Szerző: Kovács Regina
Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 3 éve

Közös sikerélmény lehet a csokikészítés vagy a tárgyalások közt lebonyolított ping-pong bajnokság

A csapatépítés mára már megszokott hr eszköz, a legtöbb valamit is magára adó cég már alkalmazta munkatársainál. Olyan újfajta, nem megszokott csapatépítési formákat kerestünk, amelyek jobban tudják motiválni a munkatársakat, és új élményben részesítik a benne részt vevőket. A HR Portal két lelkes fiatal emberrel beszélgetett: egyikük Ambrusz Gergő, egy startup alapítója, a másikuk Törőcsik Ágnes, a Szamos kreatív menedzsere. Utóbbi cégnél a csapatépítési formát, nevezetesen a csokoládékészítést is kipróbáltuk, Haraszti Andor cukrászmester vezetésével.

images

Folyamatosan jelen lévő csapatépítés

„Egy olyan online csapatépítési eszközzel tudunk segíteni egy vállalati csapatépítést, mely a szervezeten belüli bajnokságok által igyekszik összehozni a munkavállalókat” – válaszolta a HR Portálnak Ambrusz Gergő, a Battlejungle, a vállalati csapatépítéseket támogató startup alapítója. „Legyen ez sport vagy bármilyen játék, ezt egyszerűen le tudjuk bonyolítani. Lényegében bárki kezdeményezhet egy bajnokságot, akár a saját csapatának vagy a teljes szervezet számára. A lebonyolítást a rendszer automatizált folyamatokkal segíti. A játék folyása valósidőben nyomon követhető minden résztvevő számára, így ennek hatására a versengés és a játék élménye még magával ragadóbb. Nem csak a hagyományos, tréningcégek által szervezett csapatépítéseket támogatjuk, hanem bármilyen játékötletet lebonyolítunk.”

Ambrusz GergőAmbrusz Gergő
Ha a csapatépítési eszközt bevezeti egy szervezet, annak csapatépítési oldalról két komoly előnye van. Egyrészt az eszköz az irodai sportokra, valamint a könnyen megvalósítható és sokak számára népszerű sportokra fókuszál, ezáltal a szervezet életében folyamatosan jelen lehet a csapatépítés. Másrészt ezzel az eszközzel elérkezett a bottom-up csapatépítések ideje.

csapatépítés
Vagyis nemcsak egy vezető kezdeményezheti a startup rendszerében az eseményt, hanem bármelyik munkatárs is. A csapatépítés ezen a ponton elszakad a hagyományos szervezeti egység fogalmától, mivel egy mátrix szervezet csapatépítését is képes kezelni. Azt hívunk meg egy játékra, akit csak szeretnénk, hiszen nem kell hozzá büdzsé” – zárta a gondolatsort a szakember.

Öt éve indult el a Szamos Gourmet Háznál a Csokoládéiskola, ahol céges csapatok készítenek együtt kézműves csokoládét profi csokoládémester vezetésével – árulta el portálunknak Törőcsik Ágnes, az iskola megálmodója. Ezen minden résztvevő részt vehet a csokoládé készítésének különböző fázisaiban, mint a bonbon öntés, a temperálás, a krémkészítés és a töltés. Az elkészült csokoládét haza is vihetik. Nagyobb cégeknél négy-hat fős csoportokban „dolgoznak”, így a csokoládé készítésének egy-egy szakaszát végzik, tehát a bonbonokat együtt készítik el.
csokikészítés

Két tárgyalás között egy ping-pong meccs

„A csapatépítő tevékenységük közül leginkább az irodán belül megvalósítható játékokra van rálátásunk” – folytatta a gondolatsort Ambrusz Gergő. „A startup rendszerében lévő felhasználók statisztikái alapján jelenleg a legnépszerűbb sport a ping-pong. Az asztalitenisz népszerűsége talán annak köszönhető, hogy rengeteg irodában megtalálható, és akár egy ebédszünetben lebonyolítható egy meccs. Kettő vagy négy embert hozunk össze hétről hétre mással. Kiváló alkalom a másik megismerésére ezt a sport.”
ping-pong

Ezen kívül még kétféle csapatépítési forma különböztethető meg: az egyik a verseny, mikor a csapatépítő játékok már nagyobb létszámot képesek egy időben összehozni. Jó példa lehet a futóverseny, ahol akár a teljes szervezet egyszerre vehet részt. A másik csapatépítési formánál mindig létezik egy közös cél. Ebben az esetben a szervezet azért fog össze, hogy egy közös célt érjen el, és ezáltal valamilyen elismerést vagy jutalmat szerezhessen meg. Ezen játéktípusokra jellemző, hogy az egyének önállóan cselekednek folyamatos összhangban a többiekkel. Jelenleg a legsikeresebb „közös cél” bajnokságban 10.000 km-t kell futniuk a szervezet tagjainak egy év alatt. A cél elérése után külön díjazzák a legaktívabb tagokat és divíziókat – tette hozzá a szakember.

