a nyári szünetben is részt kell venni a szakmai gyakorlaton, amikor gimnáziumi társaik vakációznak, üdülnek, szórakoznak. El akarjuk érni, hogy a szakiskolai tanulók a nyári szünetben ne az esztergapadnál dolgozzanak, hanem a pihenés, a családi együttlét ugyanúgy járjon nekik is” - fejtette ki Keszei Sándor szóvivő.
Keszei Sándor, a Magyarországi Szülők Országos Egyesületének (MSZOE) szóvivője szerint a szakképzésben tanuló kiskorú gyermekeknek idegen környezetben, szülői és pedagógiai felügyelet nélkül vesznek részt a szakmai gyakorlati képzésben. Az iparkamara úgy reagált erre, hogy az „idegen környezet” adottság: a duális szakképzés vállalati környezetben történik, munka közben tanulják a szakmát. Ráadásul szülői felügyeletre az iskolai tanműhelyben sincs lehetőség.
Szilágyi János oktatási és képzési igazgató felhívta a figyelmet arra, hogy a szakképzésről szóló törvénynek (Szt) megfelelően a gazdasági kamarák végzik a gyakorlati képzésbe belépő és a képzést folytató szervezetek ellenőrzését. Vizsgálják a tárgyi és személyi feltételeket, és hogy megvannak-e a megfelelő szakmai és pedagógiai ismeretek. Az oktatási igazgató az Szt.-re hivatkozva kiemelte, hogy az ellenőrzésben részt vesz a szakképző iskola képviselője, és kifogást tehet az ellenőrzés megállapításaival és a határozattal kapcsolatban. Ha szerinte pedagógiai szempontból nem eléggé felkészült a képzőhely oktatója, befolyása van a képzési jogosultság megítélésében.
Ez utóbbi mondatnak azért van jelentősége, mert Keszei azt állítja, hogy a tanulókat sok esetben a néhány évvel idősebb szakmunkások felügyeletére bízzák, akik nem rendelkeznek pedagógiai ismeretekkel, és nincs megfelelő felelősségérzetük, hogy oktassák és neveljék a rájuk bízott kiskorú tanulókat. Ezt nem tudják elfogadni - fejtette ki a szóvivő. Az iparkamara erre reagálva leírta a HR Portálnak, törekszenek arra, hogy a külső tanműhelyekben tanulókkal foglalkozó gyakorlati oktatók minél szélesebb köre rendelkezzen megfelelő pedagógiai ismeretekkel. Tájékoztatásuk szerint 2012 eleje óta a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara kezdeményezésére tartalmazza a mestervizsgára vonatkozó leírást a szakképzésről szóló törvény. (Keszei lapunknak elmondta, hogy az MSZOE kezdeményezte, hogy a kamara által favorizált mestervizsgával rendelkezők lássák el ezt a feladatot - a szerk.) Ennek értelmében a gyakorlati képzést folytató szervezetnél 2015. augusztus 31-ét követően gyakorlati oktatóként csak olyan személy vehet részt, aki mestervizsgával rendelkezik. Tájékoztatásuk szerint jelenleg is több ezer gyakorlati oktatót készít fel mestervizsgára a gazdasági kamara, akik pedagógiai és vállalkozási ismeretekből is vizsgát tesznek.
Keszei elmondta a HR Portálnak, hogy a Nemzetgazdasági Minisztériumban működő Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Tanács tagjaként hosszú ideje nem tudják elérni a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara ellenállása miatt, hogy kerüljön be a tanulószerződésekbe, hogy név szerint ki vállal felelősséget a gyakorlati képzőhelyen a tanulók felügyeletéért, ki felel az ott dolgozó gyerekek testi épségéért, ki gondoskodik erkölcsi védelműkről. „Nem helytálló az a megállapítás, hogy az MKIK ellenáll annak a törekvésnek, hogy a felelős személy adatai bekerüljenek a tanulószerződésbe, annál is inkább, hiszen ez jogszabályi előírás” - nyilatkozta az iparkamara a HR Portálnak. A kamara állítja, hogy a külső képzőhelyen végzett gyakorlati képzésért mindig egy konkrét személy felelős. „Ennek névét kötelező feltüntetni a tanulószerződésben és az együttműködési megállapodás függelékében is a szakképzésről szóló törvény értelmében” - nyilatkozták. Vagyis szerintük a tanuló sehol nem vehet részt megfelelő felügyelet nélkül a gyakorlati képzésen, de azt elismerték, hogy az Szt. ide vonatkozó rendelkezése alapján ez az adat nem nyilvános.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Magyarországon a tavaszi vizsgaidőszakban több mint 70.000 középiskolás érettségiző és nagyságrendileg 330.000 felsőoktatási képzésben... Teljes cikk
Mennyit lehet keresni diákmunkával? – ennek járt utána az RTL Híradó. Az órabérek tíz százalékkal nőttek, mivel tavaly emelték a minimálbért,... Teljes cikk
A gyorséttermekben a nyári szezonnal nemcsak a vendégforgalom nő meg, de a dolgozók iránti igény is. A Budapesten működő nagyobb láncok – mint a... Teljes cikk
- Szja-mentesség 25 év alatt – útmutató diákoknak a NAV-tól 6 napja
- Túl a zsebpénzen - a diákmunka már nem az, ami régen volt 6 napja
- Akik nyugdíj mellett is dolgoznak: brutális különbségek az EU-ban 1 hete
- Munkaerőhiány? Itt a rejtett 400 ezres tartalék - digitális, rugalmas, elérhető 1 hete
- Egyre többen vannak, akik a szabadságuk alatt sem tudnak elszakadni a munkától 2 hete
- Nem csupán beugró munkaerő - diákok és nyugdíjasok a munkapiacon 3 hete
- Rövidítene a munkanapokon két közép-európai ország - forradalmi lépés vagy gazdasági öngól? 3 hete
- A vezetők rejtett fegyvere: így alakítják át a munkahelyeket a túlélésért 3 hete
- Czomba Sándor: évente 30-40 ezer ember fog hiányozni a magyar munkaerőpiacról 3 hete
- Mennyit lehet keresni diákmunkával? 3 hete
- Újabb pályázati felhívást indítottak a kkv-k megerősítésére 4 hete