Törőcsik Ágnes arra a kérdésemre, hogy miért hozták létre a Csokoládéiskolát, azt válaszolta, hogy elsősorban a márka fiatalítása volt a cél. Valamivel később jött az ötlet, hogy az iskolát csapatépítésekre is használják, lehetőséget nyújtsanak erre cégeknek. Rengeteg cég igénybe vette a szolgáltatást, az egészen nagy cégektől kezdve (Metro, Opel) a pici családi vállalkozásokig bezárva. Sőt nemzetközi cégek is részt vettek a csokoládékészítésben, az angolul beszélő csokoládémester segítette ekkor a csapatépítést. Általában húsz-huszonöt főnek tudják megrendezni az eseményt. Sokszor a szezonnak megfelelően rendezik meg a céges rendezvényt, karácsonykor például szaloncukrot, mézeskalácsot is készíthetnek.

A közös sikerek motiválják a tagokat

A startup alapítója szerint a csapatépítések ereje abban rejlik, hogy játékos, kötetlen helyzetben találkozunk egymással. Megismerhetjük egymás „emberi” oldalát. Azt tudni kell azonban, hogy a csapatépítések csak tüneti kezelések, hosszabb távon szükség van arra, hogy a vezetők és a munkatársak a mindennapokban is fenntartsák ezeket a személyes élményeket. Korosztálytól és élethelyzettől függ, hogy ki mennyire tud részt venni a munkaidőn kívüli találkozókon, közös sörözéseken vagy meccsnézésen. Ezért a közösségek működtetését nem szabad ilyen ad hoc eszközökre bízni. A legjobb, ha a közös élményeket a munkahelyen és munkaidőn belül tartják, amely biztosítja, hogy mindenki részt vehessen benne. Az komoly motiváció mindenki számára, hogy részt vehet a közös sikerek megünneplésében vagy a házi csocsóbajnokság élményében.

A Csokoládéiskola megálmodója szerint a csapatépítéseknek azért van olyan nagy sikerük, mert egészen a felső szinttől az alsó szintig össze hozza a munkatársakat, a vezérigazgatók is szívesen vesznek részt a főzőcskézésben, sőt a férfi munkatársak is meglepő módon nagyon szeretik.
csokikészítés

Közös sikerélményt ad a munkatársaknak, közben beszélgetnek egymással, jó, oldott hangulatot teremt az együtt eltöltött idő. Miután elkészítették együtt a bonbont, szépen becsomagolják, rárakják a cég logóját is, ami az összetartozás érzését adja meg a kollégáknak.
Míg a hagyományos csapatépítésen sokszor előfordul, hogy egyes munkatársak nem akarnak részt venni a közösségi élményben, ez az esemény annyira különlegesnek számít, hogy náluk ez még sosem fordult elő. Míg a hangulat nagyon oldott, emellett igen komoly feladatot kell megoldaniuk, mert természetesen a csokoládémester vezetésével, de sikeresnek kell lennie a közös munkának.

Sokszor előfordul, hogy annyira laza a hangulat, hogy teljesen kilépnek a szerepükből a munkatársak, így még közelebb kerülnek egymáshoz. Az esemény végén egy kellemes ebédet vagy vacsorát is eltölthetnek együtt.

A munkanap végére kiderül, ki nyerte a ping-pong versenyt

Ambrusz Gergő hozzátette, hogy jelenleg azok a cégek használják a startup eszközét, amelyek számára fontos az employer branding kérdése, vagyis akik fontosnak tartják, hogy a tehetséges fiatalokat magukhoz vonzzák. Nyílt titok ugyanis, hogy az Y generáció kötődésének kialakítása komoly fejfájást okoz a munkáltatóknak. Kutatások szerint a 20-40 év közötti munkavállalók 25%-a egy éven belül elhagyja a munkahelyét, ha nem érzi jól magát. Ez a generáció ugyanis nemcsak a jó fizetés és a karrier lehetőség reményében szegődik egy jó hírű céghez, hanem azért is, hogy ott jól érezze magát. És, hogy hogyan érzi magát egy munkavállaló, az a vállalati kultúrán múlik.

„Ennek a korosztálynak ideális ez a csapatépítő eszköz, de van egy másik nagyon fontos aspektusa is az alkalmazásnak. Szintén nagyon aktuális kérdéskör a munkatársak egészsége és a munkahelyi stressz kezelése, amely miatt manapság szintén sokat fáj a vezetők feje. Vannak cégek, ahol különböző sporteszközöket helyeznek el az irodákban, pl. ping-pong asztalt, csocsót vagy x-boxot annak érdekében, hogy a kollégák kikapcsolódását akár munkaidőben is biztosítsák. Ám legtöbbször üresen állnak ezek az eszközök, mivel idő hiányában nincs olyan munkatárs, aki megszervezzen egy belső bajnokságot. De ha valaki két-három perc időráfordítással kiír egy bajnokságot, akkor arra a kollégák gyorsan be tudnak jelentkezni. A rendszer önállóan összesorsolja a játékosokat és kezdődhet is a versengés. Az egyes meccsek végén egyszerűen beírják az eredményt a résztvevők, és a rendszer már tovább is juttatja a nyertest a következő fordulóra. Közben mindenki nyomon követheti az eredményeket, és a végén láthatóvá válik a sorrend.” – fejezte be a gondolatsort a szakember.
Follow hrportal_hu on Twitter